سیتریا قصد دارد رول‌آپ‌های دانش صفر (ZK) را به شبکه بیت کوین بیاورد

سیتریا
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 222 نفر

پروژه سیتریا (Citrea)، روشی برای گسترش بلاکچین بیت کوین با استفاده از تکنولوژی دانش صفر

سیتریا پروژه‌ای است که قصد دارد با استفاده از رول‌آپ‌های دانش صفر (ZK) قابلیت‌های بیت‌کوین را گسترش دهد. این پروژه به تازگی ۲.۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. هدف این پروژه، که توسط شرکت Chainway Labs توسعه داده می‌شود، ساخت یک لایه نقدینگی قابل برنامه‌ریزی روی امن‌ترین و غیرمتمرکزترین بلاکچین جهان یعنی بیت‌کوین است.

رول‌آپ‌های دانش صفر فناوری‌هایی هستند که با دسته‌بندی تراکنش‌ها در لایه ۲ و اثبات آن‌ها با استفاده از پروتکل رمزنگاری ZK-proofs، به صورت مقرون به صرفه و کارآمد عمل می‌کنند. این فناوری تا به حال بیشتر با اتریوم و بلاکچین‌های لایه دو مانند پالیگان و zkSync مرتبط بوده است. بیت کوین نیز راهکارهای لایه ۲ مانند شبکه پرداخت لایتنینگ و پروژه‌های مقیاس‌دهی مانند ZKSats و Rollux را دارد. اما سیتریا ادعا می‌کند که رول‌آپ دانش صفر آن، چالش‌های بیت‌کوین در پردازش تراکنش‌های بیشتر را برطرف می‌کند و بدون تغییر دادن قوانین اجماع، از طیف وسیعی از برنامه‌ها پشتیبانی می‌کند. پروژه سیتریا با استفاده از این فناوری، بیت‌کوین را نه فقط به عنوان یک ارز دیجیتال بلکه به عنوان یک لایه پایه برای تأمین امنیت و تسویه تراکنش‌ها به کار می‌گیرد.

در میان توسعه‌دهندگان بیت‌کوین، اختلاف نظرهایی در مورد نحوه استفاده از این بلاکچین وجود دارد. برخی معتقدند که باید طبق توضیحات وایت پیپر، به عنوان پول نقد الکترونیکی نظیر به نظیر باقی بماند، اما پروژه‌های جدیدی مانند اوردینالز (Ordinals) که امکان ایجاد NFT و استاندارد BRC-20 را فراهم می‌کنند، این دیدگاه را به چالش کشیده‌اند.

سیتریا در تلاش است تا بیت‌کوین را به یک لایه پایه برای اکوسیستمی از بازی‌های بلاکچینی، NFTها و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل کند، بدون اینکه امنیت بیت‌کوین را به خطر بیندازد یا قوانین اجماع آن را تغییر دهد. راهکار این پروژه بر اساس ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که به توسعه‌دهندگان EVM امکان ساخت برنامه‌های کاربردی روی بلاکچین بیت‌کوین را می‌دهد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx