اتریوم: دومین ارز دیجیتال با ارزش جهان | ۳ نکته کلیدی که قبل از خرید اتریوم باید بدانید

اتریوم
  • زمان مطالعه: ۵دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 94 نفر

اتریوم (با نماد ETH)، با قیمت لحظه ای $ ۲,۹۴۶.۱۹ و با ارزش بازار $ ۳۵۳,۶۸۱,۵۱۶,۲۵۵، به عنوان دومین ارز دیجیتال با ارزش جهان شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال، بعد از بیت کوین، سلطه خود را در بازار ارزهای دیجیتال به طور کامل تثبیت کرده است.

در ۵ سال گذشته، قیمت اتریوم رشدی خارق‌العاده‌ای را تجربه کرده و تقریباً ۱,۷۰۰ درصد افزایش یافته است. به این معنا که یک سرمایه گذاری اولیه ۱,۰۰۰ دلاری در اتریوم، بعد از ۵ سال، امروز به یک موجودی خیره‌کننده ۱۸,۰۰۰ دلاری تبدیل می‌شد.

اتریوم از ابتدای سال ۲۰۲۳ نیز عملکردی فوق‌العاده داشته و از رشد کلی بازار ارز دیجیتال بهره برده است. با این حال، این رمزارز هنوز حدود ۳۶ درصد پایین‌تر از بالاترین قیمت تاریخ (ATH) خود قرار دارد.

نکاتی که قبل از خرید اتریوم باید بدانید

قبل از اینکه برای خرید اتریوم در این قیمت عجله کنید، ۳ نکته ضروری وجود دارد که باید در مورد این ارز دیجیتال بدانید:

هدف اتریوم تقویت هر چه بیشتر کارایی است

اتریوم با ارائه امکان اجرای قراردادهای هوشمند، خود را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند. قراردادهای هوشمند برنامه‌های کامپیوتری هستند که به طور خودکار پس از توافق طرفین در یک تراکنش، اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توان از آنها برای ایجاد یک حساب امانی استفاده کرد که وجوه را بلافاصله پس از برآورده شدن شرایط خاص توسط خریدار، آزاد می‌کند. این امر می‌تواند به طور قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش دهد و نیاز به واسطه‌های انسانی را از بین ببرد.

اپلیکیشن های غیر متمرکز

طرفداران اتریوم معتقدند که این قابلیت، این ارز دیجیتال را به مراتب کاربردی‌تر از بیت کوین می‌کند. اتریوم میزبان طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن های غیرمتمرکز (dApp) است که شامل پروتکل‌های بازی و امور مالی، توکن‌های غیر مثلی (NFT) و متاورس می‌شود. قراردادهای هوشمند بستر لازم برای این موارد استفاده را فراهم می‌کنند و پتانسیل ایجاد تحولات چشمگیر در صنایع مختلف را دارند.

با توجه به این قابلیت‌ها، اتریوم به درستی لقب «کامپیوتر غیرمتمرکز جهان» را به خود گرفته است.

پایداری در آینده

اتریوم، درست مانند بیت کوین، در گذشته از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کرد. این روش که برای پردازش تراکنش‌ها و ایمن‌سازی بلاکچین به کار می‌رود، بسیار پرمصرف است. تخمین‌ها نشان می‌دهد که شبکه بیت کوین به اندازه یک کشور کوچک انرژی مصرف می‌کند.

توسعه‌دهندگان اتریوم با درک مضرات این روش برای محیط‌زیست و عدم تناسب آن با مسیر پایداری، در سپتامبر ۲۰۲۲ با موفقیت شبکه را به سیستم اثبات سهام (PoS) منتقل کردند. در این سیستم که به آن مرج (Merge) گفته می‌شود، دارندگان توکن‌هایی که دارایی‌های خود را قفل می‌کنند، حق اعتبارسنجی تراکنش‌ها را به دست می‌آورند. طبق وب‌سایت اتریوم، مکانیزم اجماع اثبات سهام مصرف انرژی را بیش از ۹۹ درصد کاهش می‌دهد.

اتریوم اثبات سهام

انتظار دیگر از انتقال به اثبات سهام، تبدیل اتریوم به شبکه‌ای بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر است. در حال حاضر، این شبکه تنها می‌تواند ۱۴ تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

علاوه بر این، زمانی که تقاضا زیاد باشد، کارمزدها می‌توانند به شدت افزایش یابند. برای اینکه اتریوم، همانطور که بسیاری امیدوارند، بتواند در آینده موارد استفاده جدیدی را به ارمغان بیاورد، باید توان عملیاتی خود را افزایش دهد. ارتقاءهای برنامه‌ریزی شده دیگری نیز در حال انجام است تا روزی این امر را محقق کند.

ریسک فنی مداوم

علاوه بر مرج که با موفقیت انجام شد، توسعه‌دهندگان اتریوم چهار به‌روزرسانی اصلی دیگر را برای آینده این پلتفرم برنامه‌ریزی کرده‌اند. هر کدام از این به‌روزرسانی‌ها روی یک حوزه خاص از بهبود تمرکز دارد. هدف نهایی، دستیابی به یک شبکه اتریوم کاملاً کاربردی است که به لحاظ زیست‌محیطی مفید، سریع، ارزان و قادر به پشتیبانی از یک اکوسیستم گسترده از اپلیکیشن های غیرمتمرکز باشد.

در میان تمام ارزهای دیجیتال جهان، اتریوم با اختلاف زیاد، بیشترین تعداد توسعه‌دهنده را دارد. این موضوع نویدبخش آینده‌ای روشن برای این پلتفرم است، زیرا نشان می‌دهد که افراد باهوش و خلاق زیادی در حال تلاش برای حل مشکلات پیچیده و پیشرفت مداوم آن هستند.

آینده اتریوم

همانطور که همیشه گفته شده است، موفقیت نهایی یک ارز دیجیتال به توانایی آن در ارائه کاربردهای ملموس در دنیای واقعی بستگی دارد. اتریوم در حال تلاش برای دستیابی به این هدف است و پتانسیل تبدیل شدن به یک پلتفرم انقلابی در بسیاری از صنایع را دارد.

با این حال، باید به این نکته نیز توجه کرد که صرف نظر از اینکه برنامه به‌روزرسانی‌ها چقدر روی کاغذ هوشمند به نظر می‌رسد، ریسک‌های فنی قابل‌توجهی نیز به همراه دارد. نباید فراموش کرد که فناوری بلاکچین هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد آن وجود دارد. به‌روزرسانی و دستکاری مداوم نرم‌افزار به این معنی است که همیشه احتمال بروز مشکل در طول مسیر وجود دارد.

اگر نسبت به آینده اتریوم خوش‌بین هستید، درک عمیق این سه حوزه کلیدی (کارکرد، پایداری و ریسک های فنی) به شما کمک می‌کند تا قبل از سرمایه گذاری، تصویری واقع‌بینانه‌تر از این پلتفرم داشته باشید و بتوانید با آگاهی کامل در خصوص خرید اتریوم تصمیم‌گیری کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx