سازمان خودگردان غیر متمرکز چیست؟

سازمان خودگردان غیر متمرکز
  • زمان مطالعه: 12دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 612 نفر

دائو چیست؟

یک سازمان تحت مالکیت جمعی و تحت کنترل بلاک چین است که در راستای یک ماموریت مشترک کار می کند. دائو ها به ما این امکان را می دهند که با افراد همفکر در سراسر جهان بدون اعتماد به یک رهبر  برای مدیریت وجوه یا عملیات کار کنیم.

در این سیستم هیچ مدیر عاملی وجود ندارد که بتواند بودجه خود را صرف یک هوس کند یا مدیر مالی که بتواند صورت های مالی را دستکاری کند. درعوض، قوانین مبتنی بر بلاک چین که در کد گنجانده شده است، نحوه عملکرد سازمان و نحوه خرج کردن وجوه را تعریف می کند. آنها دارای خزانه های داخلی هستند که هیچ کس بدون تأیید گروه، اختیار دسترسی به آنها را ندارد. تصمیم‌ها با پیشنهادات و رأی‌گیری اداره می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که همه در سازمان صدای خود را دارند و همه چیز به‌طور شفاف در زنجیره اتفاق می‌افتد

چرا به DAO نیاز داریم؟

 راه اندازی یک سازمان با شخصی که شامل بودجه و پول است نیاز به اعتماد زیادی به افرادی دارد که با آنها کار می کنید. اما به سختی می توان به کسی که تنها با او در اینترنت تعامل داشته اید اعتماد کرد. با دائو ها نیازی نیست به هیچ کس دیگری در گروه اعتماد کنید، فقط به کد DAO که ۱۰۰٪ شفاف است و توسط هر کسی قابل تأیید است.، نیاز دارید این امر فرصت های بسیار زیادی را برای همکاری و هماهنگی جهانی، باز می کند.

این موضوع، در اینجا چند مثال از نحوه استفاده از DAO آورده شده است:

یک مؤسسه خیریه می توانید کمک های مالی را از هر کسی در جهان بپذیرید و در مورد دلایلی که برای تأمین مالی مورد نیاز است رأی دهید

مالکیت جمعی : می توانید دارایی های فیزیکی یا دیجیتالی بخرید و اعضا می توانند در مورد نحوه استفاده از آنها رای دهند. سرمایه‌گذاری‌ها و کمک‌های بلاعوض : می‌توانید یک صندوق سرمایه‌گذاری ایجاد کنید که سرمایه‌های سرمایه‌گذاری را جمع کند و به سرمایه‌گذاری‌ها رأی دهد. پول بازپرداخت شده می تواند بعداً بین اعضای DAO توزیع شود.

DAO ها چگونه کار می کنند؟

ستون فقرات یک دائو قرارداد هوشمند آن است که قوانین سازمان را تعریف می کند و خزانه گروه را نگه می دارد. هنگامی که قرارداد در اتریوم به صورت زنده اجرا می شود، هیچ کس نمی تواند قوانین را تغییر دهد مگر با رای دادن. اگر کسی سعی کند کاری را انجام دهد که توسط قوانین و منطق موجود در کد پوشش داده نشده باشد، شکست خواهد خورد. و از آنجا که خزانه داری توسط قرارداد هوشمند نیز تعریف می شود، به این معنی است که هیچ کس نمی تواند پول را بدون تأیید گروه خرج کند. این بدان معنی است که DAO ها به یک مرجع مرکزی نیاز ندارند. در عوض، گروه به طور جمعی تصمیم می گیرد و پرداخت ها به طور خودکار با تصویب آرا مجاز می شوند. این امکان پذیر است زیرا قراردادهای هوشمند پس از انتشار در اتریوم، ضد دستکاری هستند. شما نمی توانید کد را ویرایش کنید بدون اینکه مردم متوجه شوند زیرا همه چیز عمومی است.

اتریوم به دلایل مختلفی پایه و اساس عالی برای DAO ها است.اجماع خود اتریوم به اندازه کافی توزیع و ایجاد شده است تا سازمان ها به شبکه اعتماد کنند. کد قرارداد هوشمند را نمی‌توان یک بار فعال کرد، حتی توسط صاحبان آن تغییر داد. این به DAO اجازه می دهد تا طبق قوانینی که با آن برنامه ریزی شده است اجرا شود. قراردادهای هوشمند می توانند وجوه ارسال/دریافت کنند. بدون این، شما به یک واسطه قابل اعتماد برای مدیریت وجوه گروه نیاز دارید. جامعه اتریوم ثابت کرده است که بیشتر مشارکت است تا رقابت، و اجازه می دهد بهترین شیوه ها و سیستم های پشتیبانی به سرعت ظهور کنند.  هنگام اداره یک DAO ملاحظات زیادی وجود دارد، مانند نحوه رای گیری و پیشنهادات. هیئت نمایندگی تفویض اختیار مانند نسخه DAO از دموکراسی نمایندگی است

 دارندگان توکن آرا را به کاربرانی که خود را نامزد می‌کنند واگذار می‌کنند و متعهد می‌شوند که پروتکل را مدیریت کنند و در جریان قرار بگیرند.

حاکمیت معاملات خودکار در بسیاری از دائو ها، تراکنش ها به صورت خودکار اجرا می شوند اگر نصابی از اعضا رای مثبت دهند. یک مثال معروف Nouns  در Nouns DAO، یک تراکنش به طور خودکار در صورت کسب حد نصاب آرا و اکثریت آرا مثبت انجام می شود، تا زمانی که توسط بنیانگذاران وتو نشده باشد. حاکمیت چند علامتی در حالی که DAO ها ممکن است هزاران عضو رای دهنده داشته باشند، وجوه می تواند در کیف پولی که بین ۵ تا ۲۰ عضو فعال جامعه که مورد اعتماد و معمولاً داکس هستند (هویت های عمومی شناخته شده برای جامعه) مشترک است، زندگی کنند. پس از رای گیری، امضاکنندگان چند علامتی وظایف جامعه را اجرا می کنند.

عضویت در DAO

مدل های مختلفی برای عضویت دائو وجود دارد. عضویت می تواند نحوه عملکرد رأی گیری و سایر بخش های کلیدی DAO را تعیین کند. عضویت مبتنی بر توکن معمولاً کاملاً بدون مجوز و بسته به توکن مورد استفاده است. عمدتاً این توکن های حاکمیتی را می توان بدون مجوز در یک صرافی غیرمتمرکز معامله کرد. دیگران باید از طریق ارائه نقدینگی یا برخی دیگر از «اثبات کار» به دست آیند. در هر صورت، به سادگی نگه داشتن توکن امکان دسترسی به رأی گیری را فراهم می کند. معمولاً برای کنترل پروتکل های غیرمتمرکز گسترده و/یا خود توکن ها استفاده می شود. یک مثال معروف دائو میکر است

که به طور گسترده در صرافی‌های غیرمتمرکز در دسترس است و هر کسی می‌تواند برای داشتن قدرت رای در آینده پروتکل، میکر خرید کند. عضویت مبتنی بر اشتراک DAO ها دارای مجوز بیشتری هستند، اما هنوز کاملاً باز هستند. هر عضو احتمالی می‌تواند پیشنهادی برای پیوستن به دائو ارائه کند، که معمولاً ادای احترامی با ارزش به شکل توکن یا کار ارائه می‌کند. سهام نشان دهنده قدرت رای مستقیم و مالکیت است. اعضا می توانند در هر زمان با سهم متناسب خود از خزانه خارج شوند. معمولاً برای سازمان‌های نزدیک‌تر و انسان محورتر مانند مؤسسات خیریه، گروه‌های کارگری و باشگاه‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. همچنین می تواند پروتکل ها و نشانه ها را نیز کنترل کند. یک مثال معروف MolochDAO است که بر تامین مالی پروژه های اتریوم متمرکز است. آنها به پیشنهاد عضویت نیاز دارند تا گروه بتواند ارزیابی کند که آیا شما تخصص و سرمایه لازم برای قضاوت آگاهانه در مورد دریافت کنندگان بالقوه کمک هزینه را دارید یا خیر. شما نمی توانید فقط دسترسی به DAO را در بازار آزاد خریداری کنید.

عضویت مبتنی بر شهرت نشان دهنده اثبات مشارکت و اعطای قدرت رای در دائو است. برخلاف عضویت مبتنی بر توکن یا اشتراک، دائو های مبتنی بر شهرت مالکیت را به مشارکت‌کنندگان منتقل نمی‌کنند. شهرت را نمی توان خرید، انتقال یا تفویض کرد. اعضای دائو باید از طریق مشارکت شهرت کسب کنند. رای‌گیری زنجیره‌ای غیرمجاز است و اعضای بالقوه می‌توانند آزادانه پیشنهادهایی برای پیوستن به DAO ارسال کنند و درخواست دریافت شهرت و نشانه‌ها را به عنوان پاداش در ازای مشارکت‌های خود داشته باشند. معمولاً برای توسعه و مدیریت غیرمتمرکز پروتکل‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌شود، اما همچنین برای مجموعه‌های متنوعی از سازمان‌ها مانند خیریه‌ها، گروه‌های کارگری، باشگاه‌های سرمایه‌گذاری و غیره مناسب است DXdao یک ساختمان جمعی مستقل جهانی است و پروتکل‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز را از سال ۲۰۱۹ کنترل می‌کند. از حاکمیت مبتنی بر شهرت و اجماع هولوگرافیک برای هماهنگی و مدیریت وجوه استفاده می‌کند، به این معنی که هیچ‌کس نمی‌تواند راه خود را برای تأثیرگذاری بر آینده آن بخرد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx