APY چیست؟ | APR چیست؟

APY چیست
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1034 نفر

APR در کریپتو چیست؟

در ارزهای رمزپایه، APR (نرخ درصد سالانه) درصدی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار داشته باشند به عنوان سود سرمایه‌گذاری خود، برای وام دادن کریپتو خود یا در دسترس قرار دادن آن برای وام، کسب کنند. این درصد سایر کارمزدهایی را که وام گیرنده باید بپردازد در نظر می گیرد، اما بهره مرکب را شامل نمی شود. اساساً APR نرخ بهره معمولی است که به مبلغ اصلی یک سرمایه گذاری یا وام اعمال می شود. از آنجایی که APR یک نرخ سالانه است، در صورتی که سرمایه گذاری یا وام برای مدت کوتاه تری نگهداری شود، سود نسبتی دریافت می شود. به عنوان مثال، یک سرمایه گذاری شش ماهه با ۵٪ APR تنها ۲.۵٪ سود از مبلغ اصلی را به همراه خواهد داشت.

APR بسیار سرراست است. به عنوان مثال، سرمایه گذاری ۱.۰ اتر (ETH) در یک استخر وام در یک شبکه مالی غیرمتمرکز (DeFi) را در نظر بگیرید. اگر APR بیان شده ۲۴٪ باشد و اگر سرمایه دقیقاً یک سال در استخر قفل شده باشد، ۰.۲۴ اتر باید در بالای سرمایه اولیه به دست آید. در نتیجه، اکنون سرمایه‌گذاری باید مجموعاً ۱.۲۴ اتر باشد که از ۱.۰ اتر اصلی  و ۰.۲۴ اتر بدست آمده از بهره (بر اساس ۲۴٪ APR) تشکیل شده است.

APY در کریپتو چیست؟

APY که مخفف عبارت Annual Percentage Yield (بازده درصدی سالانه) است، روشی برای اندازه گیری میزان درآمدی است که می توان در یک حساب دارای بهره و در مدت یک سال به دست آورد. در کریپتو، APY نرخ بازگشت سرمایه گذاری است. برخلاف APR که فقط بهره معمولی را در نظر می گیرد، APY شامل بهره مرکب است. سود مرکب مبلغی است که از سود و سرمایه اصلی به دست می آید. به همین دلیل است که APY از APR سود بیشتری دارد.

سرمایه گذاران می توانند با گذاشتن توکن های خود و استفاده از فارمینگ با بازدهی برای تامین نقدینگیِ استخرها، APY کسب کنند. آنها همچنین می توانند از نگهداری توکن های خود در حساب های پس انداز یک APY کسب کنند. سرمایه گذاران می توانند از صرافی های رمزنگاری، کیف پول های رمزنگاری یا پروتکل های دیفای برای شروع کسب درآمد APY در بیت کوین خود استفاده کنند. سود اغلب با همان ارز دیجیتال سرمایه گذاری شده پرداخت می شود. با این حال، مواردی وجود دارد که ارز متفاوتی پرداخت می شود.

APY در مقابل APR: تفاوت های کلیدی

هر دو APY و APR برای محاسبه سود سرمایه گذاری ها و وام های رمزنگاری استفاده می شوند. با این حال، آنها یکسان نیستند.

بازده درصدی سالانه به میزان بهره ای که در طول یک سال به دست می آید اشاره دارد، در حالی که نرخ درصدی سالانه مبلغی است که باید به عنوان بهره پرداخت شود. هنگام مقایسه بازده APR و APY، با توجه به اینکه همه عوامل دیگر مانند مبلغ اصلی، نرخ بهره و دوره سرمایه گذاری یکسان هستند، تفاوت اصلی در بهره مرکب است. این نشان دهنده کل بازده، از جمله مبلغ به دست آمده از سود و سرمایه گذاری اصلی است. از آنجایی که APR سود مرکب را در نظر نمی گیرد، APY همیشه مبلغ بیشتری را به دست می آورد.

سرمایه‌گذاران کریپتو می‌توانند استخرهای نقدینگی را در صرافی‌ها تأمین مالی کنند، رمزارزها را در حساب‌های پس‌انداز نگه دارند، توکن‌های خود را استیک کنند یا در استخرهای فارمینگ ها سرمایه‌گذاری کنند. تفاوت بین APY و APR برای درک اینکه پول در کجا سرمایه گذاری می شود بسیار مهم است. از نظر عملی، APR برای وام گیرندگان سودمند است. با این حال، افرادی که مایل به سرمایه گذاری وجوه هستند باید نرخ های APY را برای به حداکثر رساندن سود خود در نظر بگیرند.

با توجه به اینکه بیشتر ابزارهای دیفای و ارز های دیجیتال از APR استفاده می‌کنند، سرمایه‌گذاران باید ترکیب دستی را انجام دهند، جایی که باید سودهای خود را روزانه یا هفتگی دوباره سرمایه‌گذاری کنند تا سود مرکب قابل‌توجهی به دست آورند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx