نتیجه دادگاه ریپل بر کدام ارزها تاثیر بیشتری دارد؟

دادگاه ریپل
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1092 نفر

رای آخرین دادگاه ریپل تأثیر چشمگیری بر بازار داشت. این رای، بر روی قیمت برخی از رمزارزها، تأثیر بسیار مثبتی گذاشت. اینکه کدام ارزها بیشتر تحت تاثیر نتیجه دادگاه ریپل قرار گرفته‌اند و چرایی آن، موضوع اصلی این مقاله است. با این حال، نیاز است تا ابتدا مقدمه‌ای را در خصوص شکایت SEC از ریپل و سایر بازیگران بازار ارائه دهیم. دلیل این امر، وجود رابطه میان دعاوی حقوقی و ارزهای مورد نظر ما است. لازم به ذکر است که ارزهای نام‌برده‌شده در این مقاله، پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیستند. با این حال، بر اساس آنچه در ادامه توضیح خواهیم داد، احتمالاً مستعد رشد چشمگیری هستند.

ارز ریپل

شرکت ریپل لبز (Ripple Labs)، با هدف تسهیل تراکنش‌های بین‌المللی، در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. ارز ریپل (XRP)، یک رمزارز است که توسط شرکت ریپل لبز برای تسهیل تراکنش‌های بین‌المللی و ارائه بهتر خدمات مالی ایجاد شده است. این رمزارز، در شبکه ریپل جهت تسهیل تراکنش‌های بین بانکی و برای انتقال ارز و واحد پولی به صورت سریع، امن و با کمترین هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارز ریپل با استفاده از فناوری بلاکچین به صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه، بین بانک ها و سازمان های مالی قابل انتقال است. هدف اصلی از ایجاد ارز ریپل، افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش های بین‌المللی بوده است.

 

ارز ریپل

هدف اصلی از ایجاد ارز ریپل، افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش های بین‌المللی بوده است

دادگاه ریپل

در دسامبر ۲۰۲۰، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به شرکت ریپل اعلام کرد که فروش توکن XRP از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، به عنوان فروش اوراق بهادار ثبت نشده، صورت گرفته است. بر همین اساس، SEC شکایت خود از شرکت ریپل لبز، بردلی گارلینگ هاوس، مدیرعامل ریپل و کریستین لارسن (رئیس دفتر حقوقی ریپل) را در دادگاه فدرال به ثبت رساند.

در مقابل، ریپل لبز ادعا کرد که XRP یک رمزارز (Cryptocurrency) است و نه یک اوراق بهادار (Security)؛ بنابراین مشمول قوانین مربوط به اوراق بهادار نمی‌شود. ریپل همچنین ادعا کرد که ارز XRP برای پرداخت های بین‌المللی استفاده می‌شود و کاربرد آن شباهت زیادی به رمزارزها، مانند بیت کوین و اتریوم دارد.

آخرین خبر از دادگاه ریپل

در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۲۱، قاضی آنالیزا تورز به این نتیجه رسید که ارز XRP به عنوان اوراق بهادار شناخته نمی‌شود. همچنین اعلام شد که فروش XRP در صرافی‌های ارز دیجیتال یا توسط مدیران ریپل، فروش اوراق بهادار نبوده و توزیع XRP نیز در طبقه‌بندی اوراق بهادار قرار نمی‌گیرد. با این حال، دادگاه ریپل به این نتیجه رسید که فروش مستقیم XRP به مؤسسات در گذشته، در واقع یک قرارداد سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در نتیجه باید توجه داشت که دادگاه هنوز به پایان نرسیده است و این رای نیز قابل تغییر است. با این حال، این رای را می‌توان یک پیروزی بزرگ برای ریپل و صنعت ارزهای دیجیتال دانست. پیروزی ریپل در دادگاه باعث شده تا بسیاری از افراد، این پیروزی را شکست اقدامات SEC بر علیه صنعت کریپتو قلمداد کنند.

کدام ارزها از نتیجه دادگاه ریپل تاثیر بیشتری گرفتند؟

در ابتدا و بیش از همه، ریپل. البته به جز ریپل که پامپ ۸۷ درصدی را طی سه ساعت و پس از اعلام نتیجه دادگاه تجربه کرد، تعداد دیگری از رمزارزها نیز افزایش قیمت قابل‌توجهی داشتند. با اندکی بررسی متوجه یک ویژگی مشترک بین اکثر این رمزارزها می‌شویم: همه آن‌ها از سوی SEC به عنوان اوراق بهادار شناخته شده‌اند!

در حالی که اندازه بازار طی هفته اخیر، تنها حدود ۳ درصد رشد داشته است، سولانا با ۲۸ درصد، متیک با ۱۴ درصد و کاردانو با ۱۲ درصد رشد، از جمله ارزهای بزرگ بازار با رشد هفتگی بیشتر از ۳ درصد (رشد کل بازار) هستند. همگی این ارزها ارزها، پس از اعلام رای دادگاه ریپل در ۱۳ جولای (۳ روز پیش)، همراه با ریپل افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند. البته باید اشاره کرد که افزایش قیمت این ارزها بسیار بیشتر از مقادیر ذکرشده بودند. با اصلاح اخیر قیمت ها در بازار و در زمان نگارش این مقاله در ۱۶ جولای (۲۵ تیر)، باز هم به میزان قابل‌توجهی از عمده ارزهای بازار رشد بیشتری را طی هفته گذشته به نمایش می‌گذارند.

 

ارزهای داخل شکایت SEC از صرافی ها

سولانا با ۲۸ درصد، متیک با ۱۴ درصد و کاردانو با ۱۲ درصد رشد، از ارزهای بزرگ بازار با رشد هفتگی قابل توجه هستند

نکته کلیدی ماجرا کجاست؟ این ارزها، همگی جزئی از ۶۶ رمزارزی هستند که SEC آن‌ها را پیش‌تر به عنوان اوراق بهادار معرفی کرده است. این ۶۶ ارز دیجیتال، در چند شکایت SEC از شرکت های مهم ارزهای دیجیتال، به عنوان اوراق بهادار (security) شناخته شده‌اند.

حال به نظر می‌آید پیروزی ریپل در دادگاه، مبنی بر اینکه اوراق بهادار محسوب نمی‌شود، منجر به خوش‌بینی فعالان بازار نسبت به سایر ارزهای لیست شده در شکایات SEC شده است. در واقع، بازار انتظار دارد که سایر ارزهای مذکور هم از طرف دستگاه قضایی امریکا، به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی نشوند. این را می‌توان دلیل اصلی هجوم خریداران برای خرید ارزهایی مانند سولانا و متیک دانست.

قبل از اینکه این ۶۷ رمزارز را نام ببریم، بهتر است نگاهی گذرا به سایر شکایات SEC داشته باشیم. از این طریق می‌توانیم تشخیص دهیم که اخبار هر پرونده، بر روی کدام ارزها تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

شکایت SEC از صرافی بایننس و کوین بیس

اخیراً SEC با ادعای ارتکاب تخلفات نظارتی از سوی صرافی بایننس آمریکا (Binance US) و همچنین صرافی کوین بیس (Coinbase)، دو شکایت جداگانه را علیه این دو بازیگر مهم دنیای کریپتو به ثبت رساند. اتهامات اصلی علیه بایننس، مربوط به استفاده غیرمجاز میلیاردها دلار دارایی متعلق به کاربران است. علاوه بر این، بایننس متهم به نقض مقررات خود به دلیل تسهیل مشارکت سرمایه‌گذاران ثروتمند آمریکایی برای ترید در پلتفرم جهانی بایننس است.

به طور هم‌زمان، کوین بیس هم با SEC دست و پنجه نرم می‌کند. SEC مدعی است که کوین بیس به عنوان یک کارگزار مالی و صرافی ثبت نشده عمل می‌کند. همچنین، خدمات شاخص کوین بیس، از جمله سرویس استیکینگ آن را ناقض مقررات اوراق بهادار آمریکا دانسته است.

 

شکایت SEC از بایننس و کوین بیس

نکته حائز اهمیت در این شکایات، اوراق بهادار معرفی شدن تعدادی از رمزارزها توسط SEC است

رمزارزها و شکایات SEC

نکته حائز اهمیت در این شکایات، اوراق بهادار معرفی شدن تعدادی از رمزارزها توسط SEC است. در حقیقت، SEC علاوه بر اینکه بازیگران مهم بازار را هدف قرار داده است، در پی تحت سلطه درآوردن برخی از مهمترین رمزارزهای بازار نیز است. با این همه، پیروزی ریپل مبنی بر اینکه اوراق بهادار محسوب نمی‌شود، می‌تواند در مورد سایر ارزها نیز تکرار شود. اگر نتیجه دادگاه بایننس و همچنین نتیجه دادگاه کوین بیس، مشابه با ریپل شود، افزایش شدید قیمت رمزارزهای ذکرشده در هر کدام از این پرونده‌ها، امری طبیعی است.

ارزهای دیجیتالی که در شکایت SEC از بایننس و کوین بیس اوراق بهادار معرفی شدند

در شکایت های SEC از بایننس و کوین بیس، این نهاد مجموعا ۱۹ رمزارز را به عنوان اوراق بهادار معرفی کرده است. لیست ارزهای دیجیتالی که در شکایت SEC از بایننس به عنوان اوراق بهادار معرفی شده‌اند، به شرح زیر است:

  • کازماس (ATOM)
  • بایننس کوین  (BNB)
  • بایننس یو اس دی (BUSD)
  • کوتی (COTI)

همچنین، در شکایت SEC از کوین بیس، ارزهای دیجیتال زیر به عنوان اوراق بهادار معرفی شده‌اند:

  • چیلیز (CHZ)
  • نیر (NEAR)
  • فلو (FLOW)
  • اینترنت کامپیوتر (ICP)
  • وویجر توکن (VGX)
  • دش (DASH)
  • نکسو (NEXO)

در نهایت، رمزارزهایی که اوراق بهادار معرفی شدند و در هر دو پلتفرم‌ها معامله می‌شوند عبارتند از:

  • سولانا (SOL)
  • کاردانو (ADA)
  • پالیگان (MATIC)
  • فایل کوین (FIL)
  • سند باکس (SAND)
  • دیسنترالند (MANA)
  • آلگوراند (ALGO)
  • اکسی اینفینیتی (AXS)

اگر هر کدام از این آلتکوین ها به عنوان اوراق بهادار شناخته شود، با محدودیت‌های معاملاتی شدید و کاهش قابل‌توجه قیمت مواجه خواهند شد. در مقابل، هر کدام که همانند ریپل از سوی دادگاه، اوراق بهادار شناخته نشوند، می‌توانند رشد قیمت مشابه به ریپل را تجربه کنند.

 

ارزهای اوراق بهادار شناخته شده از سوی SEC

از دید SEC، این رمزارزها نوعی اوراق بهادار (security) محسوب می‌شوند؛ بنابراین باید تابع قوانین اوراق بهادار قرار بگیرند

لیست ارزهای دیجیتالی که از سوی SEC اوراق بهادار خوانده شده‌اند

لیست اوراق بهادار ادعایی SEC، در مجموع ۶۶ رمزارز مختلف را در بر می‌گیرد. از دید SEC، این رمزارزها نوعی اوراق بهادار (security) محسوب می‌شوند و باید تابع قوانین این نوع از دارایی ها قرار بگیرند. لیست کامل این ارزها به صورت زیر است:

دادگاه ریپل

لیست ارزهای دیجیتالی که از سوی SEC اوراق بهادار خوانده شده‌اند

جمع بندی

اگر معیار را بر گذشته قرار دهیم، احتمالا ارزهای لیست بالا از شانس بالایی برای رشد در آینده برخوردار باشند. با این وجود، باید به دقت و به طور مداوم اخبار مربوط به شکایت SEC از بایننس و کوین بیس را زیر نظر داشت. به این دلیل که هرگونه حکم جدیدی از سوی دادگاه های ایالات متحده می‌تواند به نوسان قیمت آن‌ها منجر شود. در نهایت، ذکر این نکته حیاتی است که تنها معیار برای سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزهای معرفی شده در این مقاله، نباید قرار داشتن آن‌ها در لیست سیاه SEC باشد. برای خرید و هولد یک ارز دیجیتال، باید موارد گوناگونی را مد نظر قرار داد و پس از انجام تحقیق کافی، اقدام به سرمایه‌گذاری و یا ترید آن نمود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx