همه چیز درباره توکن‌های پوششی (Wrapped Tokens)

توکن‌های پوششی
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 353 نفر

توکن‌های پوششی Wrapped Tokens

یک سوال که زمان ساخت نسل دوم بلاک چین‌ها ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده بود علت مدت زمان بسیار طولانی ثبت تراکنش‌های بیت کوین بود. بعد از افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال و کاربران آن و شلوغی شبکه‌ها، ثبت تراکنش‌های شبکه بیت کوین ممکن بود تا ۲۴ ساعت به طول بی‌انجامد. دلیل این امرهم ساختار ضعیف‌تر و قدیمی بلاکچین بیت کوین نسبت به بلاکچین های جدید مانند اتریوم، ترون و بایننس بود.

به همین دلیل توکن‌های پوششی یا wrapped tokenها معرفی شدند. استفاده از بیت کوین در شبکه اتریوم و استفاده از قابلیت‌های شبکه اتریوم برای بیتکوین یکی از دلایل اصلی ساخت توکن‌های پوششی بود و به همین منظور توکن WBTC یا Wrapped Bitcoin معرفی شد.

ارزش این رمزارزها براساس توکن مادر تعیین می‌شود و برای جلوگیری از ایجاد اختلاف قیمت بین توکن اصلی و پوششی، به ازای هر توکن پوششی ایجاد شده در شبکه، یک توکن اصلی از شبکه مادر حذف خواهد شد. در واقع هر توکن پوششی، یک توکن اصلی با پوششی از شبکه جدید و مقصد است، و مانند استیبل کوین‌ها که با پشتوانه ارز فیات عرضه می‌شوند،توکن  پوششی با پشتوانه توکن مبدا عرضه می‌شوند.

توکن‌های پوششی چگونه فعالیت می‌کنند؟

به عنوان مثال از توکن WBTC استفاده می‌کنیم. یک نسخه توکنیزه شده از بیت کوین مبتنی بر شبکه اتریوم ERC20 که برای حفظ ارزش با نسبت یک به یک بیت کوین را در شبکه اتریوم عرضه می‌کند و بیت کوین را قادر به استفاده ار مزایای شبکه اتریوم می‌سازد. توکن WBTC نیازمند حضانت است. هر کاربری که حضانت این توکن را بپذیرد موظف است به ازای هر بیت کوین ارائه شده در شبکه اتریوم، یک بیت کوین را در شبکه اصلی بیت کوین از چرخه بازار خارج کند یا به اصطلاح بسوزاند. این حضانت را می‌توانند اشخاص یا DAOها به عهده بگیرند. برای ساخت توکن‌های پوششی می‌توان از پلتفرم‌های Aave، AirSwap، 0x، Maker و Coinlist استفاده کرد. عکس این فرآیند نیز برای بازگشت WBTC از شبکه اتریوم به شبکه بیت کوین نیز امکان پذیر است.

مزایای wrapped bitcoin چیست؟

استیک کردن و فارمینگ: از انجایی که بیت کوین مبتنی بر مکانیزم PoW می‌باشد امکان نگهداری، استیک و فارمینگ برای درآمدزایی از آن وجود ندارد. این قابلیت توسط WBTC به بیت کوین اضافه می‌شود.

وام گیری با بیت کوین: همانطور که می‌دانید می‌توان با وثیقه گذاشتن دارایی‌های ارزدیجیتال اقدام به دریافت وام از بعضی پلتفرم‌های بلاک چینی کرد. با این قابلیت شما می‌توانید در کنار حفظ ارزش دارایی خود و بهرمند شدن از رشد قیمتی آن به نقدینگی دسترسی داشته باشید و به تدریج وام خود را بازپرداخت کنید، اما متاسفانه تا قبل از WBTC این قابلیت برای هولدرهای بیت کوین وجود نداشت.

از جمله معروف ترین توکن‌های پوششی می تواند به wavax، wftm ،wmatic، wxmr ،wzec و wbnb اشاره کرد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx