آیا بیت کوین در برابر تمام سرقت ها مقاوم است؟

بیت کوین
  • زمان مطالعه: 24دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 523 نفر

نگاهی عمیق بر بیت کوین

وقتی مردم کار می کنند، زمان شخصی خود را در زمین در ازای پول معامله می کنند. همانطور که ضرب المثل قدیمی می گوید: “زمان پول است.” وقتی مردم کنترل بر پول خود را از دست می دهند، گرانبهاترین منبعی را که در زمان محدود خود روی زمین در اختیار دارند، کنار می گذارند و آن چیزی نیست جز کنترل زمان و در نتیجه آزادی خود.

متأسفانه، این کابوس برای میلیاردها نفر در سراسر جهان یک واقعیت است. افراد هر روز از اشکال مختلف پس‌اندازی که به سختی به دست آورده‌اند را از دست میدهند. این می تواند در طول جنگ ها یا تحت رژیم های خودکامه اتفاق بیفتد، اما گاهی اوقات حتی می تواند مانند گذر زمان با شکل موذیانه فرسایش ثروت که معمولاً آن را تورم می نامیم، ظریف باشد.

حمله به اوکراین به ما یادآوری کرد که زندگی چقدر شکننده است و چگونه می توان در یک چشم به هم زدن همه چیز را از ما گرفت. در زندگی، هیچ چیز را نمی توان بدیهی دانست: آزادی، حاکمیت، پول. جنگ در اوکراین، تورم افسارگسیخته در سرتاسر جهان، افزایش اقدامات رژیم‌های استبدادی، ارزش روشن شدن مزایای بشردوستانه بیت‌کوین و چگونگی تبدیل شدن بیت‌کوین به یک راه نجات برای بسیاری را دارد. در این دنیایی که بسیاری از چیزها خارج از کنترل ما هستند، ما هنوز این آزادی را داریم که انتخاب کنیم چگونه به آن پاسخ دهیم. بیت کوین می تواند آزادی اقتصادی ارائه دهد. برای شکاکان، امیدوارم باورهای فعلی شما را به چالش بکشم و جنبه دیگری از ماجرا را به شما نشان دهیم، به دور از طرح پانزی و حدس و گمان هایی که رسانه های جریان اصلی دوست دارند در مورد آن صحبت کنند.

بیت کوین در برابر سانسور مقاوم است

در نگاه اول، اگر در دنیای غرب زندگی می کنید، تصور اینکه چرا بیت کوین می تواند مفید باشد برای شما سخت است. من و شما احتمالاً در یک دموکراسی زندگی می کنیم. ما به سرمایه و خدمات بانکی دسترسی داریم. در حالی که شب دراز می کشیم، نیازی به تعجب نداریم که چه بلایی سر یورو و دلارهایمان می آید که در حساب بانکی ما نشسته اند و بدانیم که آیا آنها امن هستند یا خیر. هرگز به ذهن ما نمی رسد که کسی پس انداز زندگی ما را مصادره کند و  اینکه پول ما یک شبه بی ارزش شود. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق مردم در واقع نمی دانند که سیستم اقتصادی ما چگونه کار می کند یا خود پول چگونه ساخته می شود. اکثر ما فقط از آن استفاده می کنیم. ما به سیستم اعتماد داریم. این چیزهای زیادی در مورد اعتماد کورکورانه ایی که ما به مؤسسات خود داریم می گوید.

اگر خودتان را در آنچه که توضیح دادم تشخیص دهید، به شما تبریک می‌گویم، شما قبلاً در لاتاری زندگی برنده شدید. قابل درک است، وقتی مردم به شما درباره بیت کوین می گویند، تعجب می کنید که چگونه این ارز جدید می تواند مفید باشد. خوشبختانه برای شما، شما بخشی از اکثریت قریب به اتفاق جمعیت جهان نیستید، زیرا این نوع مشکلات آنها را در شب بیدار نگه می دارد.

خانم خانه‌داری که هیچ تجربه‌ای از وحشت کاهش ارزش پول نداشته است، نمی‌داند که پول پایدار چیست و چقدر با شکوه است که بتوان با اسکناس در کیف خود، کالایی را که قصد خرید آن را به قیمت ، بخرد. یکی قصد داشت بپردازد.» – آدام فرگوسن،کتاب “وقتی پول می میرد”، آلمان، ۱۹۲۰.

در حال حاضر، ۲.۶ میلیارد نفر در کشورهایی زندگی می کنند که آزادی هایی ندارند که اکثر ما آنها را بدیهی می دانیم. در این کشورها، تمام پس‌اندازهای زندگی‌تان را می‌توان در هر زمانی از شما گرفت. هر دارایی شما می تواند یک شبه مسدود شود. برای اینکه مورد هدف قرار بگیرید نیازی نیست که شما هر نوع تروریست یا شیطانی باشید. صرفاً بیان افکار و عقایدتان می تواند شما را به زندان یا بدتر از آن بیاندازد. این می تواند به این معنی باشد که مجبور هستید بستگان خود را بدون هیچ درآمدی برای حمایت ترک کنید. یکی از مهمترین ویژگی های بیت کوین این مشکل را حل می کند: مقاومت در برابر سانسور. بیت کوین یک مکانیسم دفاعی برای حفظ ثروت شما در برابر تهدیدات خارجی است. همانطور که رواقیون مدرن می گویند، “شما نمی توانید آنچه را که برای شما اتفاق می افتد کنترل کنید، اما می توانید با بیت کوین از خود در برابر تهدیدات مالی محافظت کنید.”

چه چیزی سانسور بیت کوین را مقاوم می کند؟ همه چیز به تمرکززدایی برمی گردد. هنجار بودن سیستم‌های متمرکز را می‌توان با مسئله ژنرال‌های بیزانسی توضیح داد، یک مسئله تئوری بازی که مشکلات دستیابی به اجماع در یک سیستم غیرمتمرکز را بدون تکیه بر یک حزب مرکزی مورد اعتماد توصیف می‌کند. چگونه اعضای یک سیستم غیرمتمرکز می توانند بدون شناخت و اعتماد به تک تک اعضا، به طور جمعی روی یک حقیقت توافق کنند؟ شخصیت‌های مرکزی، به عنوان مثال، دولت‌ها، بانک‌ها و غیره معمولاً برای تسویه آنچه درست است یا برای دادن دستور ایجاد می‌شوند. مبادله برای این کارایی معمولاً فساد و سوء استفاده از قدرت است.

با این حال، وقتی صحبت از بیت کوین می شود، هیچ کس کنترل پروتکل را در دست ندارد. هیچ دکمه ای وجود ندارد که کسی بتواند آن را فشار دهد یا کسی که بتواند برای تغییر کد برای ضبط پول شما تحت فشار قرار گیرد. هیچ کس سیستم را کنترل نمی کند. شما حضانت پول خود را دارید. شما دیگر نیازی به بانک ندارید زیرا بانک خودتان هستید. می‌توانید کل ثروت خود را در دستگاهی به اندازه یک کلید USB (یک «دستگاه امضا» که معمولاً کیف پول سخت‌افزاری نامیده می‌شود) ذخیره کنید. هیچ نهاد فراملیتی نمی تواند تصمیم بگیرد که شما با بیت کوین خود چه کار کنید. این مال شما است و بدون رمز عبور که با ۱۲ یا ۲۴ کلمه نشان داده می شود غیرقابل ضبط است. زندگی در دنیای غرب، ممکن است احمقانه به نظر برسد برای شما، اما در بسیاری از کشورهای جهان، نگهداری بیت کوین تنها راه محافظت از پس انداز خانواده شما است. در سراسر جهان، ۳۱ درصد از بزرگسالان فاقد بانک هستند، اما ۸۳ درصد از جمعیت جهان گوشی هوشمند دارند. برای داشتن بیت کوین نیازی به بانک ندارید، گوشی هوشمند کافی است.

و اگر فکر می‌کنید که توقیف وجوه توسط بانک‌ها یا دولت‌ها فقط در رژیم‌های استبدادی اتفاق می‌افتد، به شما توصیه می‌کنم به آنچه در قبرس در سال ۲۰۱۳ رخ داد نگاه کنید. در حالی که این کشور در آستانه ورشکستگی قرار داشت، آنها تصمیم گرفتند ۶.۷۵ درصد مالیات بر همه پس‌اندازکنندگان قبرس بپردازند. تا ۱۰ درصد برای کسانی که بیش از ۱۰۰۰۰۰ یورو در حساب بانکی خود دارند. همینطور در یک شب ۱۰ درصد پول شما تمام شد.

در واقع، زمانی که اوضاع اقتصادی یا سیاسی به سرعت شروع به وخامت می کند، دولت ها اغلب دسترسی به سرمایه خارجی و ارز را محدود می کنند. در لبنان در سال ۲۰۲۱، افراد برای جلوگیری از فرار بانکی، محدود به برداشت مقدار مشخصی به ارز محلی شدند. سپس در اوایل سال ۲۰۲۲، دولت اعلام کرد که در حالی که بیش از ۱۰۴ میلیارد دلار ارز در سیستم بانکی لبنان وجود دارد، آنها فقط قصد داشتند به پس انداز کنندگان اجازه دهند ۲۵ میلیارد دلار از پول خود را بازخرید کنند. این یک کوتاهی موی دلخراش ۷۵ درصدی برای پس انداز شهروندان است که به سختی به دست آورده اند.

نمونه دیگری از سانسور مالی اخیرا در جریان اعتراض کاروان آزادی در کانادا اتفاق افتاد. مردم با ارسال بیت کوین برای رانندگان کامیون از این اعتراض حمایت کردند. زمانی که دولت متوجه شد چه اتفاقی در حال رخ دادن است، صرافی‌ها را با قوانین (KYC) مجبور کردند تا هویت‌های پشت آدرس‌ها را فاش کنند و از قانون اضطراری برای مسدود کردن حساب‌های بانکی شخصی و کارت‌های اعتباری استفاده کردند. این افراد به دلیل حمایت مالی از یک اعتراض مسالمت آمیز از سیستم مالی محروم شدند. صرف نظر از دیدگاه سیاسی شما در مورد این موضوع، آنچه در آنجا اتفاق افتاد از نظر اخلاقی اشتباه است. و این در کانادا، یکی از کشورهای پیشرو دموکراتیک در جهان اتفاق افتاد. این ترسناک است. مردم برای حریم خصوصی ارزش قائل نیستند تا زمانی که کسی در خانه آنها را بکوبد.

بیت کوین از ثروت شما در زمان جنگ محافظت می کند

بیت کوین می تواند نقش مهمی در حفظ پس انداز در هنگام وقوع جنگ داشته باشد. هنگامی که درگیری خشونت آمیز پدیدار می شود، احتمالاً پول آخرین نگرانی است زیرا مردم برای نجات جان خود به تکاپو می افتند. مجبور شدن به ترک زندگی و شاید تبدیل شدن به یک مهاجر در یک کشور دیگر در حال حاضر برای شما دشوار است، اما اگر به هیچ پولی دسترسی نداشته باشید می‌توانید به لایه جدیدی از جهنم برسید.

اگر یا زمانی که اتفاق بیفتد، سریع اتفاق می افتد و معمولا دسترسی به بانکداری بسته یا محدود می شود. دارایی‌های سنتی اکثر مردم نقدشونده نیستند: اگر کسب‌وکار، خانه یا ماشین دارید، معمولاً راهی برای تبدیل سریع آن‌ها به فیات در مدت کوتاهی وجود ندارد. با بیت کوین، می‌توانید کل ثروت خود را در دستگاهی به اندازه یک درایو USB ذخیره کنید. شما می توانید با پس انداز زندگی خود در جیب خود از اقیانوس ها، زمین ها و مرزها عبور کنید. سعی کنید همین کار را با طلا یا هر نوع دارایی دیگری انجام دهید. بیت کوین تمام ویژگی هایی را که باعث ایجاد یک ذخیره خوب از ارزش می شوند، افزایش می دهد: صدها میلیون نفر در سراسر جهان آن را به رسمیت می شناسند، قابل حمل است و می توان آن را با پول محلی با هزینه های معمولی کم مبادله کرد.

اکثر مردم با پول نقد مهاجرت می کنند و در طول سفر با خطرات باورنکردنی با خطر از دست دادن پول خود، سرقت یا حمله مواجه می شوند. اگر کیف پول سخت افزاری خیلی ترسناک باشد، مردم می توانند بیت کوین خود را در یک برنامه تلفن هوشمند ذخیره کنند، کشور را ترک کنند و تمام مدت به نقدینگی خود دسترسی داشته باشند.

به عنوان یک مثال واقعی، فرانچسکو مدونا توضیح می دهد که چگونه مدیر وب سایت او درست قبل از اجرای حکومت نظامی از اوکراین فرار کرد. در آن لحظه، مدیر وب‌سایت نمی‌توانست به پول خود دسترسی داشته باشد زیرا برداشت‌های خودپرداز محدود شده بود و بانک او تمام نقل و انتقالات بین‌المللی را مسدود کرد. اگر به پول دسترسی ندارید، چگونه باید به خانواده خود غذا بدهید و در کشور دیگری سرپناه پیدا کنید؟ از آنجایی که این مرد یک کیف پول بیت کوین داشت، توانست یک دستگاه خودپرداز بیت کوین در خارج از کشور پیدا کند و برای بقای خود پول نقد برداشت کند.

بیت کوین مسائل مربوط به حواله را حل می کند

پس از مهاجرت افراد، صرف نظر از دلیل، آنها می توانند از بیت کوین و شبکه لایتنینگ استفاده کنند، جایی که مردم می توانند تقریباً بدون هیچ هزینه ای پرداخت ها را در سراسر جهان ارسال و دریافت کنند. حواله هایی مانند این راه نجات بسیاری است و پولی را برای آنها فراهم می کند که برای نیازهای اولیه انسانی آنها مانند غذا، مسکن و آموزش و همچنین پولی که می تواند برای رهایی مردم از فقر و تحریک فعالیت های اقتصادی محلی استفاده شود. با این حال، هزینه های حواله، درآمد قابل تصرف مهاجران را کاهش می دهد و همچنین انگیزه آنها را برای ارسال پول بیشتر به خارج از کشور برای کمک به عزیزانشان کاهش می دهد. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، هزینه های حواله به ویژه ۸ درصد گران تر است، اما در سایر نقاط جهان می تواند دو رقمی باشد.بدون ذکر ساعت‌های پیاده‌روی یا احتمال سرقت هنگام رفتن به نزدیک‌ترین وسترن یونیون، به راحتی می‌توان تاثیر بیت‌کوین و شبکه لایتنینگ را برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق دست کم گرفت. بیت کوین ارزان تر، سریع تر و ایمن تر است. مردم می توانند در حالی که در خانه امن هستند، بیت کوین را مستقیماً در کیف پول خود دریافت کنند. آنها می توانند از خود در برابر تهدیدات خارجی محافظت کنند.

ما می‌توانیم دنیایی را از طریق شبکه لایتنینگ فعالیت‌های اعتباری خرد بین افرادی که بدون واسطه مالی وام می‌دهند و پول قرض می‌دهند متصور شویم: جهانی که در آن بازرگانان می‌توانند در هر جایی مغازه راه بیندازند و از مزایای کامل فروش خود بهره ببرند، بدون اینکه هزینه‌های پردازش کارت اعتباری از بین بروند. شبکه ای که شمول را بدون توجه به پیشینه اجتماعی ترویج می کند و بنابراین فرصت های اقتصادی برابر را فراهم می کند.

بیت کوین یک مانع در برابر تورم است

“پول سالم اولین سنگر دفاع از یک جامعه است.” – آدام فرگوسن، “وقتی پول می میرد”

محافظت از ثروت تنها به این معنی نیست که مطمئن شوید دارایی های شما ایمن هستند. پس انداز تنها سنگری برای هر غافلگیری که در زندگی ممکن است به وجود آید، است. در سرتاسر جهان، مردم شاهد بوده اند که پس اندازهای خود در اثر تورم و کاهش ارزش پول رو به وخامت گذاشته و از بین رفته است. بر اساس داده های اخیر، بیش از ۲ میلیارد نفر تحت تورم دو رقمی زندگی می کنند. حتی اگر نگران توقیف پول خود نباشید، ممکن است به دلیل عوامل متعددی از جمله سیاست های پولی بانک مرکزی، سوء مدیریت منابع توسط دولت، مسائل زنجیره تامین جهانی و بسیاری موارد دیگر، در مسیری سریع قرار گیرد.

همسر دکتری که من او را می شناسم اخیراً پیانوی زیبایش را با یک گونی آرد گندم عوض کرده است. من هم ساعت طلای شوهرم را با چهار گونی سیب‌زمینی عوض کرده‌ام که در هر صورت زمستان را می‌برد.» – آدام فرگوسن، “وقتی پول می میرد”، اتریش، دسامبر ۱۹۱۸

تورم موذیانه است. با از بین بردن تدریجی قدرت خرید مردم شروع می شود، اما می تواند به سرعت تصاعدی شود و از کنترل خارج شود. هنگامی که این مسیر را طی می کند، مبارزه با آن بسیار سخت است و می تواند بدترین چیزها را در مردم نشان دهد. هنگامی که نیازهای اولیه دیگر برآورده نمی شود، افراد ممکن است علیه یکدیگر عمل کنند تا هر کاری که لازم است برای محافظت از آینده خود انجام دهند. جامعه و هنجارها در درجه دوم قرار می گیرند. تورم بیش از حد ایده های قطبی شده، ادعاهای پوپولیستی، رژیم های افراطی و مردمی را پرورش می دهد که به دنبال قربانی برای مقصر دانستن وضعیت خود هستند.

غم انگیزترین چیز در مورد تورم این است که به طرق مختلف بر جمعیت تأثیر می گذارد. اگر شما ثروتمند و اهل دنیای غرب هستید، احتمالاً به سرمایه دسترسی دارید، بنابراین راه های مختلفی برای محافظت از خود در برابر تورم از طریق آن سرمایه دارید: املاک، کالاها، طلا، بیت کوین. از سوی دیگر، طبقه متوسط ​​و طبقه پایین درآمدی بیشترین آسیب را می بینند. آنها ابزار کمتری برای محافظت از خود در برابر تورم در دسترس دارند. برای کسانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، شانس شما برای تحمل تورم شدید زیاد است و ابزار شما برای مبارزه با آن محدود است.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx