تلگرام درحال تبدیل شدن به یک سوپر اپلیکیشن است؛ چه چیزی در انتظار TON است؟

تن کوین
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 126 نفر

پس از ماه‌ها سر و صدای ایلان ماسک در مورد تبدیل X به یک «اپلیکیشن همه کاره» یا یک «سوپر اپلیکیشن» و معرفی پرداخت‌های همتا به همتا با ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴، تلگرام اکنون به عنوان اولین پلتفرم بزرگ برای پذیرش اکوسیستم وب۳، توجه‌ها را به خود جلب است.

بنیان‌گذار تلگرام در مصاحبه‌ای اخیر با تاکر کارلسون، از طرز فکر نوآورانه و تلاش‌های ایلان ماسک برای ساخت یک پلتفرم سوشال‌فای (SocialFi) تمجید کرد و اعلام کرد که هدف این پلتفرم توانمندسازی تولیدکنندگان محتوا با بازگشت منصفانه درآمد تبلیغاتی به آن‌ها است. سوشال‌فای نشان‌دهنده‌ی ادغام رسانه‌های اجتماعی و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است و به کاربران کنترل بر محتوای‌شان را بدون وابستگی به یک مرجع مرکزی ارائه می‌دهد. برخلاف پلتفرم‌های وب ۲، در این پلتفرم‌ها، مالکیت محتوا و داده‌ها در اختیار تولیدکنندگان باقی می‌ماند. کاربران می‌توانند بدون محدودیت، از تعامل و دنبال‌کنندگان خود کسب درآمد کنند، که این امر فرصت‌های مالی جدیدی را به وجود می‌آورد.

با پذیرش اخیر TON، تتر و سایر ویژگی‌ها توسط تلگرام، این پلتفرم بیش از هر زمان دیگری توجه جامعه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرده است.

آیا TON متعلق به تلگرام است؟

TON، مخفف The Open Network، در ابتدا توسط تلگرام توسعه داده شد، اما یک نبرد حقوقی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) باعث شد تا این پیام‌رسان در می ۲۰۲۰، توسعه‌‌های مربوط به رمزارز TON را کنار بگذارد. این بلاک‌چین در ابتدا برای ادغام با تلگرام طراحی شده بود، اما تلاش اولیه‌ی آن توسط SEC خنثی شد. پس از راه‌اندازی مجدد این شبکه توسط توسعه‌دهندگان مستقل، تلگرام توانست دوباره با TON متحد شود و این موضوع، تلگرام را به تنها پلتفرم پیام‌رسان بزرگ برای ادغام وب۳ تبدیل کرد.

تلگرام و TON: داستانی از جدایی و پیوند دوباره

در پستی با عنوان «TON چه بود و چرا به پایان رسید»، مدیرعامل تلگرام اعلام کرد که آن‌ها در پاسخ به حکم دادگاه ایالات متحده مبنی بر ممنوعیت تلگرام برای توزیع توکن‌های گرام (نام اولیه تن کوین) در هر کجای دنیا، این تصمیم را گرفته‌اند. دوروف نوشت:

«دادگاه ایالات متحده اعلام کرد که گرام نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سطح جهانی قابل توزیع نیست. چرا؟ به این دلیل که دادگاه ادعا می‌کند یک شهروند آمریکایی ممکن است پس از راه‌اندازی پلتفرم تلگرام، راهی برای دسترسی به این رمزارز پیدا کند.»

دوروف تصمیم به جدایی از TON گرفت و این شبکه به یک جامعه مستقل از اعتبارسنج‌ها تبدیل شد و بلاک‌چین TON در تاریخ ۷ می به طور مستقل از تلگرام راه‌اندازی شد. با این حال، تلگرام در سپتامبر سال گذشته با تأیید TON اعلام کرد که این بلاک‌چین و توکن مرتبط با آن «زیرساخت رسمی وب۳» تلگرام خواهد بود. دوروف بیان کرد:

«برای محدود کردن سهم تلگرام از TON به حدود ۱۰ درصد از کل عرضه، مازاد آتی دارایی‌های TON خود را به سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌فروشیم، با قفل زمانی ۱ تا ۴ ساله و برنامه‌ی واگذاری، اما با تخفیفی نسبت به قیمت بازار. به این ترتیب، TONهای در گردش آزاد قفل شده و اکوسیستم را تثبیت کرده و نوسانات را کاهش می‌دهند.»

زیرساخت جدید وب۳

در سپتامبر ۲۰۲۳، تلگرام کیف پول ارز دیجیتال مورد انتظار خود را که بر روی بلاک‌چین TON ساخته شده بود، معرفی کرد. بنیاد TON اعلام کرد که پروژه‌هایی که بر روی بلاک‌چین TON فعالیت می‌کنند، اولویت دسترسی به پلتفرم تبلیغاتی تلگرام، تلگرام Adds، را دریافت خواهند کرد. در حالی که ویژگی کیف پول در حال حاضر در تنظیمات برای کاربران موجود در دسترس است، عرضه جهانی آن از نوامبر آغاز می‌شود و ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر را شامل نمی‌شود.

توکن تلگرام

در ماه فوریه ۲۰۲۴، تلگرام از برنامه‌ای برای اشتراک‌گذاری درآمد تبلیغاتی با صاحبان کانال‌ها و پرداخت پاداش با استفاده از توکن تن کوین (TON) رونمایی کرد. تلگرام اخیراً این برنامه را اجرایی کرده و به کاربران امکان خرید تبلیغات درون پلتفرم با TON را داده است. در تاریخ ۳۱ مارس، تلگرام یک سیستم پاداش را معرفی کرد که به صاحبان کانال‌هایی با تعداد مشترکین قابل توجه اجازه می‌دهد تا ۵۰ درصد از درآمد تبلیغات نمایش داده شده در کانال خود را به صورت تن کوین (TON)، ارز دیجیتال بومی این پروژه، کسب کنند.

تلگرام و وب۳: درآمدزایی از محتوا و ادغام با تتر

دوروف اعلام کرد که ۵۰ درصد از درآمدی که تلگرام از نمایش تبلیغات و کانال‌های پخش دریافت می‌کند، با صاحبان کانال و تولیدکنندگان محتوا با استفاده از شبکه‌ی TON به اشتراک گذاشته می‌شود. تلگرام برای گسترش بیشتر زیرساخت وب۳، قصد دارد استیکر و ایموجی‌های خود را با تبدیل آن‌ها به NFT در بلاک‌چین TON توکنایز کند. این اعلامیه در رویداد Token2049 در دبی انجام شد، جایی که دوروف پتانسیل NFTهای مرتبط با شبکه‌های اجتماعی را که در فرهنگ و ارتباطات انسانی ادغام شده‌اند، برجسته کرد.

تتر به تلگرام پیوست

در حرکتی بزرگ با پیامدهای بالقوه‌ی سرنوشت‌ساز، تتر اخیراً توکن USDT و تتر گلد (XAUT) خود را روی TON راه‌اندازی کرد که نشان‌دهنده‌ی یک گسترش قابل توجه به ۱۵ بلاک‌چین است. انتظار می‌رود ادغام با تلگرام که بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر دارد، امکان پرداخت‌های همتا به همتا (P2P) را در میان کاربران تلگرام تسهیل کند. تتر با معرفی USDT و XAUT روی TON، قصد دارد انتقال ارزش بین کاربران در اکوسیستم TON و سایر شبکه‌های بلاک‌چین را با سرعت بیشتر و هزینه‌های کمتر بهبود بخشد.

تن کوین

نقدینگی، سهولت و سرعت بیشتر با ورود تتر به تلگرام

اضافه شدن ارزهای دیجیتال USDT و XAUT به شبکه‌ی TON، به طور قابل توجهی نقدینگی و فعالیت در این شبکه را افزایش می‌دهد. همچنین به کاربران تجربه‌ای مالی مشابه با سیستم‌های سنتی ارائه می‌کند که این امر باعث پیشبرد مأموریت تتر برای ایجاد زیرساخت مالی باز در سراسر فناوری بلاک‌چین می‌شود. شبکه‌ی تن ادعا می‌کند که «انقلابی» در پرداخت‌های همتا به همتا در سطح جهانی ایجاد خواهد کرد. این قابلیت به کاربران تلگرام امکان می‌دهد تا بدون نیاز به داشتن آدرس بلاک‌چین یا دانلود اپلیکیشن جدید، به صورت لحظه‌ای پول ارسال کنند.

لازم به ذکر است که USDT روی TON با رمپ‌های ورودی (on-ramps) کاملاً یکپارچه که از اکثر ارزهای فیات در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند، تکمیل خواهد شد. علاوه بر این، رمپ‌های خروجی (off-ramps) یکپارچه‌ی جهانی، امکان برداشت ارز فیات پشتیبانی‌شده توسط کاربران را به طور مستقیم به حساب‌های بانکی آن‌ها تسهیل می‌کند.

بنیاد TON برای تشویق پذیرش، ۱۱ میلیون توکن TON اختصاص داده است

برای افزایش پذیرش و کاربرد توکن TON، بنیاد تن بسته‌ی تشویقی‌ای به ارزش ۱۱ میلیون توکن در نظر گرفته است. این بسته‌ی تشویقی به شرح زیر است:

۵ میلیون TON برای افزایش پاداش استخرهای نقدینگی USDT/TON در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) تن مانند StonFi و Dedust اختصاص داده خواهد شد.
۵ میلیون TON دیگر بین کاربرانی که USDT را در بخش «Earn» کیف پول تلگرام سپرده‌گذاری کنند، توزیع می‌شود.
علاوه بر این، تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴، برداشت وجه از صرافی‌های حامی TON مانند OKEx، Bybit و KuCoin برای تمامی کاربران رایگان خواهد بود.

جامعه‌ی TON همچنین از سایر ارزهای دیجیتال برای پیوستن به این ابتکار دعوت کرده‌است.

سرمایه‌گذاری جدید

تن کوین

پس از اعلام همکاری تتر با تلگرام، شرکت پانترا کپیتال (Pantera Capital)، یک صندوق هج فاند (پوشش ریسک) چند میلیارد دلاری و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سرمایه‌گذاری خود را در این پلتفرم اعلام کرد. پانترا پلتفرم TON را به عنوان سکویی برای گسترش پذیرش ارزهای دیجیتال می‌بیند. آن‌ها انتظار رشد مداوم TON در میان کاربران تلگرام را دارند و بر قابلیت مقیاس‌پذیری و مقرون به صرفه بودن آن تأکید می‌کنند. این شرکت اعلام کرد:

«ما بر این باوریم که TON به دلیل استفاده‌ی گسترده در شبکه‌ی تلگرام، ظرفیت معرفی ارزهای دیجیتال به عموم مردم را دارد. تلگرام با بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه بر روی پلتفرم پیام‌رسان سریع، امن و آینده‌نگر خود که برای ارتباطات شخصی و گروهی، ایجاد جامعه در مقیاس بزرگ، اشتراک محتوا و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

افزایش قیمت تن کوین

قیمت تن کوین با مجموعه‌ای از ابتکارات که در ماه فوریه آغاز شد، همچنان روندی مثبت را تجربه می‌کند. مهم‌ترین اقدام اخیر، تخصیص ۳۰ میلیون توکن TON برای مشارکت کاربران در پروژه‌های اکوسیستم TON بود.

در اواخر مارس ۲۰۲۴، تن کوین با افزایش ۳۱.۸۳ درصدی به قیمت ۳.۶۸ دلار رسید و به بالاترین قیمت دو سال گذشته خود دست یافت. این افزایش عمدتا ناشی از پیش‌بینی عرضه‌ی اولیه‌ی سهام تلگرام (IPO) بود. حجم معاملات TON نیز با رشدی ۳۰۱.۹۶ درصدی به ۲۶۹ میلیون دلار رسید. ادغام کیف پول TON با تلگرام، منجر به افزایش تقریباً ۷ درصدی قیمت Toncoin در زمان اعلام این خبر شد. پس از افشای مشارکت با تتر، قیمت این رمزارز به ۸.۰۲ دلار رسید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx