بلاک چین های بدون نیاز به مجوز و نیازمند مجوز

بلاک چین بدون نیاز به مجوز
  • زمان مطالعه: 13دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 668 نفر

بلاک چین های بدون نیاز به مجوز و نیازمند مجوز

بلاک چین های بدون نیاز به مجوز برای هر کسی در دسترس است. با توجه به اینکه الزامات خاصی را برآورده می کنید، حتی می توانید در مکانیسم های اجماع آنها شرکت کنید. بیت کوین، اتریوم و زنجیره BNB همگی نمونه هایی از بلاک چین های بدون نیاز به مجوز هستند که معمولاً شفاف و غیرمتمرکز هستند. از سوی دیگر، بلاک چین های نیازمند مجوز برای پیوستن به دعوت نامه نیاز دارند. آنها معمولاً در مشاغل خصوصی استفاده می شوند و برای موارد استفاده خاص طراحی شده اند. قدرت به گروه کوچکی از اعتباردهندگان محدود می شود که بیشتر تصمیمات شبکه را می گیرند. شفافیت می تواند محدود باشد، اما زمان ارتقاء شبکه و مقیاس پذیری اغلب تا حد زیادی بهبود می یابد.

انواع بلاک چین

معرفی

آیا تا به حال به نوع بلاک چینی که استفاده می کنید فراتر از اثبات کار (PoW) در مقابل اثبات سهام (PoS) فکر کرده اید؟ هر بلاک چین در واقع می تواند نیازمند مجوز یا بدون نیاز به مجوز در نظر گرفته شود. درک این دو دسته می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد ویژگی‌های بلاک چین و سیال بودن آنها بیشتر بدانید.

بلاک چین های نیازمند مجوز و بدون نیاز به مجوز چه هستند؟

بیش از یک نوع بلاک چین وجود دارد. یکی از مهم ترین تفاوت ها این است که آیا یک بلاک چین نیازمند مجوز است یا بدون نیاز به مجوز. احتمالاً قبلاً با انواع بدون نیاز به مجوز آشنا هستید، جایی که هر کسی می تواند در استفاده و اجرای آن دستی داشته باشد. استفاده از شبکه و پیوستن به فرآیند اعتبارسنجی نیز برای همه آزاد است. بیت کوین، BNB Chain و  همگی نمونه هایی از بلاک چین های بدون نیاز به مجوز هستند.

یک بلاک چین نیازمند مجوز به شرکت کنندگان نیاز دارد که اجازه مشارکت داشته باشند. این بلاک چین‌ها معمولاً در محیط‌های خصوصی، مانند سازمان‌ها یا کسب‌وکارها استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از چهارچوب بلاک چین Hyperledger Fabric برای ایجاد یک بلاک چین نیازمند مجوز برای سیستم زنجیره تامین خود استفاده کند. اگر می خواهید در شبکه شرکت کنید، به یک مدیر نیاز دارید تا به طور خاص به شما اجازه دسترسی بدهد.

کاربرد بلاک چین

تاریخچه و پیشینه مختصر

فناوری بلاک چین را می توان در وایت پیپر بیت کوین ساتوشی ناکاموتو جستجو کرد. فناوری ارائه شده در وایت پیپر یک بلاک‌چین بدون نیاز به مجوز است که در آن کاربران غیر همسو، اجماع ایجاد می کنند. این روند بدون نیاز به مجوز ادامه یافته است زیرا مدل بیت کوین بر چندین نسل بلاک چین تأثیر گذاشته است. ارزش ها و اخلاق بیت کوین و فرزندان آن برای بلاک چین های بدون نیاز به مجوز عمومی مناسب است.

ویژگی های بلاک چین برای برنامه های خصوصی نیز جذاب بوده است. تغییر ناپذیری، شفافیت (در برخی از جنبه ها) و امنیت آن تمایل به بلاک چین هایی را ایجاد کرده است که تجربه نیازمند مجوز تری را ارائه می دهند.

برای تحقق این خواسته، توسعه دهندگان بلاک چین چهارچوب های نیازمند مجوز یا بلاک چین های سفارشی را برای استفاده شخص ثالث ایجاد کرده اند. همانطور که قبلا ذکر شد، Hyperledger Fabric یکی از این چهارچوب ها است. Quorum، MultiChain و Ethereum Geth نیز ساختارهای خصوصی را برای نیازهای سازمانی ارائه می دهند.

ویژگی های کلیدی

ویژگی های زیر همیشه برای هر بلاک‌چین نیازمند مجوز یا بدون نیاز به مجوز اعمال نمی شود. با این حال، به طور کلی، بیشتر آنها را متناسب با کهن الگوهای ارائه شده خواهید یافت.

مزایا و معایب

مزایای بلاک چین های بدون نیاز به مجوز

پتانسیل عدم تمرکز هر بلاک چین بدون نیاز به مجوز غیرمتمرکز نیست، اما معمولاً این پتانسیل را دارند که به شدت غیرمتمرکز شوند. هرکسی می‌تواند در مکانیزم اجماع شرکت کند یا در صورت تمایل و داشتن منابع لازم از یک شبکه بدون نیاز به مجوز استفاده کند.

اجماع گروهی کاربران می توانند فعالانه در تغییرات شبکه شرکت کرده و در مورد آن تصمیم بگیرند. اعتبارسنجی‌ها و کاربران شبکه همچنین می‌توانند «با پای خود رأی دهند» و تغییرات نامطلوب می‌تواند منجر به نسخه‌های فورکی شبکه شود.

سهولت دسترسی. هر کسی می تواند یک کیف پول ایجاد کند و به یک شبکه بدون نیاز به مجوز بپیوندد، زیرا این شبکه ها به راحتی قابل دسترسی هستند و موانع ورود نسبتا کمی دارند.

معایب بلاک چین بدون نیاز به مجوز

چالش های مقیاس پذیری بلاک چین‌های بدون نیاز به مجوز باید پایگاه‌های کاربری بزرگ و حجم ترافیک بالا را مدیریت کنند. ارتقاء شبکه برای بهبود مقیاس پذیری باید با اجماع گروهی انجام شود تا به طور موثر اجرا شود.

بازیگران بد از آنجایی که هر کسی می تواند به بلاک چین های بدون نیاز به مجوز بپیوندد، همیشه خطر حضور بازیگران بد در چنین شبکه هایی وجود دارد. شفافیت بیش از حد بیشتر اطلاعات مربوط به بلاک چین‌های بدون نیاز به مجوز برای همه رایگان است که به نگرانی‌های بالقوه حفظ حریم خصوصی و امنیتی منجر می‌شود.

مزایای بلاک چین های نیازمند مجوز

مقیاس پذیری: یک بلاک چین نیازمند مجوز معمولاً توسط نهادی با درجه‌ای از کنترل بر اعتبارسنجی‌ها اجرا می‌شود. بنابراین ارتقاء را می توان به راحتی اجرا کرد.

سفارشی سازی آسان: یک بلاک چین نیازمند مجوز می تواند برای یک هدف خاص ساخته شود و آن را در یک عملکرد خاص کارآمد کند. در صورت نیاز به تغییر، بلاک چین را می توان به راحتی سفارشی کرد.

درجه شفافیت کنترل شده یک اپراتور بلاک چین نیازمند مجوز می تواند سطح شفافیت مناسبی را برای شبکه، بسته به مورد استفاده آن تعیین کند.

ورودی فقط دعوت شما می توانید دقیقاً کنترل کنید که چه کسانی می توانند و چه کسانی نمی توانند در بلاک چین شرکت کنند.

معایب بلاک چین های نیازمند مجوز

تمرکز: قدرت به احتمال زیاد توسط یک نهاد مرکزی یا گروه کوچکی از اعتبارسنجی‌ها که توسط مالک بلاک چین انتخاب می‌شوند، کنترل می‌شود. این بدان معنی است که تصمیمات شبکه احتمالاً شامل همه سهامداران نمی شود.

آسیب پذیری در برابر حملات بلاک‌چین‌های نیازمند مجوز معمولاً اعتبار‌دهنده‌های کمتری دارند که باعث می‌شود مکانیسم اجماع آنها در برابر حملات مقاومت کمتری داشته باشد.

خطر سانسور تبانی شبکه یا به‌روزرسانی‌های معرفی‌شده توسط اپراتور بلاک چین خطر سانسور را به همراه دارد. اگر بازیگران کافی با این کار موافقت کنند، اطلاعات مربوط به بلاک چین ممکن است تغییر کند.

آیا باید از بلاک چین نیازمند مجوز یا بدون نیاز به مجوز استفاده کنم؟

پاسخ به این سوال نسبتاً ساده است. اگر به دنبال ایجاد یک سرویس برای همه هستید، به یک بلاک چین بدون نیاز به مجوز نیاز دارید. با این حال، داشتن یک بلاک چین بدون نیاز به مجوز به این معنی نیست که باید از مجموعه استانداردی از اصول و اهداف پیروی کنید. در واقع، زنجیره شما می تواند در همان زمان متمرکز و بدون نیاز به مجوز باشد. همچنین می‌توانید در صورت تمایل، عناصر بیشتری از حریم خصوصی را وارد کنید.

اگر به دنبال استفاده از بلاک چین در یک محیط خصوصی، مانند یک محیط تجاری یا دولتی هستید، یک بلاک چین نیازمند مجوز مناسب تر است. باز هم، بلاک چین شما مجبور نیست از ویژگی های معمول مرتبط با بلاک چین های نیازمند مجوز پیروی کند. می تواند کاملا شفاف و برای بازدید عموم باز باشد.

جمع بندی

حتی اگر شما به احتمال زیاد فقط به عنوان یک سرمایه گذار یا معامله گر کریپتو با بلاک چین های بدون نیاز به مجوز مواجه می شوید، درک تفاوت آنها با بلاک چین های نیازمند مجوز مفید است. داشتن یک نمای منحصر به فرد از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) که متناسب با مدل رمزنگاری شفاف، عمومی و غیرمتمرکز باشد، آسان است. با این حال، این پارامترها می‌توانند تغییر کنند – در واقع، بسیاری از شرکت‌های خصوصی از بلاک‌چین‌های نیازمند مجوز استفاده می‌کنند که با ویژگی‌های معمولی چنین بلاک‌چین‌هایی مطابقت ندارند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx