صفر تا صد: شبکه ترا، خیز برای پیشرفت

  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1660 نفر

شبکه ترا، خیز برای پیشرفت

ترا یک شبکه بلاکچین مبتنی بر پلتفرم کازماس (Cosmos) برای ساخت یک استییل کوین یا ارزدیجیتال با قیمت ثابت است. مزیت این شبکه قابلیت تبدیل مستقیم استیبل ‌کوین‌ها با توکن بومی شبکه (Luna)  می‌باشد.

ارز لونا به کاربران این شبکه امکان پرداخت کارمزدها ، تعیین و شرکت در حاکمیت و کنترل شبکه  ، استیک ارز و کسب درآمد توسط مکانیزم اجماع DPoS و استیبل کوین‌های پوششی (رپد استیبل کوین) را می‌دهد.

شیوه کار استیبل کوین‌های شبکه ترا به این صورت است که مقداری از توکن لونا به ارزش ۱ دلار توانایی تبدیل مستقیم به TerraUSD که با نام UST نیز شناخته می‌شود را دارد.

با این روش عرضه UST به LUNA و تعداد و شرایط آن بستگی دارد و برعکس. این استیبل کوین به شیوه‌ای کاملا شفاف توسط یک ارزدیجیتال دیگر در حال پشتیبانی است.

اگر برای مثال ارزش UST کمتر از ۱ دلار شود، برای مثال ۰.۹۸ دلار، معامله‌گران آربیتراژ سیستم با فروش هر UST به ارزش ۱ دلار به سیستم ۲ سنت درآمد کسب می‌کنند. چرا که قیمت هرواحد UST  در سیستم همواره ۱ دلار احتساب می‌شود.در نتیجه تقاضای UST و در پی آن قیمت آن افزایش می‌یابد. برعکس اگر UST فراتر از ۱ دلار قیمتگذاری شود، برای مثال ۱.۰۲ دلار، معامله‌گران آربیتراژ با تعویض معادل ۱ دلار توکن LUNA با توکن UST دو سنت درآمد زایی می‌کنند. در نتیجه عرضه UST افزایش و در پی آن قیمت کاهش می‌یابد.

به این صورت سیستم به صورت خودکار قیمت هر واحد توکن UST را با ثبات می‌کند. البته که این اختلاف ۲ سنتی تنها برای مثال بوده و هیچ وقت اختلاف به همچین رقم بالایی نخواهد رسید.

  Terra Crypto

شبکه ترا دقیقا چیست؟

شبکه کولومبوس-۴، شبکه‌ رسمی ترا با قابلیت ساخت استیبل‌کوین مبتنی بر ارزهای فیات یا ارزهای دیجیتال است. این شبکه برای ساخت استیبل‌ کوین‌ها از مکانیزمی با نام ضرب سکه شبکه استفاده می‌کند. این شبکه در سال ۲۰۱۸ توسط Do Kwon و Daniel Shim در TerraLabs ساخته شد و از مکانیزم اجماع DPoS استفاده می‌کند. این شبکه از قراردادهای هوشمند برای ساخت طیف وسیعی از استیبل کوین‌های متفاوت استفاده می‌کند. این شبکه در بازارهای آسیایی و بخصوص کره جنوبی که محل دفتر مرکزی این موسسه نیز هست طرفدارهای زیادی دارد.

در کشوری مثل مغولستان ، این شبکه به ارائه ارزدیجیتالی معادل ۱ واحد پول مغولستان پرداخته و حالا اکثریت مردم از این ارز برای پرداخت هزینه‌های رزومره زندگی خود استفاده می‌کنند.

این شبکه در حال حاضر استیبل کوین‌هایی با پشتوانه دلار ، یورو و ون کره جنوبی و … دارد. و هدفش پشتیبانی از بیش‌ترین تعداد ممکن ارزهای فیات در شبکه بلاکچین خود است.

شبکه ترا از متدهای مختلفی برای پشتیبانی و وثیقه‌گزاری و حضانت استیبل کوین‌های خود استفاده می‌کند. بعضی از این استیبل کوین‌ها توسط ارزهای فیات و بعضی دیگر توسط رمزارزها پشتیبانی می‌شوند.

الگوریتم ترا

فرض کنید که شما بخواهید معادل ۱۰۰ دلار UST ضرب کنید که از نظر شبکه معادل ۱۰۰ UST است.  برای ضرب این توکن‌ها شما به مقدار معادل به توکن بومی شبکه یعنی LUNA احتیاج دارید. شبکه، توکن‌های LUNA شما را در ازای تولید توکن UST می‌سوزاند.

پس اگر برای مثال هر توکن لونا ۵۰دلار قیمت داشته باشد شما برای ضرب ۱۰۰ UST به ۲ واحد LUNA احتیاج خواهید داشت. به همین ترتیب شما می‌توانید در ازای سوزاندن UST به ضرب توکن‌های LUNA بپردازید.

شبکه ترا با استفاده از این مکانیزم و مکانیزم آربیتراژ که کمی پیش‌تر توضیح داده شد، با کنترل میزان عرضه و تقاضا توکن UST قیمت آن را ۱ دلار و ثابت نگه می‌دارد.

این شبکه از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده است:

آزاد:

در این حالت توکن LUNA آزادانه در شبکه معامله می‌شود.

امانت:

زمانی که توکن لونا استیک شده باشد، به حالت امانت درآمده و تایید کننده‌ تراکنش‌ها و نمایندگانی که به آن متصل هستند پاداش دریافت می‌کنند. در این حالت توکن Luna در اکوسیستم ترا قفل شده و نمی‌توان آن را آزادانه معامله کرد.

حالت آزادسازی:

برای اینکه توکن‌هایی که در دست نمایندگان به امانت قرار دارند بتوانند به حالت آزاد در بیایند، باید وارد فاز آزادسازی شوند. در این حالت توکن‌ها را نمی‌توان معامله کرد. از طرف دیگر هیچ پاداشی در این مرحله به نماینده‌ها تعلق نمی‌گیرد. این دوره ۲۱ روز طول خواهد کشید و پس از آن توکن‌ها در حالت آزاد قرار خواهند گرفت. قابل ذکر است که این عملیات تا پایان یافتن دوره ۲۱ روزه آن، برگشت‌پذیر نخواهد بود.

Terra Luna Network

LUNA ، مهم‌تر از همیشه

توکن LUNA در شبکه ترا چهار نقش و مسئولیت را به عهده دارد:

  1. استفاده برای پرداخت هزینه تراکنش و کارمزدهای سیستم
  2. تنها راه دستیبابی به سیستم حاکمیتی و مشارکت در آن. کاربران بر اساس میزان LUNA استیک کرده در حساب خود می‌توانند به اعلام نظر و کسب درآمد بپردازند. حجم دارایی‌های هر حساب بر میزان تاثیر نظر و رای آن حساب در شبکه موثر است.
  3. جاذب نوسان‌های توکن UST در شبکه
  4. راه ورود به پروتکل سیستم و مکانیزم اجماع DPoS و ایفای نقش به عنوان اعبتارسنج شبکه.

 

توکن LUNA محدودیت ۱ میلیارد واحدی داشته و در زمان نگارش این مقاله رتبه ۱۲ کل بازار رمزارزها را  بر عهده دارد. اگر تعداد توکن‌های LUNA به بیش‌از یک میلیارد واحد برسد، شبکه به طور خودکار به حذف توکن‌های LUNA از شبکه و سوزاندن آن‌ها می‌پردازد.

نرخ سود ماهانه این توکن برای استیک بین ۷ تا ۹ درصد خواهد بود.

مکاینزم اجماع DPoS

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم ، شبکه ترا مبتنی بر پلتفرم کازماس فعالیت می‌کند. در نتیجه مکانیزم اجماع آن مشابه با شبکه کازماس و DPoS خواهد بود. مکانیزم گواه اثبات سهام در واقع به عنوان جایگزینی دوستدار محیط زیست برای مکانیزم PoW بیت کوین معرفی شد.

تا اکتبر ۲۰۲۱ این شبکه از ۱۳۰ اعتبارسنج برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

در این مکانیزم کاربران دارایی خود را برای تایید و اعتبار بخشیدن به کار اعتبارسنج دلخواه خود قفل می‌کنند. اعتبارسنج‌ها هم می‌توانند مبلغ مشخص و دلخواهی از درآمد خود از ماین توکن‌ها را به سرمایه‌گذاران خود بپردازند.

البته اعتبارسنج‌ها هم در کنار مشارکت‌کنندگان باید مقدار مشخصی از توکن LUNA را برای مدت حداقل ۲۱ روز استیک کنند. این فرآیند پیوند یا باند نامیده می‌شود. هم‌چنین سرمایه‌گذاران در صورت سرمایه‌گذاری در اعتبارسنجی که کار خود را به درستی انجام ندهد جریمه می‌شوند و پاداش استیک خود را دریافت نخواهند کرد.

برای مثال ورود دوبار به سیستم یا عدم فعالیت در زمان مشخص یا رای‌ها زیاد غیرواقعی باعث جریمه شدن اعتبارسنج‌ها و سرمایه‌گذاران آن‌ها می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر از انواع مکانیزم‌های اجماع به این مقاله مراجعه فرمایید.

Terra Station

ترا استیشن کیف پول رسمی شبکه ترا برای نگهداری و استیک ارز LUNA می‌باشد.

این برنامه مجموعه‌ای از اطلاعات شبکه نظیر حجم تراکنش‌ها، بازپرداخت استیک‌ها و شمار حساب‌ها فعال را به شما نشان می‌دهد.

برای ورود به پنل حاکمیتی و تصمیم‌گیری شبکه شما به ۵۱۲ عدد توکن LUNA احتیاج دارید. در این پنل وقتی تصمیم جدیدی برای شبکه اتخاذ می‌شود کسانی که به استیک این ارز می‌پردازند; می‌توانند درباره این تصمیم‌گیری اظهار نظر کنند.

جمع‌بندی

این شبکه و توکن‌های آن به‌طور روزافزون در حال پیشرفت هستند. و مطلوبیت سیستم‌های پرداختی و مالی مبتنی بر شبکه ترا با سرعت بسیار زیادی در حال پیش‌رفت است. این شبکه در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به لیست ۱۰ رمزارز برتر شبکه تبدیل شود. و سودهای چند صد درصدی را به کاربران خود هدیه کند.

اگر این مطلب از نظرتون مفید بود حتما دیدگاه خودتون رو با ما درمیان بگذارید و برای حمایت از ما لطفا این مقاله را انتشار دهید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx