استخر استیکینگ چیست؟

استخر استیکینگ
  • زمان مطالعه: 12دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 494 نفر

استخرهای استیکینگ کریپتو چیست؟

استخر استیکینگ ابزاری است که به چندین دارنده توکن ارز دیجیتال اجازه می‌دهد تا توکن های خود را با هم جمع کنند، در نتیجه به اپراتور استخر استیکینگ وضعیت اعتباربخشی می‌دهد و در عوض استخر نیز به همه ذینفعان توکن‌هایی بخاطر مشارکتشان پاداش می‌دهد. برای بسیاری از سرمایه گذاران کریپتو در سراسر جهان، مفهوم استخر استیکینگ نسبتاً ناشناخته است و سرمایه گذاری روی آن به جای جلب انبوهی از سرمایه گذاران، شک و تردید را برمی انگیزد. با این حال، مفهوم کلی استخر استخر استیکینگ در بلاک چین‌هایی وجود دارد که از مدل اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند و ذینفعان را ملزم می‌کند تا توکن‌های رمزنگاری خود را در یک آدرس بلاکچین یا کیف پول خاص در ازای بازده درصدی سالانه (APY) قفل کنند.

این توکن های قفل شده به سمت توسعه زنجیره بلوکی مربوطه متصل می شوند. در عوض، بلاکچین از طریق اپراتور استخر استیکینگ عمومی، درصدی پاداش بر اساس تعداد توکن‌های موجود در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. مزایای فراوان سرمایه‌گذاری در یک استخر استیکینگ عمومی با تعدادی اخطار همراه است که قبل از استیک توکن‌های رمزنگاری مهم است که در نظر گرفته شوند، به ویژه مدل استخر استیکینگ استفاده شده. استخرهای استیکینگ عمومی برای سرمایه‌گذاران خرد ایده‌آل هستند که می‌خواهند در فعالیت استیک شرکت کنند، بدون اینکه نیازی به استیک مقادیر زیادی از توکن رمزنگاری داشته باشند که برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنجی در شبکه بلاکچین یا راه‌اندازی یک استخر استیک خصوصی لازم است. برای اتریوم، یک سرمایه‌گذار برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنجی مستقل به ۳۲ اتریوم نیاز دارد، بنابراین هر کاربری می‌تواند اتریوم را به استیک کند و در این فرآیند پاداش کسب کند.

استخر استیکینگ برمی گردد

به عنوان یک گزینه مناسب برای دارندگان رمز ارزهای رمزنگاری بلندمدت، استخرهای استیکینگ نوید بازدهی را علاوه بر سود سرمایه ای که از طریق افزایش ارزش توکن به دست می آید را ارائه می دهد. می‌توان با کسری از تعداد توکن‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به اعتبارسنجی در بلاکچین  هایی که با اثبات سهام کار می کنند، در یک استخر استیکینگ سرمایه‌گذاری کرد، در حالی که استخر استیکینگ به صورت روزانه، هفتگی یا سه‌ماهه، بسته به ارز دیجیتالی که در آن استیک می‌شود، به کاربران پاداش می‌دهد. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن‌های اتریوم خود را برای پاداش‌های روزانه و بدون نیاز به حداقل موجودی در یک استخر در کوین بیس قرار دهند.

یکی دیگر از بلاکچین های محبوب برای استیک توکن ها کازماس است که دومین اکوسیستم بزرگ در بلاکچین است. سرمایه گذاران همچنین می توانند توکن های خود را از طریق اعتبارسنجی های مختلف در بسیاری از زنجیره های موجود در اکوسیستم کازماس به اشتراک بگذارند.

انتخاب این که به کدامیک از استخرها وارد شوید بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله نرخ کمیسیون، که معمولاً بین ۵٪ تا ۶٪ است و نحوه کمک آنها به اکوسیستم مانند ایجاد کد برای پروژه هایی که آنها اعتبارسنجی می کنند، دارد. نرخ درصد سالانه (APR) از زنجیره ای به زنجیره دیگر متفاوت است، نرخ APR برای کازماس هاب  ۱۵٪است، در حالی که برای Osmosis حدود ۶۰ درصد است و Juno  ۱۵۰ درصد ارائه می دهد که به طور قابل توجهی بالاتر از بقیه است.

جدای از این عوامل، بسیاری از اپراتورهای استخر استیکینگ پیشنهادهای منحصر به فردی را ارائه می دهند که ممکن است آنها را برای ذینفعان بالقوه جذاب کند. یک مثال مرتبط در اینجا کازماس آنتیمتر است، یک تأیید کننده جدید اکوسیستم کازماس که در حال ترویج تمرکززدایی در شبکه اعتبارسنجی است. هدف اصلی این است که اطمینان حاصل شود که هیچ کارتل تأیید کننده ای تشکیل نمی شود و در عین حال ۱۰۰٪ سود خود را به اکوسیستم سهامداران واگذار می کند.

چرا باید در یک استخر استیکینگ سرمایه گذاری کنید؟

استخرهای استیکینگ متناسب با توکن‌های سرمایه‌گذاری شده، پاداش دریافت می‌کنند، حتی اگر مقدار سهام کسری از آنچه برای دستیابی به وضعیت اعتبارسنجی در بلاکچین لازم است باشد. استخرهای استیکینگ به هر کسی امکان می دهد درآمد غیرفعالی کسب کند در حالی که همچنان به توکن های رمزنگاری برای افزایش قیمت طولانی مدت ادامه می دهد. علاوه بر این، سرمایه گذاران مجبور نیستند نگران نحوه عملکرد یک استخر استیکینگ یا رویه های مورد نیاز در راه اندازی و اجرای یک گره اعتبار سنجی باشند، زیرا اپراتور استخر استیکینگ در عوض از طرف همه سهامداران این کارها را انجام می دهد.

جوایز به‌دست‌آمده به‌صورت رمزارز استیک شده است، زیرا بلاکچین هر بار که یک بلوک از تراکنش‌ها با موفقیت اضافه می‌شود، به اعتبارسنجی (اپراتور استخر در صورت استخر استیکینگ) با توکن‌های تازه ضرب شده پاداش می‌دهد. این بدان معناست که ذینفعان سهم منصفانه خود را متناسب با تعداد توکن‌های استیک شده دریافت می‌کنند و زمانی که قیمت توکن استیک شده با گذشت زمان افزایش می‌یابد، می‌توانند بازدهی بالاتری نیز ایجاد کنند. با توجه به اینکه حداقل مقدار توکن های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج بسیار زیاد است، حتی برای سرمایه گذاران تازه کار نیز راحت تر است که توکن های خود را در یک استخر استیکینگ عمومی قفل کنند تا از پاداش های قابل پیش بینی و مکرر بیشتری بهره مند شوند.

قبل از شروع سفر استیکینگ خود باید از چه چیزهایی آگاه باشید؟

علیرغم بازدهی بالقوه، باید قبل از سرمایه‌گذاری، ریسک های راه‌اندازی یک استخر استیکینگ ارز دیجیتال را عاقلانه بررسی کرد. مهم است که عاقلانه یک استکینگ استخر را انتخاب کنید، زیرا توکن‌های استیک شده به‌عنوان تضمینی برای بلاکچین عمل می‌کنند و مهم است که اپراتور استخر، که به‌عنوان اعتبارسنجی در بلاکچین عمل می‌کند، کار خود را بدون هیچ گونه قصد مخرب انجام دهد.

فرض کنید یک بلوک با تراکنش های نامعتبر یا تقلبی تشکیل شده است، شبکه بلاک چین ممکن است مقدار معینی از توکن های استیک شده را بسوزاند و منجر به از دست دادن پول شما و سایر سرمایه گذارانی شود که توکن‌های خود را در استخر استیکینگ سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

علاوه بر این، هنگامی که یک سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد به یک استخر استیکینگ بپیوندد، توکن‌های او در یک آدرس بلاکچین خاص یا با شخص ثالث قفل می‌شوند و این ممکن است منجر شود که ذینفعان کنترل مستقیمی بر توکن‌های استیکینگ خود نداشته باشند. عاقلانه تر است که استخرهایی را انتخاب کنید که به ذینفعان امکان می دهد در فرآیند استیکینگ شرکت کنند و در عین حال دارایی های خود را برای امنیت بیشتر در کیف پول سخت افزاری نگهداری کنند.

یک استخر استیکینگ ، پاداش‌های کمتری نسبت به زمانی که توکن‌ها مستقیماً در بلاکچین قرار می‌گرفتند، به همراه خواهد داشت، زیرا هر پاداش استیکینگ بین تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در استخر سهام تقسیم می‌شود. پس از کسر هزینه های پلتفرم و نرخ کمیسیون، پرداخت نهایی بیشتر کاهش می یابد. برای اتریوم تبدیل شدن به یک اعتبارسنجی فردی می‌تواند APY حدود ۶ درصدی را به دست آورد. در مقایسه، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استخرهای استیکینگ کریپتو می‌تواند در بهترین حالت، APY  کمتری در حدود ۵ درصد کسب کنند.

چگونه باید استیکینگ خود را آغاز کرد؟

لازم است تحقیقات لازم در مورد همه استخرهای موجود برای یک توکن خاص انجام شود و مواردی که سابقه اثبات شده دارند انتخاب شوند. برخلاف ماینینگ کریپتو، استیکینگ کریپتو مستلزم سرمایه‌گذاری در تجهیزات استخراج برای کسب درآمد نیست. چندین استخر استیکینگ کریپتو وجود دارد که در حال حاضر برای ارزهای دیجیتال مختلف که روی یک بلاکچین PoS کار می‌کنند در دسترس هستند و پیشنهاد می‌شود که سرمایه‌گذاران صرافی‌های معروف و شناخته شده را انتخاب کنند.

جدای از در نظر گرفتن رتبه بندی استخر استیکینگ، عاقلانه است که استخرهایی را انتخاب کنید که به‌روزرسانی‌های منظم در مورد عملکرد استخر استیکینگ به ذینفعان ارائه می‌دهند و در عملکردشان شفاف هستند. این شامل تصمیم گیری کلیدی در مورد نقشه راه آینده استخر و اینکه چگونه ذینفعان به بخشی از فرآیند تبدیل می شوند، است.

توصیه می شود قبل از محدود کردن یک استخر برای سرمایه گذاری، بررسی عملکرد را مرور کنید. برای درک بازده واقعی احتمالی که بر روی توکن‌های استیک شده ایجاد می‌شود، عضویت یا هزینه ورودی را فاکتور بگیرید و برای اطمینان از اینکه پاداش‌ها بیشتر کاهش نمی‌یابند، به یک استخر استیکینگ که سهامداران زیادی ندارد وارد شوید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx