مارکت کپ یا ارزش بازار چیست؟ مهترین عامل در انتخاب ارز دیجیتال

مارکت کپ
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 502 نفر

مارکت کپ (Market capitalization) یا ارزش بازار یکی از مهم ترین شاخص ها برای ارزیابی و رتبه بندی ارزهای دیجیتال است. این شاخص اطلاعات مفیدی درباره رمزارزها به ما می‌دهد. از این رو لازم است که سرمایه‌گذاران قبل از خرید رمزارز و سرمایه‌گذاری در کریپتو با این موضوع آشنایی کامل داشته باشند. اما مارکت کپ چیست؟ چگونه محاسبه می‌شود و چه کاربردی دارد؟

مارکت کپ یا ارزش بازار چیست؟

در صنعت بلاکچین و کریپتو، اصطلاح ارزش بازار (یا مارکت کپ) معیاری است که اندازه نسبی یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. دانستن ارزش بازار ارزهای دیجیتال ممکن است برای تشخیص پتانسیل یک توکن خاص مفید باشد. اگرچه ارزش بازار به نوعی نشان دهنده سطحی از مشروعیت است، اما تنها معیاری برای تجزیه و تحلیل چشم اندازهای یک پروژه است.

مارکت کپ با ضرب قیمت یک کوین یا توکن خاص در تعداد کل ارزهای در گردش (Circulating Supply) محاسبه می شود؛ یعنی طبق فرمول زیر:

ارزش بازار = قیمت فعلی * عرضه در گردش

عرضه در گردش ارز دیجیتال، به تعداد توکن های موجود در بازار اشاره دارد که برای انجام معاملات و تجارت در حال حاضر در دسترس هستند. حال بیاید برای درک بهتر به مثالی بپردازیم. به عنوان مثال، اگر هر واحد از یک ارز دیجیتال با قیمت ۱۰ دلار معامله شود و عرضه در گردش آن برابر با ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ سکه باشد، ارزش بازار این ارز دیجیتال ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار خواهد بود.

۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۰ * ۵۰،۰۰۰،۰۰۰

مثالی برای بیت کوین:

با توجه به اینکه قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مقاله برابر با ۱۷۱۷۰ دلار و عرضه در گردش آن ۱۹،۲۳۰،۴۶۲ کوین است، بنابراین مارکت کپ آن ۳۳۰،۱۸۷،۰۳۲،۵۴۰ می‌شود.

۳۳۰،۱۸۷،۰۳۲،۵۴۰ = ۱۷،۱۷۰ * ۱۹،۲۳۰،۴۶۲

حال با درک این فرمول درمی‎‌یابیم که برای تغییر ارزش بازار یک رمزارز باید یا قیمت یا عرضه در گردش و یا هردو آنها تغییر کنند. عرضه در گردش ممکن است مثلا با استخراج ارز افزایش یابد یا توسط توکن سوزی کاهش یابد و به این طریق در ارزش بازار تاثیر بگذارد. البته همیشه تغییرات قیمت تاثیر بیشتری در مارکت کپ دارند. مثال اول را در نظر بگیرید؛ فرض کنید قیمت رمزارز از ۱۰ دلار به ۱۵ دلار افزایش پیدا کند، در این صورت ارزش بازار این رمزارز برابر با ۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ می‌شود. یعنی ۵ دلار تفاوت در قیمت باعث تغییر ۲۵۰ میلیونی در ارزش بازار شد.

برای بررسی قیمت روز تتر و قیمت لحظه ای بیت کوین به وبسایت ارزینجا مراجعه کنید.

چرا ارزش بازار مهم است؟

قیمت تنها یک راه برای اندازه گیری ارزش یک ارز دیجیتال است. سرمایه‌گذاران از ارزش بازار برای بیان داستان کامل‌تر و مقایسه ارزش بین ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. مارکت کپ به عنوان یک آمار کلیدی، می تواند پتانسیل رشد یک ارز دیجیتال و ایمن بودن خرید آن را در مقایسه با سایر رمزارزها نشان دهد.

برای بررسی بیشتر، اجازه دهید ارزش بازار دو ارز دیجیتال خیالی را با هم مقایسه کنیم.

اگر رمزارز A دارای ۴۰۰،۰۰۰ کوین در گردش باشد و ارزش هر کوین ۱ دلار باشد، ارزش بازار آن ۴۰۰،۰۰۰ دلار است.

اگر رمزارز B دارای ۱۰۰،۰۰۰ کوین در گردش باشد و ارزش هر کوین ۲ دلار باشد، ارزش بازار آن ۲۰۰،۰۰۰ دلار است.

همانطور که می‌بینید، با اینکه قیمت رمزارز B بالاتر از ارز دیجیتال A است، ارزش کلی ارز دیجیتال A دو برابر ارز دیجیتال B است. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که ارزش بازار بسیاری از ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات آنها می تواند به طور چشمگیری تغییر کند.

ارزش بازار اطلاعات زیادی در مورد هر ارز دیجیتال موجود در بازار به ما می دهد. این معیار به ما نشان می دهد که جهان چگونه به یک ارز دیجیتال خاص و تسلط آن بر رقبای خود نگاه می کند. کریپتوهایی با ارزش بازار بزرگ‌تر اغلب سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب می‌کنند، زیرا جذاب‌تر از سایر ارزهای رمزنگاری شده هستند. می‌توان این جذابیت بیشتر را به ثبات بیشتر آن‌ها مربوط دانست. زیرا رمزارز های با ارزش بازار بزرگ مانند کشتی های بزرگ هستند، هر دو در برخورد با تلاطم کمتر متشنج می‌شوند. به همین دلایل، معمولاً هنگام رتبه بندی ارزهای دیجیتال از ارزش بازار استفاده می شود.

کیف پول دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

طبقه بندی کریپتو بر اساس ارزش بازار

ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار خود به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

مگا کپ Mega-cap

مگا کپ فقط شامل دو ارز دیجیتال است: بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH). در زمان نگارش این مقاله، BTC دارای ارزش بازاری حدود ۳۳۰ میلیارد دلار است، در حالی که ETH دارای ارزش بازار تقریبی ۱۵۶ میلیارد دلار است.

کپ بزرگ Large-cap

این دسته شامل ارزهای دیجیتال با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. این رمزارزها به عنوان سرمایه گذاری های کم ریسک در نظر گرفته می شوند زیرا سابقه ریسک و پاداش قوی دارند. چند نمونه از ارزهای دیجیتال با ارزش بالا (Large-cap) عبارتند از تتر(USDT)، بایننس کوین، ریپل، کاردانو (ADA). بسیاری از ارزهای دیجیتال با ارزش بالا به دلیل توانایی آنها در پایدار ماندن ارزش، نسبتاًکوین های پایداری هستند.

کپ متوسط Medium-cap
بخشی با سرمایه متوسط دارای ارزش بازاری بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار است. سرمایه گذاران این دسته را کوین‌های پر ریسک و با پاداش بالا به دلیل پتانسیل استفاده نشده، در نظر می گیرند. پالیگان (MATIC)، دای (DAI)، شیبا اینو (SHIB) و لایت کوین (LTC) برخی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال با ارزش متوسط (در زمان نگارش) هستند.

کپ کوچک Small-cap

ارزهای دیجیتال با مارکت کپ کوچک دارای بالاترین سطح ریسک هستند. ارزش بازار آنها کمتر از ۱ میلیارد دلار است. بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال؛ مانند چیلیز (CHZ)، نئو (NEO) و تزوس (XTZ) در این دسته قرار می‌گیرند.

ارزش بازار یک معیار مفید برای مقایسه ارزش کل ارزهای دیجیتال است، اما روندهای بازار، ثبات یک ارز دیجیتال و وضعیت مالی شما، همه باید هنگام سنجش ریسک هر سرمایه گذاری در نظر گرفته شوند. در زمان نگارش مقاله ارزش بازار کریپتو (مجموع مارکت کپ رمزارزهای شناخته شده و دارای قیمت) حدود ۸۵۷ میلیارد دلار است و همچنان بیت کوین در رتبه اول و اتریوم در رتبه دوم قرار دارد. ناگفته نماند که ارزش بازار ارزهای دیجیتال در اوج خود تا حدود ۳ تریلیارد دلار نیز رسید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx