ایاس (EOS) چیست؟

بلاک چین ایاس
  • زمان مطالعه: 16دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4699 نفر

معرفی ایاس (EOS)

ایاس (EOS) یک بلاک چین لایه ۱ است که برای رفع مشکلات مقیاس پذیری نسل اول و دوم بلاک چین طراحی شده است. به عنوان طولانی ترین بلاک چین پس از بیت کوین و اتریوم در صنعت، توسط توسعه دهندگان برای ساخت برنامه های بلاک چین و اکوسیستم ها استفاده شده است. این به نوبه خود موارد استفاده را در بخش های زنجیره تامین، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و امور مالی بازی (GameFi) باز کرده است.

معرفی

ایاس (EOS) در سال ۲۰۱۸ با استفاده از فناوری منبع باز شرکت B1 مستقر در جزیره کیمن راه اندازی شد. در روزهای اولیه، ایاس به لطف نوآوری های فنی، عملکرد بهتری از سایر پروژه ها داشت. با این حال، توسعه این پروژه آهسته شد و سرمایه مخاطره‌آمیز تعهد شده برای پروژه‌های اجتماعی مبتنی بر ایاس از بین رفت. در مواجهه با این چالش ها، پروژه های ایاس دیگر منابع مورد نیاز برای ادامه فعالیت در شبکه را نداشتند. تولیدکنندگان بلوک ایاس بر روی ایجاد یک نهاد جدید به نام بنیاد شبکه ایاس (ENF) به اجماع رسیدند، که اکنون مسئول استقرار کارآمد سرمایه و پیشبرد ایاس است. تولیدکنندگان بلوک ایاس همچنین پیشنهادی مبنی بر توقف قفل کردن توکن ها – یا اختصاص توکن – برای استفاده توسط B1 تصویب کردند و شبکه ایاس به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) تبدیل شد.

در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲، برای دستیابی به استقلال کد مطلق، مهندسان جامعه به رهبری ENF از EOSIO 2.0 به Leap 3.1، اجرای پروتکل جدید Antelope، رای دادند. امروزه، EOS با ویژگی‌های جدید خود به مقابله با چالش‌های مقیاس‌پذیری که بلاک چین‌ها با آن‌ها مواجه هستند، ادامه می‌دهد.

ارز دیجیتا ایاس

توکن ایاس

ایاس از اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) به عنوان مکانیزم توافق خود استفاده می کند. توکن بومی آن، ایاس، یک توکن کاربردی است که در شبکه برای خرید منابع سیستم، مشارکت در حاکمیت ایاس، انتقال ارزش بر روی برنامه‌های کاربردی بومی و محاسبه ارزش توسط سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان استفاده می‌شود. دارندگان توکن همچنین می‌توانند توکن‌های ایاس غیرفعال خود را برای دریافت درصدی از هزینه‌های جمع‌آوری‌شده از کاربرانی که می‌خواهند از منابع سیستم EOS از طریق EOS PowerUp Model استفاده کنند، استیک کنند.

مقدمه ای بر بلاک چین ایاس

در بسیاری از موقعیت های دنیای واقعی، مقیاس پذیری مهم ترین مانع برای ایجاد بلاک چین های عمومی است. مشکل مقیاس پذیری بلاک چین معمولاً زمانی ظاهر می شود که یک شبکه رشد می کند و تراکنش های آن افزایش می یابد. معیارهای عملکرد بلاک چین که معمولاً مورد بحث است، مانند مبادله در ثانیه، توان عملیاتی تراکنش و تأخیر هنوز به سطح کیفیت خدمات کافی در بسیاری از بلاک چین ها دست پیدا نکرده اند. هدف ایاس از طریق ویژگی‌های اکوسیستم فوق‌الذکر، رفع این محدودیت‌ها بدون به خطر انداختن امنیت شبکه یا آزادی توسعه‌دهنده است.

 موتور ++WebAssembly C

در هسته بلاک چین ایاس یک موتور WebAssembly (WASM) با کارایی بالا قرار دارد که کد قرارداد هوشمند را اجرا می کند. این موتور به گونه ای طراحی شده است که نیازهای برنامه های بلاک چین را برآورده کند که به موتور WASM بسیار بیشتر از مرورگرهای وب نیاز دارند.

توان عملیاتی بالا، تایید سریعتر و تاخیر کم

یک تجربه کاربری خوب نیاز به بازخورد قابل اعتماد با تاخیر بیش از چند ثانیه دارد. ایاس به توان عملیاتی بالایی دست می یابد زیرا مکانیزم DPoS آن برای رسیدن به نهایی شدن نیازی به منتظر ماندن تمام نودها برای تکمیل تراکنش ندارد. این سبک ناهمزمان اعتبارسنجی منجر به تأیید سریع‌تر و تأخیر کمتری می‌شود، یعنی زمان لازم برای تأیید دقیق تراکنش پس از شروع آن.

ادغام EVM

ایاس دارای یک ماشین مجازی سازگار با اتریوم (EOS EVM) است که به توسعه دهندگان Solidity در اتریوم اجازه می دهد تا از مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان بلاکچین ایاس لذت ببرند. این شامل تراکنش‌های تقریباً رایگان برای کاربرانشان و همچنین دسترسی به کتابخانه‌های کد منبع باز و ابزارهایی است که قبلاً به آن عادت کرده‌اند.

ایاس و اتریوم

مجوزها از طریق کلیدهای دسترسی

طراحی زیربنایی بلاک چین ایاس شامل یک سیستم مجوز جامع و بسیار انعطاف‌پذیر برای ایجاد مدل‌های مجوز سفارشی برای موارد استفاده مختلف است. صاحبان حساب می توانند مجوزهای خاصی را به اشخاص ثالث اعطا کنند در حالی که این اختیار را دارند که در هر زمان این مجوزها را لغو کنند. ایاس از ساختارهای حساب سلسله مراتبی پشتیبانی می کند که هر کاربر را قادر می سازد چندین قرارداد هوشمند را تحت یک حساب والدین واحد مدیریت کند. از طرف دیگر، مالک حساب می‌تواند اختیارات لازم برای اصلاح یک قرارداد هوشمند را بین حساب‌های مختلف تقسیم کند.

انعطاف پذیری

به دلیل طراحی پروتکل آن، برنامه های کاربردی مستقر در EOS قابل ارتقا هستند. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان می‌توانند تا زمانی که اختیارات لازم برای انجام این کار را داشته باشند، اصلاحات کد، اضافه کردن ویژگی‌ها و تغییر منطق برنامه را اجرا کنند. EOS همچنین به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا قراردادهای هوشمندی را مستقر کنند که قابل تغییر نیستند. این تصمیمات به صلاحدید توسعه دهندگان ایاس واگذار می شود تا به پروتکل.

تخصیص منابع قابل برنامه ریزی و حاکمیت

توسعه دهندگان می توانند قراردادهای هوشمند سیستم را برای ایجاد مدل های اقتصادی سفارشی و قوانین حاکمیتی اصلاح کنند. از آنجایی که لایه اصلی کد همیشه لازم نیست برای ایجاد تغییرات به روز شود، این مکانیسم زنجیره ای را می توان با استفاده از قراردادهای هوشمند سیستم تغییر داد.

چه چیزی ایاس را منحصر به فرد می کند؟

حساب های قابل خواندن برای انسان

ایاس از حساب‌های قابل خواندن توسط انسان استفاده می‌کند تا کاربران بتوانند حساب‌های خود و همچنین حساب‌هایی را که با آن‌ها در تعامل هستند، راحت‌تر به خاطر بسپارند. به جای رشته های طولانی از کاراکترهای تصادفی، حساب های EOS معمولاً از آدرس های قابل تشخیصی مانند “Alice.gm” استفاده می کنند.

کارمزد معامله مقرون به صرفه

EOS تراکنش‌های تقریباً رایگانی را به کاربران خود ارائه می‌دهد که آن را برای ارسال یا دریافت پرداخت‌های خرد ایده‌آل می‌کند. این یکی از بزرگترین موانع ورود Web3 را برطرف می کند، زیرا هزینه تراکنش یا گس فی در زنجیره های دیگر می تواند هزینه های قابل توجهی را به یک خرید اضافه کند.

نهایی شدن تقریباً آنی

در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، نهایی‌بودن تضمین می‌کند که تراکنش‌ها پس از تکمیل نمی‌توانند معکوس یا تغییر یابند. سرعت یک بلاک چین بر نرخ نهایی آن تأثیر می گذارد، زیرا تعیین می کند که تراکنش ها چقدر سریع تأیید و نهایی شوند. در حال حاضر، نهایی شدن ایاس تقریباً سه دقیقه است. بسیار سریعتر از ۶۰ دقیقه بیت کوین و شش دقیقه اتریوم. با این حال، بر خلاف نهایی بودن Web2، سه دقیقه هنوز کند است. بنابراین، ENF و شرکای کلیدی آن در فناوری معروف به ائتلاف Antelope  طرح Instant Finality را برای ارائه تسویه تراکنش های فوری و غیرقابل برگشت به کاربران راه اندازی کردند.

بهره وری انرژی

مکانیزم اثبات سهام نمایندگی شده  ایاسبه نودهایش اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را سریع‌تر و با منابع شبکه کمتر تأیید کنند. شبکه ایاس از آنجایی که شامل استخراج مانند شبکه‌های اثبات کار (PoW) نمی‌شود، یکی از بلاک‌چین‌های کارآمدتر در صنعت است.

بیمه لایه پایه

Recover+ (به اختصار R+) یک پورتال امنیت سایبری و برنامه واکنش سریع به حادثه است که برای محافظت از پروژه‌های دیفایEOS  و کاربران آن‌ها با پاداش‌های باگ و مشوق‌های مختلف برای هکرهای کلاه سفید طراحی شده است. با این برنامه، وجوه دزدیده شده را می توان در صورت هک های مخرب به سرعت بازیابی کرد. در ۵ نوامبر ۲۰۲۱، پلتفرم وام دهی بلاک چین Pando Rings با قیمت بیش از ۷۰ میلیون دلار مورد سرقت قرار گرفت. در حالی که Pando Rings یک برنامه مبتنی بر EOS نیست، مهاجم بیش از ۲ میلیون دلار توکن های ایاس سرقت کرده است. به لطف این برنامه، تیم Recover+ توانست مداخله کند و وجوه دزدیده شده را مسدود کند و از این طریق از کاربران دیفای ایاس محافظت کند.

تیم فنی ایاس

از زمانی که ENF در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، چندین گروه کاری ایاس را برای بهبود اکوسیستم تأمین مالی کرده است. همچنین یک دوره از موارد قابل اجرا را از طریق “Blue Papers” توصیه کرده است، که پیشنهاداتی را برای بهبود در چندین زمینه، از جمله زیرساخت اصلی، API ها، SDK ها، DeFi و ابزار تحلیل امنیتی ارائه می دهد. EOS Network Ventures (ENV) یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر ۱۰۰ میلیون دلاری است که ماموریت آن جذب سرمایه گذاری سرمایه و استقرار آن به نفع شبکه EOS است. همچنین سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر توکن و سهام استراتژیک را در استارت‌آپ‌های فناوری در فضای Web3 انجام می‌دهد. دامنه ENV شامل )اما نه محدود به( GameFi، متاورس، eSports، NFTها و فین تک است.

بنیاد شبکه ایاس

بنیاد شبکه ایاس (ENF) یک سازمان غیرانتفاعی تحت رهبری جامعه است که توسط ایو لارز در سپتامبر ۲۰۲۱ تأسیس شد. مأموریت آن شناسایی فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری، تأمین مالی اولیه و همکاری برای فعالیت در حوزه Web3 است. برای انجام این کار، ENF بودجه کالاهای عمومی و پشتیبانی غیر مالی را برای رشد، توسعه و پذیرش جهانی شبکه EOS هماهنگ می کند. از زمان تأسیس، چندین برنامه کالاهای عمومی سازماندهی و تأمین مالی شده است که به پیشرفت های کلیدی ایاس کمک کرده است. در ۹ نوامبر ۲۰۲۲، ENF اعلام کرد که پیشنهادی را برای راه‌اندازی یک صندوق اکوسیستمی ۱۰۰ میلیون دلاری برای مدیریت ENV آغاز کرده است.

جمع بندی

به عنوان طولانی‌ترین بلاک چین پس از بیت‌کوین و اتریوم، ایاس از زمان افتتاح خود بر چالش‌های گذشته غلبه کرده و با تقاضاهای کنونی سازگار شده است. این به حرکت به سمت یک سیستم قوی ادامه می دهد و از عملکرد، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری خود برای ایجاد تجربیات GameFi بومی Web3 برای توسعه دهندگان و کاربران نهایی استفاده می کند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx