طلا چگونه میتواند پشتوانه یک توکن باشد؟

توکن
  • زمان مطالعه: 13دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 551 نفر

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا نوعی ارز دیجیتال است که توسط طلای فیزیکی پشتیبانی می شود. ارزش این ارز بر اساس قیمت فعلی بازار طلا است و می تواند مانند هر نوع ارز دیجیتال دیگری برای معاملات استفاده شود.

برخی از ارزهای رمزنگاری شده توسط طلا پشتیبانی می شوند تا کریپتو را به یک دارایی ملموس (طلا) متصل کنند و در نتیجه از نوسانات بیش از حد قیمت جلوگیری کنند. بنابراین، ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا اغلب از ثبات بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال برخوردار هستند. این به این دلیل است که قیمت طلا به طور کلی نسبت به قیمت سایر دارایی ها، مانند سهام یا ارزهای دیجیتال، نوسانات کمتری دارد.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا می توانند به عنوان محافظ در برابر تورم نیز استفاده شوند. در صورت افزایش قیمت طلا، ارزش ارز نیز افزایش می یابد. این امر می تواند از سرمایه گذاران در مقابل از دست دادن پول در صورت کاهش قیمت سایر دارایی ها، مانند سهام، محافظت کند.

ارزهای رمزنگاری شده با پشتوانه طلا را می‌توان در صرافی‌ها مانند هر نوع ارز دیجیتال دیگری خرید و فروخت و همچنین می‌توان از آنها برای خرید کالا و خدمات آنلاین استفاده کرد. افرادی که در ارزهای رمزنگاری شده با پشتوانه طلا سرمایه گذاری می کنند از افزایش بازدهی از قیمت طلا برخوردار می شوند و می توانند توکن ها را در ازای طلا بازخرید کنند.

توکن با پشتوانه طلا چگونه کار می کند؟

طلای فیزیکی مورد استفاده برای حمایت از یک ارز دیجیتال خاص در ذخایر طلا نگهداری می شود. این ذخایر توسط متولیان، معمولاً بانک ها یا مؤسسات شخص ثالث نگهداری می شود. در مورد نسبت پشتوانه خاص، بسته به ارز دیجیتال می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از آنها دارای پشتوانه ۱:۱ (۱ توکن به ۱ گرم طلا) با طلای فیزیکی هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با کسری از اونس پشتیبانی شوند.

مزیت اصلی سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا این است که ثبات و امنیت را فراهم می کند. طلا برای قرن ها به عنوان یک ارز مورد استفاده قرار گرفته است و ارزش آن به طور کلی در طول زمان ثابت مانده است. به این ترتیب، ارزش کریپتو با پشتوانه طلا کمتر از ارزش طلا نخواهد بود و آن را به یک گزینه سرمایه گذاری نسبتاً پایدار تبدیل می کند. به علاوه، ارزش این ارزهای دیجیتال می تواند (و گاهی اوقات) بالاتر از ارزش طلا باشد.

بیشتر توکن های دارای پشتوانه طلا، توکن های استاندارد ERC-20 هستند که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. این بدان معناست که آنها را می توان در هر کیف پولی که از توکن های ERC-20 پشتیبانی می کند ذخیره کرد. این توکن‌ها را می‌توان مانند ارزهای دیجیتال رایج با استفاده از صرافی‌های کریپتو معامله کرد.

آیا استیبل کوین هایی با پشتوانه طلا وجود دارد؟

بله، استیبل کوین هایی با پشتوانه طلا وجود دارد. از نظر فنی، ارزهای رمزپایه با پشتوانه طلا یک «نوع» استیبل کوین هستند، با توجه به اینکه استیبل کوین ها رمزارزهایی هستند که توسط دارایی های موجود در دنیای واقعی پشتیبانی می شوند.

نمونه‌هایی از دارایی‌های دنیای واقعی که استیبل‌کوین‌ها را پشتیبان می‌کنند، پول فیات، کالاها و طلا هستند. استیبل کوین‌ها به این دلیل نام‌گذاری می‌شوند که ارزش آن‌ها به ارزش یک دارایی زیربنایی و با ثبات‌تر مرتبط است. بنابراین، برای مثال، قیمت یک استیبل کوین با پشتوانه دلار ایالات متحده همراه با قیمت دلار آمریکا افزایش و کاهش می یابد.

برخی از شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین‌ها عبارتند از USD Coin (USDC) و Tether (USDT) که هر دو به USD متصل هستند. استیبل کوین های دارای پشتوانه طلا ترجیح داده می شوند .

دلایل محبوبیت استیبل کوین های پشتوانه طلا

طلای تتر (XAUT) یک استیبل کوین با پشتوانه طلا است و همان توکن تتر پشت USDT است. تتر گلد که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، در حال حاضر بزرگترین استیبل کوین با پشتوانه طلا در بازار است. XAUT نشان دهنده یک اونس تروی طلا در یک میله Good Delivery لندن است. طلا در خزانه سوئیسی تحت کنترل شرکت نگهداری می شود.

علاوه بر طلا، طلای تتر همچنین به دارایی‌های مالی سنتی مانند صندوق‌های قابل معامله در مبادله (ETF) دسترسی می‌دهد. دارندگان توکن می‌توانند مقدار طلای خود را در وب‌سایت جستجوی تتر بررسی کنند، که اطلاعاتی در مورد شمش‌های طلای این دارندگان توکن ارائه می‌دهد.

توکن طلای تتر را می توان در کیف پول مبتنی بر اتریوم به عنوان توکن ERC-20 و همچنین در بلاک چین ترون به عنوان توکن TRC-20 نگه داشت. حداقل خرید طلای  ۵۰ XAUT یا ۵۰ تروی طلا است.

چه کسی توکن های دارای پشتوانه طلا صادر می کند؟

برای اینکه یک ارز دیجیتال دارای پشتوانه طلا باشد، باید توسط شرکتی که طلای فیزیکی را در اختیار دارد و در انبارها ذخیره می‌کند، صادر یا ایجاد شود. به عنوان مثال، DigixGlobal، یک شرکت مستقر در سنگاپور، پشت توکن محبوب اتریوم، DigixGlobal (DGX) قرار دارد.

DigixGlobal با ارائه توکن های کسری، سرمایه گذاری در طلا را در دسترس تر می کند. به این ترتیب، سرمایه گذاران می توانند طلا را در مقادیر کم انباشته کنند و دارایی های خود را در زمان واقعی مدیریت کنند و همچنین در صندوق های قابل معامله در بورس شرکت کنند. توکن های DGX پشتوانه طلای فیزیکی در سنگاپور در خزانه خانه امن سنگاپور و در صندوق دیگری در کانادا نگهداری می شوند.

یک DGX معادل یک گرم طلا است، با حداقل مقدار خرید ۰.۵۰ دلار برای توکن های دارای پشتوانه طلا، ۵۰ تا ۶۰۰،۰۰۰ دلار برای شمش های طلا و ۱۵۰ دلار برای ETF. این ارز رمزنگاری شده توسط شمش ​​های طلای ۱۰۰ گرمی سوئیس از پالایشگاه هایی مانند متالور، والکامبی و Produits Artistiques Metaux Precieux پشتیبانی می شود.

نمونه دیگری از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، Paxos Gold (PAXG) است که توسط شرکت Paxos Trust مستقر در نیویورک ارائه می شود. هر PAXG دارای یک اونس تروی خوب طلای تحویل خوب لندن است،

در خزانه های برینک در لندن نگهداری می شود.

این توکن یک توکن ERC-20 است و مانند هر توکن دیگر مبتنی بر اتریوم قابل معامله، ذخیره و انتقال است. Paxos به حداقل خرید ۲۰ دلاری برای توکن های PAXG نیاز دارد و حداکثر محدودیتی ندارد.

برخی از مزایای سرمایه گذاری در توکن های دارای پشتوانه طلا چیست؟

مزیت اصلی سرمایه‌گذاری در توکن‌های دارای پشتوانه طلا این است که برخلاف طلای فیزیکی، دیجیتالی هستند و می‌توان آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرد، که باعث می‌شود به راحتی قابل حمل، انتقال آسان و نسبتاً مقرون به صرفه‌تر باشند.

یکی دیگر از مزایای کلیدی این است که از آنجایی که توکن های دارای پشتوانه طلا به قیمت طلا متصل هستند، ارزش خود را حتی زمانی که سایر ارزهای دیجیتال در حال سقوط هستند حفظ می کنند. این باعث می شود آنها در دوره های پر نوسان در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری خوبی باشند.

در نهایت، برخی از توکن‌های دارای پشتوانه طلا نیز ویژگی‌ها و مزایای بیشتری را ارائه می‌کنند، مانند دسترسی به دارایی‌های مالی سنتی مانند ETF. ETF های رمزنگاری قیمت توکن های دیجیتال را دنبال می کنند و روزانه معامله می شوند و به سرمایه گذاران این امکان را می دهند تا سبدهای خود را متنوع تر کنند.

آیا سرمایه گذاری در توکن های دارای پشتوانه طلا دارای اشکالاتی است؟

یکی از خطرات اصلی مرتبط با توکن های دارای پشتوانه طلا این است که آنها هنوز یک مفهوم نسبتاً جدید هستند. به این ترتیب، هیچ تضمینی وجود ندارد که این توکن‌ها ارزش خود را حفظ کنند یا شرکت‌های پشتیبان آن‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

ریسک دیگری که باید در نظر گرفت این است که از آنجایی که توکن های پشتوانه طلا به قیمت طلا متصل می شوند، در صورت سقوط قیمت طلا، ارزش آنها کاهش می یابد. اگرچه چنین پدیده ای را می توان نادر دانست، اما همچنان احتمالی است که سرمایه گذاران باید از آن آگاه باشند.

علاوه بر این، برخی ارزهای رمزپایه با پشتوانه طلا با نقدینگی پایین مشکل دارند. این امر را می توان به یک پایگاه سرمایه گذار محدود به دلیل عدم انجام معاملات در صرافی های رمزنگاری نسبت داد که خرید یا فروش این توکن ها را در صورت تمایل دشوار می کند.

در نهایت، حسابداری برای طلای واقعی ممکن است به اندازه حسابداری برای ارزهای دیجیتال شفاف و واضح نباشد که فناوری بلاک چین ذاتا از آن محافظت می کند. به این ترتیب، اطمینان از وجود یا عدم وجود طلای فیزیکی و ایمن بودن ذخیره آن می تواند برای برخی از سرمایه گذاران مورد اعتماد باشد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx