مرورگر وب۳ چیست و چگونه کار می کند؟

مرورگر وب3
  • زمان مطالعه: 15دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 642 نفر

مرورگر وب۳ چیست و چگونه کار می کند؟

یک برنامه نرم افزاری به نام وب سرویس ارتباط کامپیوتر به کامپیوتر را از طریق اینترنت امکان پذیر می کند. با این حال، وب سرویس‌ها چیز جدیدی نیستند و معمولاً به شکل یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) هستند. وب مجموعه ای از مطالب فرامتن مرتبط است که ممکن است به صورت آنلاین قابل دسترسی باشد. به عنوان مثال، کاربر صفحات وب را که ممکن است حاوی چند رسانه ای باشند با استفاده از یک مرورگر وب بررسی می کند و از لینک ها برای حرکت بین آنها استفاده می کند. تیم برنرز لی، که توسط سرن، سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای، در ژنو، سوئیس استخدام شده بود، وب را در سال ۱۹۸۹ اختراع کرد. از آن زمان، برنرز لی فعالانه توسعه استانداردهای وب را هدایت کرده و برای ایجاد استانداردهای وب تلاش کرده است. وب معنایی وب ۳ نیز نامیده می شود.

عبارت «وب۳» برای توصیف تحولات متعدد تعامل و استفاده از وب در مسیرهای مختلف، از جمله ایجاد یک وب مکانی، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و در دسترس قرار دادن محتوا از طریق برنامه‌های غیرمرورگر متعدد یا مرورگر های وب۳ استفاده می‌شود. یک مرورگر وب۳ کاربران را با دنیای جدیدی از برنامه های غیرمتمرکز (DApps) و اقتصادهای دیجیتال آشنا می کند. این مقاله اصول وب۳، ویژگی‌های کلیدی مرورگر وب۳، نحوه کار مرورگر وب۳ و نحوه استفاده از آن را مورد بحث قرار می‌دهد.

مرورگر وب۳ چیست؟

مرورگرهای وب ۳ به کاربران کمک می کنند تا با برنامه های غیرمتمرکز ساخته شده بر اساس فناوری بلاک چین تعامل داشته باشند. فناوری‌های وب۳ مانند دفتر کل توزیع‌شده، هوش مصنوعی، متاورس و غیره با هدف ایجاد نسل بعدی اینترنت که برای همه قابل دسترسی است و مزایایی را ارائه می‌دهد، هستند.

ویژگی های کلیدی مرورگر وب۳ عبارتند از:

اکوسیستم تغییرناپذیر، یعنی اعتماد به اینکه مردم محصول دیجیتالی را دقیقاً همانطور که سازنده اصلی قصد داشته است دانلود کنند.

افزایش شفافیت و امنیت،

عملکرد مرور سریعتر،

ناشناس بودن و محرمانگی کامل کاربر،

ادغام کیف پول های رمزنگاری شده با چندین بلاکچین،

کنترل کامل بر روی محتوا به دلیل عدم تمرکز.

علاوه بر این، موتورهای جستجو می توانند متون ریز محتوای برچسب گذاری شده به طور خودکار در وب۳  را بیابند و خواستار تبدیل تعداد بی شماری از محتوای ماکرو Web1 به میکرو محتوا هستند. از آنجایی که برچسب‌گذاری می‌تواند تا حدودی ابهاماتی را که همنام‌ها و مترادف‌ها در فرآیند جستجو ایجاد می‌کنند از بین ببرد، نتیجه نهایی ممکن است جستجوی دقیق‌تری باشد.

مرورگر وب۳ چگونه کار می کند؟

دنیای DApps و اقتصادهای دیجیتال توسط مرورگرهای اینترنتی وب۳ در دسترس است. با استفاده از رمزنگاری و بلاکچین های عمومی، مرورگر وب ۳ کنترل را در اختیار کاربران قرار می دهد و مؤسسات متمرکز را از بین می برد. علاوه بر این، مشتریان برای تعامل با محتوا یا مشاهده آگهی‌های انتخاب شده با دقت در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز و مرورگرهای وب۳ پاداش مالی دریافت می‌کنند.

اما، چگونه مرورگرهای وب۳ تجربه آنلاین را تغییر می دهند؟ مرورگرهای وب۳ کاربران را قادر می سازد تا از عملکرد استاندارد مرورگرها استفاده کنند. آنها اساساً برنامه های غیرمتمرکز هستند که به کاربران اجازه می دهند مالکیت داده های خود را حفظ کرده و درآمد آن را به اشتراک بگذارند. بنابراین، آیا کروم یک مرورگر وب۳ است؟ نه، کروم یک مرورگر Web2 مانند فایرفاکس و سافاری است. با این حال، کاربران می توانند با استفاده از یک کیف پول وب۳ مانند متامسک به برنامه های وب۳  با مرورگرهای Web2 دسترسی داشته باشند.

چگونه از مرورگر وب۳ استفاده کنیم؟

کیف پول‌های وب۳ را می‌توان در مرورگرهای وب سنتی گنجانید و عملکرد مرورگر DApp را با امکان دسترسی انعطاف‌پذیر به برنامه‌های غیرمتمرکز بدون کمک سایر واسطه‌ها فراهم کرد و در عین حال مالکیت کامل دارایی‌های خود را حفظ کرد. علاوه بر این، کاربران می‌توانند بدون گذراندن هیچ گونه رویه‌های احراز هویت (KYC) یا ضد پول شویی (AML) به اقتصاد وب۳ دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، دارایی های کریپتو را می توان با استفاده از کیف پول های وب۳ به طور موثر ذخیره و مدیریت کرد. با این حال، اگر کسی کلیدهای خصوصی اصلی خود را گم کند، ممکن است برخلاف کیف پول‌های نگهداری متمرکز، وجوه خود را از دست بدهد. بنابراین، کدام مرورگر وب۳ برای نیازهای شما مناسب است؟ بیایید در بخش های زیر با مرورگرهای مختلف اینترنت وب۳ آشنا شویم.

مرورگر Opera Web3

هم کاربران کریپتو کنجکاو و هم متخصصان بلاکچین می توانند از تجربه یکپارچه، خصوصی و ایمن وب۳  با مرورگر کریپتو اپرا با ویژگی هایی مانند حفاظت از فیشینگ، کلیپ بورد ایمن، بررسی کننده آدرس مخرب و انتخابگر کیف پول، اولین کیف پول چندگانه در صنعت لذت ببرند. ابزار مدیریت توکن های ERC-20 و ERC-721 توسط کیف پول رمزنگاری داخلی و چندین بلاک چین از جمله زنجیره های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM)، بیت کوین و راه حل های لایه ۲ پشتیبانی می شوند. علاوه بر این، اپرا یک شبکه مشارکتی قوی با شرکای مانند سولان یا پالیگان در سراسر اکوسیستم کریپتو دارد.

مرورگر وب3 اپرا

علاوه بر این، کاربران می‌توانند به سرعت به واتس‌اپ، تلگرام، دیسکورد، توییتر و برنامه‌های اجتماعی دیگر در نوار کناری مرورگر کریپتو دسکتاپ دسترسی داشته باشند تا همیشه در ارتباط با جوامع خود باشند. علاوه بر این، کاربران ممکن است از طریق Crypto Corner یکپارچه به ایردراپ‌های آینده، به‌روزرسانی‌های صنعت و تقویم رویدادها، هزینه‌های گس (هزینه شکه)، محتوای آموزشی و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.

اگر علاقه مند به استفاده از مرورگر Opera وب۳ هستید، ابتدا باید مرورگر Opera Crypto را برای اندروید، ویندوز یا مک (iOS به زودی) دانلود کنید. سپس، اگر قبلا یک کیف پول دارید، می توانید از آن استفاده کنید یا یک کیف پول Opera ایجاد کنید تا از قابلیت های ذکر شده در بالا استفاده کنید.

مرورگر Puma Web3

توسعه دهنده اوکراینی-کانادایی یوری دیبسکی، مرورگر Puma را در ژانویه ۲۰۱۹ تأسیس کرد. این مرورگر دسترسی به سرویس نام اتریوم (ENS) و Handshake (HNS) و InterPlanetaryFileSystem (IPFS) و همچنین پرداخت یکپارچه را برای سازندگان محتوا، توسعه دهندگان برنامه و بازی از طریق Coil فراهم می کند. شبکه محتوا و پروتکل Interledger. با استفاده از مرورگر پوما، کسب درآمد از وب به صورت زیر عمل می کند:

هزینه ماهانه ۵ دلار توسط Coil Members برای دسترسی به محتوای ایجاد شده توسط کاربران پرداخت می شود.

کاربران علاقه مند یک کیف پول دیجیتال راه اندازی می کنند و از محتوای خود کسب درآمد می کنند. هر ساعتی که یک عضو کویل صرف مشاهده محتوای کاربران می کند، ۰.۳۶ دلار از کویل برای آنها درآمد کسب می کند.

در حالی که اعضای کویل از محتوای کاربران لذت می برند، کویل وجوه را به کیف پول آنها منتقل می کند.

Brave Web3

Brave یک نرم افزار منبع باز است که ویژگی های حفظ حریم خصوصی را همراه با یک مدل تجاری رایگان برای استفاده ارائه می دهد. این برنامه فوق‌العاده مرورگر کاربران را با تماس‌های ویدیویی بدون هزینه، جستجوی کاملاً مستقل، فهرست‌های پخش آفلاین و حتی یک فید خبری شخصی‌سازی شده بهبود می‌بخشد. Brave، به طور پیش فرض، ردیاب ها و تبلیغات زشت را در تمام وب سایت هایی که کاربران بازدید می کنند ممنوع می کند. علاوه بر این، ویژگی جدید گالری توکن غیرمثلی Brave (NFT) یک رابط کارآمد برای مشاهده و مدیریت مجموعه‌های NFT در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

علاوه بر این، با تماشای تبلیغات، می توان درآمد غیرفعال با توکن BAT کسب کرد. یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه مرورگر Brave وب۳ ترکیب عملکرد IPFS است که ذخیره سازی غیرمتمرکز فایل داخلی را امکان پذیر می کند و با توزیع ذخیره سازی فایل در سراسر یک شبکه جهانی تمرکز داده ها را کاهش می دهد.

مرورگر Beaker

مرورگر Beaker به میزبانی وب سایت نظیر به نظیر، که به عنوان Hyperdrives نامیده می شود، در حالت خصوصی اجازه می دهد. فقط کسانی که پیوند به Hyperdrive دارند می توانند پس از ایجاد وب سایت به آن دسترسی داشته باشند. برای ایجاد برنامه های بدون میزبان، مرورگر Beaker API های جدیدی را ارائه می دهد در حالی که همچنان با بقیه وب سازگار است.

Beaker ساختار کامل سایت را در یک قالب مانند گیت هاب نمایش می دهد، برخلاف اکثر مرورگرها که کد منبع صفحه را به بازدیدکنندگان وب سایت نشان می دهند. حتی بهتر از آن، می توان فورک وب سایت خود را میزبانی کرد.

مرورگر Osiris

اوزیریس، اولین مرورگر خنثی شبکه در جهان، امیدوار است که مردم را از تجارت گرایی، قید سانسور و تعصبی که در اینترنت رخنه کرده است، رها کند. اوزیریس ادعا می کند که این یک مرورگر مبتنی بر بلاکچین است که به طور پیش فرض، همه تبلیغات و ردیاب ها را ممنوع می کند.

با Osiris Armor، کاربران می توانند تنظیمات حریم خصوصی را پیکربندی کنند و تعداد تبلیغات و اسکریپت هایی که قبلاً ممنوع شده اند را مشاهده کنند. علاوه بر این، یک کیف پول چندگانه به نام Metawallet ارائه می دهد که کیف پولی را در مرورگر تعبیه می کند و از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می کند تا تجربه وب۳ را برای کاربران بلاک چین لذت بخش تر کند.

آینده مرورگرهای وب۳

پلتفرم‌های وب مدت‌هاست که فاقد قابلیت انتقال پول بوده‌اند که منجر به سیل تبلیغات اینترنتی و شیوه‌های تجاری نادرست شده است. از آنجایی که وب معنایی (وب۳) قول می دهد اطلاعات جهان را به گونه ای ترتیب دهد که معماری موتور جستجوی گوگل نتواند به آن دست یابد، فرصت های کسب درآمد از وب را برای توسعه دهندگان، گیمرها و سازندگان محتوا فراهم می کند. کسب درآمد از وب وسیله ای موثر، رایگان، بومی و خودکار برای پرداخت به سازندگان، تأمین مالی زیرساخت های ضروری وب و پشتیبانی از تماس های API ارائه می دهد.

اگرچه گوگل کروم پرکاربردترین مرورگر Web2 است و DApp ها از طریق کیف پول وب۳ قابل دسترسی هستند، مرورگرهای وب سازگار با بلاکچین به کاربران اجازه می دهند تا داده ها، سرمایه ها و دارایی های خود را بدون واسطه کنترل کنند. بنابراین تغییر به سمت وب غیرمتمرکز نیازمند راه‌حل‌های جدید و نوآورانه برای ارتقای تجربه کاربر است و مرورگرهای وب۳ که به عنوان دروازه‌ای به DApps عمل می‌کنند برای دسترسی به اقتصاد دیجیتال ضروری هستند.

علیرغم این واقعیت که هنوز بسیاری از حوزه های ناشناخته وب معنایی وجود دارد و تحقیقات زیادی باید انجام شود، بدیهی است که فناوری های وب۳ در حال تبدیل شدن به یک نیروی مهم در چشم انداز فعلی وب هستند. و انتظار می رود که مرورگرهای وب۳ (اعم از موجود و آینده) به ارائه خدمات متمایز برای پاسخگویی به نیازهای کاربران بلاک چین ادامه دهند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx