زی کش چیست؟ | معرفی ارز دیجیتال ZCash

ارز دیجیتال زی کش
  • زمان مطالعه: 8دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 5163 نفر

زی کش (ZCash) چیست؟

زی کش یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بر حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن تمرکز دارد. از فناوری اثبات دانش صفر zk-SNARK استفاده می کند که به گره های شبکه اجازه می دهد تا تراکنش ها را بدون افشای هیچ گونه اطلاعات حساسی در مورد آن تراکنش ها تأیید کنند. بر خلاف یک سوء تفاهم رایج، اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، از جمله بیت کوین، ناشناس نیستند، بلکه نام مستعار هستند. در حالی که آنها به صراحت هویت کاربران خود را فاش نمی کنند، هر کاربر آدرس یا آدرس عمومی خود را دارد که از طریق روش های علم داده و پنهان سازی بلاکچین می توان آنها را ردیابی کرد.

از سوی دیگر، تراکنش‌های زی کش هنوز باید از طریق یک بلاکچین عمومی منتقل شوند، اما برخلاف ارزهای رمزپایه مستعار، تراکنش‌های زی کش به‌طور پیش‌فرض آدرس‌های ارسال و دریافت یا مبلغ ارسالی را نشان نمی‌دهند. با این حال، گزینه ای برای افشای این داده ها برای اهداف حسابرسی یا رعایت مقررات وجود دارد. زی کش اولین بار در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ منتشر شد و در ابتدا بر اساس کدهای بیت کوین بود.

ارز دیجیتال زی کش

نحوه کار زی کش

به طور کلی، توکنومیکس زی کش شبیه به بیت کوین است: این توکن کمیاب قابل استخراج با محدودیت عرضه کل ۲۱ میلیون سکه است. زی کش های جدید به شکل «بلاک یارانه» ایجاد می شوند: هر زمان که یک بلوک جدید استخراج می شود و به انتهای بلاکچین اضافه می شود، مقدار مشخصی سکه ضرب می شود و به ماینر و «پاداش بنیانگذاران» تقسیم می شود. نسبت به ترتیب ۸۰ تا ۲۰ درصد است. یارانه بلوک در فواصل منظم به نصف کاهش می یابد تا نرخ انتشار کاهش یابد زیرا کل عرضه زی کش ۲۱ میلیون است.

پاداش ماینر به استخراج‌کننده‌ای تعلق می‌گیرد که آخرین بلوک را استخراج کرده است و پاداش بنیانگذاران بین بنیانگذاران شرکت الکترونیکی کوین (ECC)، بنیاد زی کش و خود ECC و همچنین کارکنان آن توزیع می‌شود. در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰، یارانه بلوک از ۶.۲۵ زی کش به ۳.۱۲۵ زی کش نصف شد که در بلوک ۱,۰۴۶,۴۰۰ فعال شد. این با ارتقای Zcash Canopy معرفی شد که جایزه بنیانگذاران را نیز حذف کرد. در عوض، ۲۰ درصد باقیمانده به ترتیب بین Major Grants Fund، ECC و بنیاد زی کش  به ترتیب ۸، ۷ و ۵ درصد تقسیم خواهد شد.

راه اندازی زی کش

زی کش در سال ۲۰۱۶ توسط سایفرپانک، متخصص امنیت رایانه و یک کارآفرین به نام زوکو ویلاکس اهرن تاسیس شد. او همچنین بنیانگذار شرکت انتفاعی سکه الکترونیکی (ECC) است که توسعه Zcash را مدیریت می کند. ویلاکس اهرن بیش از ۲۵ سال را در صنعت رمزنگاری و امنیت اطلاعات گذرانده است و در تعدادی از پروژه ها از جمله شرکت پول الکترونیکی منقرض شده DigiCash، نرم افزار ذخیره سازی داده های همتا به همتا Mojo Nation و سیستم فایل فروشگاهی  Tahoe دست داشته است. او همچنین Least Authority Enterprises را تأسیس کرد، یک شرکت فناوری که بر بهبود امنیت دیجیتال و حفظ حقوق اساسی حریم خصوصی متمرکز بود و تابع هش رمزنگاری BLAKE3 را اختراع کرد.

مزایا

مزیت اصلی زی کش در ناشناس بودن اختیاری آن نهفته است، که اجازه می دهد تا سطحی از حریم خصوصی غیرقابل دستیابی با ارزهای دیجیتال معمولی و مستعار مانند بیت کوین یا اتریوم باشد. تراکنش های زی کش را می توان به دو صورت ارسال کرد: شفاف و محافظ. تراکنش‌های شفاف تقریباً مانند بیت‌کوین کار می‌کنند، که زی کش در اصل مبتنی بر کد آن بود: آنها بین آدرس‌های عمومی ارسال می‌شوند و در یک دفتر کل عمومی تغییرناپذیر (بلاک چین) ثبت می‌شوند. تمام اطلاعات ضروری در مورد این تراکنش ها به صورت آنلاین در دسترس همه است، از جمله آدرس های ارسال و دریافت و مبلغ ارسال شده.  این تراکنش‌های عمومی هویت کاربران را به صورت آشکار معلوم نمی‌کنند: تنها شناسه‌هایی که یک ناظر خارجی می‌تواند از زنجیره بلوکی به آن دسترسی داشته باشد، آدرس‌های عمومی هستند. با این حال، از طریق تلاش‌های دانشمندان داده و مجری قانون در سال‌های اخیر، روش‌های تجزیه و تحلیل بلاکچین به حدی توسعه یافته است که یک طرف علاقه‌مند می‌تواند نسبتاً قابل اعتماد یک آدرس عمومی در یک بلاک چین را به هویت دنیای واقعی صاحب آن متصل کند. اساساً معاملات خصوصی را غیرممکن می کند.

از سوی دیگر، تراکنش‌های محافظت‌شده زی کش ، از فناوری استدلال‌های مختصر غیرتعاملی دانش با دانش صفر یا zk-SNARKs استفاده می‌کنند تا امکان ارسال تراکنش‌های کاملاً ناشناس روی یک بلاکچین عمومی غیرقابل تغییر را فراهم کنند. این که معامله انجام شده است در دفتر ثبت می شود، اما آدرس های ارسال و دریافت و مبلغ ارسالی برای مردم فاش نمی شود. این به زی کش اجازه می دهد تا به کاربران خود حق حفظ حریم خصوصی را ارائه دهد در حالی که همچنان از مزایای یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و بدون نیاز به مجوز بهره می برد.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx