معرفی جامع آپتوس

ارز دیجیتال آپتوس
  • زمان مطالعه: 15دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 944 نفر

آپتوس چیست؟

آپتوس (Aptos) یک زنجیره لایه ۱ جدید است. ساخته شده توسط کارمندان سابق متا که روی بلاک چین Diem کار می کردند. هدف آن ارائه مزایای تمرکززدایی و پذیرش انبوه Web3 برای عموم است.

آپتوس یک بلاکچین لایه ۱ است که بر مقیاس پذیری، ایمنی، قابلیت اطمینان و ارتقاء به عنوان اصول کلیدی آن تمرکز دارد. این برنامه که توسط تیمی متشکل از بیش از ۳۵۰ توسعه دهنده در طول سه سال گذشته ساخته شده است، با هدف احیای فضای لایه ۱ با ایده های جدید برای مکانیسم های اجماع، طراحی قرارداد هوشمند، امنیت سیستم، عملکرد و تمرکززدایی است. چشم انداز آن یک بلاکچین است که پذیرش جریان اصلی را به وب ۳ می آورد و اکوسیستمی از DApps را برای حل مشکلات کاربر در دنیای واقعی توانمند می کند.

بلوک های اصلی سازنده آپتوس عبارتند از:

ادغام بومی Move: Move یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر Rust برای اجرای سریع و ایمن تراکنش با تمرکز بر امنیت است.

مدیریت کلید انعطاف پذیر و گزینه های نگهداری ترکیبی: هدف آپتوس ارائه تجربه کاربری ایمن تر و قابل اعتمادتر از طریق این راه حل سفارشی است.

پردازش تراکنش ماژولار: انتشار تراکنش، اجرای تراکنش سفارش ابرداده بلوک، ذخیره سازی دسته ای و صدور گواهینامه دفتر کل به صورت موازی انجام می شود.

اتمی بدون دانش اولیه از داده ها: این به آپتوس اجازه می دهد تا توان عملیاتی را افزایش دهد و تأخیر را کاهش دهد.

معماری ماژولار: به آپتوس اجازه می دهد تا به روز رسانی های مکرر و فوری را ارائه دهد.

راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری نوآورانه آپتوس: از تقسیم‌بندی داخلی اعتبارسنجی و تقسیم‌بندی حالت همگن پشتیبانی می‌کند.

تیم آپتوس، سرمایه گذاران و نقشه راه

تیم آپتوس قبلاً بلاک چین Diem را ساخته بود که در اوایل سال ۲۰۲۰ برای بیش از دوازده اپراتور گره مستقر شد. توسط Mo Shaikh و Avery Ching، کارمندان سابق متا با چندین سال تجربه در صنعت بلاکچین تاسیس شد.

این بلاکچین ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق های رمزنگاری مانند FTX Ventures، جامپ کریپتو، a16z، مولتی کوین کپیتال،دراگون فلای و بایننس جذب کرده است. یی هه، رئیس آزمایشگاه بایننس، گفت:

“ما از همکاری نزدیک با تیم آپتوس هیجان‌زده هستیم. در بایننس، ما همیشه به قدرت فناوری بلاکچین برای سود رساندن به عموم، درست مانند اینترنت اعتقاد داشته‌ایم. با این حال، ساخت زیرساخت همچنان یک گلوگاه در صنعت است. ما بر این باوریم که رقابت فنی تیم آپتوس می‌تواند مقیاس‌پذیری بیشتری را در زیرساخت بلاکچین به ارمغان بیاورد و در عین حال از موارد استفاده جدید برای Web3 نیز پشتیبانی کند.

علاوه بر این، آپتوس با  Blocto، یک کیف پول نرم افزاری که با دیگر بلاکچین های بزرگ مانند اتریوم، سولانا، فلو و ترون همکاری می کند، ادغام خواهد شد. Blocto قابلیت های کاملی را برای آپتوس در کیف پول خود ایجاد می کند، از جمله برای NFT ها، مرور وب ۳ و استیکینگ بومی.

طبق نقشه راه، این پروژه در حال حاضر در یک شبکه آزمایشی مشوق است که جامعه می تواند گره ها را اجرا کند. راه اندازی شبکه اصلی در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲ توسط تیم اعلام شد. به روز رسانی های جدید شبکه برای سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.

آپتوس چگونه کار می کند؟

آپتوس از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) با تحمل خطا (BFT) استفاده می کند و بر اساس چندین اصل طراحی ساخته شده است.

اول، اجرای سریع و مطمئن با قابلیت ممیزی ساده و قابلیت تجزیه و تحلیل. آپتوس از MovW، یک زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند جدید مبتنی بر Rust استفاده می کند که بر ایمنی و انعطاف پذیری تأکید دارد. این برنامه بر کمبود منابع، حفظ و کنترل دسترسی تمرکز دارد و توسط تیم Aptos با پشتیبانی از موارد استفاده گسترده‌تر از web3 بهبود یافته است. به عنوان مثال،DAO ها می توانند به طور مشترک حساب ها را به اشتراک بگذارند و مجموعه های NFT را می توان در یک حساب واحد جمع کرد.

از آنجایی که آپتوس با استفاده از Move ساخته شده است، این پروژه ادعا می کند چندین مزیت را ارائه می دهد که اتریوم ندارد. به عنوان مثال، دستورات بلاکچین را می توان به راحتی تأیید کرد و آپتوس به کاربران اجازه می دهد تا کلیدهای خصوصی خود را تغییر دهند. علاوه بر این، طراحی ماژولار آپتوس به آن اجازه می دهد تا بدون قطع ارتباط کل شبکه، ارتقا یابد.

دوم، رویکرد دسته‌ای و موازی آپتوس برای پردازش تراکنش امکان خروجی بسیار بالا و تأخیر کم را فراهم می‌کند. به زبان ساده، هر مرحله تراکنش در بلاکچین آپتوس کاملا مستقل و به صورت جداگانه قابل موازی سازی است و شبیه معماری های مدرن و فوق اسکالر پردازنده است. این طراحی ماژولار به سرعت توسعه کمک می کند و به روز رسانی های مکرر را از طریق چرخه های انتشار سریع تر تسهیل می کند. مکانیسم اجماع BFT با تأخیر کم، بلاکچین را ایمن می کند و معمولاً به آن اجازه می دهد تا در شرایط شبکه آزمایشی به سرعت تراکنش تا ۱۵۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه (tps) برسد. در حالی که tps  فعلی شبکه اصلی اتریوم حدود ۱۲ تا ۱۵ است.

در نهایت، قابلیت ارتقا و پیکربندی آپتوس به آن اجازه می‌دهد تا موارد استفاده جدید را در بر بگیرد، در حالی که مقیاس‌پذیری عملیات افقی، تمرکززدایی را حفظ می‌کند. با انجام این کار، آپتوس به طور بومی ویژگی‌های طراحی مانند شاردینگ را پیاده‌سازی می‌کند که سایر بلاکچین‌ها باید از طریق پروتکل‌های بهبود اضافه کنند، مانند ارتقاء برنامه‌ریزی‌شده آتی اتریوم.

ایردراپ و توکنومیک آپتوس

آپتوس با عرضه اولیه ۱ میلیارد توکن APT در شبکه اصلی راه اندازی شد. توزیع به شرح زیر است:

جامعه  (۵۱.۰۲%)

مشارکت کنندگان اصلی  (۱۹.۰۰%)

بنیانگذاران  (۱۶.۵۰%)

سرمایه گذاران  (۱۳.۴۸%)

حدود ۸۰٪ توکن آپتوس(۴۱۰,۲۱۷,۳۵۹.۷۶۷ APT)  توسط بنیاد آپتوس و مابقی توسط آپتوس لبز نگهداری می شود. این برای حمایت از رشد جامعه و ابتکارات بنیاد آپتوس استفاده خواهد شد و باقیمانده در ده سال آینده به صورت ماهانه باز خواهد شد.

سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان اصلی از زمان راه‌اندازی شبکه اصلی تحت یک برنامه زمان‌بندی واگذاری چهار ساله قرار می‌گیرند و بیش از ۸۲ درصد از عرضه در گردش در حال حاضر در شبکه استیک شده است. تیم آپتوس هیچ اطلاعیه ای در مورد ایردراپ توکن نداده است.

چگونه از کیف پول آپتوس استفاده کنیم؟

شما می توانید Petra، کیف پولی که توسط آپتوس لبز ساخته شده است، با چند مرحله ساده نصب کنید:

  1. به وب‌سایت کیف پول پترا بروید و با کلیک بر روی «افزودن به مرورگر» کیف پول را دانلود کنید.
  2. روی «ایجاد کیف پول جدید» و سپس «ادامه» کلیک کنید.
  3. یک رمز عبور تعیین کنید و روی «ادامه» کلیک کنید.

۴.عبارت بازیابی را ذخیره کرده و روی «ادامه» کلیک کنید.

  1. کیف پول را از افزونه مرورگر خود باز کنید و توکن ها و NFT ها را ارسال و دریافت کنید.

صرافی های غیرمتمرکز آپتوس

شبکه پونتم

شبکه Pontem اولین AMM برای آپتوس است. این سوآپ توکن های نامرتبط، مبادله های پایدار برای دارایی های مرتبط، خزانه های DAO و کارمزدهای پویا را پشتیبانی می کند.  این صرافی غیرمتمرکز با زبان برنامه نویسی Move نوشته شده است و بنابراین از سرعت بالای منحصر به فرد بلاکچین آپتوس بهره خواهد برد. طبق گفته  کوین ۹۸، در حال حاضر ۷۵۰۰۰ آزمایش کننده در مرحله تست شبکه دارد.

Laminar Markets

Laminar Markets  خود را به عنوان اولین صرافی غیرمتمرکز اسپات در آپتوس معرفی می کند. هنوز در حال توسعه است و به ویژگی‌های کلیدی مانند سفارش‌های تاخیری و رابط SDK، UI  یا API مجهز است.

هانسون

هانسون یک AMM برای معاملات ارز دیجیتال است. به نظر می رسد این پروژه هنوز در حال توسعه است، زیرا اطلاعات بیشتری در دسترس نیست.

بازارهای NFT آپتوس

توپاز

توپاز یک بازار NFT است که کاربران را قادر می سازد NFT ها را در آپتوس ایجاد، جمع آوری و کاوش کنند. تا کنون فقط در Devnet راه اندازی شده است.

کیف پول های  آپتوس

کیف پول پترا

پترا یک کیف پول بومی است که توسط تیم آپتوس لبز ساخته شده است. کاربران می توانند آن را به عنوان یک افزونه گوگل کروم نصب کنند و از آن برای ذخیره و انتقال دارایی های دیجیتال، ایجاد و نگهداری NFT و تعامل با DApps در آپتوس استفاده کنند.

کیف پول Martian

کیف پول Martian پر استفاده ترین کیف پول آپتوس با بیش از ۱۶۰۰۰۰ دانلود است. این با چندین سرویس دیگر مانند Switchboard بومی Martian یکپارچه شده است.

کیف پول Fletch

کیف پول Fletch یکی دیگر از کیف پول های محبوب است که با چندین پروتکل در اکوسیستم ادغام می شود. این کیف پول در اندروید و iOS نیز موجود است.

برنامه های غیرمتمزکز در  آپتوس

آپتوس نیمز

آپتوس نیمز (Aptos Names) معادل اکوسیستم سرویس نام اتریوم (ENS) است. کاربران را قادر می سازد تا دامنه ها را در بلاکچین ثبت کنند.

Aries Markets

Aries Markets  یک پروتکل معاملاتی مارجین غیرمتمرکز است که امکان وام و استقراض با نرخ های بهره پویا و نقدینگی را فراهم می کند. این پروژه هنوز در حال توسعه است.

Vial

Vial یک پروتکل نقدینگی الگوریتمی مستقل با نرخ بهره تلفیقی است. این به کاربران اجازه می دهد تا دارایی ها را با نرخ های بهره تعیین شده به صورت الگوریتمی بر اساس استفاده از استخر قرض دهند و وام بگیرند. این پروژه در حال حاضر در مرحله آزمایشی است.

آپتوسفر

آپتوسفر یک سرویس فهرست کردن برنامه های مختلف روی بلاکچین به صورت آنی باAPI  مناسب برای توسعه دهندگان است. این به کاربران و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بازارها، کیف پول‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز خود را سریعا فهرست کنند تا راحت‌تر در اکوسیستم پیدا شوند.

Tsunami Finance

سونامی فاینانس یک صرافی فیوچرز و اسپات با لغزش (اسلیپیج) ۰ درصد است که تا ضریب ۳۰ قابلیت اهرم کردن معاملات را دارد. کاربران می‌توانند با حداقل اسپرد و تاثیر قیمت صفر وارد موقعیت‌های معاملاتی خود شوند یا از آن خارج شوند.

تالا لبز

تالا لبز در حال توسعه یک استیبل کوین غیرمتمرکز به نام AST است. از دارایی های وثیقه برای حذف ریسک های مرتبط با پل و ایجاد یک استیبل کوین پایدار و مفید که اکوسیستم دیفای آپتوس را تامین می کند، استفاده می کند.

Seam

Seam Money  یک تجمیع کننده سود است که از موقعیت های تک و چند دارایی و ترکیب خودکار برای ایجاد محصولات دیفای ساختاریافته استفاده می کند. همچنین یک راه حل بازده و استیک توزیع شده است و در حال حاضر در تلاش برای ادغام با ۲۴ پروتکل دیگر است.

اوراکل های آپتوس

Switchboard

Switchboard  یک اوراکل چند زنجیره ای بدون نیاز به مجوز و قابل تنظیم است. هنوز در مرحله توسعه است و فیدهای داده همه منظوره و توابع تصادفی قابل تأیید را برای آپتوس فراهم می کند.

شبکه Pyth

Pyth Network یک اوراکل است که توسط Jump Crypto پشتیبانی می شود. Pyth با برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌ها و مارکت میکرهای جهان برای آوردن داده‌های خارج از زنجیره به دیفای شریک است و در چندین بلاکچین از جمله Aptos در دسترس است. در زمان نگارش این مقاله، Pyth در شبکه آزمایشی مستقر است و پس از راه اندازی شبکه اصلی آپتوس در دسترس خواهد بود.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx