توکن اجتماعی (Social token) چیست؟

توکن اجتماعی
  • زمان مطالعه: 14دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 438 نفر

توکن های اجتماعی به طور فزاینده ای در جوامع بلاک چین آنلاین استفاده می شوند. آنها مزایای زیادی را به کاربران ارائه می دهند. دنیای کریپتو در حال گذراندن یک فصل تحول‌آفرین است که می‌تواند انقلابی در نحوه عملکرد اینترنت و نحوه تعامل جوامع آنلاین ایجاد کند و توکن های اجتماعی در قلب آخرین تحولات تأثیرگذار قرار دارند. ظهور آنها در زمانی اتفاق می‌افتد که چارچوب‌های تراکنش، مانند وب۳، به‌ویژه در میان علاقه‌مندان به رمزارزها محبوبیت پیدا می‌کنند.

توکن‌های اجتماعی از دموکراتیک شدن شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی می‌کنند و برندها، اینفلوئنسرها و کسب‌وکارها می‌توانند جوامع آنلاین خود را با استفاده از فناوری بلاک چین ایجاد و کسب درآمد کنند. دانیل ناگی، معاون Swarm – یک شرکت ذخیره سازی و توزیع داده غیرمتمرکز – در مورد کلاس توکن جدید با کوین تلگراف صحبت کرد و اظهار داشت که توکن های اجتماعی پتانسیل تخریب قابل توجهی دارند. وی گفت:

«اگر به درستی انجام شود، می‌توانند جوامع را به سطح بالاتری برسانند، و باید شاهد نوآوری‌های بیشتری در این فضا باشیم، که به احتمال زیاد مربوط به DAO یا GameFi هستند. در حال حاضر، فضا هنوز در مراحل اولیه و آزمایش کلیدی است، اما با افزایش پذیرش، توکن‌های اجتماعی می‌توانند به پل بعدی برای کاربران غیر کریپتویی تبدیل شوند و بلاک چین را به جریان اصلی وارد کنند، مشابه آنچه NFT ها انجام داده‌اند. ”

او همچنین تاکید کرد که توکن‌ها به‌ویژه برای شرکت‌های در حال رشدی که به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری بر پایه طرفداران وفادار هنوز در مرحله رشد هستند، تأثیرگذار خواهند بود.

توکن های اجتماعی چگونه کار می کنند

توکن های اجتماعی، ارزهای رمزنگاری شده هستند که به عنوان نوعی حمایت استفاده می شوند. آن‌ها مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند و به سازندگان جامعه، اینفلوئنسرها و شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا از طرفداران خود کسب درآمد کنند. به طرفدارانی که توکن های اجتماعی می خرند معمولاً به محتوا و محصولات انحصاری دسترسی دارند. مزیت اصلی مدل توکن اجتماعی این است که توکن ها قابل بازخرید هستند و می توان آنها را مجددا فروخت.

توکن‌های اجتماعی بر اساس همان مفهوم توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) هستند، زیرا بر مدل مالکیت مبتنی بر بلاک چین متکی هستند. با این حال، آنها هدف متفاوتی را دنبال می کنند. در حالی که NFT ها می توانند برای نشان دادن دارایی های واقعی در دنیای واقعی استفاده شوند و غیرقابل تعویض هستند، نشانه های اجتماعی قابل تعویض هستند. این مورد آنها را به عنوان یک وسیله مبادله ایده آل می کند که می تواند برای کسب درآمد از جوامع و خدمات آنلاین استفاده شود.

انواع توکن های اجتماعی

دو دسته اصلی از توکن های اجتماعی وجود دارد: شخصی و اجتماعی

توکن‌های شخصی معمولاً توسط افراد برای کسب درآمد از برخی اشکال کار و تجربیات ایجاد می‌شوند. برای مثال، توکن شخصی ALEX بر اساس زندگی کارآفرین ارزهای دیجیتال الکس ماسمج است. او این توکن را با استفاده از رویکرد “عرضه عمومی اولیه انسانی” به منظور تامین بودجه انتقال خود به دره سیلیکون، سانفرانسیسکو راه اندازی کرد. سیلیکون وَلی، خانه برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری ارزشمند جهان است و هدف ماسمج ملاقات با بنیان‌گذاران احتمالی استارت‌آپ کریپتو‌ اش بود.

در ابتدا، دارندگان توکن ALEX از امتیاز رای در انتخاب های زندگی او، مانند رژیم غذایی او برخوردار بودند. آنها همچنین بخشی از درآمد او را از طریق توافقنامه تقسیم درآمد دریافت کردند. امروزه، سرمایه‌گذارانی که حداقل ۵۰۰۰ توکن ALEX دارند، به خبرنامه Masmej و چت تلگرامی توکن دسترسی انحصاری دارند.

از سوی دیگر، توکن‌های انجمن برای پاداش دادن به مشارکت در یک محیط گروهی طراحی شده‌اند. توکن‌های ابزاری برای استفاده در جوامع آنلاینی که می‌خواهند توکنومیک شبکه را تقویت کنند، توسعه یافته‌اند. بسیاری از پیاده‌سازی توکن‌های جامعه اغلب از پلتفرم‌های ارتباطی آنلاین مانند اسلک، دیسکورد و تلگرام استفاده می‌کنند که دسترسی به آن‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند Token-gating تنظیم می‌شود.

توکن SWAGG نمونه ای از توکن مشارکت است. در جامعه Swagg House برای تبلیغ یک فرهنگ مشارکتی از طریق پاداش دادن به مشارکت استفاده می شود. کاربرانی که دارای توکن های SWAGG هستند، مزایای بی شماری را به دست می آورند که شامل دسترسی به Swagg Drops قبل از قرار گرفتن در دسترس عموم است. آنها همچنین از Swagg Grants برخوردار می شوند که به پروژه های اجتماعی اعطا می شود و برای به اشتراک گذاری محتوا جوایز Swagg را دریافت می کنند.

توکن های اجتماعی و وب۳

توکن های اجتماعی برای تقویت توزیع ارزش طراحی شده اند که با مشارکت اعضا مطابقت دارد. آنها جوامع آنلاین را قادر می سازند تا مدل های انگیزشی ایجاد کنند که نه تنها تنوع ذینفعان را تشویق می کند، بلکه به اعضا امکان می دهد به مشارکت کنندگان خلاق پاداش دهند.

اکنون، در اوج عصر جدید دموکراسی‌سازی اینترنت، توکن‌های اجتماعی برای ادغام در محیط‌های وب۳ تنظیم شده‌اند. در حالی که غول‌های فناوری اساساً بر وب۲ تسلط دارند و کانال‌های انتشار اطلاعات را کنترل می‌کنند، وب۳ با ارائه گزینه‌های کنترل حریم خصوصی بیشتر به کاربران و در عین حال رعایت اصول تمرکززدایی و خودگردانی، بر واگذاری این سیستم‌ها متمرکز خواهد شد. اینجاست که توکن های اجتماعی وارد می شوند.

این توکن ها را می توان در پلتفرم های وب۳ برای انعام و جبران خسارت سازندگان استفاده کرد. با حذف واسطه ها، سازندگان می توانند بخش قابل توجهی از درآمد خود را حفظ کنند و در عین حال استقلال خلاقانه خود را حفظ کنند. امروزه شرکت‌های متعددی وجود دارند که توکن‌های اجتماعی، ادغام وب۳ و راه‌حل‌های کسب درآمد را ارائه می‌دهند. برخی از پلتفرم‌های بلاک چین، مانند رول و رالی، سازندگان و شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا توکن‌های اجتماعی خود را ایجاد کنند.

کوین تلگراف توانست با دیوید آترمن، مدیر عامل و بنیانگذار پلتفرم مدیریت توکن اجتماعی Most Fan، تماس بگیرد تا در مورد وضعیت فعلی صنعت بحث کند. او خاطرنشان کرد که توکن های اجتماعی هنوز قبل از تبدیل شدن به جریان اصلی باید بر چند مانع غلبه کنند:

محصولات وب ۳ هنوز در تلاش هستند تا جایگاهی برای مخاطبان غیر رمزنگاری به دست آورند. با طراحی بصری و میلیون ها کاربر که افراد مشهور مورد علاقه خود را دنبال می کنند، ما به دنبال تسریع پذیرش وب۳ هستیم.

فواد فطولایف، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل اکوسیستم وب۳ WeWay، به کوین تلگراف گفت:

وب۳ به عنوان تکرار بعدی اینترنت در نظر گرفته می شود که اساساً به منظور ایجاد حس کنترل بر داده ها، پول و هر چیز ارزشمندی به هر کاربر طراحی شده است و به صورت دیجیتالی نمایش داده شود.

او افزود:

ظهور توکن‌ های اجتماعی می‌تواند به عنوان چسبی برای این نسخه از وب عمل کند، زیرا این توکن نشان‌دهنده سهم هر کاربر برای تصمیم‌گیری درباره نحوه استفاده یک کسب‌وکار یا پلتفرم از داده‌های خود از طریق DAO است.

مزایای توکن‌ های اجتماعی

توکن های اجتماعی مزایای بی شماری را برای کاربران فراهم می کنند. به طور سنتی، شرکت‌ها تلاش می‌کنند از طریق خرید رسانه‌ای در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و دارایی‌های برتر وب۲، مانند موتورهای جستجو، به مخاطبان خود دست یابند. با این حال، این استراتژی به دلیل گزینه های هدف گیری ضعیف و دسترسی غیرقابل اندازه گیری ناقص است. علاوه بر این، سیستم‌های درآمد، تبلیغات و انتشار اطلاعات فعلی بسیار متمرکز هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطمینان حاصل شود که ویژگی‌های برتر وب۲ به اعمال کنترل مستبدانه بر اکثر این کانال‌ها ادامه می‌دهند.

توکن‌های اجتماعی این پتانسیل را دارند که این الگوهای قدیمی را با اجازه دادن به شرکت‌ها برای ایجاد اکوسیستم‌های خود با استفاده از نشانه‌های اجتماعی بومی خود ایجاد کنند. استفاده گسترده از توکن‌های اجتماعی آزادی بیشتری را در مورد اشتراک‌گذاری اطلاعات فراهم می‌کند و به شرکت‌ها و سازندگان اجازه می‌دهد تا از دنبال‌کنندگان خود بدون دخالت واسطه‌ها کسب درآمد کنند.

سخن پایانی

توکن‌های اجتماعی در حال جذب در اکوسیستم‌های سازنده، به‌ویژه در میان افراد مشهور و هنرمندانی هستند که جنگجویان سرسخت فناوری بلاک چین هستند. استفاده گسترده از این مدل جدید به احتمال زیاد به مقبولیت بیشتر آن در میان جوامع آنلاین اصلی منجر می شود. همانطور که اوضاع پیش می‌رود، توکن های اجتماعی این ظرفیت را دارند که روش ارتباط شرکت‌ها با طرفدارانشان را دوباره تعریف کنند. پذیرش توکن‌های اجتماعی منجر به فرصت‌های کسب درآمد بیشتر برای سازندگان محتوا و شرکت‌ها می‌شود و منجر به چشم‌اندازهای رشد بیشتر نیز می‌گردد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx