وایت پیپر ارز دیجیتال (White paper) چیست؟| چگونه وایت پیپر پروژه‌ها را بررسی کنیم؟

وایت پیپر ارز دیجیتال
  • زمان مطالعه: 15دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 843 نفر

وایت پیپر (White paper)، یک اصطلاح مربوط به بازارهای مالی و تجاری محسوب می‌شود که معنی لغوی آن «اوراق سفید» در نظر گرفته شده است. وایت پیپرها یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک تجارت محسوب می‌شوند که دنیای کریپتوکارنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. درواقع می‌توان اوراق سفید را نوعی بازاریابی تجاری و یا معرفی‌نامه از یک محصول، پروژه یا ارزهای دیجیتال جدید دانست که اطلاعات جامع و کاملی از یک موضوع خاص را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد.

وایت پیپر یک بیوگرافی از موضوعی عمیق و پیچیده است، از همین روی انحصاراً برای بازار رمز ارزها کاربرد ندارد. بلکه این گزارش کامل از یک موضوع، مشکل یا راه‌حل است که موارد گفته شده را مورد بررسی عمیق قرار می‌دهد و در تمامی زمینه‌های تجارت کاربرد دارد. اگر شما نیز می‌خواهید همه چیز درباره وایت پیپر را فراگرفته و از این ابزار جذاب در راستای سرمایه‌گذاری ایمن‌تر بهره‌مند شوید، با ما تا پایان این مقاله از ارز اینجا همراه شوید.

وایت پیپر چیست؟

بدیهی است بازارهای مالی از اصطلاحات گوناگونی برخوردار هستند که آشنایی با این اصطلاحات می‌تواند شما را در راستای یک سرمایه‌گذاری موفق‎تر کمک کند. وایت پیپر یا اوراق سفید نیز از آن دسته ابزارهایی است که اطلاعات خوبی را در اختیار تاجران قرار می‌دهد. کمی پیش به این نکته اشاره کردیم که وایت پیپر تنها مختص به دنیای ارزهای دیجیتال نیست و در هر یک از بازارها مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما امروزه استفاده از این ابزار خاص در بازار کریپتوکارنسی و بخصوص در مبحث بلاک‌چین، بسیار رواج یافته است. درواقع وایت پیپر یک پروژه دیجیتالی به شما اطلاعات کاربردی در مورد رمزارز موردنظر را ارائه می‌دهد که برای معامله‌گران این نوع بازار حیاتی محسوب می‌شود. اوراق سفید اطلاعات جامعی در مورد یک مسئله پیچیده، مشکلی خاص، رفع مشکل، راه‌حل ارائه می‌دهد و به بررسی همه‌جانبه موضوع می‌پردازد.

وایت پیپر چیست

وایت پیپر نوعی معرفی‌نامه از پروژه‌های مختلف است که در بازار ارزهای دیجیتال نیز کاربرد دارد.

وایت پیپر در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ 

اوراق سفید در حوزه رمز ارزها، یک معرفی‌نامه از پروژه‌های کریپتویی است که اطلاعات مفید این پروژه‌ها را بازگو می‌کند. وایت پیپرها توسط تیم توسعه‌دهنده یک رمزارز یا پروژه دیجیتالی نوشته شده و در اختیار مخاطبین پروژه مذکور قرار می‌گیرند. معمولاً وایت پیپر در مورد روند کاری یک پروژه، مزایا و ویژگی‌های آن و یا نقشه راه پروژه اطلاعات منحصربه‌فردی را در اختیار همگان می‌گذارد. از همین روی اوراق سفید را می‌توان نوعی گزارش کار تبلیغاتی یا معرفی‌نامه از یک پروژه دانست که سعی در اطلاع‌رسانی گسترده دارند. درواقع وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال همانند یک سند است که میزان اعتبار یک پروژه را می‌سنجد و چشم‌انداز وسیعی از نحوه فعالیت پروژه، تیم توسعه‌دهنده آن، مشکلاتی که پروژه قرار است رفع کند و اطلاعاتی ازاین‌قبیل را به کاربران ارائه می‌کند. برای فهم بهتر این مطلب، در ادامه یک مثال می‌زنیم. 

نمونه وایت پیپر 

وایت پیپر بیت کوین

بیت کوین را تصور کنید، یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای جهان است که دروازه‌ای به‌سوی عرصه کریپتوکارنسی گشود. اما این ارز دیجیتال مشهور تا پیش از سال ۲۰۰۸، کاملاً ناشناخته بود. سپس خالق BTC، یعنی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، در سال ۲۰۰۸ وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد که در مورد این پروژه دیجیتالی توضیحاتی را بازگو می‌کرد و مشکلاتی که این رمزارز از جامعه پرداخت را حل می‌کرد در قالب یک گزارش اوراق سفید به نمایش گذاشت.

این وایت پیپر شامل بخش‌های مختلفی همچون مقدمه، تراکنش‌ها، سرور برچسب زمان‌دار، اثبات انجام کار، شبکه، انگیزه، بازیابی فضای ذخیره‌سازی اطلاعات و درخت مرکل است. هر یک از این بخش‌هایی که نام بردیم در مورد پروژه بیت کوین اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند که دید بازتری را به تمام علاقه‌مندان این کوین ارائه می‌دهد. از طریق همین وایت پیپر بود که بیت کوین آشکارا به جهان معرفی شد و روزبه‌روز مخاطبین بیشتری را به خود جذب کرد.

وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین در سال ۲۰۰۸، معرفی شد که طی آن ارز دیجیتال BTC در جهان شناخته شد.

چرا مطالعه وایت پیپر اهمیت دارد؟

بدیهی است امروزه تمام پروژه‌های کریپتویی از اوراق سفید بهره‌مند هستند و هر رمزارز جدیدی که می‌خواهد به بازار معرفی شود، وایت پیپر خود را در این عرصه منتشر می‌کند. درواقع مطالعه وایت پیپر از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه:

  1.  وایت پیپر میزان اعتبار یک پروژه را مشخص می‌کند.
  2.  وایت پیپر به ما فرصت ارزیابی یک رمزارز یا هر پروژه دیگری را ارائه می‌دهد.
  3.  وایت پیپرها چشم‌انداز وسیعی از نحوه کارکرد یک پروژه، برنامه‌های آن در آینده و همچنین مشکلاتی که پروژه موردنظر در راستای رفع آن به وجود آمده است را به ما نشان می‌دهد.

درواقع اوراق سفید یک معرفی‌نامه کامل از تمام بخش‌های یک پروژه است که عمیقاً کاربرد پروژه را به مخاطبین آن ارائه می‌کند. در نتیجه مطالعه وایت پیپرها می‌تواند فرصتی برای آشنایی با تیم توسعه‌دهنده یک پروژه، مشکلاتی که قرار است حل کند، بخش‌های مختلف آن و همچنین اهداف و نقشه راه پروژه را در اختیار فعالان بازار ارزهای دیجیتال قرار دهد. همچنین باید توجه داشته باشید بسیاری از پروژه‌هایی که دارای یک وایت پیپر معتبر نبودند، به کلاهبرداری ختم شدند. از همین روی می‌توان گفت خواندن وایت پیپرها می‌تواند به تحلیل و ارزیابی یک ارز دیجیتال کمک کند و باگ‌های پروژه را به ما نشان دهد. 

ویژگی‌های یک وایت پیپر ارزشمند

درست است که اوراق سفید یکی از بهترین ابزارهای شناخت یک پروژه دیجیتالی به شمار می‌روند. اما نکته حائز اهمیت درباره اوراق سفید این است که هر وایت پیپری دارای ارزش نیست. هنگامی که می‌خواهید وایت پیپر یک ارز دیجیتال یا هر پروژه کریپتویی را مورد بررسی قرار بدهید، باید توجه کنید که اوراق سفید موردنظر دارای برخی ویژگی‌های استاندارد باشد. چراکه وایت پیپرها توسط تیم توسعه‌دهنده هر پروژه منتشر می‌شوند و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند. به همین خاطر تعریف و تمجید از پروژه در وایت پیپرها به‌وفور دیده می‌شود. در این شرایط شما باید برای اعتبارسنجی یک اوراق سفید، دانش تحلیل یک وایت پیپر را فرابگیرید که در بخش بعدی به طور کامل شرح دادیم.

وایت پیپر ارز دیجیتال

یک وایت پیپر ارزشمند اهداف خود را به طور واضح مشخص می‌کند.

چگونه وایت پیپر پروژه‌ها را بررسی کنیم؟ 

برای مشاهده یک وایت پیپر شما باید به وب‌سایت مرجع پروژه موردنظر رفته و بر روی بخش (White Paper)، کلیک کنید. حالا باید تحلیل کامل، درست و دقیقی از وایت پیپر این پروژه دریافت کنید تا بتوانید چشم‌انداز عمیقی از خود پروژه نیز به عمل بیاورید. برای بررسی یک اوراق سفید چندین راه کاربردی وجود دارد که می‌توانید به بهترین نحو یک ارز دیجیتال یا پروژه رمزنگاری شده را تحت‌نظر بگیرید. شما می‌توانید از وایت پیپرها اطلاعات خوبی کسب کنید، فقط اگر به‌صورت درست این اوراق سفید را مطالعه کنید. تحلیل وایت پیپرها شامل چند مرحله اصلی می‌شود که در ادامه توضیح دادیم.

هدف پروژه

 تمام وایت پیپرهای ارزشمند باید به‌طوری نوشته شده باشند که هدف پروژه را به‌خوبی شرح دهند. درواقع زمانی که شما در حال تحلیل و بررسی یک وایت پیپر هستید چندین سؤال کلیدی باید مورد توجهتان قرار بگیرد:

  •  پروژه موردنظر دقیقاً چه استفاده‌ای داد و چه کاری انجام می‌دهد؟
  •  آیا یک رمزارز است، پلتفرم دیجیتالی است و یا یک بستر غیرمتمرکز برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال را به متقاضیان ارائه می‌دهد؟
  •  نقش پروژه در جامعه چیست و چه چیزهایی را تغییر می‌دهد؟

باتوجه‌به حداقل یکی از سؤالاتی که در مورد اهداف پروژه در ذهنتان می‌آید، شما باید کاربرد یک پروژه را متوجه شوید. در غیر این صورت اگر اهداف پروژه ناشناس بود و یا چشم‌انداز دقیقی از برنامه خود ارائه نداد، احتمال کلاهبرداری بودن و یا یک ایده ضعیف وجود دارد.

تیم توسعه‌دهنده

شناسایی تیم توسعه‌دهنده یک ارز دیجیتال، کارگزار غیرمتمرکز یا هر پروژه دیگری، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تحلیل اوراق سفید محسوب می‌شود. تیم توسعه‌دهنده افرادی هستند که یک پروژه را رهبری می‌کنند. از همین روی شناخت اعضای تیم در ارزشمندبودن یا نبودن پروژه می‌تواند تأثیرگذار باشد. برای مثال پروژه اتریوم توسط ویتالیک بوترین (Vitslik Buterin)، آنتونی دی یوریو (Anthony Di Iorio) و گاوین وود (Gavin Wood) و بسیاری از افراد محبوب و توانمند دیگر توسعه‌یافته است که این امر اتریوم را به یکی از ارزشمندترین پروژه‌های کریپتویی تبدیل کرده است. اینکه افراد تیم توسعه‌دهنده چه میزان توانایی دارند، در چه پروژه‌های دیگری نقش‌آفرینی کردند و تجربه آنها چقدر است می‌تواند در بازخورد پروژه تأثیر زیادی داشته باشد.

وایت پیپر اتریوم

تیم توسعه دهنده در اهمیت وایت پیپر نقش مهمی را ایفا می‌کند.

نقشه راه پروژه 

اینکه یک پروژه چطور می‌خواهد به اهداف خود دست یابد و چگونه توسعه یابد، یکی از مباحث بسیار مهم مربوط به وایت پیپر است. درواقع هر طرحی که به بازار اضافه می‌شود و قصد دارد کاربران را به خود جذب کند، باید از برنامه‌ریزی دقیقی بهره‌مند باشد که نشان می‌دهد چه زمانی به اهداف خود دست میابد. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند آیا تمایل به پیشروی با توسعه پروژه را دارند یا خیر. از همین روی هر رمزارز یا پلتفرم دیجیتالی جدیدی که به بازار کریپتو عرضه می‌گردد، تیم توسعه‌دهنده آن باید نقشه راه آینده آن را به طور کامل و واضحی در قسمت وایت پیپر شرح داده باشند تا پروژه دارای ارزش باشد.

راه‌حل‌های رفع یک مشکل

همان‌طور که ذکر شد معمولاً هر پروژه، محصول، رمزارز یا پلتفرمی در راستای حل یک مشکل ایجاد می‌شود. به همین ترتیب وایت پیپر باید دارای بخش توضیحات مربوط به چالش‌ها و درعین‌حال رفع مشکلات موجود باشد. چراکه دنیای ارزهای دیجیتال امروزه به رقابتی‌ترین شکل ممکن پیش می‌رود. از همین روی توانایی حل مشکل یک پروژه و راه‌حل‌های آن، می‌تواند اهمیت یک پروژه در میان سایر پروژه‌ها را نشان دهد.

بخش‌های مختلف یک وایت پیپر 

معمولاً وایت پیپرها در قالب فایل PDF، به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه ویژگی‌های کلیدی یک وایت پیپر ارزشمند را برای شما عزیزان ذکر کردیم:

  •  چکیده (Abstract)
  •  مقدمه (Introduction)
  •  تعریف مشکل (Problem)
  •  توضیح محصول (Description)
  •  جزئیات فنی (Technical Details)
  •  معرفی توکن (Token)
  •  اطلاعات مربوط به عرضه عمومی
  •  معرفی تیم توسعه‌دهنده
  •  جمع‌بندی (Conclusion)
نمونه وایت پیپر

معمولا وایت پیپرها از بخش‌های مختلفی برخوردار هستند که اطلاع کاملی در تمامی زمینه‌ها را ارائه می‌دهند.

سخن پایانی 

 وایت پیپر یا اوراق سفید (White paper)، به معرفی‌نامه کامل و جامع از یک پروژه اطلاق دارد که معمولاً راه‌حل‌هایی برای مشکلات مشخصی ارائه می‌دهد. ابزار وایت پیپر تنها مختص به دنیای کریپتوکارنسی نیست. بلکه از این ابزار در تمام بازارهای مالی استفاده می‌شود. معمولاً هر رمزارز جدید، پلتفرم یا هر صرافی غیرمتمرکزی که می‌خواهد فعالیت خود را در بازار شروع کند باید از وایت پیپر استفاده کند. اوراق سفید اطلاعات مناسبی از تیم توسعه‌دهنده یک پروژه، نحوه کار آن، آینده پروژه و چگونگی رسیدن یک پروژه به اهدافش را در اختیار همگان می‌گذارد. شما می‌توانید با مطالعه وایت پیپر یک پروژه را عمیق بشناسید و شناخت خوبی از کارکرد آن به دست بیاورید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx