روانشناسی ترید | چگونه بدون احساسات معامله کنیم

روانشناسی ترید
  • زمان مطالعه: 12دقیقه
  • دیدگاه ها ‏ ۲ دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 811 نفر

روانشناسی ترید چیست؟

روانشناسی ترید به عوامل روانشناختی اشاره دارد که بر نحوه ترید مردم در بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال یا سهام تأثیر می گذارد. این بر اساس این ایده است که احساسات می توانند به طور قابل توجهی بر فرآیند تصمیم گیری یک معامله گر تأثیر بگذارند.به عنوان مثال، طمع می تواند یک معامله گر را به سمت تصمیم گیری پرخطر سوق دهد، مانند خرید یک ارز دیجیتال در اوج خود به دلیل افزایش سریع قیمت آن. در مقابل، ترس می تواند منجر به خروج زودهنگام معامله گر از بازار شود.

FOMO به ویژه زمانی رایج است که ارزش دارایی در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه به میزان قابل توجهی افزایش یافته باشد. این پتانسیل این را دارد که فرد تصمیمات بازار را بر اساس احساسات و نه منطق و دلیل اتخاذ کند. هر معامله گر تحت تاثیر احساسات قرار می گیرد. برای اکثر مردم، از دست دادن پول دردناک است، در حالی که کسب درآمد لذت بخش است.

روانناسی ترید ارزهای دیجیتال

چرا درک طرز فکر شما هنگام معامله مهم است

ترس و طمع دو احساس اصلی در ترید هستند. ترس می تواند یک معامله گر را به دوری از تمام خطرات و احتمالاً از دست دادن یک معامله موفق سوق دهد. از سوی دیگر، طمع می تواند منجر به ریسک پذیری بیش از حد برای به حداکثر رساندن سود شود، مانند خرید یک دارایی در اوج آن، زیرا قیمت آن به سرعت در حال افزایش است. معامله گران با تجربه می دانند که بین ترس و طمع تعادل برقرار کنند. ترس از معامله‌گران در برابر ریسک‌های غیرضروری محافظت می‌کند، در حالی که حرص و طمع آنها را تشویق می‌کند تا از فرصت‌ها سرمایه‌گذاری استفاده کنند. با این حال، اتکای بیش از حد به هر یک از احساسات، معمولاً منجر به تصمیمات معامله‌گری غیرمنطقی می‌شود.

یادگیری ترید با طرز فکر صحیح به اندازه انجام تحلیل بنیادی یا دانستن نحوه خواندن نمودار مهم است. معامله گران با درک و کنترل احساسات خود می توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند و زیان را به حداقل برسانند. البته گفتن تصمیمات غیر عاطفی آسان تر از انجام آن است. معامله گران هر روز با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که می تواند واکنش احساسی را به دنبال داشته باشد. در اینجا چند نمونه هستند.

انتظارات غیر واقعی: ترید یک طرح سریع ثروتمند شدن نیست. افرادی که با این ایده وارد معامله می شوند، توهم یک شبه پولدار شدن دارند. مانند هر مهارتی، ترید نیز نیازمند سالها تمرین و انضباط است.

باخت: حتی بهترین معامله گران نیز روزهای غم انگیزی دارند. برای معامله گران جدید، از دست دادن معاملات مفهومی سخت برای درک است و اغلب منجر به تلاش های ناموفق تر برای تلاش برای گول زدن بازار می شود.

برنده شدن: در حالی که برنده شدن احساس خوبی دارد، اما نکته منفی این است که معامله گران ممکن است احساس اعتماد بیش از حد یا شکست ناپذیری کنند و ممکن است تحت این تصور نادرست باشند که نمی توانند ببازند. این می تواند منجر به تصمیمات پرخطرتر و در نهایت ضرر شود.

احساسات بازار و رسانه های اجتماعی: معامله گران مبتدی به راحتی تحت تأثیر آنچه مردم در اینترنت می گویند قرار می گیرند. احساسات منفی در رسانه های اجتماعی می تواند منجر به ترس شود که می تواند منجر به فروش وحشتناک شود. پیروی کورکورانه از توصیه یک اینفلوئنسر برای خرید یک توکن خاص برای یک تریدر به همان اندازه غیرعاقلانه است، به خصوص اگر اینفلوئنسر توسط پروژه توکن حمایت مالی شود و برای تبلیغ آن پول گرفته باشد.

ترید در بازار ارزهای دیجیتال

چگونه از روانشناسی ترید برای تبدیل شدن به یک معامله گر بهتر استفاده کنیم

بلند مدت فکر کن

اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید. یک برنامه واقع بینانه از آنچه می خواهید به دست آورید به جلوگیری از معامله بیش از حد یا احساساتی شدن بیش از حد به دلیل انتظارات غیر واقعی کمک می کند. همچنین به حفظ تمرکز شما بر روی هدف بلند مدت به جای سود یا زیان کوتاه مدت کمک می کند.

استراحت کنید

استراحت های منظم می تواند چشم انداز و وضوح بسیار مورد نیاز را در مورد موقعیت وضعیت ارائه دهد. اگر به یک سری معاملات برنده دست زدید، قبل از اینکه وارد معامله بیش از حد شوید، کمی عقب نشینی کنید. علاوه بر این، کشیک شبانه‌ باعث می‌شود که شما خسته شوید و در نتیجه تصمیم‌های بدی بگیرید. استراحت نه تنها برای بازده ترید شما مفید است، بلکه برای سلامت جسمی و روحی شما نیز مفید است.

از اشتباهات درس بگیرید

همه در هنگام معامله اشتباه می کنند. به جای عصبانی شدن از دست خود یا بدتر از آن، تلاش برای جبران ضررهای خود با سرمایه بیشتر، به عقب برگردید و آنچه را که اشتباه رخ داده است تجزیه و تحلیل کنید. استراتژی های جدید را بر اساس آنچه از اشتباهات قبلی یاد می گیرید اجرا کنید و دفعه بعد آمادگی بیشتری خواهید داشت.

قوانین را تنظیم کنید

یک برنامه ترید دقیق ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. این طرح نحوه برخورد شما با موقعیت‌های مختلف را تشریح می‌کند و به کنترل واکنش‌های خود در مواقع استرس زا کمک می‌کند. برخی از مثال‌ها عبارتند از: استفاده از حد ضرر و سیو سود، محدود کردن مقدار پولی که می‌توانید در یک روز به دست آورید یا از دست بدهید و یک استراتژی مدیریت ریسک که با آن راحت هستید.

با در نظر گرفتن یک برنامه روشن، دقیقاً می‌دانید که بدون اجازه دادن به واکنش احساسی تصمیمات شما را از مسیر خارج کند، دقیقاً می‌دانید چه گام‌هایی باید برداشته شود، و مطمئن شوید که از برنامه اولیه‌ای که قبل از وارد شدن به یک موقعیت برای خود تعیین کرده‌اید، دور نمی‌شوید.

آیا روانشناسی ترید در ارزهای دیجیتال متفاوت است؟

روانشناسی ترید برای هر طبقه دارایی، از جمله ارزهای دیجیتال صادق است. همه انسان ها تا حدی شبیه هم هستند، به ویژه در مورد پول. به عنوان مثال، بیشتر مردم از از دست دادن پول لذت نمی برند و بالعکس. علاوه بر این، معامله گران هر دارایی زمانی که در رالی صعودی هستند احساس هیجان می کنند. با این حال، چند چالش روانشناختی منحصربه‌فرد برای معامله‌گران ارز دیجیتال وجود دارد. برخلاف بازار سهام که در آخر هفته ها بسته می شود، بازار ارزهای دیجیتال ۲۴ ساعته باز است. در نتیجه، تریدرهای رمزارز همیشه به ابزارهای معاملاتی، دارایی های خود و مهمتر از همه فرصت های بالقوه دسترسی دارند. برای معامله‌گری که مستعد تصمیم‌گیری معاملات هیجانی است، دسترسی ۲۴/۷ می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

بازار کریپتو نیز بسیار نوسان است. چنین نوسانات شدید قیمت، معامله گران را ملزم می کند که سریع فکر کنند و در عین حال یک حس قوی از نظم و انضباط را حفظ کنند. برای مثال، معامله‌گران حرفه‌ای فقط به این دلیل که همه در مورد آن صحبت می‌کنند، به سمت دارایی‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند نمی‌پرند، و همچنین تصمیم نمی‌گیرند تمام سرمایه‌شان را به خطر بیندازند زیرا بازار برای یک روز سبز بسته می‌شود.

جمع بندی

احساسات یکی از رایج ترین دام ها در ترید ارزهای دیجیتال هستند. یادگیری کنترل احساسات با درک طرز فکر و محرک های عاطفی، مهارتی ارزشمند است که شما را از تعقیب دستاوردها یا فشار دادن دکمه وحشت و از بین بردن نمونه کارها محافظت می کند. در نهایت، تبدیل شدن به یک معامله گر خوب نیازمند سال ها یادگیری و تمرین مداوم است. هیچ راه میانبری یا راه حلی برای ثروتمند شدن از طریق معامله وجود ندارد. استراتژی مناسب با وضعیت مالی خود را دنبال کنید، به تمرین ادامه دهید و اجازه ندهید ترس یا حرص شما را مجبور کند تصمیمی بگیرید که معمولاً نمی‌گیرید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏ ۲ دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

2 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
6 ماه ها قبل

عالی بود من همش دوتا معامله ک سود میکنم اهرم بالا میزنم لکویید میشم

دانیال ده حقی
ناظر محتوا
دانیال ده حقی
6 ماه ها قبل
پاسخ دهید  مرتضی

مرتضی عزیز، ممنونیم از همراهی شما

تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

2
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx