لیدو (LDO) چیست؟

لیدو چیست؟
  • زمان مطالعه: 11دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 6834 نفر

معرفی لیدو (LDO)

لیدو (LDO) یک راه‌حل امن لیکوئید استیکینگ برای ارزهای دیجیتال اثبات سهام (PoS) است که از استیکینگ اتریوم ۲.۰ (اثبات سهام) و اکوسیستم رو به رشد سایر بلاک چین‌های اثبات سهام لایه یک پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند توکن‌های اثبات سهام خود را در لیدو قرار دهند و یک نسخه توکن شده از دارایی‌های سهام خود را با نسبت ۱:۱ دریافت کنند. آن‌ها می‌توانند از این نسخه توکن‌شده از دارایی‌های سهامدار خود برای کسب بازدهی بیشتر از سایر پروتکل‌های دیفای استفاده کنند و در عین حال پاداش‌های استیکینگ را از توکن‌های سپرده‌شده خود درپلتفرم لیدو دریافت کنند.

مقدمه

یکی از چالش های سرمایه گذاری در بلاک چین های اثبات سهام، نقدشوندگی دارایی های استیکینگ است. هنگامی که توکن‌ها قفل می‌شوند، کاربران نمی‌توانند تا زمانی که دوره قفل شدن به پایان برسد، به آن‌ها دسترسی پیدا کرده یا آن‌ها را از بین ببرند و فرصت کسب سود بیشتر از سایر پروتکل‌های دیفای در بازار را از آنها سلب کند. راه‌اندازی اعتبارسنجی پیچیده و موانع زیاد برای استیکینگ، کاربران کوچک و عمومی را که به‌دنبال شرکت در استیکینگ اثبات سهام هستند، از این حوزه دور کرده است.

برای افزایش نقدینگی توکن‌های استیک شده و در دسترس‌تر کردن استکینگ، پلتفرم لیدو جایگزینی برای استیکینگ سنتی ارائه می‌کند.

لیدو چیست؟

پلتفرم لیدو (Lido) که در سال ۲۰۲۰ تأسیس شد، یک راه حل استیکینگ با نقدشوندگی بالا برای اتریوم و سایر بلاک چین های اثبات سهام  از جمله سولانا، پالیگان،پولکادات و کوزاما است.

لیدو نسخه‌های توکن شده دارایی‌های استیک شده را به نسبت ۱:۱ در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این توکن‌های جدید به آن‌ها نقدینگی برای توکن‌های اثبات سهام استیک شده‌شان می‌دهد، بنابراین می‌توانند در لیدو علاوه بر کسب پاداش از طریق استیکینگ، در سایر فعالیت‌های روی زنجیره‌ای دیفای شرکت کنند.

پلتفرم لیدو چگونه کار می کند؟

برای جلب مشارکت کاربران بیشتر در شبکه‌های اثبات سهام، سرویس‌های لیکوئید استیکینگ مانند لیدو به کاربران این امکان را می‌دهند که هر مقداری از دارایی‌های اثبات سهام را برای کسب پاداش استیک کنند. لیکوئید استیکینگ یک جایگزین ابتکاری است که نقدینگی، پیچیدگی و متمرکز بودن استیکینگ را با قفل نکردن توکن‌های استیک شده کاربر برطرف می‌کند. همچنین موانع ورود به استیکینگ را کاهش می‌دهد.

هنگامی که کاربران دارایی‌های اثبات سهام را به لیدو واریز می‌کنند، توکن‌های آن‌ها از طریق پروتکل لیدو روی همان بلاک چین قرار می‌گیرد. این یک قرارداد هوشمند است که سپرده‌ها و برداشت‌های کاربران را مدیریت می‌کند، وجوه را به نودهای شبکه واگذار می‌کند، و هزینه‌هایی را برای استیکینگ پاداش‌ها و همچنین ضرب کردن و سوزاندن توکن‌ها تعیین می‌کند. علاوه بر این، قرارداد هوشمند شامل فهرست کاملی از اپراتورهای گره، کلیدهای اعتبارسنجی آنها و سوابق توزیع پاداش است.

کاربران یک نسخه توکن شده از وجوه استیک شده خود (توکن‌های stAsset) دریافت می‌کنند که می‌توان از آن برای کسب پاداش به طور همزمان در پروتکل استیک شده اصلی و سایر پروتکل‌های دیفای و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، مانند وثیقه برای وام دادن و ییلد فارمینگ برای به حداکثر رساندن سود استفاده کرد.

به عنوان مثال استیکینگ اتریوم را در نظر بگیرید. از آنجایی که اتریوم با استفاده از به‌روزرسانی ادغام که قبلا به عنوان اتریوم ۲.۰  شناخته می‌شد، به اثبات سهام منتقل شد. از این رو کاربران می‌توانند حداقل ۳۲ اتریوم را برای تبدیل شدن به اعتبارسنج و دریافت مبلغی برای تایید تراکنش‌های شبکه استیک کنند. با این حال، حداقل مبلغ استیک برای اکثر کاربران پول بسیار زیادی است.

لیدو به کاربران این امکان را می دهد که برای کسب پاداش از بلاک چین، به اندازه کسر کوچکی از یک اتریوم هم استیک کنند. پس از استیک اتریوم، کاربران به همان اندازه توکن stETH را دریافت می کنند، یک توکن ERC-20 که نشان دهنده اتریوم استیک شده آنها به نسبت ۱:۱ است. توکن‌های stETH زمانی که وجوه در قرارداد هوشمند استخر استیکینگ لیدو واریز می‌شود، ضرب می‌شوند و زمانی که کاربران توکن‌های اتریوم خود را خارج می‌کنند، سوزانده می‌شوند.

اتریوم‌های استیک شده کاربران بین نودها (اعتبارسنج‌ها) در شبکه لیدو توزیع می‌شود و به زنجیره بیکن اتریوم سپرده می‌شود تا اعتبارسنجی شود. وجوه در یک قرارداد هوشمند تضمین شده است و اعتبارسنج‌ها نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند. پس از آن، لیدو دائو آدرس‌های اعتبارسنجیها را به قرارداد هوشمند رجیستری انتخاب، نصب، پشتیبانی و اضافه می‌کند و پس از آن به اعتبارسنجیهای انتخاب‌شده مجموعه‌ای از کلیدها برای اعتبار سنجی داده می‌شود.

کاربرانی که اتریوم واریز کرده‌اند به مجموعه‌های ۳۲ اتریومی بین تمام نودهای فعال لیدو تقسیم می‌شوند، که از یک کلید اعتبارسنجی عمومی برای تأیید تراکنش‌های مربوط به دارایی‌های استیک شده کاربران استفاده می‌کنند. توزیع دارایی های استیک شده کاربران در چند اعتبار سنج می تواند به طور موثر خطرات مرتبط با استیکینگ تک اعتبارسنجی را از بین ببرد. علاوه بر این، نودها آدرسی را تنظیم خواهند کرد تا به کاربران اجازه دهد پس از اتمام ادغام، اتریوم سهام خود را برداشت کنند.

لیدو دائو

برای اداره پروتکل لیدو به صورت غیرمتمرکز، لیدو یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) راه اندازی کرد تا تصمیمات کلیدی در مورد نحوه عملکرد پروتکل از این طریق نظرسنجی شود. این سیستم می تواند تضمین کند که پروتکل با بهترین منافع ذینفعان هماهنگ است و شفافیت و تمرکززدایی بیشتر را ترویج می کند.

لیدو دائو مجموعه ای از پروتکل های لیکوئید استیکینگ را کنترل می کند. از قراردادهای هوشمند برای تعیین و اجرای قوانین برای تسهیل فرآیند تصمیم گیری غیرمتمرکز به طور موثر استفاده می کند. این تصمیمات شامل مدیریت پارامترهای هزینه و توزیع، و همچنین اضافه و حذف نودهای اعتبارسنج در شبکه است.

توکن LDO

LDO  توکن کاربردی اصلی و توکن حاکمیتی پلتفرم لیدو است. یک توکن ERC-20 که مجموع عرضه آن ۱ میلیارد است. از لیدو برای پاداش دادن به کاربران در شبکه استفاده می شود. همچنین به دارندگان حق رای حاکمییت درلیدو دائو اعطا می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با رأی دادن در مورد تصمیم‌گیری‌های خاص در فرآیند حاکمیت شرکت کنند. کاربران هرچه توکن های لیدو بیشتری داشته باشند، رای آنها قدرتمندتر است.

جمع بندی

سرویس استیکینگ لیدو تمامی مزایای استیکینگ را بدون فدا کردن نقدینگی توکن‌هایشان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. توسط دارندگان خرد و بزرگ توکن‌های  اثبات سهام قابل استفاده است و به آن‌ها انعطاف‌پذیری می‌دهد تا در هر زمان دارایی‌های خود را استیک کنند. علاوه بر این، با حذف تنظیمات پیچیده استیکیگ و ارائه راهی ساده برای ورود به حوزه استکینگ و لیکوئید استیکینگ روی پروتکل‌هایی مانند لیدو می‌تواند رشد دیفای را در آینده تقویت کند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx