آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

استخراج بیت کوین
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1515 نفر

در سال‌های اخیر، باتوجه به گسترش بیت کوین و افزایش تعداد ماینرها برای استخراج بیت کوین، این فعالیت از لحاظ حقوقی و قانونی، مورد بررسی و توجه بسیاری قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم به وضعیت قانونی استخراج بیت کو‌ین بپردازیم.

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین (Bitcoin mining) به عملیاتی گفته می‌شود که در آن، کاربرانی با استفاده از قدرت پردازشی کامپیوترهای خود، تراکنش‌های بیت‌کوین را تأیید و ثبت می‌کنند و به‌عنوان پاداش بیت کوین دریافت می‌کنند. برای انجام استخراج بیت کو‌ین، کاربران از تجهیزاتی به نام ماینر (miner) استفاده می‌کنند که قدرت پردازشی آنها برای حل مسئله‌های ریاضی به کار می‌رود. این مسائل ریاضی، قسمتی از پروتکل بیت کوین هستند و به‌عنوان اثبات کار (proof of work) شناخته می‌شوند. در واقع، در این پروتکل، برای تأیید تراکنش‌های بیت کوین و افزودن آنها به بلاک‌های جدیدی که به بلاک‌چین بیت کوین اضافه می‌شوند، ماینرها باید یک مسئله ریاضی پیچیده را برای شبکه حل کنند.

استخراج بیت کوین

هدف اصلی از استخر‌اج بیت کوین، تأیید و امنیت‌بخشی به تراکنش‌های انجام شده در شبکه بیت کوین است. بااین‌حال، به دلیل قیمت بالای بیت کوین و پاداش بالایی که به‌عنوان پاداش استخراج بیت کو‌ین در نظر گرفته شده است، استخراج بیت کوین به یک فعالیت تجاری تبدیل شده است و بسیاری از افراد و شرکت‌ها به‌عنوان یک منبع درآمدی از این فعالیت استفاده می‌کنند.

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

قانونی‌بودن استخراج بیت کوین در هر کشور و منطقه متفاوت است. در بسیاری از کشورها ماینینگ بیت کوین قانونی است و مقرراتی برای آن وجود دارد، اما در برخی از کشورها به دلیل نگرانی‌های مربوط به مصرف انرژی و ریسک‌های مالی، ممکن است ممنوع یا محدود شده باشد. استخراج رمزارزها (ازجمله بیت کوین) در ایران، قانونی است و از جانب نهادهای دولتی به رسمیت شناخته می‌شود. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که برای استخر‌اج بیت کوین به شکل قانونی، باید چه شرایطی را رعایت کرد.

در اینجا، نگاهی کوتاه به وضعیت قانونی استخراج بیت کوین در بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان می‌اندازیم و بعد از آن به کشور خود، ایران می‌پردازیم.

استخراج بیت کوین در آمریکا

به‌طورکلی، در ایالات متحده، قانون یکسان و فراگیری در خصوص استخراج بیت کوین وجود ندارد و هر ایالت، جداگانه به قانون‌گذاری در این حوزه پرداخته است. در برخی ایالت‌ها مانند نیویورک، مقررات سختی برای آن وجود دارد و ماینرها باید مجوز مربوطه را دریافت کنند و محدودیت‌های معینی را در مصرف انرژی رعایت کنند. در مقابل، ایالتی مانند تگزاس به دلیل داشتن منابع فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر، تجدیدناپذیر که ارزان هستند، به مقصدی برای ماینینگ بیت کوین در آمریکا و جهان تبدیل شده است.

استخراج بیت‌کوین در چین

چین، یکی از بزرگ‌ترین مراکز ماینینگ بیت کوین در جهان بود و معمولاً بعد از آمریکا، در جایگاه دوم شبکه قرار می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر، دولت چین به‌تدریج محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی را بر استخراج بیت‌کوین اعمال کرد تا اینکه در نهایت به ممنوعیت کامل استخراج بیت کوین در چین انجامید. این اقدام، باعث کاهش قابل‌توجهی در ظرفیت محاسباتی در شبکه بیت کوین شده است.

استخراج بیت کو‌ین در ایران

در ایران، ماینینگ بیت کوین قانونی است، اما دولت مقرراتی را بر این صنعت اعمال کرده است. برای پرداختن به این فعالیت، در ابتدا ماینرها باید از وزارت صنایع، معادن و تجارت (صمت)، مجوز استخرا‌ج بیت کوین را دریافت کنند تا با مشکلات قضایی مواجه نشوند.

طبق گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت، متقاضیان باید در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده و اقدام به اخذ مجوز مربوطه کنند. همچنین، تجهیزات مستقرشده باید دست‌کم به میزان ۱۰۰ کیلووات مصرف انرژی داشته باشند، و شامل حداقل ۵۰ ماینر باشند. دریافت مجوز دارای دو مرحله است: جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری.

بااین‌حال، استخراج بیت‌کوین در ایران دارای محدودیت‌های دیگری نیز است که شامل موارد زیر است:

 ۱. محدودیت در دسترسی به تجهیزات: در ایران، تجهیزاتی که برای استخراج بیت کوین و رمزارزها موردنیاز است، مانند ماینرهای ASIC، به‌راحتی در دسترس نیستند و این موضوع باعث شده است که هزینه‌های استخراج در ایران بیشتر از بسیاری از کشورهای دیگر باشد.

 ۲. محدودیت‌های ارتباطی: برای ارتباط با شبکه بیت کوین و به طور کل استخراج رمزارزها، اینترنت باید به شکل کامل در دسترس باشد. بااین‌حال، در برخی از مناطق کشور، ارتباط با شبکه بیت کوین به دلیل محدودیت‌ها و اختلالات در دسترسی به اینترنت، مشکل است و حتی غیرممکن است.

 ۳. محدودیت‌های محیطی: استخراج بیت کوین نیاز به مصرف برق بالا دارد. این موضوع باعث شده که در برخی مناطق ایران که در تأمین برق مشکل دارند، استخراج رمزارزها امکان‌پذیر نباشد.

جایگاه ایران در بین کشورها

استخراج بیت کوین

عمده استخر‌اج بیت کوین در ایالات متحده انجام می‌شود، بااین‌حال، چند کشور دیگر ازجمله ایران نیز در استخر‌اج بیت کوین نقش به سزایی دارند. در حال حاضر، ایران رتبه هشتم در جهان را در خصوص میزان استخراج بیت کوین دارد. در زیر به کشورهای برتر در زمینه استخرا‌ج بیت کوین و میزان سهم آنان اشاره می‌کنیم که به ترتیب عبارت‌اند از:

  1.  ایالات متحده: ۳۵/۴ درصد
  2.  قزاقستان: ۱۸/۱ درصد
  3.  روسیه: ۱۱/۲۳ درصد
  4.  کانادا: ۹/۵۵ درصد
  5.  ایرلند: ۴/۶۸ درصد
  6.  مالزی: ۴/۵۸ درصد
  7.  آلمان: ۴/۴۸ درصد
  8.  ایران: ۳/۱ درصد

صرافی ارز دیجیتال ارزینجا

ارزینجا یک صرافی ارز دیجیتال می‌باشد که فعالیت خود را از سال ۹۶ آغاز نموده است. ارزینجا با تکیه بر دانش و توانایی افراد متخصص حوزه تکنولوژی و ارزهای دیجیتال توانسته است راه را برای فعالیت کاربران ایرانی در بازارهای مالی بین المللی هموارتر کند. خدماتی نظیر خرید، فروش و تبدیل بیش از ۵۰۰ رمزارز در سریع‌ترین زمان و با کمترین کارمزد ممکن، ارائه خدمات کیف پول شخصی امن به تمامی کاربران، ارائه اپلیکیشن معاملاتی برای اندروید و iOS، احراز هویت آسان و سریع و… این صرافی را به یکی از محبوب‌ترین و بزرگترین پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال در ایران تبدیل کرده است.

استخراج بیت کوین

ارزینجا علاوه بر فعالیت به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال همواره سعی کرده است تا با ارائه آموزش‌های مربوط به حوزه بلاکچین، رمزارزها، وب۳ و… در بالا بردن سطح دانش فنی کاربران سهیم باشد.

جمع‌بندی

باتوجه‌به اینکه قانونی‌بودن ماینینگ بیت کوین در هر کشور و منطقه متفاوت است، باید قوانین و مقررات مربوط به این فعالیت را در کشور یا منطقه خود بررسی کنید و با رعایت آن‌ها، به‌صورت قانونی و ایمن از فعالیت خود بهره‌مند شوید.

در ایران نیز می‌توان از این فعالیت سود خوبی کسب کرد، اما لازم است که حتماً با قوانین و مقررات آشنا شده و آن‌ها را رعایت کنید. این نکته را باید اضافه کرد که تنها رمزارزی که می‌توان به استخراج آن پرداخت بیت کوین نیست و شما می‌توانید به استخراج سایر ارزها نیز بپردازید و درآمد کسب کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx