تاریخچه ریپل

ارز دیجیتال ریپل
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 765 نفر

تاریخچه ریپل

ریپل یکی از رایج ترین ارزهای دیجیتال است و همچنان با سرمایه ۱۶ میلیارد دلاری در لحظه نگارش، جایگاه هفتم ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. به دلیل حجم بسیار بالای سکه در گردش (تقریباً ۵۰ میلیارد) بسیار ارزان است و بسیاری از سرمایه گذاران آن را در پرتفوی خود دارند. ریپل سالهاست که یک برند شناخته شده است و علیرغم همه جنجال های پیرامون آن، ریپل همچنان طرفداران و معتقدان زیادی دارد. چه چیزی باعث شد آنها فکر کنند که ریپل می تواند به چیزی برسد که دیگر ارزهای دیجیتال نمی توانند؟

ریپل یک ازر دیجیتال نامناسب؟

در ابتدا، ریپل از تمام فناوری های رمزنگاری بسیار دور بود. نام تجاری اصلی آن ریپل پی بود. ریپل پی توسط رایان فوگر، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در سال ۲۰۰۴ در ونکوور، کانادا، مدت‌ها قبل از اینکه ساتوشی ناکاموتو اولین نسخه خود از بلاکچین بیت‌کوین را منتشر کند، تأسیس شد. ریپل پی از هیچ فناوری بلاکچینی استفاده نمی کرد، اما هدفش همین بلاکچین بود اما تا آنموقع هنوز بلاکچین ابداع نشده بود. هدف XRP از ابتدا ارائه ابزارهایی به کاربران خود برای معامله امن با پول در سراسر جهان بود. حتی ساتوشی ناکاموتو در مورد این سیستم پرداخت می‌دانست و اظهار داشت: «ریپل از این نظر جالب است که تنها سیستم دیگری است که علاوه بر تمرکز آن در سرور مرکزی، کاری را با اعتماد انجام می‌دهد». برای سال‌ها این روش کار می‌کرد، اما در سال ۲۰۱۲، فوگر آن را به جد مک کیلب، آرتور بریتو و دیوید شوارتز فروخت که می‌خواستند از آن برای شبکه ارز دیجیتال آینده‌شان استفاده کنند. شرکت جدید اوپن کوین نام گرفت.

اوپن کوین فناوری جدید خود را با استفاده از کد منبع Ripple Pay ساخت و یک شبکه پرداخت مبتنی بر دفتر کل برای موسسات مالی ایجاد کرد و دو دوره مالی را در سال ۲۰۱۳ بسته بود. در همان سال مک‌کالب، بنیانگذار سابق صرافی  Mt.Gox، شرکت را ترک کرد و استلار را تاسیس کرد. مک کیلب به عنوان یکی از بنیانگذاران ریپل، مقدار زیادی XRP در اختیار داشت که باوجود فروش یک میلیارد از توکن ها همچنان ۸ میلیارد توکن XRP دارد.

در سال ۲۰۱۳ شرکت اوپن کوین به  ریپل لبز تغییر نام داد و کد شبکه ریپل را منبع باز کرد. در سال ۲۰۱۵ آنها نام شرکت را دوباره تغییر دادند و آن را به “ریپل” کوتاه کردند. از سال ۲۰۱۶ ریپل دارای بیت لایسنس از وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک است که به آن اجازه می دهد با ارزهای دیجیتال کار کنند.

مرحله بلوغ

طی سال‌ها، این شرکت راه‌حل‌های خود را برای صنعت بانکداری توسعه داد، از جمله xRapid و xVia، که هر دو برای ارسال پرداخت‌های جهانی بین بانک‌ها طراحی شده‌اند. مورد اول برای تسویه به XRP نیاز دارد. دومی به هیچ توکن ثانویه ای برای انتقال ارزش نیاز ندارد. هر دو بر روی محصول منبع باز اصلی ریپل ساخته شده اند. در مقایسه با SWIFT سنتی، شبکه XRP بسیار سریعتر است و زمان تسویه حساب را به جای ۲-۳ روز در ۴ ثانیه ارائه می دهد. بسیاری از موسسات مالی علاقه مند به پیوستن به شبکه XRP بودند:

اولین محصول واقعی با استفاده از شبکه در سال ۲۰۱۴ توسط یک سرویس پرداخت جهانی Earthport  توسعه یافت.

در سال ۲۰۱۵ این شبکه توسط  Barclays، گروه مالی BMO، CIBC، Intesa Sanpaolo، Macquarie Group، بانک ملی استرالیا، ناتیکسیس، Nordea، بانک سلطنتی کانادا، اسکاتیابنک و Westpac Banking Corporation آزمایش شد.

در سال ۲۰۱۷، فهرست شرکای ریپل با بسیاری از بانک های چند میلیارد دلاری دیگر، مانند BBVA، افزایش یافت. ارائه دهنده پرداخت امریکن اکسپرس نیز وارد همکاری با ریپل شد. در سال ۲۰۱۸، گروه مالی میتسوبیشی UFJ مستقر در ژاپن با ریپل شروع به همکاری کرد و این شبکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ عضو داشت.

اکنون به نظر می رسد که شبکه به خوبی پیش می رود.  ریپل نت بیش از ۲۰۰ عضو دارد و جغرافیای آن شامل بیش از ۴۰ کشور و شش قاره است. در حال حاضر، ۳۸ درصد از ۱۰۰ بانک برتر جهان به ریپل پیوسته اند.

پذیرش جامعه کریپتو

همه کسانی که روی کریپتو سرمایه گذاری می کنند ایده XRP را نمی پذیرند، زیرا یک شرکت متمرکز پشت آن وجود دارد. در ابتدا، زمانی که رمزارز شروع به محبوبیت کرد، افرادی در  وبسایت بیت کوین تاک بودند که به هر کسی که پیامی ارسال می‌کرد که XRP یک کلاهبرداری متمرکز است، پیشنهاد می‌کردند ۵ بیت کوین (۵۰۰ دلار در آن زمان) بپردازند. مطابق با اصول منبع باز واقعی با این حال، با گذشت زمان، XRP Ledger  غیرمتمرکزتر می شود، گره های بیشتری اضافه می کند و گره های خود را به عنوان اعتبار سنج حذف می کند.

همچنین، مردم نگران میزان توکن های ریپلی هستند که در اختیار تیم سازنده قرار دارد. ۹۹ میلیارد توکن وجود دارد، تنها ۵۰ میلیارد آن در گردش است، به این معنی که حدود نیمی از توکن‌ها هنوز به بازار عرضه نشده اند و در یک حساب امانی باقی می‌مانند، اما روزی قرار است منتشر شوند.

در سال ۲۰۱۸، شکایت دسته جمعی توسط سرمایه گذاران علیه ریپل به دلیل فروش ثبت نشده توکن های XRP مطرح شد. این نبرد حقوقی هنوز بعد از ۴ سال ادامه دارد، اما به هیچ وجه بر عملکرد آنها تأثیر نمی گذارد. در حال حاضر، آزمایشگاه ریپل بیش از ۲۰۰ نفر را استخدام می کند و به رشد خود ادامه می دهد.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx