اوردر بوک در ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

اردر بوک چیست
  • زمان مطالعه: 14دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 628 نفر

اوردر بوک چیست؟

سرمایه گذارانی که می توانند تمام داده های موجود و مفید برای فعالیت های مالی خود را بخوانند، احتمال موفقیت بیشتری دارند. ممکن است مردم فکر کنند که تشخیص مناسب ترین قیمت ها کافی است، اما چگونه می توان آن قیمت ها را هنگام خرید و فروش دارایی مشخص کرد؟ هر معامله گر و سرمایه گذار یک استراتژی دارد، اما برخی از عناصر وجود دارد که همه باید بتوانند آن ها را تجزیه و تحلیل کنند. یکی از این عناصر اوردر بوک است که می تواند اطلاعات بیشتری از آنچه فکر می کنید به شما بدهد و مهمتر از همه، شما را راهنمایی می کند که معامله گران دیگر چه می کنند. در این مقاله، این موضوع را به طور عمیق پوشش خواهیم داد: شما یاد خواهید گرفت که اوردر بوک ارز دیجیتال چیست، چگونه یک اوردر بوک را بخوانید، و چه نوع اوردر بوکی توسط صرافی های مختلف ارز دیجیتال استفاده می شود.

اوردر بوک چیست؟

اوردر بوک نوعی دفتر کل الکترونیکی است که به شما می گوید سفارشات خرید و فروش در یک صرافی خاص چگونه عمل می‌کند. علاوه بر این، مهم است که توجه داشته باشید که این نوع دفتر کل توسط صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز استفاده می‌شود، که معمولاً توسط مبتدیان ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاران نهادی ترجیح داده می‌شود. معادل آنها در دیفای، استخرهای نقدینگی هستند. هر صرافی متمرکز ارز دیجیتال شامل اوردر بوک است، اما همانطور که خواهیم دید، اوردر بوک‌ها می‌توانند با توجه به صرافی رمزنگاری که استفاده می‌کنید کمی متفاوت باشند.

همانطور که گفته شد، اوردر بوک اطلاعات شفافی را در اختیار شما قرار می دهد. برخی از عناصر وجود دارد که معمولاً در هر اوردر بوک ارز دیجیتال گنجانده شده است:

Bid: یعنی سفارشات خرید

Ask: سفارشات فروش

قیمتی که سفارشات با آن انجام می شود

کل مقدار ارزهای دیجیتال سفارش گذاری سده

برای سهولت خواندن داده‌ها، Askها معمولاً قرمز و Bidها سبز هستند.

برای هر جفت ارز یک اوردر بوک ارزهای دیجیتال متفاوت پیدا خواهید کرد، اما داده ها به سفارش های محدود (Limit Order) اشاره دارد یعنی سفارش هایی که معامله گران و سرمایه گذاران انتخاب می کنند تا با قیمت‌های خاص انجام شوند. دانستن نحوه خواندن اوردر بوک یک مهارت ابزاری است زیرا شما را قادر می سازد تا درک بهتری از آنچه معامله گران دیگر انجام می دهند و رفتار احتمالی بازار در آینده را درک کنید.

اوردربوک چیست؟

بیایید چند مثال عملی را تحلیل کنیم:

اگر می بینید که تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان است، ممکن است به این معنی باشد که روند مثبت جدیدی در شرف وقوع است. از سوی دیگر، اگر فروشندگان بیشتری وجود داشته باشد، ممکن است یک روند نزولی جدید در پشت گوشه باشد. اگر متوجه شدید که خریداران بیشتری در سطوح قیمتی خاص وجود دارد، این سطوح می توانند سطوح حمایتی احتمالی را نشان دهند. این می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های معاملاتی خود را بهتر تنظیم کنید و الگوهای کندل استیک را مفیدتر تحلیل کنید. اگر سطوح قیمتی را مشاهده کنید که در آن تعداد فروشندگان بیشتر است، همان استدلال اعمال می شود، زیرا این سطوح ممکن است مقاومت‌ها را نشان دهند.

علاوه بر این، اوردربوک می تواند به شما کمک کند تا سفارشاتی را انجام دهید که می تواند شما را به یک بازارساز تبدیل کند. بازارسازان کسانی هستند که سفارشات خرید و فروش را با قیمت هایی انجام می دهند که توسط سایر معامله گران استفاده نمی شود. معمولاً صرافی‌های کریپتو به این معامله‌گران اجازه می‌دهند از کارمزدهای کمتری بهره مند شوند. علاوه بر این، اوردر بوک به شما امکان می دهد درک بهتری از عمق بازار داشته باشید. این شاخص به شما کمک می‌کند نقدینگی یک بازار خاص را درک کنید: هر چه بازار نقدشوندگی بیشتری داشته باشد، تأثیر سفارش‌های بزرگ بر قیمت دارایی دشوارتر خواهد بود. علاوه بر این، نقدینگی بالاتر به این معنی است که شما فرصت های بیشتری برای خرید یا فروش سریع و آسان یک دارایی خاص دارید.

زمانی که بازار نقدینگی ندارد، دستکاری بازار برای نهنگ‌ها آسان‌تر است و اوردر بوک‌ها دقیقاً یکی از ابزارهایی هستند که برای انجام این کار به راحتی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، نهنگی که می‌خواهد دارایی‌های خود را به قیمت بالاتری بفروشد، می‌تواند یک سفارش خرید بزرگ با قیمتی بالاتر از میانگین قیمتی که در اوردر بوک پیدا می‌کنید ارسال کند. سپس معامله گران تمایل دارند فکر کنند که بازیگران بزرگ به افزایش قیمت برای آن بازار اعتقاد دارند و تمایل به خرید بیشتر دارند و در واقع قیمت دارایی را افزایش می دهند. بنابراین، هرچه اطلاعات بیشتری در دفتر سفارش پیدا کنید، بهتر است. اشاره کردیم که همه صرافی ها ساختار یکسانی را برای دفترهای سفارش خود ارائه نمی دهند، اما تفاوت ها معمولاً اندک است.

بیایید دفترهای سفارش برخی از صرافی های ارز دیجیتال متمرکز را ببینیم.

اوردربوک‌های صرافی‌های مختلف

اطلاعاتی که همیشه در اوردر بوک ها کریپتو پیدا می‌کنید، سفارش‌های خرید و فروش، قیمت‌ها و کل دارایی‌های مربوطه است. اما اوردر بوک ها می توانند از نظر اطلاعات ارائه شده یا ساختار آنها متفاوت باشند. بیایید چند نمونه عملی را ببینیم.

بایننس

بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات، دارای یک اوردر بوک بصری است که در آن می‌توانید سفارش‌های محدود فروش و خرید انجام شده (پر نشده)، قیمت و تعداد دارایی‌های هر سفارش را بیابید.همچنین می‌توانید فقط درخواست‌ها یا فقط پیشنهادها را ببینید، و می‌توانید فقط بخشی از این سفارش‌ها را انتخاب کنید تا ببینید میانگین قیمت چقدر است. در سمت راست، شما همچنین می توانید سفارشات بازار را پیدا کنید.

اوردربوک جفت بیت کوین به تتر در صرافی بایننس

اوردربوک جفت بیت کوین به تتر در صرافی بایننس

کراکن

اوردر بوک صرافی کراکن بصری تر است. شما می توانید سفارشات خرید و فروش محدود و سفارشات بازار و اسپرد را پیدا کنید. میله های زیرین عمق بازار را به شما نشان می دهند. همچنین در این صورت می‌توانید سفارش‌ها را برای مشاهده میانگین قیمت انتخاب کنید، اما می‌توانید آن را به‌طور کامل سفارشی کنید.

اوردربوک جفت بیت کوین به تتر در صرافی کراکن

اوردربوک جفت بیت کوین به تتر در صرافی کراکن

پولونیکس

بیایید نسخه توسعه یافته اوردر بوک صرافی پولونیکس (Poloniex) را ببینیم. در اینجا می توانید اوردر بوک جفت BTC/USDT را مشاهده کنید. البته، می‌توانید سفارش‌های خرید و فروش، سپس عمق بازار که دائماً به‌روزرسانی می‌شود و اطلاعات دقیق‌تری علاوه بر قیمت، مانند تعداد توکن‌های درگیر، قیمت هر دو ارز و مجموع آن را پیدا کنید.

اوردربوک بیت کوین به تتر در صرافی پولونیکس

اوردربوک بیت کوین به تتر در صرافی پولونیکس

CEX.IO

مثال دیگر اوردربوک CEX.IO است. در اینجا می توانید سفارش های انجام شده و نمودارهای عمق بازار را در دو بخش مختلف بیابید. بزرگترین سفارشات به طور مداوم در اوردربوک برجسته می شوند. همچنین می توانید یک دفتر کل متفاوت با سفارشات پر شده پیدا کنید.

اردربوک اتریوم به یورو در صرافی CEX.IO

اردربوک اتریوم به یورو در صرافی CEX.IO

خلاصه

اوردربوک یک عنصر محوری در معاملات ارز دیجیتال متمرکز است. درجه بالاتری از شفافیت را تضمین می کند، اما برای استفاده از آن به نفع خود (از هر استراتژی که استفاده می کنید) باید بتوانید داده های ارائه شده را بخوانید. اوردر بوک ها معمولاً به دو بخش تقسیم می‌شوند که سفارشات خرید و فروش، قیمتی که در آن سفارش‌های محدود (Limit Orders) انجام می‌شود و تعداد توکن‌های مربوط به هر سفارش را به شما نشان می‌دهد.

اوردر بوک‌ها ممکن است از نظر ساختار یا به دلیل اطلاعات ارائه شده متفاوت باشند: برخی فقط سفارش‌های ثبت‌شده را نشان می‌دهند، و برخی نیز سفارش‌های تکمیل‌شده را نشان می‌دهند  که به‌ویژه هنگام جستجوی اطلاعات کاملاً شفاف مفید است. برخی از اوردر بوک ها به قدری توسعه یافته‌اند که معامله‌گران می‌توانند بدون مشاهده نمودارهای قیمت، عملاً فقط از اوردر بوک برای معامله استفاده کنند. از اوردر بوک ها، می‌توانید روندهای احتمالی، سطوح مقاومت و حمایت را شناسایی کنید و سطح نقدینگی یک بازار خاص را درک کنید. البته، خواندن صحیح اوردر بوک ها نیاز به صبر و تمرین دارد، اما کاملاً ارزشش را دارد.

سوالات متداول

منظور از اوردر بوک چیست؟

اوردر بوک نوعی دفتر کل الکترونیکی است که می توانید در صرافی های ارز دیجیتال متمرکز پیدا کنید. با این ابزار سفارشات خرید (Bid) و سفارشات فروش (Ask) را ثبت می کند. معمولاً پیشنهادات سبز و درخواست‌ها قرمز هستند. شما می توانید از آنها برای کشف آنچه معامله گران دیگر انجام می دهند استفاده کنید، درک عمیق تری از تحولات احتمالی بازار در آینده داشته باشید و استراتژی های معاملاتی خود را بهتر تنظیم کنید.

چگونه از اوردر بوک استفاده کنیم؟

اوردر بوک ها می‌توانند اطلاعات مفید زیادی به شما بدهند: اگر خریداران بیشتری نسبت به فروشندگان دیدید می‌توانید شروع یک روند جدید را ببینید یا برعکس، می‌توانید مقاومت احتمالی (زمانی که فروشندگان بیشتری در سطوح قیمتی خاص وجود دارد) و حمایت ( وقتی خریداران از فروشندگان بیشتر می‌شوند)، می توانید نقدینگی بازار را درک کنید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx