دستگاه خودپرداز بیت کوین

انتشار 2 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

دستگاه های خودپرداز بیت کوین در سراسر جهان و رشد آنها در طول سال های گذشته مطابق با توسعه صنعت ارزهای دیجیتال، تعداد دستگاه خودپرداز بیت‌کوین (ATM) افزایش یافته است. اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در اکتبر 2013 راه‌اندازی شد. نیازی به گفتن نیست که از آن زمان تاکنون این صنعت بسیار گسترش یافته است […]

خودپرداز بیت کوین در کشورهای مختلف

دستگاه های خودپرداز بیت کوین در سراسر جهان و رشد آنها در طول سال های گذشته

مطابق با توسعه صنعت ارزهای دیجیتال، تعداد دستگاه خودپرداز بیت‌کوین (ATM) افزایش یافته است. اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در اکتبر 2013 راه‌اندازی شد. نیازی به گفتن نیست که از آن زمان تاکنون این صنعت بسیار گسترش یافته است و علاقه انبوه باعث راه‌اندازی دستگاه های خودپرداز بیشتری شده است.

در حال حاضر، 39678 دستگاه خودپرداز بیت کوین در 84 کشور پراکنده شده است که بیش از 85 درصد آنها در ایالات متحده آمریکا قرار دارند.

نگاهی به نقشه

طبق آخرین داده ها، دستگاه های خودپرداز بیت کوین عمدتاً در آمریکای شمالی قرار دارند. اقتصاد پیشرو جهان، ایالات متحده آمریکا، دارای 34298 نفر از آنها است. تعداد آنها در مراکز مالی این کشور کشور یعنی نیویورک، لس آنجلس و میامی، بالاترین رقم است. کانادا، همسایه شمالی آمریکا با 2704 دستگاه خودپرداز در رتبه دوم قرار دارد.

اسپانیا (270)، لهستان (214) و السالوادور (212) در رتبه‌های بعدی هستند که 5 جایگاه برتر را تکمیل می کنند. جای تعجب نیست که کشور کوچک السالوادور از زمانی که به اولین کشوری تبدیل شد که بیت کوین را ارز قانونی قانونی کرد، جایگاه خود را در میان رهبران پیدا کرده است.

بیایید نگاهی به وضعیت آسیا بیندازیم. بیشترین تراکم دستگاه های خودپرداز بیت کوین در منطقه اداری ویژه چین، هنگ کنگ، است که در آن می توان 154 ATM بیت کوین را پیدا کرد. ژاپن بیش از چهار سال است که هیچ دستگاهی در قلمرو خود نداشته است.

مقامات داخلی در ابتدای سال 2018، زمانی که هکرها به پلتفرم دارایی دیجیتال Coincheck حمله کردند، تمام دستگاه های خودپرداز ارزدیجیتال را تعطیل کردند. اما در آگوست امسال، آنها موضع خود را تغییر دادند و اجازه نصب چند دستگاه در توکیو و اوزاکا را دادند.

جالب اینجاست که سنگاپور، که قصد دارد به یک مرکز ارزهای دیجیتال تبدیل شود، هیچ دستگاه خودپرداز ارز دیجیتالی ندارد. رگولاتور ارشد مالی کشور (MAS) پایانه‌های تبدیل پول نقد به کریپتو را به عنوان بخشی از سرکوب گسترده‌تر برای تبلیغ ارزهای دیجیتال برای عموم در ابتدای سال ممنوع کرد.

قزاقستان، کشوری که بیش از 13 درصد از هش ریت ماینینگ جهانی را به خود اختصاص می دهد، تنها یک دستگاه خودپرداز بیت کوین دارد، در حالی که ویتنام، رهبر پذیرش ارزهای دیجیتال در جهان، دارای پنج دستگاه است.

ناگفته نماند که چین (که در آن همه فعالیت های ارزهای دیجیتال ممنوع است) هیچ دستگاه خودپردازی ندارد.

پیشرفت خودپرداز بیت کوین در طول سال‌ها

اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در 29 اکتبر 2013 در یک کافی شاپ در ونکوور کانادا نصب شد. دستگاه دوم در 8 اکتبر 2013 در براتیسلاوا، اسلواکی، راه‌اندازی شد، در حالی که ایالات متحده باید تا 18 فوریه 2014 منتظر می ماند تا اولین دستگاه خود را در یک بار سیگار در آلبوکرکی، نیومکزیکو مستقر کند.

تعداد دستگاه ها به آرامی تا پایان سال 2015 به بیش از 500 دستگاه خودپرداز بیت‌کوین رسید، اما در دسامبر 2017، تعداد آنها به تقریبا 2000 دستگاه در سراسر جهان رسیدند.

بازار نزولی 2018 گسترش سریع دستگاه های خودپرداز بیت‌کوین را متوقف کرد، اما تعداد آنها در سال های بعد دوباره شروع به افزایش کرد. تا پایان سال 2020، بیش از 12600 دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر جهان وجود داشت. سال گذشته، زمانی که اکثر ارزهای دیجیتال به قیمت های بالایی رسیدند، دستگاه های خودپرداز کریپتو شروع به کار کردند. بیش از 20000 نفر از آنها در کشورهای مختلف از جمله کامبوج، نامیبیا، ونزوئلا، لبنان و غیره مستقر شدند.

زمستان طولانی ارزهای دیجیتال بر تعداد دستگاه‎‌های جدید تاثیر بسزایی داشته است. در یازده ماه اول امسال شاهد نصب 6100 دستگاه خودپرداز بیت کوین جدید یا تقریباً سه برابر کمتر از آنچه در سال 2021 نصب شده است، بوده ایم.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx