NFT بیت کوین یا اوردینال چیست؟

اوردینال و NFT بیت کوین
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1051 نفر

اوردینال چیست؟ مروری بر NFT های بیت کوین

هر بیت کوین از ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ ساتوشی (سات) تشکیل شده است. پروتکل اوردینال اجازه می دهد تا هر ساتوشی فردی با داده های اضافی (از طریق فرآیندی به نام کتیبه) شناسایی و معامله شود. اوردینال مورد استفاده دیگری را برای بیت کوین فراتر از انتقال ساده ارزش ایجاد کرده اند و NFT بیت کوین را به واقعیت تبدیل کرده اند.

معرفی

تا همین اواخر، NFT ها عمدتاً در بلاک چین هایی مانند اتریوم، سولانا و زنجیره هوشمند BNB ساخته و استفاده می شدند. با این حال، تیم پشتیبان اوردینال معتقد است که توکن‌های غیرقابل تعویض نیز جایگاه خود را در بلاک چین بیت کوین دارند. در نتیجه، این منجر به ظهور پروژه اوردینال شده است.

تاریخ ثابت کرده است که تغییر بخشی از کد بیت کوین بسیار دشوار است. این مشکل عمدتاً به دلیل شبکه غیرمتمرکز گره ها و توسعه دهندگانی است که نمی خواهند امنیت شبکه را به خطر بیندازند. به این ترتیب، NFT های بیت کوین کشش زیادی به دست نیاورده اند. با این وجود، رشد اکوسیستم کریپتو دروازه‌ها را به روی ذهن‌های مبتکرتری که ایجاد NFT بیت‌کوین بخشی از آینده Web3 است، باز کرده است. تا فوریه ۲۰۲۳، کتیبه‌هایی که از دستورات استفاده می‌کردند از ۱۰۰۰۰۰ فراتر رفت زیرا کاربران تصاویر، بازی‌های ویدیویی و سایر محتواها را در شبکه ریختند. بیایید ببینیم چگونه کار می کند.

اوردینال بیت کوین

بیت کوین چیست؟

پروتکل اوردینال سیستمی برای شماره گذاری ساتوشی ها است که به هر ساتوشی یک شماره سریال می دهد و آنها را در تراکنش ها ردیابی می کند. به زبان ساده، اوردینال به کاربران اجازه می دهد تا ساتوشی های فردی را با پیوست کردن داده های اضافی به آنها منحصر به فرد کنند. این فرآیند به عنوان “کتیبه” شناخته می شود.

یک ساتوشی – که نام آن از خالق مستعار بیت کوین ساتوشی ناکاموتو گرفته شده است – کوچکترین واحد بیت کوین (BTC) است. یک بیت کوین را می توان به ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ ساتوشی تقسیم کرد، به این معنی که هر ساتوشی ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین ارزش دارد. ساتوشی ها بر اساس ترتیب استخراج و انتقال آنها شماره گذاری می شوند. طرح شماره گذاری به ترتیب استخراج ساتوشی ها متکی است، در حالی که طرح انتقال به ترتیب ورودی ها و خروجی های تراکنش متکی است. از این رو نام، “مرتبی”.

در حالی که NFT های سنتی از جهاتی شبیه به ترتیبی هستند، چند تفاوت کلیدی وجود دارد. NFT ها معمولاً با استفاده از قراردادهای هوشمند روی بلاک چین هایی مانند اتریوم، سولانا و زنجیره هوشمند BNB ساخته می شوند و گاهی اوقات، دارایی هایی که آنها نمایندگی می کنند در جای دیگری میزبانی می شوند. برعکس، دستورات مستقیماً روی ساتوشی‌های منفرد درج می‌شوند، که سپس در بلوک‌های بلاک چین بیت کوین گنجانده می‌شوند. اوردینال ها به طور کامل بر روی بلاک چین قرار دارند و به زنجیره جانبی یا توکن جداگانه نیاز ندارند. از این نظر، کتیبه های ترتیبی سادگی، تغییرناپذیری، امنیت و دوام خود بیت کوین را به ارث می برند.

نظریه ترتیبی و کتیبه ها

در زمینه بیت کوین، نظریه ترتیبی یک روش پیشنهادی برای شناسایی هر ساتوشی از طریق یک شماره سریال و ردیابی آنها در عرضه سکه بیت کوین، از اولین ضرب تا کل طول عمر تراکنش های آنها است. این فرآیند به عنوان “کتیبه” نامیده می شود. بنابراین، کتیبه های ترتیبی دارایی های دیجیتالی هستند، مشابه NFT ها، که روی یک ساتوشی در شبکه بیت کوین حک شده اند. این فرآیند به لطف ارتقاء Taproot که در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ راه اندازی شد امکان پذیر شده است. به همین دلیل، کتیبه های ترتیبی به زنجیره جانبی یا نشانه جداگانه نیاز ندارند.

از آنجایی که Ordinal Theory اجازه ردیابی و انتقال ساتوشی های فردی را می دهد، امکان جمع آوری آنها را باز کرده است. بر اساس عرضه کل بیت کوین، رتبه های زیر برای نشان دادن کمیاب بودن ساتوشی های مختلف تجویز شده است:

متداول: هر ساتی غیر از اولین سات بلوک خود (۲.۱ کوادریلیون کل عرضه).

غیر معمول: اولین نشست از هر بلوک (۶,۹۲۹,۹۹۹ کل عرضه).

نادر: اولین جلسه از هر دوره تنظیم سختی (۳۴۳۷ عرضه کل).

حماسی: اولین نفر بعد از هر نصفه نشست (۳۲ عرضه کل).

Legendary: اولین نشست از هر چرخه* (۵ کل عرضه).

اسطوره‌ای: اولین نشست بلوک پیدایش (۱ عرضه کل).

*یک چرخه نشان‌دهنده دوره بین حروف ربط است که زمانی اتفاق می‌افتد که نصف شدن و تنظیم سختی همزمان می‌شوند. در تئوری، این اتفاق هر ۶ نیمه رخ می دهد، اما اولین پیوند هنوز رخ نداده است (انتظار می رود در سال ۲۰۳۲ رخ دهد).

اوردینال بیت کوین

مزایا و معایب اوردینال ها

اوردینال ها مورد استفاده دیگری را برای شبکه بیت کوین فراتر از انتقال ساده ارزش ایجاد کرده است. با این حال، پروتکل اوردینال با بحث و جدل مواجه شده است، زیرا باعث ایجاد یک مسئله اساسی در بین جامعه بیت کوین می شود. در یک طرف کسانی هستند که معتقدند سادگی نسبی بیت کوین در محدودیت های آن برای ذخیره و انتقال ارزش باید حفظ شود. در طرف دیگر کسانی هستند که معتقدند بیت کوین باید به گونه ای تکامل یابد که ویژگی های جدید و موارد استفاده را شامل شود.

ساتوشی‌های حکاکی شده اکنون با تراکنش‌های معمولی BTC برای فضای بلوکی رقابت می‌کنند که کارمزد شبکه را افزایش می‌دهد. این موضوع باعث ایجاد جنجال در جامعه بیت کوین شده است، اما برخی از حامیان اوردینال استدلال می کنند که این می تواند مثبت باشد زیرا کارمزدها انگیزه ای مهم برای ماینرها برای ایمن سازی بلاک چین است. در آینده، با کاهش پاداش‌های بلوک در طول زمان، هزینه‌های شبکه به انگیزه اصلی برای تخصیص قدرت هش به بیت‌کوین تبدیل خواهد شد. به نظر می رسد که جامعه کریپتو در این موضوع تقسیم شده است، اما این پروژه مطمئناً نوآوری را در فضای بیت کوین به ارمغان آورد.

جمع بندی

اوردینال با ارائه روشی کاملاً جدید برای ذخیره اطلاعات تراکنش های بیت کوین، دنیای هنر بلاک چین را تغییر می دهند. آنها در حال اضافه کردن ابزار اضافی هستند و تعداد آدرس های بیت کوین غیر صفر را به بالاترین حد خود افزایش داده اند. ما شاهد لحظه ای منحصر به فرد در تاریخ بیت کوین هستیم که در آن نوآوری فعالیت شبکه ای را فراتر از موارد استفاده معمول سرمایه گذاری و انتقال پول ایجاد می کند. آیا این بدان معناست که اوردینال به رشد خود ادامه خواهد داد؟ لازم نیست. باید منتظر بمانیم و ببینیم.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx