هاردفورک و به‌روزرسانی Indore شبکه پالیگان و تاثیر آن بر قیمت MATIC

پالیگان (متیک)
  • زمان مطالعه: ۱۰دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4661 نفر

اطلاعات به دست آمده از گیت هاب (GitHub) نشان می‌دهد که شبکه پالیگان برای یک هارد فورک جدید آماده می‌شود. این شبکه در حال حاضر از شاخص‌های آن چین (on-chain) مثبتی برخوردار است و فعالیت‌های مثبتی در شبکه آن دیده می‌شود؛ در نتیجه، با توجه به شرایط فعلی این پروژه و همچنین بازار، انتظار بهبود قیمت متیک (MATIC) منطقی به نظر می‌آید.

پالیگان چیست؟

شبکه پالیگان (Polygon)، در ابتدا با نام شبکه متیک (Matic) توسط جینتی کانانی (Jaynti Kanani)، ساندیپ نیلوال (Sandeep Nailwal)، انوراگ آرجون (Anurag Arjun) و میهایلو بیلیچ (Mihailo Bjelic) در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. این پلتفرم برای حل چالش‌های مرتبط با مقیاس پذیری اتریوم طراحی شده بود.

در آن زمان، اتریوم با مشکلات فراوانی جهت برآورده کردن تقاضای روزافزون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود مواجه بود که منجر به هزینه بالا برای انجام تراکنش‌ها و کندی پردازش‌ها می‌شد. برای رفع این مسائل، شبکه متیک یک رویکرد مبتنی بر زنجیره جانبی (sidechain) برای مقیاس پذیری اتریوم پیاده‌سازی کرد که با استفاده از بلاکچین های مستقلی که از طریق یک پل به اتریوم متصل شده‌اند، عمل می‌کند. این زنجیره‌های جانبی، محیطی را فراهم می‌کنند که هزینه و زمان انجام تراکنش‌ها در آن، نسبت به بلاکچین اصلی اتریوم کمتر است. لازم به ذکر است که شبکه متیک، یک مکانیزم اجماع اثبات سهام (proof-of-stake) را برای بهبود امنیت شبکه خود انتخاب کرده بود.

پالیگان چیست

پالیگان برای حل چالش‌های مرتبط با مقیاس پذیری اتریوم طراحی شد

در سال ۲۰۲۱، این پروژه تغییر نام داد و پالیگان (Polygon) نام گرفت و تمرکز خود را از زنجیره‌های جانبی فراتر برد. به عنوان یک پلتفرم مقیاس‌پذیری اتریوم، پالیگان اکنون راه‌حل‌های مختلف مقیاس پذیری لایه ۲، از جمله رول آپ های آپتیمستیک (optimistic rollups)، رول آپ های دانش صفر (zk rollups) و همچنین زنجیره های جانبی (sidechains) را در خود جای داده است.

پالیگان موفق به حل مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم شده و به دلیل همین موضوع، در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. تعداد DAppهای توسعه‌یافته در این شبکه، از ۵۰۰ عدد به بیش از ۷,۰۰۰ عدد افزایش یافته و تعداد کاربران فعال روزانه آن از ۱۰٬۰۰۰ نفر به بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر افزایش یافته است. با تیمی قوی، جامعه‌ای پویا و سابقه‌ای اثبات شده، پالیگان در وضعیت مناسبی برای قرارگیری در جایگاه رهبری در میان پلتفرم‌های مقیاس پذیری اتریوم قرار دارد. در زیر به تعدادی از مزایای این شبکه می‌پردازیم.

مزایای شبکه پالیگان

مقیاس پذیری پالیگان

ظرفیت پالیگان برای پردازش ۶۵,۰۰۰ تراکنش در ثانیه، از قابلیت‌های اتریوم فراتر رفته و آن را به یک راه حل مقیاس پذیر قدرتمند برای اتریوم تبدیل می‌کند.

هزینه پایین پالیگان

تراکنش‌های انجام شده در پالیگان معمولاً کسری از یک سنت کارمزد دارند و مقرون به صرفه تر از تراکنش‌های اتریوم است.

مزایای پالیگان

هزینه پایین تراکنش ها و تعامل پذیری، از مهمترین ویژگی های پالیگان محسوب می‌شوند

امنیت پالیگان

به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز، پالیگان خطرات امنیتی مرتبط با پلتفرم‌های متمرکز را کاهش می‌دهد و محیط کاربری ایمن‌تری را برای کاربران خود ایجاد می‌کند.

تعامل پذیری پالیگان

قابلیت تعامل پذیری (interoperability) با سایر بلاکچین ها در پالیگان، به اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز ساخته شده در این شبکه اجازه می‌دهد تا به‌صورت یکپارچه با اپلیکیشن‌های سایر شبکه‌ها تعامل داشته باشند که در نتیجه کارایی این پلتفرم افزایش پیدا می‌کند.

ارتقای Inborg و تغییرات در پالیگان

محققان به طور مداوم، شبکه اثبات سهام (PoS) پالیگان را برای پیدا کردن راه‌های بهبود این پروتکل غیرمتمرکز، مورد مطالعه قرار می‌دهند. پس از اینکه در ابتدای امسال شبکه با چند مورد مشکل مواجه شد که بر تجربه کاربری و پایداری زنجیره تاثیر داشت، محققان در پالیگان لبز (Polygon Labs) به دنبال تعیین علت و ارائه راه حل‌ها برای جامعه، دست به کار شدند.

چارچوب پروتکل پیشرفت پالیگان (PIP) که بسیار شبیه به چارچوب EIP است، یک لایه هماهنگی برای تمامی بهبودهای PoS پالیگان فراهم می‌کند. این ارتقا اجازه می‌دهد تا اجماع اکوسیستم در انجمن آن و امکان فراخوان‌های حکمرانی پروتکل پالیگان به وجود آید.

بر مبنای چارچوب PIP، ارتقای Inborg (اینبورگ) شامل دو پیشنهاد است:

ایندور [PIP-12]: ایندور (Indore) یک ارتقای پیشنهادی به مکانیزم همگام سازی وضعیت (State Sync mechanism) برای بهبود پایداری شبکه و حذف خطاهای BADBLOCK است.

آلبورگ [PIP-11]: آلبورگ (Aalborg)، مفهوم «نقاط عطف» را معرفی می‌کند؛ برای دست پیدا کردن به نهایی شدن (finality) سریع‌تر تراکنش‌ها در شبکه PoS پالیگان.

ارتقای دومرحله‌ای اینبورگ، با هدف افزایش پایداری شبکه و افزایش زمان نهایی شدن تراکنش‌ها، با برنامه زمانی آلبورگ جهت اجماع آن چین (on-chain consensus) در ماه آینده، طراحی شده است.

هاردفورک Indore

بطور خلاصه، در صورت اجرای ارتقای ایندور (Indore)، تغییرات زیر رخ خواهد داد:

– بهبود پایداری شبکه

– حذف خطای BADBLOCK که برخی اوقات هنگامی که یک reorg (پارتیشن شبکه) بلندتر از ۱۶ بلاک است، پدیدار می‌شود.

– این ارتقا با تغییر مکانیزم همگام سازی وضعیت، خطای مذکور را از طریق انتقال یک طراحی مبتنی بر بلاک، به یک طراحی مبتنی بر زمان، برطرف می‌کند.

– این ارتقا تأثیری بر تجربه کاربری و توسعه دهنده‌ها ندارد.

هاردفورک پالیگان

هارد فورک Indore یک بهبود حیاتی با نام PIP-12 را به همراه دارد که برای رفع یک باگ همگام سازی وضعیت، طراحی شده است.

هاردفورک Indore چه زمانی انجام می‌شود؟

با نام کد هاردفورک ایندور (Indore hard fork)، این رویداد در بلاک شماره ۴۴،۹۳۴،۶۵۶ در تاریخ ۱۱ جولای و ساعت ۴:۰۰ به وقت UTC رخ خواهد داد. همان طور که گفته شد، هارد فورک ایندور (Indore) یک بهبود حیاتی با نام PIP-12 را به همراه دارد که برای رفع یک باگ همگام سازی وضعیت، طراحی شده است. در صورتی که سازماندهی مجدد شبکه بیشتر از ۱۶ بلاک باشد، این باگ به یک نگرانی تبدیل می‌شود. با اجرای PIP-12، پالیگان با هدف رفع این مشکل، در نظر دارد شبکه را بهبود بخشد و آن را قوی‌تر و پایدارتر از گذشته کند.

تاثیر بروزرسانی Indore بر قیمت متیک

وضعیت قیمت متیک (MATIC) مناسب به نظر می‌آید. طی چند روز گذشته شاخص‌های آن چین این رمزارز که ارز بومی شبکه پالیگان است، مثبت بوده‌اند. این ارز در ۷ روز گذشته، بیش از ۳/۵ درصد رشد قیمت داشته است که حدود ۱/۵ درصد از آن مربوط به ۲۴ ساعت اخیر است. انتظار می‌رود با پیاده‌سازی ارتقای ایندور، مشکلات و نگرانی‌ها پیرامون این شبکه کمتر از گذشته شود و در نتیجه شاهد ادامه روند صعودی قیمت این رمزارز مهم بازار باشیم.

جمع بندی

به طور کلی، پالیگان پلتفرمی بوده که اغلب رو‌به‌رشد و در حال افزایش ارزش بوده است. با این وجود، گاهی دچار چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای نیز شده که با برطرف کردن آن‌ها توانسته همچنان به رشد خود ادامه بدهد. ارتقای ایندور و بعد از آن ارتقای آلبورگ، این ارز دیجیتال را بر ریل پیشرفت خود تثبیت خواهد کرد. می‌توان ادعا کرد که اقدامات اخیر تیم پالیگان، همچنان آن را به عنوان یکی از مهمترین و پیشروترین بازیگران دنیای کریپتو، در صدر بازار ارزهای دیجیتال حفظ خواهد کرد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx