آلت سیزن چیست؟ روش‌های پیشبینی آلت سیزن

پیشبینی آلت سیزن
  • زمان مطالعه: 7دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 481 نفر

در دهه‌ی گذشته، بازار ارزهای دیجیتال یکی از حوزه‌های پررونق و پیچیدهٔ جهان مالی شده است. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و دیگر ارزهای مشابه، تأثیرات عمیقی بر اقتصاد و سیاست‌های مالی جهانی داشته و همچنین به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب شناخته می‌شوند. یکی از پدیده‌های مهم و جذاب در بازار ارزهای دیجیتال، آلت سیزن است. در این مقاله، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آلت سیزن چیست و چه زمانی رخ می‌دهد.

آلت کوین چیست؟

قبل از پرداختن به این موضوع که آلت سیزن چیست باید با مفهوم آلت کوین آشنا شد. همانطور که می‌دانید دنیای رمزارزها با تولد بیت کوین در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. بیت کوین اولین رمزارزی است که با استفاده از فناوری بلاکچین کار می‌کند. از آنجایی که بیت کوین اولین رمزارز شناخته شده است، میزان اتکا و اعتماد به آن بسیار زیاد است، به طوری که حتی مکتب‌های فکری مختلف مانند “بیت کوین ماکسیمالیسم” شکل گرفتند.

آلت کوین چیست

کلمه آلت کوین (Altcoin) از دو کلمه انگلیسی “Alternative” و “Coin” گرفته شده است.

بیت کوین ماکسیمالیسم یک ایدئولوژی است که معتقد است بیت کوین تنها ارز دیجیتال واقعی است و سایر ارزهای دیجیتال ارزشی ندارند. ماکسیمالیست‌های بیت کوین معتقدند که بیت کوین دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند، مانند عرضه محدود، ماهیت غیرمتمرکز و امنیت قوی. اینگونه است که حساب بیت کوین از سایر رمزارزها جدا شده و کل بازار به دو ذسته کلی بخش می‌شود؛ یعنی بیت کوین و آلت کوین.

ریشه کلمه آلت کوین (Altcoin) از دو کلمه انگلیسی “Alternative” به معنای جایگزین و “Coin” به معنای سکه یا ارز تشکیل شده است. به عبارت دیگر، آلت کوین به هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین گفته می‌شود.

آلت سیزن چیست ؟

تعریف آلت سیزن (Alt season)

آلت سیزن به دوره‌ای از زمان در بازار ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که در آن قیمت آلت کوین‌ها (ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین) به طور قابل توجهی نسبت به بیت کوین رشد می‌کند.

آلت سیزن معمولاً زمانی آغاز می‌شود که سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در بازار ارزهای دیجیتال می‌گردند. این سرمایه‌گذاران ممکن است از رشد قیمت بیت کوین سود برده باشند و به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با پتانسیل رشد بالاتر باشند.

چه زمانی آلت سیزن رخ میدهد؟

پاسخ کوتاه این است که هیچ کس نمی داند. آلت سیزن یک دوره زمانی در بازار ارزهای دیجیتال است که در آن آلت کوین ها به طور قابل توجهی نسبت به بیت کوین رشد می کنند. این دوره معمولا با کاهش سلطه بیت کوین بر کل بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد.

در تاریخچه بازار ارزهای دیجیتال، آلت سیزن ها معمولا پس از یک دوره رشد طولانی مدت بیت کوین رخ می دهند. این بدان دلیل است که سرمایه گذاران در این مرحله به دنبال فرصت های جدیدی برای کسب سود هستند و آلت کوین ها را به عنوان گزینه های جذاب تر نسبت به بیت کوین می بینند.

تأثیرات آلت سیزن در بازار ارزهای دیجیتال

تأثیر بر سرمایه‌گذاران: آلت سیزن معمولاً موقعیت مناسبی برای کسب سودهای چند ده درصدی می‌باشد. از آنجایی که در آلت سیزن‌ها حرکت قیمت واضح و جهت دار و کم نوسان است، سرمایه‌گذاران می‌توانند سود بسیار زیادی از این موقعیت کسب کنند. اما این پدیده همچنین با خطرات و ریسک‌های بالایی همراه است. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران باید از استراتژی‌های مدیریت ریسک استفاده کنند.

تأثیر بر بازار: آلت سیزن می‌تواند به نوعی افت و خیزهای ناگهانی را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کند. این افت و خیزها می‌توانند تأثیرات مختلفی بر بازار داشته باشند و ممکن است به تغییر در نگرش بازار نیز منجر شوند.

تأثیرات اقتصادی و اجتماعی: آلت سیزن می‌تواند تأثیرات اقتصادی و اجتماعی جدی داشته باشد. افزایش قیمت ارزهای دیجیتال ممکن است به تعدادی از افراد و شرکت‌ها امکانات و سود بسیاری را ارائه کند، اما همچنین ممکن است باعث افزایش نابرابری اقتصادی شود.

زمان آلت سیزن بعدی

به طور ساده، آلت‌سیزن زمانی آغاز می‌شود که از نظر قیمتی، آلت‌کوین‌ها نسبت به بیت کوین بهتر عمل می‌کنند

بیت‌کوین و آلت سیزن

به طور ساده، آلت‌سیزن زمانی آغاز می‌شود که از نظر قیمتی، آلت‌کوین‌ها نسبت به بیت کوین بهتر عمل می‌کنند و زمانی پایان می‌یابد که بیت‌کوین به آلت‌کوین‌ها غلبه کند. اما تصور نکنید که با ریزش قیمت بیت کوین، یک آلت سیزن رخ می‌دهد؛ چراکه قیمت بیت کوین با سایر رمزارزها هم بستگی بالایی دارد. به همین دلیل است که اکثر اوقات، کل بازار یا سبز است و یا قرمز!

پیشبینی آلت سیزن

روش ساده تشخیص آلت سیزن

یکی از راه‌های ساده برای تشخیص یک آلت سیزن، صعودی شدن جهت حرکت نمودار ETH/BTC است. این جفت ارز مربوط به معامله اتریوم دربرابر بیت کوین است. وقتی نمودار قیمت این جفت ارز صعودی می‌شود، بدین معناست که افراد زیادی بیت کوین خود را به صرافی‌ها داده تا در ازای آن اتریوم دریافت کنند. این یعنی کاهش تقاضا برای بیت کوین و افزایش تقاضا برای اتریوم (آلت کوین اصلی).

این موضع باعث می‌شود که دامیننس بیت کوین (سهم بیت کوین از بازار) کاهش یابد و جا برای پیشروی آلت کوین‌ها بیشتر شود. درهمین حال، قیمت بیت کوین خیلی کاهش نمی یابد؛ چراکه بیت کوین‌های پرداخت شده تبدیل به ارزهای فیات یا تتر نشده اند.

آلت سیزن چیست

آلت سیزن چیست و چگونه آن را پیشبینی کنیم؟

پیش بینی آلت سیزن با نمودارهای دامیننس

دامیننس (Dominance) به معنای تسلط است. وقتی حرف از دامیننس بیت کوین می‌زنیم، درواقع داریم سهم بیت کوین از کل بازار ارزهای دیجیتال را مطرح می‌کنیم. نمودار دامیننس، توسط سایت کوین مارکت کپ، برای بسیاری از ارزها ارائه می‌شود. ۳ نمودار اصلی که در این روش نیاز داریم، دامیننس بیت کوین، تتر و Total 2 است. Total 2 مربوط به دامیننس کل بازار بجز بیت کوین (یا همان آلت کوین‌ها) است.

زمانی که دامیننس تتر درحال کاهش است، یعنی که سرمایه‌گذاران، تترهای خود را به سایر رمزارزها تبدیل می‌کنند. این یعنی افزایش کلی قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال. اما این پول کجا رفته است؟ ممکن است که این سرمایه‌ها وارد هر ارزی شده باشد. بنابراین باید بررسی کنیم که نسبت به کاهش دامیننس تتر، دامیننس بیت کوین و آلت کوین‌ها (Total 2) چه تغییری داشته اند. اگر سلطه بیت کوین ثابت باشد و Total2 صعودی باشد، می‌توان نتیجه گرفت که پول وارد آلتکوین‌ها شده است و می‌توان احتمال یک آلت سیز‌ن را داد.

کلام آخر

آلت سیزن یک پدیده مهم و پیچیده در بازار ارزهای دیجیتال است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سرمایه‌گذاران، بازار و جامعه داشته باشد. زمان‌بندی آلت سیزن نمی‌تواند به دقت پیش‌بینی شود و بستگی به عوامل مختلفی دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال باید با دقت به مسائل مرتبط با آلت سیزن پژوهش کرده و استراتژی‌های مناسبی را اتخاذ کنند تا از تأثیرات مثبت و منفی این پدیده بهره‌مند شوند. در این مقاله به توضیح این پدیده و راه‌های پیش بینی آن پرداختیم.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
5 1 دیدگاه
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx