لایه ۳ اتریوم چگونه خواهد بود؟

اتریوم
  • زمان مطالعه: 6دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 369 نفر

بوترین معتقد است راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۳ به هر طریقی به اتریوم می‌آیند. ویتالیک بوترین، خالق اتریوم معتقد است که رول آپ ها به طور مؤثری اتریوم را مقیاس پذیر نمی‌کند – اما او هنوز ایده‌هایی درباره آینده مقیاس‌بندی لایه ۳ دارد.

رول آپ (rollup): رول آپ اجرای تراکنش را در خارج از لایه ۱ انجام می‌دهند و سپس داده‌ها در لایه ۱ پست می‌شوند که در آن اجماع حاصل می‌شود.

لایه ۳ در اتریوم چه معنایی دارد؟

پلتفرم های لایه ۲ هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، اما ویتالیک بوترین در حال حاضر به مقیاس پذیری لایه ۳ فکر می کند. بوترین در یک پست وبلاگی با عنوان «لایه ۳ چه معنایی دارد؟» به روش‌هایی پرداخت که راه‌حل‌های مقیاس پذیری لایه ۳ می‌توانند به اتریوم در پردازش کارآمدتر تراکنش‌ها کمک کنند.

شبکه اصلی اتریوم در حال حاضر دارای سرعت ۱۵ تراکنش در ثانیه است. در طول دوره‌های فعالیت زیاد، کاربران با ازدحام شبکه و قیمت گاز بسیار بالا مواجه می‌شوند، زیرا تراکنش‌های آن‌ها نمی‌تواند در فضای بلوک موجود قرار بگیرد. در نوامبر ۲۰۲۱، کاربران ۶۲.۱۱ دلار برای تعویض توکن پرداخت کردند – عملیاتی که در حال حاضر حدود ۱.۳۶ دلار هزینه دارد. راه حل های لایه بندی لایه ۲ به نام “rollups” برای کاهش این مشکل طراحی شده اند. رول آپ داده های محاسباتی یک تراکنش را به زنجیره دیگری برون سپاری می کند، سپس یک اثبات تراکنش رمزنگاری که تایید راحت‌تری دارد را به شبکه اصلی اتریوم ارسال می کند. این اجازه می دهد تا تراکنش ها با هم جمع شوند و مقدار قابل توجهی از فضای بلوک صرفه جویی شود.

بوترین قبلاً گفته بود که رول آپ ها می‌توانند به اتریوم کمک کنند تا به ۱۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه دست یابد. Arbitrum، Optimism، Starknet و zkSync همگی نمونه هایی از رول آپ هستند. با این حال، رول آپ ها محدودیت هایی دارند. بوترین در آخرین پست وبلاگ خود گفت که مجموعه ها به شکل فعلی نمی توانند به سادگی روی یکدیگر چیده شوند زیرا مشکلات فشرده سازی داده ها وجود دارد. بوترین استدلال کرد که “داده ها را می توان یک بار فشرده کرد، اما نمی توان آنها را دوباره فشرده کرد.” او گفت که اگر کمپرسور دوم مزیتی ایجاد کند، منطق کمپرسور دوم را معمولاً می توان در کمپرسور اول قرار داد.

لایه ۳ گزینه های جایگزین را ارائه می دهد

بوترین به جای رول آپ های استیکینگ، اهداف متفاوتی را به لایه ۲ و لایه ۳ بالقوه آن اختصاص داد. در این حالت از لایه ۲ برای مقیاس بندی استفاده می شود. در همین حال، لایه ۳ از توابع دیگری مانند زنجیره‌های متمرکز بر حریم خصوصی، پلتفرم‌های غیر EVM، راه‌حل‌های مقیاس‌بندی سفارشی برای برنامه‌های خاص یا اعتبارسنجی‌ها (که نوع دیگری از جمع‌آوری هستند) پشتیبانی می‌کند. بوترین همچنین پیشنهاد کرد که سیستم های لایه ۳ را می توان با اصلاح روشی که در حال حاضر rollup ها کار می کنند ایجاد کرد. برخی از رول آپ ها که ZK-Rollup نامیده می‌شوند، باید اثبات‌های ریشه حالت خود (نوعی کلید رمزنگاری) را خودشان تأیید کنند.

در عوض، بوترین از یک رویکرد جدید که شامل یک “قرارداد تایید کننده دسته ای” است صحبت می کند. این امر به طور قابل توجهی قیمت گاز را برای این راه حل های مقیاس بندی بدون نیاز به ایجاد یک سیستم کامل EVM به عنوان یک لایه میانی کاهش می دهد. در واقع، ZK-Rollups به لایه ۳ تبدیل می شود. نیازی به ساخت لایه ۳ روی آنها نیست.

بوترین همچنین گفت که صرف نظر از نحوه ساخت راه‌حل‌های لایه ۳، آنها به اکوسیستم‌های فرعی اجازه می‌دهند تا در لایه ۲ تکامل یابند. در واقع، عملیات بین دامنه‌ای می‌تواند بدون نیاز به عبور از شبکه اصلی اتریوم اتفاق بیفتد – به این معنی که تراکنش‌ها بسیار ارزان‌تر می‌شوند. مطمئناً این خبر خوبی برای کاربران اتریوم خواهد بود.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx