پالیگان چیست؟ | معرفی پروژه پالیگان

پالیگان
  • زمان مطالعه: 12دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4410 نفر

پالیگان (MATIC) چیست؟

پالیگان (که قبلاً با نام متیک نتورک شناخته می‌شد) اولین پلتفرم با ساختار مناسب و استفاده آسان برای مقیاس‌بندی اتریوم و توسعه زیرساخت آن است. مؤلفه اصلی آن پالیگان SDK است، یک چهارچوب ماژولار و منعطف که از ساخت انواع مختلف برنامه ها پشتیبانی می کند.

با استفاده از پالیگان، می‌توان زنجیره‌های جمع‌آوری خوش‌بینانه، زنجیره‌های جمع‌آوری ZK، زنجیره‌های مستقل یا هر نوع زیرساخت دیگری که توسط توسعه‌دهنده نیاز است ایجاد کرد.

پالیگان به طور موثر اتریوم را به یک سیستم چند زنجیره ای کامل (معروف به اینترنت بلاکچین) تبدیل می کند. این سیستم چند زنجیره ای شبیه به سیستم های دیگر مانند پولکادات، کازماس، آوالانچ و غیره است. با مزایای امنیت اتریوم، اکوسیستم پر کاربرد و باز بودن است.

توکن متیک نقش مهمی را در شبکه ایفا می‌کند و سیستم را ایمن می کند و امکان تصمیم گیری های جمعی را امکان پذیر می کند.

پالیگان (سابق متیک نتورک سابق) یک راه حل مقیاس بندی لایه ۲ است که توسط صرافی های بایننس و کوین بیس پشتیبانی می شود. این پروژه به دنبال تحریک پذیرش انبوه ارزهای دیجیتال با حل مشکلات مقیاس پذیری در بسیاری از بلاکچین ها است.

پالیگان چهارچوب پلاسما و معماری بلاکچین اثبات سهام را ترکیب می کند. چهارچوب پلاسما که توسط پالیگان استفاده می‌شود (همانطور که توسط یکی از بنیانگذاران اتریوم، ویتالیک بوترین پیشنهاد شده است) امکان اجرای آسان قراردادهای هوشمند مقیاس‌پذیر و مستقل را فراهم می‌کند.

هیچ چیز برای اکوسیستم موجود ساخته شده بر روی زنجیره پلاسما-اثبات سهام تغییر نخواهد کرد. با پالیگان، ویژگی‌های جدیدی پیرامون فناوری اثبات‌شده موجود ساخته می‌شوند تا توانایی پاسخگویی به نیازهای مختلف اکوسیستم توسعه‌دهنده را افزایش دهند. پالیگان به توسعه فناوری اصلی خود ادامه خواهد داد تا بتواند به یک اکوسیستم بزرگتر تبدیل شود.

پالیگان می تواند حداکثر ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه در یک زنجیره جانبی را پردازش کند، تایید هر بلوک در شبکه پالیگان نیز تنها کمتر از ۲ ثانیه است. این چهارچوب همچنین امکان ایجاد برنامه‌های مالی غیرمتمرکز در سطح جهانی را بر روی یک بلاکچین پایه فراهم می‌کند.

چهارچوب پلاسما به پالیگان این امکان را می‌دهد که تعداد نامحدودی از برنامه‌های غیرمتمرکز را در زیرساخت خود جای دهد، بدون اینکه اشکالات معمولی رایج در بلاک چین‌های اثبات کار را تجربه کند. تا کنون، پالیگان بیش از ۵۰ برنامه غیرمتمرکز را به زنجیره جانبی اتریوم خود با اثبات سهام جذب کرده است.

متیک، توکن های بومی پالیگان، یک توکن ERC-20 است که روی بلاکچین اتریوم اجرا می شود. این توکن ها برای خدمات پرداخت در پالیگان و به عنوان ارز تسویه حساب بین کاربرانی که در اکوسیستم پالیگان فعالیت می کنند استفاده می شود. هزینه های تراکنش در زنجیره های جانبی پالیگان نیز بوسیله توکن های متیک پرداخت می شود.

چه کسانی پالیگان را بوجود آوردند؟

پالیگان (شبکه متیک سابق) در اکتبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. پالیگان توسط جاینتی کانانی، سندیبپ نیل وال و آنگوران آرخون، دو توسعه‌دهنده با تجربه بلاکچین و یک مشاور تجاری، بنیان‌گذاری شد. قبل از انتقال به شبکه خود در سال ۲۰۱۹، تیم پالیگان سهم بزرگی در اکوسیستم اتریوم داشت. این تیم روی پیاده‌سازی MVP پلاسما، پروتکل والت کانکت و موتور اعلان رویداد Dagger در اتریوم کار کرد.

این تیم شامل یکی از بنیانگذاران پالیگان، جاینتی کانانی بود. جاینتی، یک توسعه دهنده فول استک و مهندس بلاکچین در حال حاضر به عنوان مدیر عامل پالیگان فعالیت می کند. جاینتی نقش مهمی در پیاده سازی وب۳، پلاسما و پروتکل والت کانکت در اتریوم ایفا کرد. جاینتی قبل از مشارکت در بلاکچین به عنوان دانشمند داده با Housing.com کار می کرد.

یکی از بنیانگذاران و مدیر عملیات پالیگان، سندبپ نیل وال یک برنامه نویس و کارآفرین بلاکچین است. قبل از شروع مشترک پالیگان (متیک سابق)، سندیپ به عنوان مدیر عامل اسکوپ ویور و مدیر فنی گروه ولسپون فعالیت می کرد.

آنگوران آرخون تنها بنیانگذار غیربرنامه نویس پالیگان است. او به عنوان مدیر محصول، سابقه فعالیت در IRIS ، SNL Financial، Dexter Consultancy و Cognizant Technologies داشته است.

برتری پالیگان نسبت به پروژه های دیگر

پالیگان خود به عنوان یک راه حل مقیاس بندی لایه ۲ توصیف می شود، به این معنی که پروژه به این زودی ها به دنبال ارتقاء لایه بلاکچین اصلی فعلی خود نیست. این پروژه بر کاهش پیچیدگی مقیاس پذیری و تراکنش های فوری بلاکچین تمرکز دارد.

پالیگان از یک نسخه سفارشی شده از چهارچوب پلاسما استفاده می کند که بر روی نقاط بازرسی اثبات سهام که از طریق زنجیره اصلی اتریوم اجرا می شود ساخته شده است. این فناوری منحصر به فرد به هر زنجیره جانبی در پالیگان اجازه می دهد تا به ۶۵۵۳۶ تراکنش در هر بلوک دست یابد.

از نظر تجاری، زنجیره های جانبی پالیگان از نظر ساختاری برای پشتیبانی از انواع پروتکل های مالی غیرمتمرکز (دیفای) موجود در اکوسیستم اتریوم طراحی شده اند.

در حالی که پالیگان در حال حاضر فقط از زنجیره پایه اتریوم پشتیبانی می کند، این شبکه قصد دارد بر اساس پیشنهادات و اجماع جامعه، پشتیبانی از زنجیره های پایه اضافی را گسترش دهد. این امر پالیگان را به یک پلتفرم غیرمتمرکز لایه ۲ بلاک چین تبدیل می کند

ارتقای پیشنهادی (EIP) 1559 در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲ در شبکه اصلی اجرا شد. این ارتقا نحوه عملکرد مکانیسم هزینه در شبکه اتریوم را کاملاً تغییر می دهد. حراج قیمت اول را به عنوان مکانیزم اصلی محاسبه هزینه حذف می کند و در عوض از آن استفاده می کند. هزینه پایه ای که به جای ارسال به ماینرها سوزانده می شود. این ارتقا اگرچه کارمزد تراکنش ها را کاهش نمی دهد، اما پایداری آن را افزایش می دهد و به کاربران امکان می دهد هزینه ها را بهتر تخمین بزنند و اضافه پرداخت را کاهش دهند.

با این حال، از آنجایی که توکن های متیک به عنوان کارمزد پایه سوزانده می شوند و MATIC دارای عرضه ثابت ۱۰ میلیارد توکن است این یک اثر کاهش تورمی بر این دارایی دیجیتال خواهد داشت. تیم اصلی پالیگان سوزاندن سالانه متیک را به میزان ۰.۲۷٪ از کل عرضه توکن پیش بینی کرده است، حدود ۲۷ میلیون توکن در سال. این فشار کاهش‌دهنده تورم به احتمال زیاد بیشترین سود را برای اعتبارسنجی‌ها و نمایندگی‌کنندگان خواهد داشت، زیرا پاداش‌های پردازش تراکنش‌ها در پالیگان با متیک تعیین می‌شود. علاوه بر این، پس از پر شدن بلوک، کارمزد پایه به طور خودکار افزایش می‌یابد و در نتیجه تراکنش‌های هرزنامه کمتر و تراکم شبکه کمتر می‌شود. هارد فورک لندن شبکه اصلی اتریوم در ۵ آگوست ۲۰۲۱ فعال شد.

نحوه توزیع توکن ها

توکن های متیک به صورت ماهانه منتشر می شوند. متیک در حال حاضر دارای ۸,۷۳۴,۸۳۰,۷۷۴ توکن متیک و حداکثر عرضه ۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ توکن متیک است. در اولین فروش خصوصی آن در سال ۲۰۱۷، ۳.۸ درصد از حداکثر عرضه متیک صادر شد. در فروش لانچ پد در آوریل ۲۰۱۹، ۱۹ درصد دیگر از کل عرضه فروخته شد.قیمت متیک در آن زمان ۰.۰۰۲۶۳ دلار بود.

توکن های باقی مانده متیک به شرح زیر توزیع می شوند:

توکن های تیم: ۱۶ درصد از کل عرضه.

توکن های مشاوران پروژه: ۴ درصد از کل عرضه.

توکن های عملیات شبکه: ۱۲ درصد از کل عرضه.

توکن های بنیانگذاران: ۲۱.۸۶ درصد از کل عرضه.

توکن های اکوسیستم: ۲۳.۳۳ درصد از کل عرضه.

طبق برنامه زمانبندی انتشار، تمامی توکن ها تا دسامبر ۲۰۲۲ منتشر خواهند شد.

به عنوان یک راه حل لایه ۲ با استفاده از شبکه ای از تایید کننده های اثبات سهام برای امنیت دارایی، استیکینگ بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم پالیگان است. اعتبارسنجی های شبکه، توکن‌های متیک خود را به عنوان وثیقه برای تبدیل شدن به بخشی از مکانیسم توافقی اثبات سهام شبکه در اختیار خواهند گذاشت و در ازای آن، توکن‌های متیک را دریافت خواهند کرد.

اعضای شبکه که نمی‌خواهند اعتباربخش شوند، می‌توانند توکن‌های متیک خود را به اعتبارسنجی دیگری واگذار کنند، اما همچنان در فرآیند استیکینگ خود شرکت می‌کنند و پاداش‌های استیک را دریافت می‌کنند.

علاوه بر بازرسی اثبات سهام، پالیگان از تولیدکنندگان بلوک در لایه تولیدکننده بلوک برای دستیابی به درجه بالاتری از عدم تمرکز استفاده می کند. این تولیدکنندگان بلوک با استفاده از پست های بازرسی و مکانیسم های ضد تقلب، زنجیره های اصلی را نهایی می کنند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
1 1 دیدگاه
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx