ماجرای شکایت SEC از بایننس و CZ و کوین بیس|به کجا خواهد رسید؟

  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 572 نفر

روز دوشنبه (تاریخ ۱۵ خرداد)، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، شکایتی بر علیه صرافی بایننس و چندین پروژه کریپتویی دیگر تنظیم کرد. این دادخواست در ابتدا خیلی جدی گرفته نشد. درواقع فراگیرشدن این خبر با انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاد. از همین روی بسیاری از فعالان حوزه رمزارزها این تصور را داشتند که شکایت سازمان SEC بر علیه صرافی بایننس، تنها یک شایعه است. تا آنکه سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا در صفحه توییتر رسمی خود اعلام کرد صرافی بایننس و چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل این صرافی را به نقض قوانین SEC متهم می‌کند.

البته این اولین باری نیست که سازمان اوراق بهادار ایالات متحده با چنین خبر تکان‌دهنده‌ای بازار را زیرورو می‌کند. بلکه در سال ۲۰۲۳، گری گنسلر(Gary Gensler) رئیس سازمان SEC، چهار صرافی ارائه‌دهنده خدمات ارز دیجیتال را که صرافی بایننس نیز جزو آنها بود، تحت‌فشار قرارداد و این پلتفرم‌های جهانی را بازخواست کرد. حال باری دیگر این سازمان با سماجت بیشتری شکایت‌نامه‌ای بر علیه صرافی بایننس، شخص مدیرعامل این صرافی به نام چانگ پنگ ژائو (CZ) و همچنین صرافی کوین بیس تنظیم کرده است.

ماجرای شکایت کمیسیون بورس اوراق بهادار بر علیه بایننس

در سال‌های اخیر، کمیسیون SEC نظارت خود را بر عرصه کریپتوکارنسی افزایش داده که طی آن چندین پروژه محبوب از جمله ریپل، کوین بیس و در حال حاضر بایننس درگیر چالش‌های حقوقی شدند. ماجرای شکایت سازمان بورس اوراق بهادار بر علیه صرافی بایننس، از آنجایی شروع شد که این سازمان ادعا کرد صرافی Binance، حدود ۱۰ طبقه از دارایی‌های دیجیتالی که جزو اوراق بهادار قرار دارند را بدون ثبت‌شدن در نهاد SEC، به مشتریان خود فروخته است. در مارس ۲۰۲۳، کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، دادخواستی مبنی بر نقض قوانین بر علیه شخص چانگ پنگ ژائو و صرافی بایننس در دادگاه فدرال در شیکاگو تنظیم کرد. این دادخواست اذعان دارد که پلتفرم بایننس معاملات آتی و مشتقات دیجیتال را بدون ثبت در نهاد CFTC، به ساکنان ایالات متحده ارائه کرده است.

از سوی دیگر، بایننس از مردادماه تا اسفند سال ۲۰۲۰، به دلیل انتقال ۱.۸ میلیارد دلار دارایی به صندوق‌های تأمینی (hedge funds) بدون اطلاع مشتریان، تحت نظارت قرار گرفت. این در حالی است که به مشتریان گفته شده بود توکن‌ها دارای ۱۰۰% پشتوانه هستند. طی شکایت‌نامه‌ای که اخیراً سازمان اوراق بهادار بر علیه مدیرعامل صرافی بایننس به دادگاه ارائه داد، بایننس به سوءاستفاده از سرمایه مشتریان متهم شد.

ماجرای شکایت از بایننس

اخیرا کمپانی بورس و اوراق بهادار SEC، به دلیل نقض قوانین این نهاد از صرافی بایننس شکایت کرده است.

جزئیات شکایت کمیسیون SEC از بایننس

در شکایت اخیری که علیه صرافی بایننس (binance) تنظیم شد، دلایل متعددی ذکر شد که کمپانی اوراق بهادار بر روی آنها پافشاری می‌کند. در این دادخواست ۱۳ دلیل برای گناهکار بودن چانگ پنگ ژائو و صرافی بایننس ارائه شد که این کارگزاری خدمات ارزهای دیجیتال، قوانین اوراق بهادار را نقض کرده است. درواقع در این شکایت‌نامه نه‌تنها مدیرعامل بایننس و این صرافی مورد اتهام واقع شده‌اند، بلکه دو کارگزاری BAM Trading و BAM Managment که خدمات بایننس را به‌صورت مستقل ارائه می‌دهند نیز بازخواست شده‌اند. البته لازم به ذکر است که این اتهامات جنبه کیفری ندارد و یک پرونده مدنی است. در ادامه برخی از جدی‌ترین اتهاماتی که به صرافی بایننس و مدیرعامل آن وارد شد را شرح دادیم:

  • بایننس و Binance.US، اوراق بهادار ثبت نشده؛ مانند توکن BNB و استیبل‌کوین BUSD، را به عموم عرضه کردند.
  • کارگزاری‌های بایننس به نام‌های BAM Trading و BAM Managment، متهم به دستکاری در روند بازار هستند. همچنین این کارگزاری‌ها که خدمات بایننس را در خاک آمریکا ارائه می‌دهند به‌دور زدن قوانین کمیسیون اوراق بهادار متهم شدند.
  • بایننس و ژائو ادعا کردند که شرکت‌های BAM Trading و BAM Managment، مستقل فعالیت می‌کنند. درحالی‌که کمیسیون SEC ادعا دارد این کارگزاری‌های پشت پرده از دستورات صرافی بایننس پیروی می‌کنند.

دفاعیات بایننس در برابر شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

بایننس در مواجهه با شکایت کمیسیون SEC، سریعاً پاسخ داد و ادعاهای این سازمان بر علیه خود را رد کرد. وی توییتی در صفحه رسمی خود منتشر کرد که اظهار تأسف و ناامیدی از این کمیسیون را به‌جای آورد. در این توییت چانگ پنگ ژاتو توضیح داد که هدف آن تنها تعریف یک‌جانبه ساختار بازار ارزهای دیجیتال است. او در ادامه پستی که منتشر کرد نوشت آماده مبارزه قانونی و ارائه مدارک در راستای عدم تأیید شکایت بی‌پایه‌واساس SEC، هستند. مدیرعامل بایننس عقیده دارد هدف کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا سوق‌دادن دارایی‌های دیجیتال در یک چارچوب قانونی برای سرکوب آنها و همچنین ازبین‌بردن نوآوری رمزارزها است. چراکه این سازمان درگذشته نیز چالش‌هایی برای سازمان‌های محبوب کریپتویی ایجاد کرده است.

ماجرای شکایت کمیسیون SEC از صرافی بایننس

صرافی بایننس ادعاهای کمیسیون SEC را بی‌پایه و اساس معرفی کرد.

تأثیر شکایت کمسیون SEC از بایننس بر بازار ارز دیجیتال

هم‌زمان با دعوای حقوقی میان بایننس و کمیسیون SEC در روز دوشنبه، بازار رمزارزها نیز تحت‌تأثیر قرار گرفت. برخی از دارایی‌های دیجیتال با روند نزولی همراه شدند که بیت کوین نیز یکی از این ارزها بود. بخصوص صرافی بایننس ضرر زیادی را متحمل شد و سرمایه تقریباً عظیمی از آن خارج شد. طی این ماجرا بیت کوین که تا پیش‌ازاین نیز در کانال نزولی قرار داشت، با کاهش قیمت ۵.۵ درصدی مواجه شد. از سوی دیگر ارزش سهام کوین بیس نیز با سقوط ۱۰.۵ درصدی همراه شد. البته در این هیاهو، خروج سرمایه از صرافی بایننس تقریباً به میزان کمی اتفاق افتاد. پس از شکایت سازمان اوراق بهادار آمریکا از بایننس، تنها ۱۰ هزار BTC، از صرافی بایننس خارج شد. علت این موضوع ترس سرمایه‌گذاران از بلوکه‌شدن وجوه خود در صرافی بایننس تلقی می‌شود.

درواقع اقدامات کمیسیون SEC، منجر به ضرر ۵۰ میلیاردی بازار ارزهای دیجیتال در ۱۲ ساعت شد. داده‌های زنجیره‌ای (On-chain data)، نشان می‌دهد که درست یک ساعت پس از انتشار خبر شکایت SEC از بایننس، بیشتر از ۲۳۱ میلیون دلار به‌غیراز ۱۰ هزار بیت کوینی که ذکر شد، از این صرافی خارج شده است. بااین‌حال چانگ پنگ ژائو اعلام کرد که در برابر اتهامات سازمان اوراق بهادار آمریکا از خود دفاعیه در دادگاه ارائه خواهد داد و به‌صورت قانونی با این سازمان به جنگ خواهد رفت. دراین‌بین رمزارزهای دیگری از جمله ریپل (XRP)، الگوراند (ALGO)، لیبی (LBRY) و DFX Finance نیز تحت‌تأثیر قرار گرفتند.

ماجرای شکایت SEC از بایننس و CZ و کوین بیس به کجا خواهد رسید؟

با آنکه همه چشم به پرونده شکایت از بایننس دوخته‌اند و منتظر پیشامدهای این قضیه هستند، نظر قطعی در مورد سرانجام این ماجرا کار سختی است. اما دراین‌بین چندین تحلیل وجود دارد که ممکن است برای صرافی بایننس رخ دهد. باتوجه‌به مقاومت سرسختانه‌ای که بایننس از خود نشان داد، یقینا این دعوا میان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و صرافی بایننس زمان طولانی ادامه خواهد داشت. چراکه شکایت این سازمان از کمپانی ریپل هنوز بعد از گذشت ۳ سال ادامه داشته و به نتیجه نرسیده است. اما بااین‌حال نمی‌توان نتیجه مشخصی برای این پرونده در نظر گرفت. تنها می‌توان گفت اگر کمپانی SEC، در این دعوای حقوقی پیروز شود این امر مساوی است با ضرر مالی عظیم برای صرافی بایننس.

این امر می‌تواند تأثیرات مخربی در کل بازار نیز به همراه داشته باشد و غوغایی در عرصه کریپتو به پا کند. اما از سوی دیگر صرافی بایننس یکی از بزرگ‌ترین پیشروان ارزهای دیجیتال در صنعت کریپتو است. از همین روی اگر این صرافی موفق شود خود را از اتهامات کمیسیون SEC تبرئه کند، شاهد افزایش قیمت شدید در بازار رمزارزها خواهیم بود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx