اسکریپت نتورک چیست؟ | آیا اسکریپت نتورک کلاهبرداری است؟

اسکریپت نتورک
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 609 نفر

با ظهور اتریوم و آغاز وب ۳ (اینترنت غیرمتمرکز) تقریباً همه پلتفرم‌ها و برنامه‌هایی که در وب ۲ وجود دارند در حال باز تعریف هستند. وب۳ امکانات جدیدی را معرفی می‌کند که باعث می‌شود بسیاری از برنامه‌ها به فکر ایجاد تغییراتی باشند؛ امکاناتی مانند استفاده از توکن‌ها و ابزارهای مالی، DAOها و سیستم‌های حکومتی غیرمتمرکز و.. . از عرصه‌هایی که دستخوش این نوع آوری قرار گرفته‌اند می‌توان به صنعت سرگرمی، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و.. اشاره کرد.

یک تلویزیون جدید

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی یکی از جدیدترین پروژه‌‍‌های وب۳ در حوزه سرگرمی بپردازیم؛ یعنی پروژه اسکریپت نتورک (Script Network). ناگفته نماند که این مقاله فقط جنبه معرفی پروژه را دارد و به عنوان یک توصیه سرمایه‌گذاری نیست.

اسکریپت نتورک چیست؟

اسکریپت نتورک در وب‌سایت رسمی‌اش خود را این‌گونه معرفی می‌کند که، یک پلتفرم تلویزیونی ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی است که برای پخش رایگان برنامه‌های تلویزیونی و بر اساس فناوری بلاک چین اسکریپت ساخته شده است.

اسکریپت نتورک

اسکریپت نتورک

اسکر‌یپت نتورک به عنوان یک شبکه ساخته شده برای بهبود صنعت تلویزیون و فیلم، محصولات مختلفی را ارائه می‌دهد؛ محصولاتی شامل تلویزیون اسکریپت (Script TV) و توکن‌های غیرمثلی ویدئویی اسکریپت (Script Video NFT)، در کنار چندین برنامه غیرمتمرکز دیگر که بر روی بلاکچین ساخته می‌شوند.

 محصول اصلی یعنی تلویزیون اسکریپت، دارای بیش از ۳۰ کانال، با محتوای تولیدی متنوع از دنیای فیلم، ورزش، مستند و غیره است. از طریق پروتکل شبکه‌های اسکریپت، کاربران می‌توانند از طریق تماشای تلویزیون و در کنار شرکت در شبکه با حضور در شبکه، جوایزی را در بلاکچین و خارج از آن کسب کنند.

تلویزیون اسکریپت روی کدام بلاک چین است؟

تلویزیون اسکریپت بر روی بلاک چین اسکریپت ساخته شده است. هدف اسکریپت نتورک این است که ۱ میلیارد تماشاگر محتوا را وارد فضای وب ۳ کند و در عین حال خانه‌ای را برای صدها هزار فیلمساز و استودیو فراهم کند تا با استفاده از بلاک چین به راحتی محتوا خود را بسازند. این پروژه هنوز در مرحله تست نت قرار دارد و البته توکن‌های اصلی آن بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارند.

شبکه اسکریپت دارای دو توکن است. توکن SCPT که به عنوان دارایی اصلی شبکه و برای شرکت در حاکمیت پروژه و استیکینگ است و دیگری، SPAY، که برای تراکنش‌های درون بلاکچین ساخته شده است.

چه چیزی این برنامه را منحصر به فرد می‌کند؟

طبق وبسایت اصلی این پروژه، چندین جنبه وجود دارد که اسکریپت نتورک را خاص می‌کند:

 Script TV اولین پلتفرم تلویزیونی خطی در بلاک چین است. این بدان معناست که می‌توانید فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و موارد دیگر را در کانال‌های اصلی اسکریپت TV، ۲۴ ساعته، بدون هیچ هزینه‌ای تماشا کنید و در عین حال برای انجام این کار پاداش دریافت کنید. این یک “اولین” در صنعت تلویزیون است.

NFTهای لایه محتوا؛ برای اولین بار، با انتشار خود به خودی NFTها در طول نمایش برنامه‌ها، می‌توانید NFTها را به دست آورید، آن‌ها را بخرید و جایزه بگیرید. این یک فرصت کاملاً متفاوت را برای دارندگان و مالکان NFT  در دراز مدت فراهم می‌کند.

 فراتر از این، کاربران می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، کلوپ‌های محتوا ایجاد کنند و مزایای بیشتری از عضویت در گروه‌ها به دست آورند.

آیا اسکریپت نتورک کلاهبرداری است؟

مانند سایر پروژه‌های رمزارزی، برای پاسخ به سوال بالا، موارد مختلفی را بررسی کردیم. مورد اولی که جلب توجه می‌کرد منابعی بودند که درباره این پروژه اطلاعاتی منتشر کرده بودند. درواقع این منابع بسیار محدود و متمرکز بودند. متمرکز بدین معنا که منبع این مطالب در انتها به تیم پروژه برمی‌گشت.

اسکریپت نتورک در شبکه‌های اجتماعی اما حضور پررنگی دارد. حساب توییتر این پروژه در حدود ۱۲۸ هزار نفر دنبال کننده داشت و به نظر می‌رسد که حساب در سال ۲۰۲۱ ایجاد شده است. کانال تلگرام اسکریپت در حدود ۲۶ هزار عضو داشت اما بیشتر پست‌های آن را کمتر از ۲ هزار نفر دیده بودند که آمار دلگرم‌کننده‌ای نبود.

از همه مهم‌تر اینکه وایت پیپر پروژه یافت نشد. بعد از کلیک بر روی دکمه وایت پیپر در سایت رسمی اسکریپت به صفحه‌ای منتقل می‌شویم که مربوط به آموزش استفاده از شبکه و ثبت نام در سایت است. همچنین صفحه گیت‌هاب اسکریپت نتورک خیلی خالی به نظر می‌رسید و تنها یک کامیت (فعالیت مربوط به توسعه کد) در آن دیده شد.

درباره تیم پروژه و بنیان‌گذاران در صفحه اصلی سایت اطلاعات زیادی وجود نداشت. نام ۱۳ نفر در این بخش ذکر شده بود. با بررسی و جستجو نام بنیان گذاران و مدیرعامل تنها یکی از آن‌ها دارای سابقه ساخت پلتفرم و فعالیت وب ۳ داشت.

اسکریپت نتورک

تیم اسکریپت نتورک

مورد دیگری که جلب توجه کرد وجود برندهای معروف حوزه سرگرمی مانند شبکه HBO  و شرکت بازی سازی EA بود. علاوه بر این‌ها برندهای نایکی، سونی، اسپاتیفای، آدیداس و پی پل هم در صفحه اصلی دیده می‌شد. مشخص نبود که این برندها دقیقا برای چه در سایت پروژه هستند و گویی فقط جنبه جلب توجه و تبلیغات داشتند که اگر چنین باشد واقعا نشانه خوبی نیست.

بررسی اسکریپت نتورک

آیا اسکریپت نتورک سرمایه گذاری خوبی است؟

مانند سایر پروژه‌های رمزارزی جدید، تشخیص سوال فوق کار آسانی نیست. عوامل مختلفی هستند که باید در نظر گرفت و آن‌ها را بررسی نمود. جواب قطعی برای سوال بالا وجود ندارد، زیرا شرایط هر سرمایه‌گذار با دیگری متفاوت است. میزان سرمایه و ریسک پذیری هر شخص بخصوص است و نمی‌توان پاسخی داد که شامل همه افراد شود.

با این حال این پروژه فروش توکن خود را آغاز کرده با اینکه همچنان در شبکه اتریوم است و در مرحله تستی قرار دارد. ناگفته نماند که در حوزه ارزهای دیجیتال خرید توکن در فاز تست نت کمی غیرمنطقی است.

سخن پایانی

با بررسی پروژه اسکریپت نتورک و مطالعه نقطه نظرهای مختلف، به این نتیجه رسیدیم که ایده پروژه می‌تواند جذاب باشد. یک تلویزیون غیرمتمرکز که هم برای سازندگان محتوا مفید است و هم برای بیننده. با این حال از ایده تا اجرا راه زیادی است. چالش‌های فراوانی می‌تواند بر سر راه اجرای یک ایده منحصر به فرد ایجاد شود. همچنین ممکن است که یک ایده بسیار جالب و کاربردی طعمه‌ای برای جذب سرمایه باشد. بنابراین باید هنگام سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید و کمتر شناخته شده کمی محتاط بود و برای تحقیقات وقت بیشتری گذاشت.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx