چرا بیت کوین با افزایش تورم خوب عمل نکرده است

بیت کوین در مقابل تورم
  • زمان مطالعه: 16دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 424 نفر

آیا بیت کوین محافظ تورم است؟ چرا بیت کوین با افزایش بی سابقه تورم خوب عمل نکرده است

بیت کوین از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۰۹ به همان اندازه پیش بینی شده است. با این حال، جنبه هایی که بیشتر در مورد آن صحبت می شود، شکل قابل تعویض پول آینده و پوشش تورمی بوده است.

آخرین چرخه هاوینگ بیت کوین (رویداد نصف شدن پاداش استخراج بلوک های بیت کوین که تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد) با همه‌گیری شدید کووید-۱۹ مصادف شد، که اعتقاد بسیاری از مردم را به فناوری نوپا به عنوان یک محافظ واقعی در برابر تورم و اختلالات دنیوی تقویت کرد. با این حال، یک سال بعد، بیت کوین حدود ۷۵ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است و بسیاری با نظریه پوشش تورمی بیت کوین موافق نیستند.

در طول چرخه صعودی سال گذشته، شرکت‌هایی مانند مایکرواستراتژی، تسلا و بسیاری از شرکت‌های دولتی دیگر با افزودن بیت‌کوین به خزانه‌های شرکت خود، جنبه پوشش تورمی بیت‌کوین را دو برابر کردند.  مایکرواستراتژی زمانی شروع به خرید بیتکوین کرد که قیمت برترین ارز دیجیتال در محدوده قیمت زیر ۱۰۰۰۰ دلار معامله می شد و به خرید خود ادامه داد تا زمانی که بازار با قیمت بیت کوین نزدیک به ۶۹۰۰۰ دلار به بالاترین سطح رسید.

این تصمیم در ابتدا بسیار سودآور به نظر می رسید، زیرا قیمت بیتکوین هر ماه به بالاترین حد خود می رسید و بسیاری از اعضای جامعه کریپتو از مدیر عامل مایکرواستراتژی به عنوان نمونه موفق استفاده از ویژگی ضد تورمی بیت کوین یاد می کردند. با این حال، احساسات جامعه به سرعت با ظهور بازار نزولی تغییر کرد، که تنها با افزایش تورم ناشی از مسائل مختلف ژئوپلیتیکی مانند جنگ در اوکراین و متعاقب آن تامین مواد غذایی و بحران‌های انرژی بدتر شد.

در حال حاضر، نرخ تورم به بالاترین حد خود در سراسر جهان رسیده است و بسیاری از کشورها در تلاش برای اجتناب از رکود هستند. بیتکوین، مانند اکثر دارایی های دیگر، در تلاش است تا به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری پرسود باقی بماند، اما برخی می گویند که لزوماً به این معنی نیست که به عنوان یک محافظ تورم کاملاً شکست خورده است.

کاسپر وندلوک، مدیر عامل شرکت تجارت ارز دیجیتال  موسکا کپیتال، معتقد است که بیت کوین علیرغم رکود هنوز در میان بهترین دارایی ها با عملکرد خوب است، اما بستگی به نحوه چهارچوب بندی آن دارد:

مطمئناً، قیمت آن ۷۵ درصد کاهش یافته است. با این حال، اگر آن را با ارزهایی مانند لیر ترکیه مقایسه کنیم، با قوی ترین دارایی موجود مقایسه می شود، قدرت بیشتری را نشان می دهد. علاوه بر این، مانند سایر دارایی ها مانند طلا نیست که هرگز با افت زیادی مواجه نشده اند. یکی از عواملی که بسیاری از مردم فراموش می کنند این است که پوشش تورمی نوعی «بیمه» است مانند املاک و مستغلات، در حالی که طلا ذخیره و فروخته می شود زیرا نقدینگی ندارد. بیت کوین مزایای زیادی را ارائه می دهد که این دارایی ها ندارند.

وندلوک در مورد نقش مایکرواستراتژی معتقد است که شرط شرکت فورچون ۵۰۰ در مورد مایکرواستارتژی بیش از موفقیت آمیز بوده است، “از آنجایی که ما نمی توانیم یک صندوق قابل معامله در بورس داشته باشیم، چگونه می توانیم ابزار مالی ایجاد کنیم تا دیگران بتوانند در مورد آن گمانه زنی کنند. قیمت بیت کوین؟ این همان چیزی است که مایکرواستراتژی سعی در انجام آن دارد و آنها موفق شده اند.

این ایده که بیت کوین یک پوشش در برابر بازارهای مالی آشفته است، از ویژگی های ذاتی این ارز دیجیتال برتر مانند عرضه ثابت ۲۱ میلیون دلاری با کنترل مرکزی سیاست پولی آن ناشی می شود. طرفداران بیت کوین بر این باورند که عرضه کمیاب که با پذیرش رو به رشد در جریان اصلی اضافه شود، در نهایت آن را به یک پوشش تورم بهتر از طلا و سایر دارایی های امن مشابه تبدیل می کند. برخی دیگر بر این باورند که بازه زمانی نیز نقش کلیدی ایفا خواهد کرد، با توجه به اینکه بیت کوین در مقایسه با سایرین هنوز یک طبقه دارایی نوپا است.

تقویت دلار

موقعیت نامشخص بیت کوین به عنوان پوششی در برابر شرایط بازار را می توان به عوامل متعددی از جمله تعدادی از عوامل اقتصادی کلان نسبت داد. رکود فعلی بازار فقط به دلیل بازار مالی شکننده نیست، در واقع، شرایط بازار توسط چندین بحران خارجی مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی که به نوبه خود به بی‌ثباتی مالی دامن زده‌اند، بدتر شده است.

کارشناسان بر این باورند که در زمان بحران ژئوپلیتیک، دلار ایالات متحده به پوشش اولیه تورم تبدیل می شود. مارتین هیسبوک، رئیس تحقیقات بلاکچین و کریپتو در Uphold، به کوین تلگراف گفت که هیچ یک از دارایی‌ها در حال حاضر به دلیل قدرت دلار آمریکا در برابر تورم محافظت نمی شوند.

همه ما فکر می‌کردیم که بیت‌کوین می‌تواند یک مانع تورم باشد، اما مشخص شد که در زمان جنگ، پناهگاه امن هنوز دلار آمریکا است که قدرت نظامی را بیشتر از شبکه‌های کامپیوتری غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین پیش‌بینی می‌کند. کریپتو توسط دلار قوی و همچنین انبوه کلاهبرداری های فیشینگ و هک هایی که از ابتدای سال رخ داده است آسیب دیده است.

او اضافه کرد که ماهیت واقعاً غیرمتمرکز بیت کوین جذابیت آن را در زمان درگیری کاهش می دهد، زیرا هیچ دولتی از آن حمایت نمی کند. بنابراین، متغیرهای اصلی نگرانی عبارتند از «جنگ روسیه در اوکراین و چشم انداز فدرال رزرو از تورم. این دو را کنار هم بگذارید و شاهد ادامه قدرت دلار و در نتیجه ضعف بیت کوین خواهیم بود.”

کارشناسان دیگر معتقدند که ویژگی های پوشش تورمی بیت کوین باید در بلندمدت به جای بازه زمانی فعلی دیده شود. ممکن است بیت کوین در حال حاضر به عنوان یک پوشش محافظ به نظر نرسد، اما اگر یک بازه زمانی ۱۰ ساله را در نظر بگیریم، بیت کوین قطعا از اکثر دارایی ها بهتر عمل کرده است.

الکس تاپسکات، مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی دیجیتال ناین پوینت پارتنرز، به کوین تلگراف گفت که در طول بحران مالی جاری، بیشتر دارایی های پایدار و امن به همان اندازه آسیب دیده اند. وی افزود که بیت کوین می تواند در درازمدت یک محافظ تورم باشد و توضیح داد:

«در دوره‌های فشار شدید مالی، دلار آمریکا نسبت به تمام دارایی‌های دیگر افزایش می‌یابد. اغلب سرمایه‌گذاری‌های معمولی «پایدار» مانند اوراق قرضه دولتی، سهام های بنیادی و حتی طلا آسیب دیده‌اند و بیت‌کوین نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. با این حال، بیت کوین هنوز هم افزودنی خوبی برای یک سبد دارای تنوع خوب است. همبستگی پایین تاریخی و سابقه بازدهی بزرگ، آن را برای رویکرد سرمایه گذاران بلندمدت مناسب می کند.

بیت کوین، در دهه گذشته، چرخه های فراز و نشیب متعددی را پشت سر گذاشته است، اما آنچه ثابت مانده است، رشد مرکب آن از نظر ارزش و به عنوان یک طبقه دارایی است. برترین ارز دیجیتال از حباب اینترنت تا تبدیل شدن به یک دارایی خزانه برای شرکت های فورچون ۵۰۰ در سفری طولانی بوده است. با این حال، بیتکوین هنوز یک دارایی بسیار جوان است.

بیت کوین تنها چیزی نیست که کاهش یافته است

از آنجایی که تورم بیداد می کند، اکثر معامله گران کوچک به جای یک پناهگاه امن به دنبال دارایی های ارزشمند هستند. این یکی از دلایلی است که نشان می دهد تورم سنتی طلا و حتی بیت کوین جذابیت کمتری دارد.

نیک ساپونارو، مدیر عامل شرکت دیوی لبز، ارائه‌دهنده زیرساخت‌های کریپتویی، به کوین تلگراف گفت که بیت‌کوین همچنان در برابر «خطرات ساختار اقتصادی متمرکز و شکست خورده» محافظت می‌کند. بیت کوین بیش از یک دهه است که بهترین دارایی را دارد و صرف نظر از پستی و بلندی های آن، همچنان مورد توجه مؤسسات بزرگ مقیاس و سرمایه گذاران اصلی خواهد بود.

او همچنین اضافه کرد که غیرمعمول نیست که فروشگاه‌ها در اوایل رکود اقتصادی با بازگشت‌های اواخر مرحله ضربه بخورند. با این حال، من تعجب نمی‌کنم اگر ببینم کالاهایی مانند طلا و بیت‌کوین قبل از اکثر دارایی‌های دیگر، زمانی که در رکود عمیق قرار می‌گیریم، دوباره به حالت اول درآمدند.»

استیون لوبکا، مدیر عامل خدمات مشتریان خصوصی در شرکت مدیریت سرمایه بیت کوین سوان، توضیح داد که تورم قیمت مصرف کننده ناشی از کمبود، برای بیت کوین و همچنین طلا مضر است.

زمانی که ایالات متحده درگیر توسعه پولی عظیم بود، بیت کوین بهترین کلاس دارایی بود. اگر روزی که بسته محرک مالی آمریکا اعلام شد بیت‌کوین را خریداری کرده‌اید، حتی با وجود کاهش اخیر قیمت امروز، هنوز تا حد زیادی از S&P 500 بهتر عمل کرده‌اید. با این حال، در تمام سال ۲۰۲۲ ما در یک انبساط پولی نبوده ایم، بلکه در عوض یک انقباض پولی بوده ایم. پایه پولی (اعم از ارز و دارایی) منقبض شده و نرخ بهره به شدت افزایش یافته است. به عملکرد طلا، «حفاظ تورمی» اصلی نگاه نکنید. با وجود CPI بالا، همراه با هر چیز دیگری کاهش یافته است.

اگر یک ایالت پول فیات بیشتری ایجاد کند، عرضه پول افزایش خواهد یافت. همانطور که در طول تاریخ مشهود است که وقتی پول بیشتری در گردش است، ارزش بازار بیت کوین اغلب افزایش می یابد، که نشان می دهد بیت کوین به عنوان محافظ در برابر این نوع تورم عمل می کند. به بیان ساده، اگر گسترش ارزهای فیات سرعت بگیرد، ارزش بازار بیت کوین نیز افزایش می یابد.

کنستانتین انیسیموف، مدیر عملیات صرافی CEX.IO به کوین تلگراف گفت که بیت کوین به محافظت در برابر انواع خاصی از تورم کمک می کند. با این حال، هنوز عواملی وجود دارد که فراتر از تورم بر دارایی ها تأثیر می گذارد.

“ریشه های تورم قیمت ها را می توان در چشم انداز ژئوپلیتیکی و بالا و پایین شدن اقتصاد جهانی جای داد. اینها نقاطی هستند که تعداد کمی از دارایی ها از آنها محافظت می شود و بیتکوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که بیت کوین می تواند به محافظت در برابر انواع خاصی از تورم کمک کند، برخی نکات ظریف برای مشخص کردن این احساسات مورد نیاز است.

رشد بیت کوین به عنوان یک محافظ تورم در مقیاس بلندمدت قابل توجه بوده است. با این حال، شرایط کلان فعلی بر بازارهای مالی در سراسر طبقات دارایی تأثیر گذاشته است. این فقط بیت کوین نیست که در برابر تورم شدید مقاومت نشان نداده است، حتی برخی از معتبرترین طبقات دارایی مانند طلا یا اوراق قرضه دولتی نیز در ارائه پناهگاه امن به سرمایه گذاران در بازار فعلی شکست خورده اند.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx