چگونه سازمان دائو خود را راه اندازی کنیم؟ (قسمت چهارم)

سازمان دائو
  • زمان مطالعه: 4دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 938 نفر

چگونه سازمان دائو خود را راه اندازی کنیم؟ (قسمت چهارم)

در قسمت اول به ارائه مطالب مقدماتی و تعریف دائو پرداخته شد. در قسمت دوم، دلایل حضور دائو و عواملی که یک دائو به آن نیاز دارد بررسی می‌شود. در قسمت سوم، چگونگی راه اندازی دائو خود ارائه شده است که به عنوان نمونه پروژه آراگون نیز مورد واکاوی قرار می‌گیرد. در قسمت آخر به معرفی پروژه اسنپ شات و دائو استک الکمی برای راه اندازی دائو خود و چند نمونه پروژه موفق در زمینه دائو پرداخته شده است که می‌توان به عنوان الگوهای مناسب مورد استفاده قرار بگیرند.

اسنپ شات

اسنپ شات یک مکانیزم رای گیری خارج از زنجیره قابل تنظیم است. از امضای دیجیتال از طریق کیف پول برای رای دادن بر اساس یک عکس فوری از صاحبان توکن استفاده می کند. یک بلوک خاص انتخاب می شود و همه دارندگان توکن و/یا سهامداران دارایی خود را یادداشت می کنند. این باعث می‌شود تا کاربران نتوانند توکن‌های بیشتری را برای تأثیرگذاری بر رأی آزاد خریداری کنند. حفظ آرا خارج از زنجیره برای پروژه‌های چند زنجیره‌ای که در آن کاربران توکن‌های حاکمیتی در بسیاری از بلاک‌چین‌ها دارند، به خوبی کار می‌کند.

برای ایجاد سیستم رای گیری خود در اسنپ شات، باید:

  1. مالک یک دامنه ENS باشید و باید در شبکه اصلی اتریوم باشد، صرف نظر از اینکه پروژه شما روی چه بلاک چینی کار می کند.
  2. اسنپ شات را به دامنه ENS خود لینک کنید.
  3. تنظیمات فضای خود مانند ادمین ها، استراتژی های قدرت رای دادن، شرایط و غیره را سفارشی کنید.
  4. فضای خود را تأیید کنید این شامل داشتن حداقل ۱۰۰۰ عضو و اثبات مالکیت پروژه خواهد بود.

می‌توانید دستورالعمل‌های کامل را در اسناد اسنپ شات پیدا کنید.

دائو استک الکمی (DAOstack Alchemy)

دائو استک الکمی (DAOstack Alchemy) ابزاری برای ایجاد DAO در اتریوم و زنجیره Gnosis (که قبلا xDAI نامیده می شد) است. از طریق رابط کاربری آنها، می توانید یک DAO نسبتاً ساده ایجاد کنید، اعضای DAO را اضافه کنید و سازمان خود را باز کنید. در زمان نگارش این مقاله، هزینه راه اندازی DAO در اتریوم تقریباً ۰.۲ اتر (ETH) است، اما در این مورد نیازی به ENS ندارید.

برای ایجاد یک دائو DAOstack ، کیف پول خود را به DApp آنها متصل کنید، چهار مرحله نشان داده شده را طی کنید و هزینه خود را بپردازید. برای راه اندازی موفقیت آمیز DAO به ۰.۲ ETH نیاز دارید.

نمونه هایی از DAO های موفق

اگر به الهام گرفتن از قوانین و تنظیماتی نیاز دارید که بهترین عملکرد را در سازمان دائو انجام می دهند، نگاهی به برخی از DAO های تاسیس شده در رمزارزها بیندازید. برخی سازمان‌های بسیار دقیق و باز را اداره می‌کنند که مانند کسب‌وکارهای بزرگ عمل می‌کنند. چند مثال برای بررسی عبارتند از:

میکر دائو (MakerDAO)

میکر دائو (MakerDAO) یکی از قدیمی ترین و موفق ترین DAO های موجود در بازار است. این سازمان استیبل کوین DAI را مدیریت می کند. آنها پیشنهادات را به نظرسنجی های حاکمیتی برای تصمیم گیری های غیر فنی و رای های اجرایی برای تغییرات قرارداد هوشمند تقسیم کردند. هر کسی که MKR، توکن مدیریت پروژه DAO را داشته باشد، می تواند در این نظر سنجی شرکت کند.

آوه (Aave)

Aave یک پلتفرم وام دهی DeFi در اتریوم است که به دارندگان توکن AAVE یا استیک کنندگان AAVE اجازه می دهد در DAO آن شرکت کنند. همراه با تغییرات پروژه، حاکمیت Aave همچنین به پروژه های جدید ساخته شده بر اساس پروتکل و کمک های مالی Aave برای تأمین مالی ایده ها رأی می دهد.

یونی سواپ (Uniswap)

یونی سواپ (Uniswap) یک بازارساز خودکار چند زنجیره ای (AMM) است که الهام بخش نسلی از پروژه های DeFi است و یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز است و دارندگان UNI می‌توانند در مورد آن رأی دهند و پیشنهادهایی ارائه دهند. برای ارائه یک پیشنهاد جدید، باید حداقل ۰.۲۵٪ از کل عرضه UNI را در اختیار داشته باشید. برای تشویق بحث های سالم، یک انجمن حکومتی برای اعضای این جامعه وجود دارد تا در مورد تغییرات بحث کنند.

نتیجه گیری

ایجاد DAO خود از نظر فنی آسان است، اما اجرای موفقیت آمیز آن دشوار است. همانطور که مشاهده کردید، بسیاری از ابزارهای ساده وجود دارند که شما را به سرعت برای راه اندازی یک دائو کمک می‌کنند. با این حال، کلید ایجاد DAO شما پروژه و جامعه شما خواهد بود.

سلب مسئولیت: نظرات بیان شده در اخبار و تحلیل ها صرفا ترجمه ای از منابع مذکور می باشند و تیم تحریریه ارزینجا هیچ گونه مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx