پل های بلاک چینی محبوب

پل بلاک چینی
  • زمان مطالعه: 16دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 423 نفر

سه پل بلاک چینی محبوب و نحوه کار آنها

پل های بلاکچینی برای تسهیل قابلیت همکاری بین بلاک چین های مختلف ضروری هستند. آن‌ها اکوسیستم‌های ارزهای دیجیتال ایزوله شده را به هم متصل می‌کنند تا کاربران بتوانند داده‌ها را به اشتراک بگذارند و دارایی‌ها را در بلاک چین‌های جداگانه که قوانین فنی و اقتصادی خاص خود را دارند، انتقال دهند.

پل های بلاک چینی را می توان به انواع  نیاز به اعتماد (Trusted)، بدون نیاز به اعتماد(Trustless) ، یک طرفه و دو طرفه طبقه بندی کرد پل سولانا، پل آوالانچ و پل پالیگان برخی از پل های بلاک چینی محبوبی هستند که برای جابجایی دارایی ها به سایر بلاک چین‌ها استفاده می شوند و هر پل دارای مزایای منحصر به فردی است.

مقدمه

به طور کلی، بلاک‌چین‌ها ذاتاً قابلیت همکاری ندارند، به این معنی که داده‌ها و دارایی‌های یک بلاک چین نمی‌توانند به بلاک چین دیگری منتقل شوند. بسیاری از پروژه ها با ایجاد پل های بلاک چینی بین آنها برای تسهیل انتقال داده ها و دارایی ها با این مشکل مقابله می کنند. با این حال، هر پل تنها بلاک چین‌های خاصی را به هم متصل می‌کند و بنابراین راه‌حلی جامع برای همه بلاک چین‌ها نیست.

به عنوان مثال، اگر یک تیم پلی بین اتریوم و بیت کوین ایجاد کند، نمی توان از آن پل برای انتقال دارایی ها از ریپل به اتریوم استفاده کرد. همچنین، تنها کاربرانی که کیف پول‌های رمزنگاری سازگار با یک پل خاص دارند، می‌توانند از آن پل استفاده کنند.

پل بلاک چینی چیست؟

پل بلاک چینی پروتکلی است که دو یا چند بلاک چین را قادر می سازد تا با هم همکاری کنند و داده ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این سیستم، بلاک چین ها را به هم متصل می کند تا کاربران در یک شبکه بتوانند در فعالیت های شبکه دیگر شرکت کنند. این به کاربران ارزهای دیجیتال اجازه می دهد تا از دارایی های خود در خارج از زنجیره های بومی استفاده کنند.

بلاک چین ها در توکن ها، مکانیسم های اجماع، جوامع و مدل های حکومتی متفاوت هستند. پل بلاک چینی قابلیت همکاری بلاک چین‌های مختلف را تسهیل می کند و امکان انتقال داده ها و دارایی های رمزنگاری را در زنجیره های مختلف فراهم می کند.

پل های بلاک چینی همچنین به شبکه ها اجازه می دهد تا نقاط قوت یکدیگر را حفظ کنند. به عنوان مثال، بیت کوین مجبور نیست بلاک‌چین خود را برای ترکیب قراردادهای هوشمند بازسازی کند، زیرا شبکه های دیگر می توانند این شکاف را پر کنند.

علاوه بر این، پل‌های بلاک چینی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند بدون توجه به شبکه‌ای که روی آن کار می‌کنند، ارتباط برقرار کرده و با یکدیگر همکاری کنند. به این ترتیب، پروتکل‌ها می‌توانند راحت‌تر به یکدیگر متصل شوند و بر روی ویژگی‌های یکدیگر و موارد استفاده تمرکز کنند.

معمولاً پل‌های بلاک چینی توکن‌ها را از یک شبکه به شبکه دیگر با بسته‌بندی آنها منتقل می‌کند، فرآیندی که به موجب آن پل بلاک چینی توکن اصلی را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کند و مقدار معادلی از توکن‌های پیچیده مانند WETH برای اتریوم یا WBNB برای بایننس کوین ایجاد می‌کند.

فناوری‌های دیگری نیز وجود دارد که بر قابلیت همکاری در اکوسیستم کریپتو تمرکز دارند. یکی از این نمونه ها پروتکل های لایه صفر است. لایه صفر به سایر بلاک چین ها اجازه می دهد تا با ارائه یک لایه زیربنایی مشترک به بلاک چین ها، به هم متصل شوند. بنابراین، یک بلاک چین نیازی به پل ندارد زیرا هر بلاک چین روی لایه صفر از همان ابتدا به بلاک چین های دیگر متصل می شود.

پل های نیاز به اعتماد (Trusted)

پل های نیاز به اعتماد به یک نهاد مرکزی یا یک سیستم متکی هستند. آنها شامل تأیید کننده های خارجی برای تسهیل ایمن انتقال داده ها و ارزش می شوند. با این حال، این بدان معناست که آنها از کاربران می‌خواهند که کنترل دارایی‌های دیجیتال خود را به سیستم بسپارند، که در تضاد با اصول رمزارزها است.

پل های بدون نیاز به اعتماد

بر خلاف پل های نیاز به اعتماد، پل های بدون نیاز به اعتماد به نهادهای متمرکز و شخص ثالث متکی نیستند. در عوض، آنها با استفاده از قراردادهای هوشمند که فرآیند قابلیت همکاری را مدیریت می کنند، به صورت غیرمتمرکز عمل می کنند. به این ترتیب، کاربران می توانند مالکیت رمزارزهای خود را حفظ کنند. در حالی که کاربران پل نیاز به اعتماد باید به شهرت اپراتورهای پل اعتماد کنند، کاربران پل بدون نیاز به اعتماد به جای آن به کد قرارهای هوشمند اعتماد می‌کنند.

پل های یک طرفه

پل های یک طرفه کاربران را قادر می سازد تا رمزارزهای خود را به شبکه دیگری منتقل کنند بدون اینکه امکان بازگرداندن آنها از طریق همان مسیر وجود داشته باشد. این بدان معنی است که آنها باید فقط برای معاملات یک طرفه استفاده شوند.

پل های دو طرفه

از سوی دیگر، پل های دو طرفه، امکان انتقال دارایی ها را از هر دو طرف فراهم می کند. آنها راه بی‌نظیری برای انتقال داده‌ها و رمزارزها بین دو شبکه ارائه می‌دهند. و به این ترتیب، ممکن است برای کاربری که اغلب از دو شبکه برای ارسال و دریافت رمزارز استفاده می کند راحت تر باشد.

پل سولانا

پل Solana Wormhole یک پل دو طرفه است و به انتقال دارایی های توکن شده به صورت سریع و ارزان در سراسر بلاک چین‌ها با بهره گیری از مزایای ساختاری پرسرعت و کم هزینه سولانا است.

هدف پل بلاک چینی سولانا حل مسائل رایج با امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. مشکلاتی مانند هزینه های تراکنش بالا، لغزش قیمت، و شلوغی شبکه. هنگامی که پل بلاک چینی سولانا در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، راهی غیرمتمرکز برای ارتباط بین اتریوم و سولانا ارائه کرد. در حال حاضر Solana Wormhole امکان انتقال رمزارزها را در بین ۱۷ زنجیره فراهم می کند.

Wormhole  با همکاری Certus One، شرکتی که نودهای بلاک‌چین را اجرا می‌کند و خدمات امنیتی زیرساختی را برای بلاک‌چین‌های اثبات سهام (PoS) ارائه می‌کند، توسعه داده شد. از آنجایی که توسعه دهندگان می توانند از Wormhole برای دسترسی به شبکه سولانا استفاده کنند، نیازی به پروژه رمزنگاری برای بازنویسی پایگاه های کد خود برای سولانا وجود ندارد.

این پل بر اساس اوراکل های بین زنجیره ای غیرمتمرکز است. این پل با قفل کردن یا سوزاندن توکن‌ها روی یک زنجیره و با مینت یا آزادسازی آنها در زنجیره دیگر، توکن‌ها را از یک زنجیره به زنجیر دیگر می آورند.

پل بلاک چینی آوالانچ

یک پل دو طرفه دیگر، پل بلاک چینی آوالانچ (AB) است که مخصوص کاربران خرد ساخته شد و در جولای ۲۰۲۱ توسط آوا لبز راه‌اندازی شد. این پل جایگزین طرح قبلی پل به نام پل آوالانچ اتریوم (AEB) است و هزینه‌های آن تقریباً پنج برابر کمتر از هزینه های قبلی است.

علاوه بر این، پل بلاک چینی آوالانچ در تلاش است تا با تمرکز بر امنیت، نهایی‌سازی سریع‌تر و هزینه‌های کمتر، تجربه بریج کردن دارایی‌ها را برای کاربران بهبود بخشد. پل بلاک چینی آوالانچ همچنین امکان انتقال توکن‌های ERC-20 را به شبکه اصلی آوالانچ و بالعکس فراهم می‌کند.

با این حال، زمانی که توکن‌ها از شبکه آوالانچ به اتریوم ارسال می‌شوند، قرارداد هوشمند تأیید می‌کند که  رپد توکن‌های ERC-20 ابتدا سوزانده می‌شوند تا سیگنال انتقال مقدار معادل به اتریوم را نشان دهد. در نهایت، هنگامی که تراکنش تایید شد، توکن یا قفل و ضرب می شود یا سوزانده و آزاد می شود.

پل بلاک چینی پالیگان

پل بلاک چینی بدون نیاز به اعتماد پالیگان اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۰ توسط تیم پالیگان برای افزایش قابلیت همکاری بین شبکه های پالیگان و اتریوم پیشنهاد شد. این پل در همان سال فعال شد. در حال حاضر این پل به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌ها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را بین اتریوم و پالیگان منتقل کنند. اکنون کاربران می‌توانند از محبوبیت اتریوم در عین استفاده از هزینه‌های کمتر و زمان تراکنش سریع‌تر پالیگان استفاده کنند.

پالیگان دو پل بلاک چینی دارد که کاربران می توانند از طریق آنها دارایی ها را انتقال دهند: پل اثبات سهام (PoS) و پل پلاسما. پل اثبات سهام شبکه خود را با اتخاذ الگوریتم اجماع PoS ایمن می کند. در حالی که سپرده‌ها تقریباً بلافاصله در پل اثبات سهام واریز می‌شوند، برداشت‌ها ممکن است گاهی بیشتر طول بکشد. این پل از انتقال اتریوم و دیگر توکن های رایج ERC-20 پشتیبانی می کند.

پل پلاسما از راه حل مقیاس پذیری پلاسما اتریوم برای ارائه امنیت بیشتر استفاده می کند. کاربران می‌توانند از پل برای انتقال توکن بومی پالیگان یعنی MATIC، و توکن‌های ERC-20  و ERC-721 استفاده کنند.

پل زدن توکن ها با استفاده از پالیگان از منطق پل زدن معمولی پیروی می کند. توکن‌هایی که شبکه اتریوم را ترک می‌کنند قفل می‌شوند و همان تعداد توکن به صورت خودکار در شبکه پالیگان ضرب می‌شوند. به طور مشابه، هنگام پل زدن توکن‌ها به اتریوم، توکن‌های متصل در پالیگان سوزانده می‌شوند و توکن‌های اتریوم آزاد می‌شوند.

جمع بندی

در حالی که پل های بلاک چینی اکوسیستم کریپتو را سازگارتر می کند، شما همیشه باید تحقیقات خود را انجام دهید تا بتوانید مناسب ترین پل را برای استفاده خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که پل زدن، عرضه در گردش ارز دیجیتالی را که می خواهید انتقال دهید، تغییر نمی دهد. پل‌ها به سادگی توکن‌ها را در شبکه ارسال قفل می‌کنند و توکن‌های جدیدی را در سمت گیرنده ضرب می‌کنند و رپد توکن‌ها را ایجاد می‌کنند. اگر رپد توکن‌ها به زنجیره اصلی بازگردانده شوند، قبل از اینکه توکن‌های اصلی در طرف دیگر آزاد شوند، سوزانده می‌شوند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx