USDT در برابر USDC: نگاهی به استیبل کوین های پیشرو

USDT
  • زمان مطالعه: 16دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4697 نفر

استیبل کوین ها در طول زمان به بخش عمده ای از فضای ارزهای دیجیتال تبدیل شده اند; به طوری که تتر (USDT) و USD Coin (USDC) در حال حاضر دو استیبل کوین پیشرو از نظر ارزش بازار هستند. در حالی که هر دوی آنها استیبل کوین‌های کاملاً وثیقه‌ای هستند، مدل‌های کسب‌وکار اساسی و زیرساخت آنها متفاوت است. نگاه کردن به تفاوت‌های بین USDT و USDC برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است. تا تصمیم بگیرند با کدام احساس راحتی بیشتری می‌کنند. و ترجیح می‌دهند در دوره‌هایی که در حاشیه بازار قرار دارند، کدام یک را نگه دارند.

در طول دوره‌های افزایش نوسانات; سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با کاهش قیمت ارزهای دیجیتال; از بیتکوین دور شده و به سمت استیبل کوین‌ ها حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، در ژوئن ۲۰۲۲، بررسی صرافی CryptoCompare نشان داد که پس از اینکه بیت کوین ۳۷.۴ درصد از ارزش خود را در یک ماه از دست داد، معاملات نقدی بیت کوین به استیبل کوین ها در ماه گذشته افزایش یافت زیرا سرمایه گذاران محتاط بودند.

تتر USD (USDT) چیست؟

از جولای ۲۰۲۲، تتر USD (USDT) با ارزش بازار بیش از ۶۵ میلیارد دلار; بزرگترین استیبل کوین باقی مانده است و بیش از ۵۰ درصد از بازار استیبل کوین را در اختیار دارد. این محبوب ترین ارز پایه معاملاتی برای تقریباً همه توکن ها و کوین های رمزنگاری در صرافی های کریپتو است. USDT با دلار آمریکا پیوند ۱:۱ دارد و گفته می شود که توسط مجموعه گسترده ای از ذخایر وثیقه، از جمله پول نقد، اوراق تجاری و کالاها حمایت می شود. منطق پشت این امر محافظت از سرمایه گذاران در برابر نوسانات است. در صورت انحلال گسترده USDT، تتر می تواند برای دفاع از پیوند با دلار آمریکا به آن ذخایر تکیه کند.

تاریخچه پشت USDT

Ifinex Inc، یک شرکت مستقر در هنگ کنگ که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد، مالک Tether Limited است. شرکتی که مسئول صدور USDT است. مانند بسیاری از استیبل‌کوین‌های دیگر، USDT برای پر کردن شکاف بین فیات و ارزهای دیجیتال طراحی شده است و به کاربران امکان می‌دهد رمزارز خود را با ارزی باثبات مانند USD مبادله کنند. USDT در ابتدا یک توکن ERC-20 در شبکه اتریوم بود، اما اکنون با شبکه های دیگر مانند TRON و زنجیره BNB سازگار است.

تتر همچنین یک استیبل کوین با پشتوانه طلا به نام Tether Gold (XAUT) راه اندازی کرده است. XAUT به نسبت ۱:۱ توسط طلای فیزیکی پشتیبانی می‌شود، که هر توکن نشان‌دهنده «مالکیت یک اونس طلا بر روی یک شمش طلای خاص» است که در یک خزانه سوئیسی نگهداری می‌شود. تتر به طور مکرر ذخایر USDT خود را در وب سایت خود به روز می کند. در ۲۲ ژوئن، پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری تتر گفت که; این شرکت آماده ارائه اطلاعات بیشتر در مورد USDT و وضعیت فعلی شرکت است.

USDT بر خلاف اعتقاد بسیاری از مردم اولین استیبل کوین نبود. بلکه یکی از اولین استیبل کوین ها در فضای رمزنگاری بود که در جولای ۲۰۱۴ با نام RealCoin راه اندازی شد و بعداً در نوامبر همان سال به Tether تغییر نام داد. USDT در ۱۳ می، اندکی پس از فروپاشی آزمایشگاه Terraform به ۰.۹۵ دلار سقوط کرد. یک روز پس از آن دوباره با قیمت ۱ دلار معامله شد. تتر گفت که آنها توانسته اند ۳ میلیارد دلار برداشت را پردازش کنند و ترس سرمایه گذاران از depeg شدن (مانند اتفاق Terra) را کاهش دهند.

USD Coin (USDC) چیست؟

USD Coin (USDC) دومین استیبل کوین بزرگ از نظر ارزش بازار است. با بیش از ۵۴ میلیارد دلار تا ژوئیه ۲۰۲۲. مرکزی کنسرسیومی که توسط Circle، Coinbase و سایر شرکت‌های FinTech تأسیس شده است، ناشر USDC است. علاوه بر اتریوم، USDC با سایر شبکه‌های ارزهای دیجیتال از جمله; Solana، TRON، BNB Chain، Stellar و Algorand نیز سازگار است.

هر USDC به نسبت ۱:۱ با دلار آمریکا پیوند خورده و توسط پول نقد و دارایی های معادل دلار پشتیبانی می شود. این دارایی‌ها در حساب‌های مختلف نزد مؤسسات مالی ایالات متحده نگهداری می‌شوند و Grant Thronton International، یک شرکت حسابرسی بزرگ بر این دارایی‌ها نظارت می‌کند.

USDT در مقابل USDC: آمار چه می گوید؟

هر دو USDT و USDC در ارائه پایداری طولانی مدت به کاربران موفق بوده اند. با این حال، در حالی که تتر همچنان استیبل کوین شماره یک با بیشترین ارزش بازار است، به نظر می رسد “تسلط سهم آن” از سال ۲۰۲۰ در حال کاهش کلان بوده است. این کاهش در نتیجه اتهامات مداوم درباره سرمایه گذاران نامشخص، ارائه اطلاعات نامشخص به تنظیم کننده های مالی و به طور کلی عدم شفافیت در مورد ذخایر آن نسبت داده شده است. بنابراین، سرمایه گذاران ممکن است مستعد انتخاب USDC نسبت به USDT باشند.

USDC در سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرد و به سرعت به یکی از محبوب ترین گزینه ها برای سرمایه گذاران تبدیل شد. این توکن توانسته است خود را از بحث و جدل در صنعت دور نگه دارد. عمدتاً به این دلیل که Circle دائماً ذخایر USDC را تأیید می کند و ممیزی های سالانه را انجام می دهد و این ممیزی ها را به صورت عمومی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ثبت می کند.

مقایسه ذخایر

به طور خلاصه، در اینجا نحوه حمایت هر دو شرکت از ارز های خود آورده شده است:

  • USDT: ترکیب متنوعی از: پول نقد، معادل های نقدی، اوراق تجاری (از اواسط سال ۲۰۲۲، تتر دارایی اوراق تجاری خود را کاهش داده است تا در نهایت از ذخایر حذف شود)، کالاها، وام ها، ارزهای دیجیتال. و سایر سرمایه گذاری ها
  • USDC: پول نقد و اسناد خزانه داری کوتاه مدت ایالات متحده.

موارد استفاده

استیبل کوین ها چندین مورد استفاده دارند، بیایید محبوب ترین و اساسی ترین آنها را ببینیم:

  • به کاربران این امکان را می دهند که دارایی های رمزنگاری خود را با توکن های متصل به دلار مبادله کنند و بنابراین از آنها در مواقع افزایش نوسانات محافظت می کنند.
  • استیبل کوین ها ۲۴/۷ کار می کنند، بنابراین زمان های تسویه بسیار سریع تر و تراکنش ها در مقایسه با بانک ها ارزان تر است.
  • شرکت‌ها می‌توانند حقوق کارگران را با استیبل کوین‌های ثابت دلار پرداخت کنند. سپس کارمندان می توانند استیبل کوین ها را به صورت همتا به همتا با ارزهای فیات یا دارایی های رمزنگاری شده از طریق یک صرافی ارز دیجیتال مانند بایننس مبادله کنند. یکی از اولین شرکت‌های غیر کریپتویی که با استیبل کوین‌های ثابت دلاری دستمزد کارگران را پرداخت کرد، نیپون یوسن کی‌کی، یکی از بزرگترین خطوط کشتیرانی ژاپن بود.
  • علاوه بر این، استیبل کوین‌ها نقش مهمی در اکوسیستم DeFi بازی می‌کنند: آنها برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را تامین می‌کنند. زیرا این برنامه ها می‌توانند USDT یا USDC را به عنوان مثال، به‌جای دریافت ارز های فرار مانند بیت‌کوین یا اتر بپذیرند.
  • چندین پروتکل DeFi به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از استیبل کوین ها، فرصت های با بازدهی بالا در دارایی های رمزنگاری خود ایجاد کنند. این بازده به طور قابل توجهی بالاتر از بهره بانکی است.

انواع استیبل کوین ها

ما سه نوع اصلی از استیبل کوین ها داریم. استیبل کوین های دارای پشتوانه کریپتو، پشتوانه فیات و استیبل کوین های الگوریتمی.

استیبل کوین های تحت حمایت فیات

استیبل‌کوین‌های با پشتوانه فیات آنهایی مانند USDT و USDC هستند; که دارای ذخایر نقدی یا ترکیبی بین پول نقد، دارایی‌های دلاری و سایر معادل‌های نقدی هستند. همچنین استیبل کوین هایی با پشتوانه کالا وجود دارد که با پشتوانه طلا، نفت یا سایر کالاها پشتیبانی می شوند.

استیبل کوین های دارای پشتوانه رمزارزی

استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال، نوعی از ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ذخیره دارند، اما بیش از حد وثیقه‌گذاری می‌شوند تا از پیوند خود دفاع کنند. این بدان معنی است که وثیقه باید از عرضه استیبل کوین فراتر رود. یکی از نمونه های محبوب، DAI، استیبل کوین پرچمدار Maker Protocol است که توسط اتریوم و سایر دارایی های رمزنگاری پشتیبانی می شود.

استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل کوین های الگوریتمی برای حفظ برابری، معمولاً از طریق مکانیزم سوزاندن، به کد متکی هستند. یک استیبل کوین الگوریتمی محبوب Terra USD (UST) بود. UST به آربیتراژورها متکی بود; معامله‌گرانی که از اختلاف قیمت سود می‌برند; که وقتی UST کمتر از ۱ دلار معامله می‌شد، آن را به قیمت LUNA به ارزش ۱ دلار می‌فروختند، بنابراین عرضه UST را کاهش می‌داد و ارزش آن را افزایش می‌داد. به دلیل سیستم الگوریتمی پشت UST، تریلیون ها LUNA چاپ شد در حالی که ارزش استیبل کوین همچنان در حال کاهش بود. سایر استیبل کوین‌های الگوریتمی به سیستم‌های مشابه متکی هستند و با ارزش دلار آمریکا ثابت می‌مانند.

مقررات استیبل کوین در ایالات متحده و در سراسر جهان

مقررات استیبل کوین در سراسر جهان افزایش یافته است; زیرا دولت های بیشتری به مزایای ارزهای دیجیتال و چگونگی بهبود سیستم پرداخت توجه می کنند. عامل دیگر سقوط تعداد زیادی از وام دهندگان ارز دیجیتال و صادرکنندگان استیبل کوین در چند ماه گذشته است، مانند; Terra، Celsius، و Three Arrows Capital (3AC).

به گفته یکی از مقامات بایدن; از یک سو، ایالات متحده در حال کار بر روی قانون استیبل کوین است که انتظار می رود تا پایان سال به قانون تبدیل شود. این لایحه مقررات و نظارت بانکی را برای ناشران استیبل کوین از جمله; سرمایه کافی، نقدینگی و نظارت ایجاد می کند. از سوی دیگر، وزیر خزانه داری بریتانیا گفت که استیبل کوین هایی مانند USDT یا cEUR ارزهای دیجیتال قابل اعتمادی هستند که می توانند پرداخت های مجازی را افزایش دهند. با این حال – درست مانند بسیاری از دولت ها – بریتانیا همچنان مشتاق کنترل استیبل کوین ها با لایحه خدمات مالی و بازار است.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارز ها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx