اتریوم چیست ؟

اتریوم چیست
  • زمان مطالعه: 12دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 411 نفر

تعریف اتریوم

اگر بیت کوین ادعا می‌کند آینده پول است، پس اتریوم چیست؟ برای کسی که تازه وارد فضای ارز دیجیتال شده است، با توجه به اینکه احتمالاً اتریوم و ارز دیجیتال بومی آن اتر (ETH) را در کنار بیت کوین در همه جا در صرافی ها و اخبار می بینند، منظقی هست که این سوال را بپرسد. با این حال، کاملاً منصفانه نیست که اتریوم را در رقابت مستقیم با بیت کوین بدانیم. هر دو اهداف، ویژگی ها و حتی تکنولوژی متفاوتی دارند.

اتریوم یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است که از توکن اتر پشتیبانی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا تراکنش‌هایی انجام دهند، سود دارایی‌های خود را از طریق استیک، استفاده و ذخیره توکن‌های غیرمثلی (NFT)، تجارت ارزهای دیجیتال، بازی کردن، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر به دست آورند.

بسیاری اتریوم را گام بعدی اینترنت می دانند. اگر پلتفرم‌های متمرکز مانند اپ استور اپل، وب ۲.۰ را نشان می‌دهند، یک شبکه غیرمتمرکز و با قدرت کاربر مانند اتریوم، وب ۳.۰ است. به عنوان مثال، این “وب نسل بعدی” از برنامه های غیرمتمرکز (DApps)، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و صرافی های غیرمتمرکز (DEXs) پشتیبانی می کند.

اتریوم چگونه کار می کند؟

مانند بیت کوین، شبکه اتریوم بر روی هزاران رایانه در سراسر جهان وجود دارد و این به لطف کاربرانی است که به‌عنوان «گره» مشارکت می‌کنند و نه یک سرور متمرکز. این باعث می شود شبکه غیرمتمرکز باشد و در برابر حملات بسیار مصون باشد و در نتیجه اساساً نتواند از بین برود. اگر یک کامپیوتر از کار بیفتد، مهم نیست زیرا هزاران کامپیوتر دیگر شبکه را نگه می دارند.

اتریوم در اصل یک سیستم غیرمتمرکز واحد است که رایانه ای به نام ماشین مجازی اتریوم (EVM) را اجرا می کند. هر گره یک کپی از آن رایانه را در خود نگه می دارد، به این معنی که هر گونه تعامل باید تأیید شود تا همه بتوانند نسخه خود را به روز کنند.

تعاملات شبکه در غیر این صورت “تراکنش” در نظر گرفته می شود و در بلوک های موجود در بلاک چین اتریوم ذخیره می شود. ماینرها این بلوک ها را قبل از اینکه آنها را به شبکه متصل کنند و به عنوان تاریخچه تراکنش یا دفتر کل دیجیتال عمل کنند، اعتبارسنجی می کنند. استخراج برای تأیید تراکنش ها به عنوان یک روش اجماع اثبات کار (PoW) شناخته می شود. هر بلوک دارای یک کد ۶۴ رقمی منحصر به فرد است که آن را شناسایی می کند. ماینرها قدرت کامپیوتر خود را برای یافتن آن کد به کار می‌گیرند و ثابت می‌کنند که این کد منحصربه‌فرد است. قدرت رایانه آنها “اثبات” این کار است و ماینرها برای تلاش های خود در شبکه اتریوم پاداش می گیرند.

همچنین، مانند بیت کوین، تمام تراکنش های اتریوم کاملاً عمومی هستند. ماینرها بلوک های کامل شده را برای بقیه شبکه پخش می کنند، تغییر را تأیید می کنند و بلوک ها را به کپی همه افراد از دفتر اضافه می کنند. بلوک های تایید شده را نمی توان دستکاری کرد و به عنوان یک تاریخچه کامل از تمام تراکنش های شبکه عمل می کند.

اما، اگر ماینرها برای کار خود دستمزد دریافت کنند، آن اتریوم از کجا می آید؟ هر تراکنش با کارمزدی به نام “گس” همراه است که توسط کاربر ارسال کننده تراکنش پرداخت می شود. این کارمزد به استخراج‌کننده‌ای پرداخت می‌شود که تراکنش را تأیید می‌کند، و انگیزه استخراج آینده و تضمین امنیت شبکه را فراهم می‌کند. گس اساساً به عنوان یک محدودیت عمل می کند و تعداد اقداماتی را که کاربر می تواند در هر تراکنش انجام دهد محدود می کند. همچنین برای جلوگیری از ایجاد تراکنش های غیرواقعی در شبکه از فرستنده دریافت می‌شود.

از آنجایی که اتریوم بیشتر یک توکن کاربردی است تا یک سهام با ارزش، عرضه آن بی نهایت است. اتریوم به طور مداوم به شکل جوایز مانرها وارد گردش می‌شود و پس از اینکه شبکه به سمت اثبات سهام (PoS) حرکت کرد، با پاداش‌های استیک نیز وارد گردش می‌شود. در تئوری، اتریوم همیشه مورد تقاضا خواهد بود، به این معنی که تورم هرگز نباید ارزش دارایی را بیش از استفاده کاهش دهد.

متأسفانه برای بسیاری، هزینه های گس اتریوم بر اساس فعالیت شبکه می تواند بسیار بالا باشد. ماینرها تراکنش هایی با بالاترین کارمزد را انتخاب می کنند، به این معنی که کاربران ابتدا برای اعتبارسنجی تراکنش ها رقابت می کنند. این رقابت هزینه ها را بالاتر و بالاتر می برد و در زمان های شلوغ شبکه را شلوغ می کند.

شلوغی شبکه یک مشکل مهم برای اتریوم است که قرار است در اتریوم ۲ این مشکل برطرف شود.

تعامل با اتریوم به ارز دیجیتال نیاز دارد که در یک کیف پول ذخیره می شود. این کیف پول به DApps متصل می شود و به عنوان گذرنامه ای برای اکوسیستم اتریوم عمل می کند. از آنجا، هر کسی می‌تواند اقلامی بخرد، بازی کند، پول قرض دهد و انواع فعالیت‌ها را درست مانند اینترنت سنتی انجام دهد. فقط، وب سنتی برای کاربران رایگان است، زیرا آنها اطلاعات شخصی را در اختیار کاربران قرار می دهند. نهادهای متمرکزی که وب‌سایت‌ها را اجرا می‌کنند، سپس آن داده‌ها را برای کسب درآمد می‌فروشند.

کریپتوکارنسی در اینجا جای داده را می گیرد، به این معنی که کاربران می توانند به صورت ناشناس مرور و تعامل داشته باشند. این همچنین به این معنی است که استفاده از DApp بدون تبعیض است. برای مثال، هیچ برنامه وام دهی یا بانکی نمی تواند کسی را بر اساس نژاد یا وضعیت مالی رد کند. یک واسطه نمی‌تواند آنچه را که «تراکنش مشکوک» می‌داند، مسدود کند. کاربران کنترل می کنند که چه کاری انجام می دهند و چگونه آن را انجام می دهند، به همین دلیل است که بسیاری اتریوم را وب ۳.۰ می دانند – آینده تعامل با اینترنت.

هدف اصلی

تامین مالی غیرمتمرکز مسلما بزرگترین دستاورد شبکه اتریوم بوده است. برنامه های کاربردی غیرمتمرکز(DApp) که می توانند چندین عملکرد را در اکوسیستم انجام دهند در حدود سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ ظاهر شدند و روز به روز بر محبوبیت آنها افزوده می شود. هرچه تعداد DApp ها بیشتر باشد، در نتیجه از شبکه اتریوم بیشتر استفاده می شود. صحنه DeFi اتریوم بزرگترین صحنه موجود است.

برای مثال، هنرمندان با آوردن آثار خود به بلاکچین از طریق توکن‌های غیرمثلی یا NFT، میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کنند. ممکن است تعجب کنید که چرا هنر دیجیتال بخریم در حالی که می توانیم فقط از آن عکس بگیریم؟ توکن‌های غیرمثلی همچنین دارای سند مالکیت هستند و به عنوان شکل ایمن ذخیره سازی عمل می کنند. این اساسا یک ابزار همه کاره برای کلکسیونرها است، بنابراین دیدن جذابیت آن کار سختی نیست.

به همین دلیل است که ما«مونالیزا» اصلی را به کپی ان ترجیح می‌دهیم، ​​حتی اگر کپی و اصلش با هم تفائتی نداشته باشد. توکن‌های غیرمثلی همچنین نشان دهنده اقلام و لوازم جانبی قابل استفاده در بازی های آنلاین هستند. بازیکنان می‌توانند خانه‌ها و شخصیت‌های خود را با دارایی‌های منحصربه‌فرد هنرمندان تزئین کنند و یک جریان درآمدی دیگر را برای هنرمندان فراهم کنند.

توسعه‌دهندگان، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی غیرقابل سانسوری ساخته‌اند که به کاربران این امکان را می‌دهند تا برای محتوا به یکدیگر کمک کنند. بازی‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که روی دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند، بازی کنند تا آنها را رشد دهند و سپس برای کسب سود بفروشند و ارزش واقعی را از زمان بازی خود استخراج کنند. پلتفرم‌های پیش‌بینی وجود دارند که به پیش‌بینی‌های صحیح پاداش می‌دهند و پلتفرم‌های مستقلی که کاهش زیادی از هر پرداخت دریافت نمی‌کنند.

همه اینها به طور مستقل از طریق بلاکچین و قراردادهای هوشمند مدیریت می شود، با DeFi که کاربران را بیش از هر زمان دیگری کنترل وجوه خود را کنترل می کند.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx