SEC و هوش مصنوعی: هشدار این نهاد به شرکت‌های متقلب

SEC و هوش مصنوعی
  • زمان مطالعه: ۴دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 102 نفر

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به دنبالِ شرکت‌هایی است که در مورد استفاده از هوش مصنوعی دروغ می‌گویند. دارن فایرستون، بنیان‌گذار CryptoWhistleBlower، در این‌باره می‌نویسد که این سازمان، به‌درستی به دنبالِ کلاهبردارانی است که می‌خواهند از اشتیاق سرمایه‌گذاران به فناوری‌های نوآورانه‌ای مانند یادگیری ماشینی و ارزهای دیجیتال، سوءاستفاده کنند.

هوش مصنوعی و دروغ در دنیای سرمایه‌گذاری

هفته گذشته، گری گنسلر، رئیس SEC، ویدئویی منتشر کرد که در آن هشدار می‌داد ممکن است مشاوران سرمایه‌گذاری به‌دروغ ادعا کنند از مدل‌های هوش مصنوعی برای کسب بازدهی بهتر برای مشتریان خود استفاده می‌کنند و شرکت‌های سهامی عام نیز ممکن است برای افزایش قیمت سهام خود، به‌اشتباه از فناوری هوش مصنوعی خود تعریف کنند.

دارن فایرستون، وکیلی است که به افشاگران برای کسب پاداش در قبال افشای تقلب کمک می‌کند. او شریک لوی فایرستون میوز (Levy Firestone Muse) است و وب‌سایت cryptowhistleblower.com را راه‌اندازی کرده است.

گنسلر هشدار داده است: «خب، ما در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌خواهیم مطمئن شویم که این افراد حقیقت را می‌گویند.»

اقدامات SEC در مورد هوش مصنوعی

در همان روز، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اعلام کرد که با دو مشاور سرمایه‌گذاری یعنی دلفیا (Delphia) و گلوبال پردیکشنز (Global Predictions) به توافق رسیده است. طبق حکم کمیسیون، علیه کسب‌وکار «مشاورِ رباتیک» دلفیا که ۱۸۷ میلیون دلار دارایی تحت مدیریت داشت، به‌دلیل ادعای استفاده از «یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده‌های اعضای خود جهت اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری هوشمندانه» تحریم‌هایی اعمال شد.

SEC چیست

طبق گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، این ادعا زمانی که دلفیا برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در یک بیانیه مطبوعاتی مطرح کرد، صحت نداشت و در ادامه ادعاهای مشابه تا سال ۲۰۲۳ نیز حقیقت نداشت.

دومین شرکتی که با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به توافق رسید، گلوبال پردیکشنز بود که ادعا می‌کرد از «پیش‌بینی‌های تخصصی مبتنی بر هوش مصنوعی» استفاده می‌کند. اما طبق ارزیابی صریح این سازمان، «در واقع چنین نبود». کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از گلوبال پردیکشنز خواست تا ادعای خود مبنی بر اینکه «اولین مشاور مالی تنظیم‌شده هوش مصنوعی» است را ثابت کند، اما این شرکت نتوانست اسنادی برای اثبات این موضوع ارائه دهد.

مجموعاً این دو شرکت مبلغ ۴۰۰ هزار دلار جریمه پرداخت کردند که با استانداردهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا رقم زیادی محسوب نمی‌شود، اما این یک هشدار جدی است که نشان می‌دهد این سازمان فریب هوش مصنوعی را تحمل نخواهد کرد.

چالش‌های تشخیص هوش مصنوعی واقعی از تقلبی

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌درستی رویکردی قاطع در پیش گرفته است. تا ۱۸ ژانویه، ۳۵۳۹۲۸ دامنه .ai ثبت شده بود. چه تعداد از این ۳۵۳۹۲۸ دامنه متعلق به شرکتی است که واقعاً از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؟

باید اذعان کرد که هوش مصنوعی دسته‌بندی گسترده‌ای است. به‌عنوان مثال، شرکت IBM هوش مصنوعی را به عنوان «فناوری‌ای که به رایانه‌ها و ماشین‌ها امکان می‌دهد تا هوش و قابلیت حل مسئله انسان را شبیه‌سازی کنند» تعریف می‌کند.

هوش مصنوعی چیست

یک مثال دیگر: در ماه فوریه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شکایتی علیه برایان سِوِل و شرکت او یعنی راک‌ول کپیتال منیجمنت (Rockwell Capital Management) تنظیم کرد. سِوِل به‌طورِ کذب ادعا کرده بود که ۱.۲ میلیون دلار برای یک صندوق سرمایه‌گذاری در ترید ارز دیجیتال جمع‌آوری کرده است. او مدعی بود که این صندوق از «الگوریتم‌های ماشینی»، «هوش مصنوعی» و «مدل یادگیری ماشینی» استفاده خواهد کرد.

اما طبقِ ادعایِ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، «در واقعیت، سِوِل و صندوقِ او هیچ‌کدام از این چیزها را نداشتند.»

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی، فناوریِ نوظهوری است که سرمایه‌گذاران به آن علاقه‌مند هستند. کلاهبرداران نیز از این اشتیاق سوءاستفاده می‌کنند و به‌دنبالِ فریبِ سرمایه‌گذاران هستند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌درستی به دنبالِ هشدار به این کلاهبرداران است. این سازمان به‌دنبالِ ایجادِ فضایی امن برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوآورانه مانند هوش مصنوعی است.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx