۷ ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

طلا یا بیت کوین
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1227 نفر

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا (Gold-Backed)، یک دارایی دیجیتال است که ارزش آن به واسطه مقداری طلای فیزیکی تضمین می‌شود. هر ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، هر یک از توکن های خود را معادل با اندازه خاصی از طلا، چه بر حسب گرم، چه بر حسب اونس، تعریف می‌کند. این بدان معناست که باید مقداری طلا که معادل با ارزش توکن ها است، در ذخایر و یا به‌عنوان وثیقه فیزیکی، در اختیار شرکت یا متولی باشد. برخی از توکن ها حتی امکان بازخرید طلا را ارائه می‌دهند. برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال با پشتوانه طلا به یک دارایی ملموس گره خورده است که از آن در برابر نوسانات شدید قیمت ها در بازار ارز دیجیتال محافظت می‌کند.

نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا چگونه است؟

etf چیست

بسیار شبیه به یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) طلا که دارای یک ناشر است و برای ذخیره طلای فیزیکی به یک متولی مورد اعتماد متکی است، یک ارز دیجیتال طلا نیز توسط یک ناشر متمرکز اداره می‌شود. این می‌تواند به شکل شمش طلای فیزیکی، سکه های طلا، یا حتی اوراق بهادار مرتبط با طلا و همچنین هر نوع دارایی فیزیکی وابسته به طلای فیزیکی باشد. سپس توکن مربوطه به عنوان مدرکی از مالکیت دارایی اصلی (طلا) عمل می‌کند.

برخی از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا صرفا به قیمت طلا وابسته هستند، در حالی که سایر کوین ها یا توکن ها با پشتوانه طلا امکان بازخرید طلای فیزیکی را به دارندگان ارائه می‌دهند. در واقع، نوع دوم، به دارنده خود اجازه می‌دهد تا ارزهایش را با یک ناشر، در برابر مقدار مشخصی طلا بازخرید کند.

در این حالت، شما باید بتوانید توکن خود را تحویل شرکت مربوطه دهید و طلای فیزیکی را از یک مرکز ذخیره سازی یا متولی دریافت کنید. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، یک نگرانی فیزیکی واقعی در اینجا وجود دارد. بدین منظور که ممکن است شرکت مربوطه دارای طلا به میزان لازم برای بازخرید همه توکن های در گردش نباشد. از این رو، اعتبار و حسابرسی این شرکت ها بسیار حائز اهمیت است. از نظر تئوری، پس از بازخرید یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، آن ارز سوزانده شده و از گردش خارج می‌شود.

اکثر ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به عنوان یک توکن در یک بلاکچین عمومی وجود دارند و اکثر آن‌ها به واسطه استاندارد ERC-20 با اکوسیستم اتریوم سر و کار دارند. با این حال، توکن‌ های کریپتویی با پشتوانه طلا در بلاکچین های مختلف دیگری مانند بلاکچین آلگوراند (Algorand) نیز وجود دارند.

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا در مقابل سایر ارزهای دیجیتال

طلا بخریم یا بیت کوین

به دلیل ارتباط با طلای فیزیکی، برخی از سرمایه گذاران احساس راحتی بیشتری در سرمایه گذاری در ارز دیجیتالی دارند که از آن توسط یک دارایی دنیای واقعی پشتیبانی می‌شود. از این گذشته، طلا سابقه بسیار طولانی تری نسبت به ارزهای دیجیتال به عنوان ذخیره ارزش دارد. همچنین نوسانات قیمت طلا، به دلیل سابقه طولانی و حجم بازار (مارکت کپ) بسیار بالای آن، راحت تر قابل درک است.

شایان ذکر است که یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا در نهایت قیمت طلا را ردیابی می‌کند. تا زمانی که قیمت طلا تغییر نکند، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که قیمت یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا دچار تغییر قیمت شود.

۷ ارز دیجیتال که توسط طلا پشتیبانی می‌شوند

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

حال نگاهی دقیق تر به برخی از کوین ها یا توکن ها با پشتوانه خواهیم داشت. ارزهای دیجیتال زیر، هفت مورد از برجسته ترین آن‌ها هستند:

تتر گلد (XAUt)

تتر گلد (Tether Gold) به سرمایه گذاران امکان می‌دهد تا در طلا سرمایه گذاری کنند و مستقیماً با قیمت طلای فیزیکی سر و کار داشته باشند. این ارز دیجیتال برای سرمایه گذاران خرد بسیار مناسب تر است. تتر گلد توسط همان شرکتی ارائه می‌شود که استیبل کوین تتر را به شما ارائه می‌دهد؛ اما این ارز دیجیتال به جای اینکه به دلار آمریکا وابسته باشد، به طلا وابسته است.

دارندگان توکن تتر گلد، دارای مالکیت مقدار مشخصی طلا در قالب شمش های طلا هستند. طلای اختصاص یافته به توکن ها، با شماره سریال، خلوص و وزن منحصر به فرد خود نگهداری می‌شود. یک وب سایت به دارندگان توکن اجازه می‌دهد تا در هر زمان، شمش های طلای خود و میزان اونس طلای موجود در هر شمش را بررسی کنند.

دیجیکس گلوبال (DGX)

دیجیکس گلوبال (DigixGlobal) برای کسانی است که می‌خواهند در طلای فیزیکی سرمایه گذاری کنند، اما امکان ذخیره سازی آن و یا شاید پول نقد فیزیکی لازم برای خرید یک شمش کامل طلا را ندارند. در واقع، دیجیکس گلوبال امکان سرمایه گذاری در توکن های کسری (fractional token)، انتقال و بازخرید آن‌ها را در هر زمان فراهم می‌کند.

این ارز دیجیتال به هر کسی اجازه می‌دهد تا طلا را در مقادیر اندک انباشت کند و آن را در تمام ساعات شبانه روز و با حداقل محدودیت مدیریت کند. از طریق این توکن، کاربران همچنین می‌توانند در یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) طلا مشارکت داشته باشند. توکن های DGX همچنین در تعداد زیادی از صرافی های ارز دیجیتال قابل معامله هستند.

این شرکت، طلای فیزیکی پشتیبان ارز خود را در سنگاپور و کانادا نگهداری می‌کند. علاوه بر این، تمامی متولیان طرف قرارداد آن‌ها، اعضای بیمه شده اتحادیه شمش طلا (Bullion Association) هستند.

پکسوس گلد (PAXG)

ارز پکسوس گلد (Paxos Gold) یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است که توسط پکسوس، شرکتی که صرافی ارز دیجیتال سنگاپوری itBit را ایجاد کرده، صادر شده است. پکسوس یک متولی قانونی به‌واسطه منشور معتبری است که توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک صادر شده و یکی از رایج ترین راه ها برای مالکیت طلا از طریق ارز دیجیتال را ارائه می‌دهد.

توکن ERC-20 پکسوس، به کاربران امکان دسترسی راحت تر به طلا نسبت به بازارهای سنتی را فراهم می‌کند. با استفاده از این توکن، آن‌ها می‌توانند بسیار راحت تر و سریعتر از بازارهای سنتی و حضوری، طلا را در اختیار داشته باشند، انتقال دهند، ذخیره کنند و روی آن سرمایه گذاری کنند. کاربران همچنین می‌توانند دارایی هایی از جنس طلا را به مقادیر کوچک تر تقسیم کنند که این کار با طلای فیزیکی بسیار دشوارتر خواهد بود. توکن PAXG در معاملات فیوچرز نیز مورد استفاده معامله گران حرفه‌ای‌تر قرار می‌گیرد.

 گلدکوین (GLC)

ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P) گلدکوین (GoldCoin)، در راستای تمرکززدایی و آزادی اقتصادی به وجود آمده است. تیم توسعه گلدکوین معتقد است که دو ویژگی سرعت تایید تراکنش ها و آزادی اقتصادی، برای تمام سیستم های پرداخت حیاتی هستند. سرعت تایید تراکنش ها در گلدکوین تنها ۲ دقیقه است که از بسیاری از ارزهای دیگر بهتر است. همچنین توکن ERC-20 گلدکوین را می‌توان در هر کیف پول اتریوم ذخیره کرد.

مدل پشتوانه گلدکوین، ۱۰۰۰ گلدکوین به ازای هر اونس طلا است. گلدکوین مزایای یک دارایی دیجیتال و طلای فیزیکی را با هم ارائه می‌دهد. این توکن به راحتی قابل تقسیم و قابل حمل است. توکن گلدکوین را می‌توان در هر زمان به ازای طلای فیزیکی بازخرید کرد. همچنین می‌توان آن را به ارزهای فیات تبدیل کرد. گلدکوین را می‌توان در صرافی های ارز دیجیتال و در همچنین وب سایت شرکت آن یافت. علاوه بر این، می‌توان توکن های GLC را از طریق برخی از سیستم های خودپرداز خریداری کرد.

 پرث مینت گلوبال توکن (PMGT)

پرث مینت گلوبال توکن (Perth Mint Gold Token) یک نسخه توکن شده از گواهینامه GoldPass با نسبت ۱:۱ است. این توکن همچنین با طلای فیزیکی با نسبت ۱:۱ پشتیبانی می‌شود. طلای فیزیکی در بانک مرکزی ضرابخانه پرث نگهداری می شود و دولت غربی استرالیا ضامن طلاهای موجود است.

توکن PMGT مانند سایر ارزهای دیجیتال به راحتی قابل انتقال و قابل تقسیم است. می‌توان آن را در هر زمان به طلا یا ارزهای فیات تبدیل کرد. این ارز دیجیتال هیچ هزینه ای بابت تراکنش ها یا ذخیره سازی ندارد. این موضوع، آن را به یکی از تأثیرگذارترین و مقرون به صرفه ترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا در جهان تبدیل می‌کند.

ملد گلد آلگوراند (MCAU)

مانند سایر توکن ها با پشتوانه طلا، ملد گلد آلگوراند (Meld Gold by Algorand) طلا را برای سرمایه گذاران خرد قابل‌دسترس می‌کند. توکن MCAU امکان معامله طلا را به سورت بلا درنگ فراهم می‌کند. همچون مابقی ارزهای دیجیتال مرتبط با طلا، این توکن نیز حداقل از منظر تئوری، سرمایه گذاران را از تورم شدید محافظت می‌کند.

همچنین ملد گلد می‌تواند سرعت پایین تراکنش ها در دنیای واقعی را که یکی از بزرگترین مشکلات بازار فلزات گرانبها است، برطرف کند. توکن های MCAU را می‌توان در کیف پول آلگوراند ذخیره کرد. این موضوع، امکان ذخیره و نگهداری غیرمتمرکز MCAU را در هر مکانی در سراسر جهان و در هر زمانی فراهم می‌کند.

 آروس گلد (AWG)

آروس گلد (AurusGOLD) که به اختصار AWG نیز نامیده می‌شود، یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است که توسط طلای ۹۹.۹۹ درصدی و با گواهینامه های LBMA پشتیبانی می‌شود. این توکن دیجیتال را می‌توان به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات یا سایر ارزهای دیجیتال استفاده کرد؛ چراکه یکی از آسان ترین راه ها برای سرمایه گذاری امن در طلا محسوب می‌شود.

کلام آخر در مورد ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

کسب سود از ارزهای دیجیتال

حفاظت از ثروت خود با طلا، بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد. با ایجاد این نوع ارز، از حمل و نقل مقدار زیادی فلز فیزیکی به داشتن نسخه توکن‌ شده آن فلز، شاهد یک جهش منطقی هستیم. تا زمانی که تأیید و حسابرسی وجود داشته باشد، می‌توانید از روشی بسیار آسان‌تر برای ذخیره طلا استفاده کنید؛ این روش، همان استفاده از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا است.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
4 1 دیدگاه
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx