آیوتکس (IOTX) چیست؟

شبکه آیوتکس
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 633 نفر

معرفی شبکه آیوتکس

آیوتکس یک توکن مبتنی بر اتریوم است که شبکه IoTeX را تقویت می کند، پلتفرمی که هدف آن اتصال دستگاه های IoT (مانند دوربین ها، سنسورها و سایر دستگاه های متصل به اینترنت) و برنامه های غیرمتمرکز است. امروزه دستگاه های اینترنت اشیا به سرعت در حال ظهور هستند و انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ به ۱۸ میلیارد دستگاه افزایش یابد. با این حال، بیشتر پلتفرم های اینترنت اشیا امروزی متمرکز هستند، مقیاس پذیر نیستند، هزینه های عملیاتی بالایی دارند و نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی دارند. از آنجایی که دستگاه‌های هوشمند اینترنت اشیا نحوه تعامل افراد در دنیای مدرن را تغییر داده‌اند، هدف آیوتکس ایجاد اکوسیستمی است که در آن انسان‌ها و دستگاه‌ها (ماشین‌ها) بتوانند با استفاده از اراده آزاد خود، بدون نگرانی در مورد امنیت یا اعتماد، با یکدیگر تعامل داشته باشند و از انگیزه‌های اقتصادی لذت ببرند. دستگاه های هوشمند اشتراک گذاری داده ها را راحت و سریع کرده اند. آیوتکس به دنبال ایجاد پلتفرمی است که در آن مشاغل و افراد می توانند صاحب دستگاه های خود شوند و از داده های خود ارزش ایجاد کنند.

تیم آیوتکس متشکل از بیش از ۳۰ مهندس، دانشمند، پژوهشگر و اپراتورهای گوگل، متا، اوبر، بوش و غیره است. آیوتکس در مجموع توسط یک شبکه غیرمتمرکز از کاربران، توسعه دهندگان و شرکت ها اداره می شود.

نحوه بوجود آمدن آیوتکس

آیوتکس به عنوان یک پلتفرم منبع باز که از ابتدا بدون تغییر اساسی (بدون فورک شدن) در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در سیلیکون ولی است. راولن چای، قوان گوئو، جینگ سان، و شینسین فن بنیانگذاران آیوتکس هستند. راولن چای مشاور بوت آپ ونچرز است و قبلاً به عنوان سرپرست تحقیق و توسعه رمزنگاری و امنیت مهندسی در اوبر کار می کرد. قوان گو قبلا به عنوان دانشمند پژوهشی و مدیر مهندسی در فیس بوک کار می کرد. جینگ سان شریک مدیریتی در اسپارک لند کپیتال است. او همچنین یک سرمایه گذار در پلی چین کپیتال و ریپلنیگ است. ژینژین فن قبلا یک مهندس تحقیقات ارشد در تحقیقات و فناوری بوش، آمریکای شمالی بود.

عرضه اولیه سکه(ICO)  آیوتکس در فوریه ۲۰۱۸ انجام شد و هر توکن با قیمت ۰.۰۰۰۰۱۲۵ دلار عرضه شد. این پروژه توانست ۱۴ میلیون دلار را در ICO جمع آوری کند. پس از آن، وایت پیپر آیوتکس در می ۲۰۱۸ منتشر شد. این شرکت پلتفرم خود را در همان سال و شبکه بلاکچین اصلی (mainnet) خود را در سال ۲۰۱۹ راه اندازی کرد.

ویژگی‌های خاص

آیوتکس ستون فقرات غیرمتمرکز برای اقتصاد ماشینی است که به ماشین‌های مختلف از دستگاه‌های خانه هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه خودران خدمات می‌دهد. برای این منظور، آیوتکس یک بلاکچین سریع، با کارایی بالا و سازگار با ماشین مجازی اتریوم یا EVM ساخته و راه اندازی کرده است که انعطاف پذیری و مقیاس پذیری را برای برنامه های مختلف فراهم می کند. همچنین، میان افزارها و برنامه های غیرمتمرکز روی بلاکچین ساخته شده اند تا دستگاه های مستقل و اوراکل های دنیای واقعی را به واقعیت تبدیل کنند.

IOTX یک سکه بومی است که پروتکل بلاکچین زیرین را کنترل می کند در حالی که به عنوان گس تراکنش های پروتکل بلاکچین استفاده می شود. Burndrop یک طراحی اقتصادی منحصر به فرد است که منجر به کاهش تورم IOTX می شود در حالی که تعداد دستگاه های هماهنگ شده توسط آیوتکس افزایش می یابد.

آیوتکس چگونه کار می‌کند

آیوتکس مکانیسم های مختلفی دارد که حریم خصوصی کاربران و تراکنش ها را تضمین می کند. برخی از اینها امضاهای حلقه و کد پرداخت قابل اعتماد است که آدرس گیرنده تراکنش را پنهان می کند.

از نظر معماری، آیوتکس از دو لایه تکنولوژیکی اصلی تشکیل شده است:

بلاک چین: طبق پلتفرم، بلاکچین آیوتکس یکی از سریع ترین بلاکچین ها در صنعت است. بلاکچین آیوتکس می تواند یک بلوک را در عرض پنج ثانیه در مقایسه با میانگین سایر شبکه ها که ۱۷.۴۹ ثانیه است، نهایی کند. این پلتفرم ادعا می کند که بلاکچین آنها از سال ۲۰۱۹ بدون خطا کار می کند.

هویت غیرمتمرکز (DID): از یک طرف، جایی که پلتفرم‌های سنتی یک هویت غیرمتمرکز را فقط برای افراد ایجاد می‌کنند، آیوتکس هم برای افراد و هم برای دستگاه‌ها، هویت غیرمتمرکز ایجاد می‌کند. این هویت‌ها قابلیت تعامل دارند، زیرا در سراسر پلتفرم استاندارد شده‌اند. آیوتکس با استفاده از این فناوری به دنبال ایجاد یک تعامل یکپارچه بین افراد و ماشین ها است.

از آنجایی که آیوتکس هویتی را برای دستگاه‌ها فراهم می‌کند، هم افراد و هم دستگاه‌ها می‌توانند پرداخت‌ها را انجام دهند و هزینه خدمات را دریافت کنند. در آیوتکس، حتی ماشین‌ها به کیف پول و قراردادهای هوشمند برای انجام تراکنش‌ها مجهز هستند. قراردادهای هوشمند درست مانند قراردادهای معمولی هستند. با این حال، قراردادهای هوشمند از طریق پروتکل‌هایی که بر روی بلاکچین اجرا می‌شوند به جای اینکه روی کاغذ تهیه شوند، اجرا می‌شوند.

همانطور که قبلا ذکر شد، توکن آیوتکس شبکه IoTeX را تامین می کند. آیوتکس یک توکن سازگار با اتریوم است و دارندگان آن می توانند برای دسترسی به منابع شبکه، توکن را استیک کنند، خرج کنند و یا بسوزانند. آیوتکس می تواند توسط:

ارائه دهندگان خدمات برای ارائه خدمات و DApps (برنامه های غیرمتمرکز)

کاربران برای پرداخت این خدمات، برنامه های غیرمتمرکز، استیکینگ و رای دادن به نمایندگان

نمایندگانی برای قرار دادن و توانایی تولید بلوک های جدید

توسعه دهندگان برای تقویت برنامه های کاربردی و مشوق های خود

استفاده شوند.

اثبات سهام با رای دادن سهامداران به تولیدکنندگان بلوک در شبکه کار می کند. تعداد تولیدکنندگان بلاک تعیین می شود و پس از انتخاب شدن، مسئولیت افزودن بلاک های جدید به بلاکچین را بر عهده دارند. برای انجام این کار، آنها پاداش هایی دریافت می‌کنند که می‌توانند بین سهامدارانی که به آن‌ها رای داده‌اند توزیع کنند، که تولیدکنندگان بلوک را تشویق می‌کند تا به کار خود ادامه دهند و سهامداران به رای دادن به تولیدکنندگان بلوک ادامه دهند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx