بیتکوین گلد (BTG) چیست و چرا ایجاد شد؟

بیتکوین گلد
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 683 نفر

بیت‌کوین با ارزش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارز رمزنگاری‌شده جهان است. همچنین دارای چند توکن مشتق است که در چند سال گذشته در صنعت کریپتو مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از این توکن ها بیتکوین گلد نام دارد. اما دقیقاً بیتکوین گلد چیست، چرا ایجاد شد و آیا به هیچ وجه از بیتکوین پیشی می گیرد؟

بیتکوین گلد چیست

بیتکوین گلد (BTG) یک هارد فورک بیت کوین است که در نوامبر ۲۰۱۷ ایجاد شد. هارد فورک زمانی رخ می دهد که یک بلاک چین پس از یک تغییر اساسی پروتکل به دو قسمت تقسیم شود. این تغییر به این معنی است که یک توکن نمی تواند در بلاکچین قبلی وجود داشته باشد، زیرا با بلوک های قبلی ناسازگار است. بنابراین، به بلاکچین منحصر به فرد خود نیاز دارد. بنابراین، بیت کوین و بیتکوین گلد هر دو دارای بلاک چین جداگانه هستند.

اما هارد فورک ها تصادفی رخ نمی دهند. آنها شامل توسعه دستی یک زنجیره جدید برای یک توکن خاص هستند. بنابراین، چرا هارد فورک BTC و BTG اتفاق افتاد؟

هدف بیتکوین گلد چیست؟

هدف اولیه بیتکوین گلد تمرکززدایی مجدد بیت کوین بود. تا سال ۲۰۱۷، مکانیسم اجماع بیت کوین، اثبات کار، به نفع تعداد کمی از ماینرها بود. بنابراین افراد معمولی و مبتدیان شانس زیادی برای ورود به عملیات استخراج نداشتند. از این نظر، سیستم کمی بیش از حد مغرضانه و متمرکز می شد. علاوه بر این، برای استخراج بیت کوین به سخت افزار های بسیار گران قیمتی نیاز است. سخت افزار استخراج بیت کوین به عنوان یک ماینر ASIC (مدارهای یکپارچه سازی خاص برنامه) شناخته می شود و می تواند هزاران دلار هزینه داشته باشد. به همین دلیل، استخراج بیت‌کوین یک سرمایه‌گذاری بسیار انحصاری بود که تنها در صورتی می‌توانید در آن شرکت کنید که مقدار زیادی پول نقد داشته باشید.

بنابراین، بیتکوین گلد طوری طراحی شد که نتوان آن را توسط ASIC ها استخراج کرد. در عوض، می‌توان آن را با استفاده از GPU (واحد پردازش گرافیکی) استخراج کرد و فرصت استخراج را برای افراد عادی ایجاد کرد. اگرچه پردازنده‌های گرافیکی فوق‌العاده ارزان نیستند، اما مطمئناً در اکثر موارد بسیار مقرون به صرفه‌تر از ماینرهای ASIC هستند. در حالی که می‌توانید از نظر فنی بیت‌کوین را با استفاده از GPU استخراج کنید،اما این روزها عملاً غیرممکن است.

تفاوت BTG و BTC چیست؟

یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های بیت‌کوین و بیتکوین گلد، مکانیسم‌های اجماعی است که استفاده می‌کنند. بیت کوین از مکانیسم اثبات کار اصلی استفاده می کند (از زمان ایجاد آن در سال ۲۰۰۹); که شامل حل مسائل پیچیده ریاضی از طریق فرآیند استخراج برای ایمن نگه داشتن شبکه بلاک چین از حملات است. از طرف دیگر بیتکوین گلد از مکانیزم اثبات کار Equihash استفاده می کند. به طور خلاصه، این مکانیسم ایجاد یک مدرک را بسیار دشوارتر از تأیید آن می کند. به همین دلیل، ساخت سخت‌افزار سفارشی برای استخراج بسیار دشوار است، که ما را به این واقعیت برمی‌گرداند که نمی‌توان از ماینرهای ASIC برای استخراج در بلاکچین BTG استفاده کرد.

با توجه به اینکه بیتکوین گلد برای مبارزه با موضوع ماینینگ ناعادلانه ایجاد شده است، تفاوت زیادی بین این دو ارز وجود ندارد. اما بیتکوین گلد دارای اندازه بلوک کوچک‌تری نسبت به بیت‌کوین است که به طور کلی به سرعت تراکنش بیشتر منجر می‌شود. با این حال، سرعت‌ گاهی اوقات می‌تواند با هزینه‌های بالاتر همراه باشد، که این تعادلی است که به سختی می‌توان به دست آورد.

ضعف کلیدی بیتکوین گلد

اما بیتکوین گلد خالی از ایراد نیست. از آنجایی که یک بلاکچین کوچکتر است که از مکانیزم PoW استفاده می کند، به مراتب بیشتر مستعد حملات ۵۱ درصدی است. حمله ۵۱ درصدی شامل یک مجرم سایبری یا گروهی از مجرمان سایبری است که بیش از ۵۰ درصد از قدرت محاسباتی یک شبکه را کنترل می کنند. این اغلب با اجاره قدرت هش از شخص ثالث برای کنترل شبکه حاصل می شود.

حمله ۵۱ درصدی به فرد این امکان را می دهد که از تایید تراکنش ها جلوگیری کند. همچنین امکان معکوس کردن تراکنش ها و حتی دوبار خرج کردن توکن ها را بدست می آورد . متأسفانه، شبکه بیتکوین گلد در چند سال گذشته متحمل تعدادی از این حملات شده است، از جمله در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰. بنابراین، می‌توان گفت که امن‌ترین بلاکچین در حال حاضر نیست. اما این مانع از تبدیل شدن بیتکوین گلد به یک رمزارز محبوب نشد. ارزش این کوین در حال حاضر حدود ۳۰ دلار و ارزش بازار آن بیش از نیم میلیارد دلار است.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارز ها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx