ارزش کل قفل شده (TVL) چیست؟

ارزش کل قفل شده
  • زمان مطالعه: 12دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 593 نفر

ارزش کل قفل شده به چه معناست؟

از زمان رونق امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در سال ۲۰۲۰، کارشناسان بازار مالی با نوع جدیدی از سرمایه گذاری کنار آمده اند و به دنبال راه هایی برای سنجش عملکرد آن بوده اند. به غیر از ارزش بازار، حجم معاملات و عرضه کل و در گردش، ارزش کل قفل شده (TVL) یکی از شاخص‌های کریپتویی است که در بین سرمایه‌گذاران DeFi برای ارزیابی ارزش کلی دارایی‌ها (به دلار ایالات متحده یا هر ارز فیات) سپرده شده در تمام DeFi محبوب است. پروتکل ها یا در یک پروژه DeFi واحد.

دارایی‌های DeFi شامل پاداش‌ها و بهره‌هایی است که از خدمات معمولی مانند وام‌دهی، سرمایه‌گذاری و استخرهای نقدینگی به‌شکل قراردادهای هوشمند ارائه می‌شوند. به عنوان مثال، TVL در استیکینگ، یک شاخص بسیار مفید برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال پشتیبانی از پلتفرم‌های DeFi با بالاترین پاداش هستند. این مقدار کل قفل شده در پروتکل های سهامداری DeFi است و نشان دهنده مقدار دارایی های سپرده شده توسط ارائه دهندگان نقدینگی است.

در سال ۲۰۲۲، TVL  به نزدیک به ۲ میلیارد دلار در سطح جهانی رسیده است که از ۴۰۰ میلیون دلار در دو سال گذشته افزایش یافته است. با افزایش محبوبیت و ارزش DeFi در فضای ارزهای دیجیتال، TVL  به یک معیار اساسی برای سرمایه گذارانی تبدیل شده است که می خواهند ارزیابی کنند که آیا کل اکوسیستم یا یک پروتکل واحد سالم است و ارزش سرمایه گذاری را دارد. در حالی که TVL به سادگی به عنوان ارزش کل ارز دیجیتال قفل شده در یک قرارداد هوشمند تعریف می شود، شرایط اساسی وجود دارد که ممکن است بر ارزش پروژه های DeFi تأثیر بگذارد.

عناصر مختلف بر ارزش TVL به غیر از سپرده ها، برداشت ها و مبلغی که یک پروتکل در واقع نگه می دارد، تاثیر میگذارند. ارزش کل قفل شده همچنین با ارزش ارز فیات یا توکن بومی تغییر می کند. سپرده‌های برخی از پروتکل‌ها ممکن است در توکن اصلی پروژه مشخص شود، بنابراین TVL آن با مقدار آن متفاوت است. اگر ارزش یک توکن خاص افزایش یابد،TVL  پروتکل نیز افزایش می یابد.

چرا ارزش کل قفل شده در DeFi اهمیت دارد؟

برای اینکه پلتفرم‌های DeFi کار کنند، باید سرمایه به عنوان وثیقه وام یا نقدینگی در استخرهای معاملاتی سپرده شود. ارزش کل قفل شده اهمیت دارد زیرا نشان دهنده تأثیر سرمایه بر سود و قابلیت استفاده برنامه های DeFi برای معامله گران و سرمایه گذاران است. هنگامی که TVL یک پلتفرم DeFi افزایش می یابد، نقدینگی، محبوبیت و قابلیت استفاده افزایش می یابد. این عوامل به موفقیت پروژه کمک می کنند . ارزش کل قفل شده بالاتر به این معنی است که سرمایه بیشتری در پروتکل های DeFi قفل شده است و شرکت کنندگان از مزایا و درآمدهای قابل توجه بیشتری برخوردار می شوند. TVL کمتر به معنی در دسترس بودن کمتر پول است و در نتیجه بازدهی کمتری دارد.

سهم بازار پروتکل‌های DeFi را می‌توان به راحتی از طریق پلتفرم‌های شرکت‌های تحلیلی مانند DeFi Pulse  و DefiLlama شناسایی کرد که داده‌هایی را در مورد میزان دارایی‌های رمزنگاری قفل شده در قراردادهای هوشمند مربوطه ارائه می‌دهند. شرکت کنندگان DeFi که TVL را در DeFi Pulse ردیابی می کنند باید بدانند که این پلتفرم حرکات قرارداد هوشمند پروتکل ها را در بلاکچین اتریوم تنها با استخراج کل موجودی توکن های اتریوم  و ERC-20  نظارت می کند. از سوی دیگر، DefiLlama ارزش کل قفل شده را با استخراج کل موجودی تمام زنجیره‌های DeFi ترکیبی یا هر پلتفرم جداگانه به طور جداگانه محاسبه می‌کند.

TVL یک ارز دیجیتال چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به ظهور پروتکل های جدید بی وقفه در فضای DeFi، ممکن است ایجاد TVL دقیق در بازار کلی و تعیین اینکه آیا یکپلت فرم خاص DeFi گزینه ایمن برای کاربران نهایی است چالش برانگیز باشد. با این حال، شرکت‌کنندگان می‌توانند پروتکل‌های تثبیت ‌شده‌تری را با استفاده از معیار ارزش کل قفل شده ۱  میلیارد دلاری انتخاب کنند، که باید به اندازه کافی مطمئن باشد. عموما TVL بالاتر بهتر است، زیرا باید نشان دهنده یک پلتفرم سالم با تقاضای بالا با تیم توسعه دهندگان قوی و یک مورد استفاده ارزشمند باشد. همه این‌ها باید مشارکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنند و به افزایش TVL پروژه کمک کنند.

از سوی دیگر، زمانی که پروتکل‌های DeFi با ارزش کل قفل شده پایین‌تر بازدهی بالایی ارائه می‌دهند، باید هشدار قرمز اعلام شود. به عنوان مثال، اینها ممکن است تبلیغاتی باشند، برای مثال، برای پلتفرم های جدیدی که می خواهند سهم بازار را به دست آورند، اما همچنین می توانند کلاهبرداری باشند زیرا شرکت کنندگان اندکی یا هیچ شرکت کننده ای به دارایی های خود اعتماد نکرده اند.

سه عامل اصلی برای محاسبه TVL پروتکل DeFi در نظر گرفته می شود:

فکتورهای محاسبه ارزش کل قفل شده

محاسبه TVL رمزنگاری ساده است. ابتدا، ارزش بازار یک دارایی را باید با ضرب کردن عرضه پروژه DeFi در قیمت فعلی پیدا کرد. سپس، با تقسیم ارزش بازار بر حداکثر عرضه در گردش، TVL به دست می آید. وقتی ارزش کل بازار یک دارایی قفل شده را بر کل ارزش قفل شده تقسیم می کنیم، نسبت TVL را بدست می آوریم. نسبت TVL می تواند به تعیین اینکه آیا دارایی DeFi کمتر از ارزش یا بیش از ارزش گذاری شده است کمک می کند. اگر این نسبت کمتر از ۱ باشد، دارایی معمولا کمتر از ارزش گذاری شده است و برای سرمایه گذاران جذاب تر است. وقتی ارزش بازار از ارزش کل قفل شده در کریپتو فراتر رود، ممکن است دارایی بیش از حد ارزش گذاری شود و جایی برای رشد باقی بماند.

کدام ارز دیجیتال بالاترین TVL را دارد؟

با توجه به رشد استثنایی DeFi در سال ۲۰۲۰، TVL ترکیبی همه پروتکل های DeFi تا پایان سال ۲۰۲۱ به سرعت و به طور قابل توجهی افزایش یافت. در ابتدای سال ۲۰۲۰، مجموع TVL در تمام پلتفرم‌های DeFi حدود ۶۳۰ میلیون دلار بود. به گزارش DefiLlama، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، ارزش آن به بیش از ۱۷۲ میلیارد دلار رسیده بود.

بیش از نیمی از آن در پروتکل میکر دائو بود، که به همراه Curve و Aave یکی از برجسته ترین پروتکل ها باقی ماند. Curve با ۹.۷ درصد از سهم بازار و ۱۷ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده، بالاترین TVL را بین ارزهای دیجیتال داشته است، پس از آن Lido با ۱۵.۴ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده ، Anchor با ۱۲.۶ میلیارد دلار و میکردائو با ۱۱.۵ میلیارد دلار قرار دارند.

بزرگترین شبکه

در سال ۲۰۲۲، اتریوم به عنوان بزرگترین شبکه از نظر ارزش کل قفل شده دیفای ظاهر شد که بیش از نیمی از کل حجم دیفای در سراسر جهان را به خود اختصاص داد.

شبکه اتریوم دیفای کمتر از ۵۰۰ پروتکل را شامل می شود. اتریوم دارای TVL تقریباً ۷۳ میلیارد دلاری با ۶۴ درصد از سهم بازار است. در رده های بعدی بایننس اسمارت چین دومین TVL با ارزش ۸.۷۴ میلیارد دلار با ۷.۷ درصد از سهم بازار، آوالانچ با ۵.۲۱ میلیارد دلار و ۴.۵ درصد از سهم بازار و سولانا با ۴.۱۹ میلیارد دلار و ۳.۶۸ درصد از سهم بازار، قرار دارند.

معیار کل ارزش قفل شده در تمام زنجیره ها به وضوح نشان می دهد که اتریوم شبکه ای است که بالاترین TVL را دارد. در اصل، TVL یک شاخص عالی برای حوزه دیفای ارزهای دیجیتال است و احتمالاً بیشترین استفاده را برای ارزیابی سلامت و رشد بازار دارد. در حالی که رشد TVL نشانه چشم‌انداز مثبتی برای بازار است، اما قابلیت اطمینان آن باید با احتیاط مورد توجه قرار گیرد، زیرا تفسیر دقیق این شاخص تقریبا غیرممکن است.

نوسانات بازار یکی از انواع اصلی است که می تواند به شدت بر ارزش کل دارایی های قفل شده تأثیر بگذارد، که از قیمت اتریوم شروع می شود، که پلتفرم آن جایی است که اکثر دارایی ها قرار دارند. افزایش قابل توجه ارزش قیمت اتریوم به ناچار بر ارزش کل قفل شده  دیفای از سال ۲۰۲۰ تأثیر گذاشت، اما این بدان معناست که ارزش کل قفل شده می تواند بدون ورود کاربران جدید یا سرمایه به دیفای افزایش یابد.

علاوه بر این، به دلیل ماهیت خدمات دیفای، پول می تواند به راحتی جابجا شود و چندین بار شمارش شود، بنابراین ظرفیت نقدینگی پروتکل ها اشتباه محاسبه می شود. مانند هر شاخص دیگری، TVL تنها تخمینی از وضعیت بازار است و به دلیل نقص و تقریب آن، نباید استراتژی سرمایه گذار را تعیین کند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx