تاریخچه بیت کوین

بیت کوین
  • زمان مطالعه: 13دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4707 نفر

تاریخچه جامع بیت کوین

در تاریخ نسبتا کوتاه بیت کوین فراز و نشیب های زیادی وجود داشته است.

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و امروزه محبوب ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال در جهان باقی مانده است. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است که توسط شبکه‌ای از کاربرانی که تراکنش‌ها را بدون اتکا به یک مقام مرکزی یا واسطه، تأیید و ثبت می‌کنند، تشکیل می‌شود.

بیت کوین جایگزینی برای ارزهای فیات مانند دلار آمریکا است که توسط دولت ها و بانک های مرکزی کنترل می شود. تراکنش ها از طریق فرآیندی به نام مکانیزم اجماع اثبات کار تأیید می شوند. ماینرهای بیتکوین برای تأیید تراکنش ها با حل توابع پیچیده ریاضی با استفاده از رایانه های قدرتمند با هم رقابت می کنند.

برخی از علاقه مندان به بیتکوین، رمزارز را به عنوان یک دارایی سرگرم کننده برای تجارت و سفته بازی می بینند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که در نهایت می تواند به ارز جهانی دنیای دیجیتال تبدیل شود. شکی نیست که بیت کوین از زمان پیدایش محبوبیت خود را افزایش داده است، اما در این ۱۳ سال اول چندین نقص و کاستی کلیدی محبوب ترین دارایی دیجیتال جهان نیز وجود داشته است.

در اینجا مروری بر چندین دوره کلیدی در تاریخچه مختصر بیت کوین و نحوه تأثیرگذاری آنها بر آینده آن است:

بیتکوین از چه زمانی شروع به کار کرد؟

تاریخچه قیمت بیتکوین

زمستان کریپتو بیتکوین ۲۰۲۲.

بیت کوین از چه زمانی شروع به کار کرد؟

تصادفی نیست که بیت کوین در یکی از آشفته ترین محیط های مالی در تاریخ ایالات متحده متولد شده باشد. در طول بحران مالی جهانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، بی اعتمادی به بانک ها و دولت های مرکزی به اوج خود رسید.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد، نامی که در وایت پیپر اولیه بیت کوین در سال ۲۰۰۸ ظاهر شد که برای اولین بار سیستم بلاکچین را توصیف می کرد که به عنوان ستون فقرات کل بازار ارزهای دیجیتال عمل می کرد.

در طول سال‌ها، افراد متعددی با ادعای اینکه ساتوشی ناکاموتوی واقعی هستند پا پیش گذاشته‌اند، اما هیچ‌کدام نتوانستند شواهد کافی برای حمایت از ادعاهای خود ارائه دهند.

بلاک چین بیت کوین به طور رسمی زمانی راه اندازی شد که اولین بلاک بیتکوین، بلاک پیدایش (جنسیس بلاک)، در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ ایجاد شد. طبق گزارش ها، در هفت ماه اول پس از راه اندازی بیت کوین، ساتوشی تا ۱.۱ میلیون بیت کوین استخراج کرد. با قیمت های سپتامبر ۲۰۲۲، ارزش این سکه ها اکنون حدود ۲۲ میلیارد دلار خواهد بود.

جاشوا پک، بنیانگذار و مدیر ارشد سرمایه گذاری صندوق تامینی ارزهای دیجیتال TrueCode Capital، می گوید که علاقه مندان اولیه بیتکوین مجذوب طراحی آن شده بودند، حتی اگر دقیقاً مطمئن نبودند که واقعاً چه بر سر آن خواهد آمد.

پک می‌گوید: “این مقداری ارزش اقتصادی داشت، اما من بیشتر از منظر مهندسی به آن نگاه می‌کردم و فکر می‌کردم که می‌توانیم از آن برای ارسال امن پیام یا دریافت رمزنگاری قوی به دست کاربران روزمره استفاده کنیم، بنابراین ارزش مالی تا حدودی برای من در وهله بعدی قرار داشت.”

اولین تراکنش مالی در دنیای واقعی مربوط به بیت کوین در ۲۲ می ۲۰۱۰ انجام شد، زمانی که مردی از فلوریدا برای پرداخت ۱۰۰۰۰ بیتکوین برای دو پیتزای پاپا جان با قیمت حدود ۲۵ دلار مذاکره کرد. آن معامله قیمت یک بیت کوین را تقریباً یک چهارم سنت ارزش گذاری کرد. تا به امروز، جامعه بیتکوین روز پیتزا را در ۲۲ می جشن می گیرد.

پک می‌گوید:

«با گذشت زمان، ارزش مالی بیت کوین به طور گسترده‌تری درک شد و البته امروزه به سنگ بنای طبقه دارایی‌های نسل من تبدیل شده است که سریع‌ترین رشد را داشته است.»

تاریخچه قیمت بیت کوین

بیترمزترزکوین برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ برای خرید، فروش و تجارت در صرافی های آنلاین در دسترس قرار گرفت. در آوریل ۲۰۱۱، قیمت بیتکوین برای اولین بار از آستانه ۱ دلار عبور کرد.

بیتکوین همچنین با اولین رقیب خود در فضای کریپتو در سال ۲۰۱۱ روبرو شد. لایت کوین در اکتبر ۲۰۱۱ راه اندازی شد. بلاکچین اتریوم نیز چندین سال بعد در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد.

همانطور که قیمت بیت کوین همچنان در حال افزایش بود، دیده شدن، محبوبیت و نوسانات آن نیز افزایش یافت. تا نوامبر ۲۰۱۳، قیمت بیت کوین به ۱۰۰۰ دلار رسید. قیمت بیتکوین و حجم معاملات در اواخر سال ۲۰۱۷ تبدیل به یک گلوله برفی شد که دائما به آن افزوده می‌شدقیمت بیتکوین برای اولین بار در نوامبر ۲۰۱۷ به ۱۰۰۰۰ دلار و در دسامبر ۲۰۱۷ به حدود ۲۰۰۰۰ دلار رسید.

یکی از عوامل محرک افزایش نمایی قیمت بیتکوین، اعلامیه شرکت CME Group مبنی بر راه اندازی قراردادهای آتی بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۷ بود. این قراردادها نشان دهنده اولین محصول مالی مرتبط با بیت کوین بود که توسط یک موسسه مالی تحت نظارت ایالات متحده ارائه شد.

جارک هیرنیاک، بنیانگذار و مدیر عامل  Generation Lambda، می گوید بیت کوین یک مسیر نوآوری رایج را دنبال می کند که به عنوان چرخه هایپ گارتنر شناخته می شود. طبق این مدل، با توجه به فناوری جدیدی مانند بیتکوین، انتظارات در ابتدا به سطح غیر منطقی بالایی افزایش می یابد.

هیرنیاک می‌گوید:

«در ابتدا، بیشتر مردم آن را نادیده می‌گیرند، و سپس ناگهان همه هیجان‌زده‌تر می‌شوند تا زمانی که مشخص شود که وعده‌ها نمی‌توانند با واقعیت مطابقت داشته باشند.»

«چنین وضعیتی و کمبود نقدینگی، همراه با مقررات اندک، بازار آن را مستعد دستکاری می‌کند.»

در اواخر سال ۲۰۱۷، هیجان، هیاهو و جنون بازار ارزهای دیجیتال یک حباب قیمتی برای بیت کوین ایجاد کرد. بسیاری از استارت آپ ها از رونق ارزهای دیجیتال برای جمع آوری پول از طریق عرضه اولیه سکه یا ICO استفاده کردند. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، بیش از ۸۰۰ عرضه اولیه سکه (ICO) تقریباً ۲۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کردند. فضای ICO پر شد از کلاهبرداری های مختلف و ارزش بسیاری از این توکن های ICO در عرض یک سال سقوط کرد.

تا پایان سال ۲۰۱۸، ترکیدن حباب کریپتو قیمت بیت کوین را به کمتر از ۴۰۰۰ دلار کاهش داد.

زمستان ارز دیجیتال

رونق بعدی بازار بیت کوین در طول همه گیری کووید-۱۹ در اواخر سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. تعطیلی طولانی کسب و کارهای سرگرمی و تفریحی مانند ورزش و کازینو همراه با دورهای متعدد پرداخت های محرک اقتصادی دولت باعث شد بسیاری از جوانان آمریکایی با درآمد قابل تصرف و زمان اضافی مواجه شوند. همین امر به افزایش دوباره قیمت بیت کوین در اواخر سال ۲۰۲۰ کمک کرد.

ProShares Bitcoin Strategy ETF (BITO)، اولین صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین یا ETF، که در یک صرافی بزرگ ایالات متحده راه اندازی شد، در اکتبر ۲۰۲۱ تجارت را آغاز کرد. راه اندازی ETF BITO با چندین راه اندازی ETF آتی ارزهای دیجیتال دیگر از جمله Valkyrie Bitcoin Strategy ETF (BTF)، VanEck Bitcoin Strategy ETF (XBTF) و Global X Blockchain & Bitcoin Strategy ETF (BITS).

بیت کوین در دسامبر سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح تاریخ قبلی خود یعنی ۲۰۰۰۰ دلار رسید و در نهایت در نوامبر ۲۰۲۱ به ۶۸۹۹۰ دلار رسید.

متأسفانه، افزایش مداوم تورم باعث شد تا فدرال رزرو در اوایل سال ۲۰۲۲ سیاست های پولی سختگیرانه خود را آغاز کند و باعث فروش شدید ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های پرخطر شود. بدتر از آن، کاهش شدید قیمت کریپتو در اوایل سال ۲۰۲۲ باعث بحران نقدینگی شد که منجر به سقوط صندوق تامینی ۱۰ میلیارد دلاری Three Arrows Capital و ورشکستگی وام دهندگان ارزهای دیجیتال سلسیوس و وویجر دیجیتال شد.

نوسانات بازار کریپتو همچنین به سقوط ۶۰ میلیارد دلاری لونا و استیبل کوین مرتبط با آن Terra USD (UST)  منجر شد و باعث شد که تتر، بزرگترین استیبل کوین جهان (USDT) برای مدت کوتاهی برابری خود را با دلار آمریکا در می ۲۰۲۲ از دست بدهد.

امید ملکان، نویسنده و استاد دانشکده بازرگانی کلمبیا، می‌گوید افزایش سریع قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ همراه با انقباضات تهاجمی بانک مرکزی ایالات متحده، زمستان ارزهای دیجیتال ۲۰۲۲ را رقم زد.

ملکان می‌گوید:

 

«فروپاشی لونا و UST باعث ایجاد حفره‌ای در ترازنامه شرکتهای بزرگ این حوزه شد و منجر به ورشکستگی های دومینو وار وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال مانند سلسیوس شد»

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx