۷ شاخصی که هر سرمایه گذار حوزه دیفای باید بشناسد

پروژه دیفای
  • زمان مطالعه: 13دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 485 نفر

 ۷ شاخصی که هر سرمایه گذار حوزه دیفای باید بشناسد

با توجه به اینکه فضای دیفای با سرعت سرسام آوری در حال حرکت است، بررسی سیل پروژه های جدید دشوار است. تحلیل بنیادی به دنبال تعیین اینکه آیا یک پروتکل بیش از حد ارزش گذاری شده است یا کم ارزش است، به طوری که سرمایه گذاران و معامله گران می توانند تصمیمات بهتری در مورد موقعیت خود بگیرند. آیا نمی دانید چگونه می توانید ارزش “ذاتی” دارایی های حوزه دیفای را اندازه گیری کنید؟ برای آشنایی با برخی از قوی ترین معیارها برای انجام این کار، ادامه این مقاله را بخوانید.

مقدمه

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) با چنان سرعتی حرکت می کند که حفظ آن بسیار دشوار است، چه رسد به ارزیابی به موقع پروژه های جدید. چیزی که آن را حتی بیشتر چالش برانگیز می کند، فقدان یک رویکرد استاندارد است، زیرا راه های مختلفی برای اندازه گیری و مقایسه پروتکل های دیفای وجود دارد. هر چند جای نگرانی نیست. ما برخی از شاخص های رایج را که می توانند منابع اطلاعاتی خوبی در دیفای باشند، معرفی خواهیم کرد. از آنجایی که حجم قابل توجهی از داده ها به صورت عمومی در زنجیره موجود است، استفاده از این شاخص ها برای هر معامله گر یا سرمایه گذار آسان است. ما تعدادی از آنها را در این مقاله جمع آوری کرده‌ایم.

۱- ارزش کل قفل شده  (TVL) در دیفای

همانطور که از نام آن پیداست، مجموع ارزش قفل شده (TVL) مقدار کل وجوه قفل شده در یک پروتکل دیفای است. شما می توانید TVL را به عنوان تمام نقدینگی موجود در استخرهای نقدینگی یک بازار پول معین در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در مورد یونی سواپ، TVL  به معنای مقدار وجوهی است که ارائه دهندگان نقدینگی به پروتکل واریز می کنند. TVL می تواند یک نقطه داده مفید باشد که به شما ایده ای در مورد علاقه کلی به یک دیفای خاص می دهد. TVL همچنین می تواند در سهم بازار پروتکل های مختلف دیفای موثر باشد. این می تواند به ویژه برای سرمایه گذارانی مفید باشد که به دنبال پروژه های دیفای کم ارزش هستند. نکته قابل توجه این است که چگونه TVL را می توان با استفاده از واحدهای مختلف اندازه گیری کرد. به عنوان مثال،TVL  قفل شده در پروژه‌های اتریوم معمولاً با اتریوم یا دلار آمریکا اندازه‌گیری می‌شود.

ارزش کل قفل شده

۲- نسبت P/S یا قیمت به فروش در دیفای

در مورد یک تجارت سنتی تر، نسبت P/S یا قیمت به فرش، قیمت سهام شرکت را با درآمد آن مقایسه می کند. سپس از این نسبت برای تعیین اینکه آیا سهام کمتر از ارزش یا بیش از ارزش گذاری شده است استفاده می شود. از آنجایی که بسیاری از پروتکل های دیفای در حال حاضر درآمد ایجاد می کنند، می توان از معیار مشابهی برای آنها نیز استفاده کرد. چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟ شما باید ارزش بازار پروتکل را بر درآمد آن تقسیم کنید. ایده اصلی این است که هرچه این نسبت کمتر باشد، ممکن است پروتکل کمتر از مقدار واقعی ارزش‌گذاری شده باشد. به خاطر داشته باشید که این روش قطعی برای محاسبه ارزش گذاری نیست. اما می تواند در ارائه یک ایده کلی از اینکه بازار چقدر ممکن است یک پروژه را منصفانه ارزیابی کند مفید باشد.

۳- عرضه توکن در صرافی‌ها

استراتژی دیگر شامل ردیابی عرضه توکن در صرافی‌های ارزهای دیجیتال است. هنگامی که فروشندگان می خواهند توکن های خود را بفروشند، معمولاً این کار را در صرافی های متمرکز (CEX) انجام می دهند. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از گزینه‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در دسترس کاربران قرار می‌گیرد که نیازی به اعتماد به یک واسطه ندارند. با این حال، مکان‌های متمرکز تمایل دارند نقدینگی بسیار قوی‌تری داشته باشند. به همین دلیل توجه به عرضه توکن در CEX مهم است.

در اینجا یک فرض ساده در مورد عرضه توکن وجود دارد. هنگامی که تعداد زیادی توکن در صرافی ها وجود دارد، فشار فروش ممکن است بیشتر شود. از آنجایی که دارندگان و نهنگ ها وجوه خود را در کیف پول خود نگه نمی دارند، احتمالاً به دنبال فروش آنها هستند. با این اوصاف، این خیلی ساده نیست. بسیاری از معامله گران از دارایی های خود به عنوان وثیقه برای معامله بر روی مارجین یا فیوچرز استفاده می کنند. بنابراین، ارسال موجودی بزرگ به یک صرافی لزوماً به این معنی نیست که فروش بزرگ قریب الوقوع است. با این حال، ممکن است این چیزی باشد که بخواهید به آن توجه داشته باشید.

۴- تغییرات میزان ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها

ما از قبل می دانیم که توجه به عرضه توکن می تواند مفید باشد. اما نگاه کردن فقط به میزان دارایی‌ها ممکن است کافی نباشد. نگاهی به تغییرات اخیر در آن میزان دارایی‌ها نیز می تواند مفید باشد. تغییرات بزرگ موجودی توکن در مبادلات اغلب می تواند نشان دهنده افزایش نوسان باشد. برای مثال، سناریوی مخالف آنچه را که در مورد موجودی توکن بحث کردیم را در نظر بگیرید. اگر دارایی های بزرگ از CEX ها خارج شوند، ممکن است نشان دهد که نهنگ ها در حال جمع آوری توکن هستند. اگر آنها به دنبال فروش در کوتاه مدت باشند، چرا باید ارزهای دیجیتال را به کیف پول خود انتقال دهند؟ اینگونه است که نظارت بر حرکات توکن می تواند مفید باشد.

۵- تعداد آدرس‌های منحصر به فرد پروژه های دیفای

افزایش پیوسته تعداد آدرس‌هایی که دارای یک سکه یا توکن خاص هستند، نشان از افزایش استفاده از آن توکن خاص و پلتفرم آن را دارد. در ظاهر، به نظر می رسد که آدرس های بیشتر با کاربران بیشتر و پذیرش رو به رشد مرتبط است. اگرچه این یک معیار قابل دستکاری است. ایجاد هزاران آدرس و توزیع وجوه در بین آنها برای کسی آسان است، بنابراین تصور استفاده گسترده را ایجاد می کند. مانند هر معیار دیگری در تحلیل بنیادی، باید تعداد آدرس منحصر به فرد را با سایر عوامل مقایسه کنید.

۶- استفاده غیر سوداگرانه

درک اینکه توکن برای چه چیزی استفاده می شود، برای پی بردن به ارزش واقعی آن بسیار مهم است. در حالت ایده‌آل، می‌توانید این را با نگاه کردن به تعداد تراکنش‌هایی که برای اهداف سرمایه‌گذاری کوتاه مدت انجام نشده‌اند، اندازه‌گیری کنید. این می تواند دشوار باشد، اما یک شروع خوب می تواند نگاهی به نقل و انتقالاتی باشد که در مبادلات غیرمتمرکز یا متمرکز انجام نمی شوند. هدف در اینجا بررسی این است که افراد از توکن استفاده می کنند.

۷- نرخ تورم

عجب توکن با عرضه کم! این واقعاً توکن خوبی است، درست است؟

نه لزوما. یکی دیگر از معیارهای حیاتی که باید به آن توجه داشت، نرخ تورم است. عرضه اندک در حال حاضر، عرضه کم را برای همیشه تضمین نمی کند، به خصوص اگر توکن های جدید به طور مداوم مینت شوند. یکی از ویژگی های قابل توجه بیت کوین نرخ تورم کاهشی آن است که از نظر تئوری باید از کاهش ارزش، بیت کوین‌های موجود در آینده جلوگیری کند. این بدان معنا نیست که هر سیستمی باید توکنومیکی شبیه به بیت کوین داشته باشد. تورم به خودی خود لزوما بد نیست، اما بیش از حد می تواند سهم شما از عرضه در گردش را کاهش دهد. هیچ درصد استاندارد شده ای وجود ندارد که “خوب” یا “بد” در نظر گرفته شود، بنابراین عاقلانه است که این عدد را هنگام در نظر گرفتن سایر معیارها در نظر بگیرید.

جمع بندی

اگر شما یک معامله گر کهنه کار ارزهای دیجیتال هستید، توجه داشته باشید که بسیاری از این معیارها معمولاً در تجزیه و تحلیل بنیادی برای ارزهای دیجیتال «سنتی» استفاده می شوند. اگر با آن ها آشنا نیستید، به شدت توصیه می کنیم که آن‌ها را بررسی کنید. مثل همیشه، بازارها غیرقابل پیش بینی، غیرمنطقی و مستعد نوسانات شدید هستند. مهمتر از همه، انجام تحقیقات شخصی برای موفقیت بسیار مهم است. هنوز درباره دیفای و تحلیل بنیادی سؤال دارید؟ پلتفرم مشاوره رایگان ارزینجا به تمام سوالات شما پاسخ خواهد داد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

ایکس

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx