مفهوم بازار بولیش و بیریش در کریپتو

بازار بولیش و بیریش در کریپتو
  • زمان مطالعه: 16دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 2209 نفر

بازارهای بولیش و بیریش چیست؟

شما اغلب عباراتی مانند “بولیش” و “بیریش” را در زمینه های مختلف برای توصیف وضعیت بازارهای مالی می شنوید. به زبان ساده، بازار بولیش زمانی است که شرایط بازار مساعد باشد، در حالی که بازار بیریش درست برعکس است. اما چه چیزی باعث ایجاد یک بازار بولیش یا بیریش می شود؟ آیا کریپتو در حال حاضر در بازار نزولی است؟

بازارهای بولیش و بیریش چیست؟

از نظر تکنیکال، یک بازار بولیش یا یک بازار بیریش زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی‌ها به ترتیب در یک دوره زمانی طولانی بالا یا پایین بماند. به طور کلی یک بازار بولیش یا نزولی در نظر گرفته نمی شود، مگر اینکه روند صعودی یا نزولی ۲۰ درصد یا بیشتر باشد.

ریشه نام ها

حتی اگر این اصطلاحات را میلیون ها بار شنیده باشید، ممکن است هرگز به این فکر نکرده باشید که بازارهای بولیش یا بیریش چگونه نام این حیوانات را به دست آورده اند.

بازار بولیش

احتمالا عبارت بازار بولیش از حرکت رو به بالا شاخ گاو نر در هنگام حمله نشات می گیرد. در یک روند صعودی کریپتو، قیمت‌ها افزایش می‌یابند، شور و نشاط بالاست و جهت پیکان در نمودارهای قیمت به سمت بالا است. این اصطلاح به قدری در دنیای مالی جا افتاده است که حتی یک مجسمه گاو نر برنزی عظیم وجود دارد که از سال ۱۹۸۹ در منطقه مالی منهتن به نمایش گذاشته شده است. در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۲ در میامی، مجسمه بولیش رباتیکی با اندازه مشابه به عنوان یک تکان دادن سر به نمایش درآمد.

بازار بولیش و بیریش

بازار بیریش

از سوی دیگر، اعتقاد بر این است که بازار بیریش به دلیل حرکت رو به پایین خرس با پنجه های خود در هنگام ضربه زدن به این نام خوانده می شود. یکی دیگر از نظریه های پیشرو در مورد منشأ این اصطلاح به ضرب المثلی قرن شانزدهم برمی گردد که در آن توصیه می کرد: «قبل از اینکه خرس را صید نکرده‌اید، پوست خرس را نفروشید». در اوایل قرن هجدهم در انگلستان، اصطلاح “پوست خرس” به عنوان مختصر برای خرید سهام سوداگرانه استفاده می شد، که امروزه آن را موقعیت فروش می نامیم.

بازار بیریش در کریپتو چیست؟

در بازار بیریش کریپتو، سرمایه‌گذاران هراس دارند. اعتماد پایین است و هم قیمت ها و هم تقاضا در حال کاهش است. هیچ کس بازار نزولی را دوست ندارد، اما پس از فروکش کردن گرد و غبار، می تواند فرصت های خرید را نیز ایجاد کند. پس از اینکه قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیدند، علاقه سرمایه‌گذاران بار دیگر با تقلا برای دارایی‌هایی که اکنون آنها را کم‌ارزش‌تر می‌دانند، افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که روند صعودی ارزهای دیجیتال از لحاظ تاریخی هر بازار نزولی اصلی را در تاریخ اخیر دنبال کرده است.

“بیریش” در کریپتو به چه معناست؟

احساسات «بیریش» در سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو نه تنها به این معنی است که تازه‌کارها و افراد ترسو مدت‌هاست که از بازار بیرون رفته‌اند، بلکه حتی هولدرهای بلندمدت و سرسخت نیز شروع به شک و تردید کرده‌اند. یک بازار نزولی با کمبود کلی اعتماد سرمایه گذار و نگرش بدبینانه نسبت به قیمت دارایی مشخص می شود. با کاهش تقاضا، قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یابد و کوین‌ها یا پروژه‌های محبوب می‌توانند به ارزهای فراموش شده تبدیل شوند، زیرا پایگاه کاربران آنها برای رکود به خواب زمستانی می‌روند.

نشانه های بازار بیریش

در بازار بیریش کریپتو، احتمالاً یک یا چند مورد از موارد زیر را خواهید دید:

  • کاهش قیمت ها در یک دوره طولانی
  • کاهش تقاضا برای دارایی ها
  • اعتماد سرمایه گذار پایین
  • افزایش گزارش‌های رسانه‌های زرد در مورد “نابودی کریپتو”
  • نئوفیت ها از بازار فرار می کنند
  • اخبار بد باعث می شود قیمت ها به سمت پایین روند
  • اخبار خوب کمک چندانی به توقف ریزش نمی کند

علل بازارهای نزولی

اگر خوش بینی ارز یک بازار صعودی است، ترس پول قانونی در بازار نزولی است. بازارهای نزولی می‌توانند توسط عوامل مختلفی، از تحولات جهانی مانند جنگ‌ها یا همه‌گیری، تا ممنوعیت‌های دولتی ارزهای دیجیتال یا اشاره‌هایی از سوی تنظیم‌کننده‌ها در مورد سرکوب قریب‌الوقوع ایجاد شوند. چرخه‌های بازار کریپتو اغلب توسط هیاهو ایجاد می‌شوند، بنابراین وقتی اخبار بد یا احساسات منفی شروع به گلوله برفی می‌کنند، می‌توانند اثری آبشاری داشته باشند که قیمت‌ها را به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر و سریع می‌آورد.

بازارهای بیریش

آنچه بالا می رود باید در نهایت پایین بیاید، بنابراین دلیل بر این است که دو دوره به یاد ماندنی بیریش کریپتو بلافاصله پس از بزرگترین روند صعودی در تاریخ بازار کریپتو به وقوع پیوست. پس از افزایش بی‌سابقه سالانه قیمت‌ ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷، بازار جهانی ارزهای دیجیتال تا فوریه ۲۰۱۸ بیش از ۶۰ درصد از ارزش خود ریزش داشت و اولین زمستان رسمی ارزهای دیجیتال ما را آغاز کرد. قیمت‌ها برای چند سال آینده نسبتاً ثابت باقی ماندند تا اینکه در سال ۲۰۲۱ افزایش قیمت ارزهای دیجیتال ادامه داشت، که دوباره در بیشتر سال ادامه داشت. و می دانید که بعد از آن چه اتفاقی افتاد. از نوامبر ۲۰۲۲، ارزش بازار ارزهای دیجیتال تقریباً ۷۰ درصد از بالاترین رکورد خود در اواخر سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

آیا کریپتو در حال حاضر در بازار نزولی است؟

پرتوهای ضعیفی از خوش‌بینی در حال ظهور است، اما با هر معیار تکنیکال یا ارزیابی شفاف از چیزها، بازار ارزهای دیجیتال واقعاً در گیرودار یک بازار بیریش نسبتاً بد است. قیمت ها پس از کاهش شدید در سال ۲۰۲۲، به طور قابل توجهی پایین تر از اوج هایی هستند که در سال ۲۰۲۱ مشاهده شد.

استراتژی ها و فرصت های سرمایه گذاری در بازار نزولی

اگرچه سرمایه‌گذاری در بازار نزولی می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، اما با رسیدن قیمت‌ها به پایین، فرصت‌هایی نیز وجود دارد. برخی از استراتژی‌های بازار نزولی که سرمایه‌گذاران هنگام سرمایه‌گذاری در بازار نزولی استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • از یک استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA) استفاده کنید.
  • برای مقابله با نوسانات، دارایی ها را به یک ارز دیجیتال با نوسان کمتر منتقل کنید، مانند استیبل کوین ها
  • دارایی‌های خود را در اولین نشانه‌های اصلی رکود با امید به خرید مجدد با قیمت پایین‌تر بعداً بفروشید (اگرچه این می‌تواند نیاز به زمان‌بندی بازار داشته باشد که وجود ندارد)
  • دندان های خود را به هم فشار دهید و تا زمانی که شرایط بازار بهبود نیافته است، به پتفولیوی خود نگاه نکنید.

مطالعه بیشتر: میانگین هزینه دلاری چیست؟

بولیش در کریپتو به چه معناست؟

در سرمایه‌گذاری روی رمزارزها، اصطلاح «بولیش» به احساسات مثبت سرمایه‌گذاران در مورد دارایی‌های دیجیتال اشاره دارد، به طوری که این سرمایه‌گذاران معمولاً «گاو» نامیده می‌شوند. سرمایه گذاران بولیش معمولاً با این انتظار که حرکت رو به جلو ادامه خواهد داشت، به موقعیت های موجود خود اضافه می کنند. اعتماد به نفس بالاست و می‌تواند مسری باشد، که می‌تواند تاثیری در پیشبرد بازار صعودی داشته باشد.

 

نشانه های بازار بولیش

یک بازار ارز دیجیتال را می توان با تعدادی از ویژگی های مختلف شناسایی کرد:

  • افزایش مداوم قیمت ها
  • افزایش مداوم تقاضا برای دارایی ها
  • افزایش گزارش‌های رسانه‌ها در مورد جهش بازار
  • سطح بالایی از اعتماد سرمایه گذاران
  • سیل سرمایه گذاران جدید شرکت کننده در بازارها
  • اخبار بد تاثیر کمی بر قیمت ها دارد
  • اخبار خوب قیمت ها را به شدت افزایش می دهد

علل بازارهای صعودی

دلیل اصلی بازار صعودی، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران است که قیمت یک دارایی یا دارایی‌ها افزایش می‌یابد و برای آنها سود به همراه خواهد داشت. اما چندین عامل دیگر نیز در بازی وجود دارد، برخی داخلی و برخی بیرونی. به عنوان مثال، یک اقتصاد به طور کلی قوی که با بیکاری کم و رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) قوی مشخص می شود، خاک حاصلخیز برای یک بازار صعودی است.

به عنوان یک طبقه دارایی جدیدتر که از بسیاری جهات از سرمایه گذاری های سنتی متمایز است، دلایل ایجاد بازار بولیش کریپتو تا حدودی متفاوت است. به عنوان مثال، افراد مشهوری که درباره پروژه‌های کریپتویی مختلفی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند توییت می‌کنند، می‌تواند شروع یک بازار بولیش باشد. نمایش اعتماد از دنیای مالی سنتی، مانند پیش‌بینی مکرر ۱۰۰۰۰۰ دلاری گلدمن ساکس، نیروی دیگری است که می‌تواند بر قیمت دارایی‌های دیجیتال فشار صعودی وارد کند. یک مؤسسه مالی بزرگ که یک محصول جدید کریپتویی مانند یک صندوق قابل معامله در مبادلات (ETF) یا یک تراست کریپتویی را راه‌اندازی می‌کند نیز می‌تواند نشانه‌ای از حرکت مثبت باشد و علاقه سرمایه‌گذاران بیشتری را برانگیزد.

بولیش و بیریش

بازارهای بولیش کریپتو

برای دیدن دو دوره حماسی اخیر کریپتو، لازم نیست خیلی به گذشته نگاه کنیم. در سال ۲۰۱۷، ارز دیجیتال اولین لحظه شکوفا شدن واقعی خود را نسان داد. قیمت بیت کوین از ۱۰۰۰ دلار در ژانویه به بیش از ۱۷۷۰۰ دلار در پایان سال رسید. زمانی بود که حتی مادربزرگتان از شما درباره ارز دیجیتال سوال می‌کرد. در سال ۲۰۲۱، در بحبوحه به اصطلاح “همه چیز رالی” که در آن سرمایه گذاری در همه حالت آسان بود، بازار ارزهای دیجیتال افزایش قیمت فضایی دیگری را تجربه کرد. در ابتدای سال، کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال تقریباً ۷۷۲ میلیارد دلار بود. تا روز شکرگزاری به ۳ تریلیون دلار رسیده بود که در کمتر از یک سال تقریباً چهار برابر شده بود.

استراتژی های سرمایه گذاری برای بازارهای صعودی

سالی مانند سال ۲۰۲۱ احتمالاً به این زودی ها دوباره از راه نخواهد رسید، زمانی که تقریباً می توانید فهرستی از دارایی های قابل سرمایه گذاری را بخرید و به احتمال زیاد سود کنید. با این حال، مطمئناً در آینده برای ما بازارهای بولیش بیشتری وجود خواهد داشت. در اینجا چند استراتژی برای استفاده کامل از آن شرایط آورده شده است.

  • زودتر خرید کنید، زیرا در آنجا بیشترین شانس را برای کسب بازگشت سرمایه دارید.
  • اگر بازار شروع به روند نزولی کرد، سیو سود کنید.
  • برای محافظت از سود خود، یک دستور حد ضرر تنظیم کنید، اما مطمئن شوید که به اندازه کافی برای افزایش قیمت های کوتاه مدت باقی می گذارید تا از خروج زودهنگام از بازار جلوگیری کنید.
  • جانب احتیاط را همیشه حفظ کنید. هیچ بازار بولیشی برای همیشه ادامه ندارد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx