پالیگان از نوع آوری جدید خود، Miden، رونمایی کرد

پالیگان
  • زمان مطالعه: 4دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 81 نفر

رقابت بر سر مقیاس‌پذیری اتریوم همچنان داغ‌ و داغ‌تر می‌شود. پالیگان، توسعه‌دهنده‌ی راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم، از راه‌اندازی شبکه‌ی آزمایشی آلفای جدیدترین پروژه‌ی خود با نام «میدن» (Miden) خبر داد. میدن یک رولاپ دانش-صفر (ZK-rollup) است که در تاریخ ۶ مه از طریق یک پست در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) معرفی شد و اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند برای آزمایش آن اقدام کنند.

مشابه رولاپ‌های دانش-صفر دیگر، میدن از نوعی رمزنگاری استفاده می‌کند که در آن امکان تأیید یا اثبات داده‌ها بدون فاش‌سازی ماهیت آن‌ها برای سایر اعضای شبکه وجود دارد.

پالیگان همچنین توضیح داد که میدن از اثبات سمت کاربر (client-side proving) بهره می‌برد. بدین معنا که کاربران می‌توانند «بدون نیاز به افشای وضعیت تراکنش‌ها به شبکه، به‌صورت محلی برای تغییرات وضعیت خود اثبات (proof) تولید کنند». این رویکرد با هدف کاهش بار روی شبکه و بهبود حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری صورت گرفته است.

شمای فنی شبکه میدن پالیگان

میدن پالیگان چه قابلیت‌هایی دارد؟

«میدن» علاوه بر موارد فوق، امکاناتی را برای پیاده‌سازی‌ حساب‌های خصوصی و تراکنش‌های محرمانه فراهم می‌کند؛ در این حالت تنها هش (کد شناسایی تراکنش) حساب کاربری روی زنجیره ذخیره می‌شود. میدن همچنین از اجرای موازی تراکنش‌ها بهره می‌برد. به این معنی که تراکنش‌ها می‌توانند به طور همزمان پردازش شوند که به دستیابی توان عملیاتی بسیار بالاتری در مقایسه با شبکه‌ی اصلی اتریوم و کاهش تورم وضعیت گره‌های بلاکچین منجر می‌شود. قابلیت‌های کلیدی برنامه‌ریزی‌شده‌ی دیگر شامل «قراردادهای هوشمند سفارشی» و «اسکریپت‌های گره‌ی سفارشی» است که در آن‌ها کاربران می‌توانند اسکریپت‌های اثبات خود را با استفاده از ماشین مجازی میدن (Miden VM) و زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Rust بنویسند.

طبق نقشه راه میدن، راه‌اندازی یک شبکه‌ی آزمایشی ویژه توسعه‌دهندگان برای ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده است. اما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد زمان راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی منتشر نشده است. میدن وارد بازاری شده است که به طور مستقیم با شبکه‌ی مقیاس‌پذیری لایه ۲ «استارک‌ور» (StarkWare) و مجموعه‌ی فناوری رولاپ‌های آن به نام «استارک‌نت» (StarkNet) و سایر گزینه‌ها مانند «zkSync Era» از «متر لبز» (Matter Labs) به رقابت می‌پردازد.

پالیگان همچنین در حال ساخت «zkEVM» است که یک راه‌حل مقیاس‌پذیری معادل با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) است و به اکثر قراردادهای هوشمند، ابزارها و کیف پول‌های موجود امکان می‌دهد تا بدون مشکل با آن کار کنند.

ارز دیجیتال بومی این بلاکچین با نام «Polygon» واکنش خاصی به راه‌اندازی شبکه‌ی آزمایشی نشان نداد و در زمان نگارش این متن، با کاهش ۵.۳ درصدی در روز، با قیمت ۰.۷۰۴ دلار معامله می‌شود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx