بیت کوین و ارزهای دیجیتال در کدام کشورها ممنوع است؟

ممنوعیت ارزهای دیجیتال و بیت کوین
  • زمان مطالعه: 21دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1480 نفر

کشورهایی که ارزهای دیجیتال در آنها غیرقانونی است

لایحه ارزهای دیجیتال و مقررات رسمی ارز دیجیتال، که بیشتر در فضای رمزنگاری به عنوان “لایحه ارزهای دیجیتال” شناخته می شود، در سال ۲۰۲۱ به پارلمان هند (لوک سبها) معرفی شد. لوک سبها (Lok Sabha) اعلام کرد که این لایحه به دنبال ایجاد یک چهارچوب تسهیل کننده برای ایجاد ارز دیجیتال رسمی است که توسط بانک مرکزی هند صادر می شود. این بولتن همچنین خاطرنشان کرد که “همچنین به دنبال ممنوعیت تمام ارزهای دیجیتال خصوصی در هند است.”

برخی از نکات کلیدی پیش نویس لایحه ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹ عبارتند از:

معرفی این لایحه باعث ایجاد ترس در صنعت ارزها‌ی دیجیتال شد و بحث هایی را در مورد اقدام دولت هند برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال در این کشور برانگیخت. همچنین منجر به فروش وحشتناک رمزارزها در صرافی محلی وزیرکس (WazirX) شد.

نتیجه حاصل فشار برای مقررات ارزهای دیجیتال توسط هیئت بورس و اوراق بهادار هند بود که از طریق آن صرافی‌های ارز دیجیتال محلی تنظیم می‌شوند. اگرچه ممنوعیت کریپتو ادامه پیدا نکرد، اما این اقدام دولت بسیاری از علاقه مندان به کریپتو را در مورد آینده کریپتو در هند دچار اختلاف کرد. نگرانی‌های باقی‌مانده که مربوط به ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال است، هنوز در بین جامعه باقی مانده است.

در همین حال، در ایالات متحده، سناتور سینتیا لومیس از وایومینگ، قانونگذار طرفدار رمزارزها اخیراً اعلام کرد که قصد دارد لایحه ای جامع برای رسیدگی به ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ ارائه کند. لومیس، که مالک بیت کوین (BTC) نیز هست، قصد دارد از طریق پیشنهاد خود به موارد زیر دست یابد:

لومیس در توییتر از رای دهندگان آمریکایی درخواست کرد تا سناتورهای مربوطه خود را تشویق کنند تا این لایحه را بررسی و از آن حمایت کنند. سناتور می‌خواهد شاهد عادی‌سازی کامل دارایی‌های دیجیتال در سراسر ایالات متحده باشد و این لایحه اولین گام در ایجاد قوانین فدرال در مورد دارایی‌های کریپتویی است.

قوانین و مقررات ارزهای دیجیتال

کریپتوکارنسی از یک دارایی سرمایه گذاری عمدتاً سفته بازی به چیزی حیاتی برای یک سبد متوازن تبدیل شده است. علیرغم پذیرش فزاینده ارزها‌ی دیجیتال در سراسر جهان، دولت‌ها در کشورهای مختلف همچنان در مورد نحوه تنظیم طبقه دارایی بحث‌برانگیز دچار تضاد هستند. حتی در ایالات متحده، یکی از کشورهایی که در آن ارزها‌ی دیجیتال محبوب‌ترین دارایی هستند، یک چهارچوب نظارتی واضح برای دارایی‌های دیجیتال باید ایجاد شود.

بنابراین، چگونه ارزها‌ی دیجیتال در کشورهای سراسر جهان تنظیم می شوند؟ هیچ مجموعه ای از قوانین و مقررات منحصر به فرد وجود ندارد که ارزهای دیجیتال را در سطح جهانی در بر بگیرد. در عوض، ارزها‌ی دیجیتال بسته به نگرش هر کشور نسبت به طبقه دارایی، تابع رفتارها و طبقه بندی های مالیاتی متفاوتی هستند. در زیر برخی از قابل توجه ترین پیشرفت ها در قوانین و مقررات ارزها‌ی دیجیتال در سراسر جهان آورده شده است.

السالوادور

السالوادور در اقدامی جسورانه که فراتر از درخواست‌های بیشتر کشورها برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال بود، در سپتامبر ۲۰۲۱ به عنوان اولین کشوری که بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی در کنار دلار آمریکا (USD) انتخاب کرد، خبرساز شد. نایب بوکله، رئیس جمهور السالوادور، علیرغم شک و تردید میان مردم سالوادور و بخش مالی سنتی، بر تصمیم خود پافشاری کرد.

ارزهای دیجیتال السالوادور

بوکله پذیرش بیت کوین را به عنوان پول قانونی به عنوان روشی موثر برای ورود بیشتر جمعیت بدون بانک کشور به اقتصاد رسمی می داند. تقریباً ۷۰ درصد از ساکنان السالوادور به بانک دسترسی ندارند. بوکله امیدوار است که با پذیرش ارز دیجیتال این مقدار کاهش یابد.

در حالی که جامعه کریپتو تا حد زیادی این حرکت را جشن گرفته است، در همین حال، صندوق بین المللی پول (IMF) همچنان نسبت به بیت کوین بدبین است و تا آنجا پیش رفته که السالوادور را ترغیب کرده است که ارز دیجیتال را از وضعیت آن به عنوان ارز قانونی منصرف کند. مدیران اجرایی صندوق بین المللی پول به خطرات بیت کوین برای «ثبات مالی، یکپارچگی مالی و حمایت از مصرف کننده» اشاره کردند.

ایالات متحده

ایالات متحده یکی از برترین کشورهایی است که از طریق سرمایه گذاران کریپتو و شرکت های بلاک چین روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کند. با این حال، این کشور هنوز یک چهارچوب قانونی شفاف برای ارزهای دیجیتال ایجاد نکرده است. صرافی های ارزها‌ی دیجیتال ملزم به ثبت نام در شبکه اجرای جرایم مالی هستند و مشمول قانون رازداری بانکی می شوند. صرافی ها همچنین ملزم به رعایت مقررات و تعهدات ضد پولشویی (AML) برای مبارزه با تامین مالی تروریسم هستند.

کمیسیون‌های مختلف نیز ارزهای دیجیتال را به‌عنوان کلاس‌های دارایی متفاوت می‌بینند، و در بهترین حالت، رویکردها به ار‌زهای دیجیتال را بررسی می‌کنند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ارزهای دیجیتال را به عنوان یک اوراق بهادار در نظر می گیرد، در حالی که کمیسیون معاملات آتی کالا، ارز دیجیتال را مانند بیت کوین یک کالا می نامد. در همین حال، خزانه داری آن را نوعی ارز می داند.

ارزهای دیجیتال آمریکا

در مورد خدمات درآمد داخلی (IRS)، ارز دیجیتال به عنوان دارایی برای اهداف مالیات بر درآمد فدرال طبقه بندی می شود. این بدان معناست که طبق قوانین ایالات متحده، خرید و فروش کریپتو مشمول مالیات است. گزارش نکردن درآمد حاصل از فروش کریپتو مشمول جریمه هایی است که توسط IRS اعمال می شود.

کانادا

رگولاتورهای کانادا از لحاظ تاریخی نسبت به ارزهای دیجیتال در این کشور فعال بوده اند. در فوریه ۲۰۲۱، این کشور اولین کشوری بود که ETF بیت کوین را تایید کرد. از نظر مالیاتی، ارز دیجیتال بسیار شبیه به سایر کالاها در کانادا رفتار می شود. از سوی دیگر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال به عنوان مشاغل خدمات پولی طبقه‌بندی می‌شوند. از این رو، آنها باید در مرکز تجزیه و تحلیل معاملات و گزارش های مالی کانادا ثبت نام کنند. فروشندگان کریپتو و پلتفرم های معاملاتی در داخل کشور ملزم به ثبت نام در تنظیم کننده های استانی مطابق با مدیران اوراق بهادار کانادا و سازمان تنظیم مقررات صنعت سرمایه گذاری کانادا هستند.

ارزهای دیجیتال کانادا

انگلستان

ارزهای دیجیتال در بریتانیا به عنوان دارایی در نظر گرفته می‌شود، اما پول قانونی نیست. صرافی‌های ارزها‌ی دیجیتال همچنین ملزم به ثبت نام در سازمان رفتار مالی بریتانیا هستند و از انجام معاملات فیوچرز ارز دیجیتال منع شده‌اند. اداره درآمد و گمرکات عالی (HMRC) همچنین دارای الزامات ویژه ارزهای دیجیتال در مورد مبارزه با پولشویی و احراز هویت مشتریان خود است. مالیات تا حد زیادی به این بستگی دارد که چه کسی در معاملات شرکت می کند و برای چه کاری انجام می شود. HMRC همچنین یک کتابچه راهنمای دارایی های کریپتویی دقیق دارد تا مردم را در مورد نحوه ثبت مالیات بر روی ارزهای دیجیتال راهنمایی کند.

قانونی بودن ارزهای دیجیتال

قانونی بودن ارزهای دیجیتال در مناطق مختلف بسیار متفاوت است. با وجود قوانین و مقررات در باتلاقی از منافع سیاسی و شک و تردید، قانونی شدن ارزهای دیجیتال بعید است که به یک اجماع جهانی دست یابد. پیامدهای نظارتی همچنان در مناطق مختلف تغییر می کند و بسیاری از دولت ها سطح راحتی خود را در اطراف ارزهای دیجیتال بررسی می کنند. در بیشتر کشورها، استفاده از کریپتو قانونی باقی می ماند، اما تفاوت هایی در نحوه استفاده از کریپتو در هر اقتصاد وجود دارد. همانطور که در بخش بعدی توضیح داده خواهد شد، برخی از کشورها استفاده از ارزها‌ی دیجیتال را به طور کلی محدود یا ممنوع کرده اند.

کشورهایی که ارزهای دیجیتال در آن غیرقانونی است

اکوادور

اکوادور در سال ۲۰۱۴ ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد و استفاده از بیت کوین و سایر اشکال ارزها‌ی غیرمتمرکز را غیرقانونی اعلام کرد. رأی گیری در مجلس ملی باعث شد که دولت قوانین پولی خود را اصلاح کند تا اجازه استفاده از «پول الکترونیکی» خود را بدهد.

پول الکترونیکی که صرفاً توسط بانک مرکزی اکوادور صادر می شد، به دنبال تبدیل شدن به پول الکترونیکی ملی این کشور بود. Dinero Electrónico بعداً به عنوان یک سیستم پرداخت تلفن همراه راه اندازی شد که امکان نقل و انتقال همتا به همتا (P2P) دلار را با استفاده از تلفن های همراه اصلی فراهم می کرد.

این برنامه از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ عمل کرد و پس از آن متوقف شد. ارز دیجیتال به عنوان یک ابزار پرداخت همچنان در اکوادور ممنوع است، اگرچه بانک مرکزی اکوادور محدودیت های مربوط به خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین را در سال ۲۰۱۸ کاهش داد.

قطر

بانک مرکزی قطر در سال ۲۰۱۸ هشداری علیه بانک‌های مالی صادر کرد. از این موسسات خواسته شده است که «با بیت‌کوین معامله نکنند، آن را با ارز دیگری مبادله نکنند، برای معامله با آن حساب باز نکنند، یا هیچ گونه انتقال پولی برای خرید یا فروش ارسال یا دریافت نکنند.  کسانی که دستگیر می شوند ممکن است مجازات شوند.

تجارت ارزهای دیجیتال در قطر غیرقانونی است و دولت این کشور آن را به عنوان چیزی می‌بیند که «بسیار ناپایدار است و می‌تواند برای جرایم مالی و هک الکترونیکی و همچنین خطر از دست دادن ارزش استفاده شود، زیرا هیچ ضامن یا دارایی وجود ندارد».

ارزهای دیجیتال قطر

ترکیه

وقتی ارزش لیر ترکیه به شدت کاهش یافت، بسیاری از مردم به ارزها‌ی دیجیتال به عنوان راهی برای محافظت در برابر تورم روی آوردند. با این حال، این کشور در آوریل ۲۰۲۱ از طریق بانک مرکزی خود مقرراتی را برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال صادر کرد.
این بیانیه ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های دیجیتال را غیرقانونی برای استفاده برای پرداخت برای کالاها و خدمات می دانست. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه علیه ارزها‌ی دیجیتال اعلام جنگ کرد و به دنبال آن چندین مظنون کلاهبردار ارزهای دیجیتال دستگیر شدند.

ویتنام

طبق گفته بانک دولتی ویتنام، استفاده، صدور و عرضه بیت کوین و سایر ار‌زهای دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت غیرقانونی است. متخلفان می توانند با جریمه هایی از ۱۵۰ میلیون VND (حدود ۶۵۹۲.۵۰ دلار) تا ۲۰۰ میلیون VND (تقریباً ۸۷۹۰.۰۰ دلار) روبرو شوند. اگرچه این کشور هنوز در مرحله تحقیقاتی است، اما در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که برنامه هایی برای شروع مقررات گذاری ارزهای دیجیتال در حال پیشروی دارد.

چین

چین زمانی که بزرگترین استخر استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در جهان بود، از سال ۲۰۱۹ تراکنش‌های ارز‌ها‌ی دیجیتال را به طور رسمی ممنوع کرده است. طبق گفته دولت چین، ممنوعیت کریپتو در تلاشی برای کاهش انتشار سوخت گلخانه‌ای و هزینه‌های انرژی مرتبط با استخراج کریپتو اعمال شد. دولت همچنین موسسات مالی را از معامله با دارایی های دیجیتال و هر گونه تراکنش و استخراج ارزهای دیجیتال منع کرده است.

بنگلادش

بر اساس مقررات مالی بنگلادش مانند قانون جلوگیری از پولشویی، تجارت ارزها‌ی دیجیتال در این کشور غیرقانونی تلقی می شود. بانک بنگلادش نیز تجارت با ارزهای خارجی را که غیرمتمرکز هستند، ممنوع می کند. بر اساس قوانین سختگیرانه مبارزه با پولشویی کشور، متخلفان در صورت دستگیری ممکن است با سالها زندان مواجه شوند.

روسیه

روسیه نبردی طولانی مدت علیه بیت کوین و سایر ارزها‌ی دیجیتال داشته است و از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری احتمالی برای پولشویی یا تامین مالی تروریسم یاد می کند. در سال ۲۰۲۰، سرانجام ارزهای دیجیتال در روسیه وضعیت قانونی دریافت کردند، اما به میزان بسیار محدود.

ارزهای دیجیتال هنوز به عنوان وسیله پرداخت در داخل کشور مجاز نیست. علاوه بر این، بانک مرکزی روسیه در حال حاضر ممنوعیت های بیشتری را برای استفاده و استخراج رمزارز پیشنهاد می کند. با این حال، چندین مدیر فنی و سیاسی با اشاره به تأثیر منفی آن بر اقتصاد فناوری کشور، ممنوعیت کریپتو را به سرعت محکوم کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز با اذعان به مزایای استخراج کریپتو در اوایل سال ۲۰۲۲، کمی امید به علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال بدهد.

مصر

قانونگذار اسلامی همه اشکال معاملات ارزهای دیجیتال را در مصر ممنوع کرده است. دولت با استناد به اثرات مضر آن بر سلامت اقتصادی و امنیت ملی کشور، با ارزهای دیجیتال مانند داروهای مخدر رفتار کرده است. دولت مصر در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که قوانین مربوط به کریپتو را در تلاش برای ایجاد قوانین جدیدی که از استفاده ایمن از رمزنگاری پشتیبانی می کند، بازبینی خواهد کرد. با این حال، اخبار بیشتری در مورد چنین قوانین جدیدی اعلام نشده است.

مراکش

دفتر صرافی مراکش تراکنش‌های ارز دیجیتال را «نقض» مقررات فارکس می‌داند. به این ترتیب، تجارت کریپتو در سال ۲۰۱۷ در این کشور ممنوع شد، به دلیل خطرات مرتبط با فقدان مقررات. با وجود این، مراکش همچنان در رتبه اول تجارت بیت کوین در شمال آفریقا قرار دارد.

نیجریه
ممنوعیت ارزهای دیجیتال در فوریه ۲۰۲۱ در نیجریه اعمال شد. با وجود اینکه بزرگترین بازار ارزهای دیجیتال در آفریقا است، دولت این کشور موسسات مالی و بانک ها را از ارائه خدمات رمزنگاری منع کرد. حساب‌های بانکی کشف شده با استفاده از صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز تهدید به بسته شدن شدند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه نیز تعلیق تمام برنامه‌های مقررات ارزهای دیجیتال را اعلام کرد.

بولیوی

بانک مرکزی بولیوی قطعنامه ممنوعیت ارزهای دیجیتال خود را در سال ۲۰۲۲ تصویب کرد. اگرچه ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۱۴ به طور رسمی ممنوع شدند، آخرین قطعنامه به طور خاص “ابتکارات خصوصی مرتبط با استفاده و تجاری سازی ارزهای دیجیتال” را هدف قرار داد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx