توکن‌ اوراق بهادار (security token) چیست؟

توکن‌ اوراق بهادار (security token) چیست؟
  • زمان مطالعه: 7دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 482 نفر

مقدمه

اوراق بهادار یک ابزار مالی است که دارای ارزش و قابل معامله است. تحت این تعریف، بسیاری از ابزارهایی که امروزه می بینیم مانند سهام، اوراق قرضه و.. می توانند اوراق بهادار در نظر گرفته شوند. در زمینه حقوقی، تعریف به طور قابل توجهی محدودتر است ، حتی از یک حوزه قضایی تا حوزه قضایی دیگر متفاوت است. اگر ابزاری مطابق با معیارهای یک کشور به عنوان یک اوراق بهادار باشد، تحت نظارت شدیدی قرار می گیرد. در این مقاله به توضیح مختصر درباره توکن‌ های اوراق بهادار می پردازیم.

Security Token یا توکن اوراق بهادار چیست؟

توکن اوراق بهادار، توکنی است که بر روی بلاک چین صادر می‌شود و نشان‌دهنده سهمی در یک شرکت یا دارایی خارجی است. این نوع توکن می توانند توسط کسب و کارها یا دولت ها منتشر شوند و به همان هدفی که همتایان فعلی آنها (یعنی سهام، اوراق قرضه و غیره) خلق شده اند، عمل می کنند.

چرا از توکن های اوراق بهادار استفاده کنیم؟

برای مثال، بیایید بگوییم که یک شرکت مایل است سهام خود را به صورت توکن شده بین سرمایه گذاران توزیع کند. این توکن‌ها را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که دارای همان مزایایی باشد که از سهام انتظار می‌رود. البته به علاوه، حق رای و سود سهام. مزایای این روش بسیار زیاد است. همانند ارزهای دیجیتال و سایر اشکال توکن، توکن‌ های اوراق بهادار از ویژگی‌های بلاک چینی که بر روی آن منتشر می‌شوند بهره می‌برند. این ویژگی ها شامل شفافیت، تسویه سریع، عدم توقف و تقسیم پذیری است.

شفافیت

در یک دفتر کل، هویت کاربران مشخص نیست، اما هر چیز دیگری قابل بررسی است. هرکسی آزاد است قراردادهای هوشمندی که توکن‌ها را مدیریت می‌کنند مشاهده کند یا تراکنش ها و دارایی‌ها را ردیابی کند.

تسویه حساب سریع

تسویه حساب از دیرباز به عنوان یک عامل بسیار مهم در انتقال دارایی ها در نظر گرفته شده است. در حالی که معاملات را می توان تقریباً فوری انجام داد، تغییر مالکیت اغلب زمان می برد. در بلاک چین، این فرآیند خودکار است و می‌تواند در عرض چند دقیقه تکمیل شود.

ساعت کاری

بازارهای مالی موجود تا حدودی در زمان کار خود محدود هستند. آنها در روزهای هفته برای دوره های ثابت باز هستند و در آخر هفته ها بسته می شوند. از سوی دیگر، بازارهای دارایی های دیجیتال در تمام ساعات شبانه روز و در هر روز از سال فعال هستند.

چه چیزی یک توکن را به یک اوراق بهادار تبدیل می کند؟

صنعت بلاک چین فاقد شفافیت مورد نیاز در جبهه قانونی و قانون گذاران است. قانون گذاران در سرتاسر جهان همچنان با سیل فناوری‌های مالی جدید رو به رو هستند. در خیلی از موارد ناشران یک توکن تصور می‌کردند که توکن‌های ابزاری ( utility tokens) را منتشر می‌کنند اما بعداً توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) به عنوان توکن اوراق بهادار تلقی شدند.

شاید معروف ترین معیار برای تعیین این تفاوت، تست هُوِی باشد. به طور خلاصه، این تست به دنبال مشخص کردن این است که؛ آیا فردی که در یک شرکت مشترک سرمایه گذاری می کند، انتظار دارد در نتیجه تلاش های مروج و سازنده  (یا شخص ثالث) سودی کسب کند یا خیر. این آزمایش مدت ها قبل از ظهور فناوری بلاک چین توسط دادگاه های ایالات متحده ارائه شد. بنابراین، اعمال آن بر روی هزاران توکن جدید دشوار است. با این حال، این ابزار محبوب برای تنظیم کننده هایی است که سعی در طبقه بندی دارایی های دیجیتال دارند.

سخنان پایانی

به نظر می رسد توکن‌ های اوراق بهادار یک پیشرفت منطقی برای صنعت مالی هستند. علیرغم استفاده از فناوری بلاک چین، آنها به اوراق بهادار سنتی بسیار نزدیکتر از ارزهای دیجیتال یا حتی سایر توکن ها هستند. با این حال، هنوز کارهایی در بخش نظارتی باید انجام شود. با دارائی هایی که می توان به راحتی در سراسر جهان منتقل کرد، مقامات باید راه هایی برای تنظیم موثر صدور و جریان آنها بیابند. برخی گمان می کنند که این نیز می تواند با قراردادهای هوشمندی که قوانین خاصی را رمزگذاری می کند، خودکار شود. پروژه هایی مانند Ravencoin، Liquid و Polymath در حال حاضر صدور توکن‌ های اوراق بهادار را تسهیل می کنند.

اگر وعده توکن های اوراق بهادار محقق شود، عملیات موسسات مالی می تواند به طور قابل توجهی ساده شود. با گذشت زمان، استفاده از توکن های مبتنی بر بلاک چین به جای ابزارهای سنتی ممکن است به خوبی ادغام بازارهای قدیمی و ارزهای دیجیتال را تسریع کند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx