استیبل کوین USDC چیست؟

استیبل کوین USDC
  • زمان مطالعه: 15دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 570 نفر

معرفی استیبل کوین USDC

USDC (USD Coin) یک استیبل کوین با وثیقه فیات است، یک دارایی دیجیتال غیرمتمرکز که بر روی بلاک چین کار می‌کند و برای تثبیت ارزش خود در برابر نوسانات بازار، به یک ارز فیات (در این مورد، دلار ایالات متحده) متصل است. با این حال، USDC  تنها استیبل کوین موجود در بازار نیست. یک استیبل کوین دیگر با پشتوانه دارایی (دلار آمریکا) به نام تتر (USDT) در سال ۲۰۱۴ توسط شرکتTether Limited راه اندازی شد.

چه کسی پشت  USDC Coin است؟ صرافی کوین بیس و شرکت سرکل مستقر در بوستون آمریکا، استیبل کوین USDC را در سال ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از کنسرسیوم مرکز ایجاد کرد. USDC ادعا می کند که ارزش آن معادل یک دلار آمریکا است، به این معنی که به ازای هر USDC در گردش، یک دلار آمریکا در صندوق ذخیره نگه داشته می شود. در اصل، USDC سرویسی است که دلار آمریکا را توکن می کند و استفاده از آن را از طریق اینترنت و در بلاک چین های عمومی آسان تر می کند.

برخلاف ارزهای دیجیتال، استیبل کوین USDC را نمی توان ضرب کرد. USDC به عنوان یک توکن ERC-20، پرکاربردترین استاندارد برای برنامه های بلاک چین، در دسترس است، و آن را با سایر برنامه های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (DApps) قابل همکاری می کند. با این حال، فقط به شبکه اتریوم محدود نمی شود. در عوض، استیبل کوین USDC با شبکه های بلاک چین مهمی از جمله سولانا، استلار، الگوراند، فلو و ترون سازگار است. استیبل کوین USDC از زمان معرفی، خود را به عنوان یکی از اجزای مهم بازار استیبل کوین با نقدینگی فراوان و تجارت در صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز در سراسر جهان تثبیت کرده است.

استیبل کوین USDC چگونه کار می کند؟

هر بار که یک دلار آمریکا به خزانه واریز می شود، یک قرارداد هوشمند یک توکن USDC ایجاد می کند که بعدا نیز می‌تواند با یک دلار بازخرید شود. شرکت پشت استیبل کوین USDC باید دارای یک یا همه مجوزهای مورد نیاز حوزه های قضایی اجرایی باشند. علاوه بر این، آنها باید از فرآیندهای ممیزی شده مبارزه با پولشویی و انطباق با الزامات گروه ویژه اقدام مالی اطمینان حاصل کنند. آنها باید از مبادله قابل تعویض و بازخرید توکن های USDC از سایر صادرکنندگان معتبر حمایت کنند و از گزارش های بیشتر و بررسی مشخصات تعیین شده توسط مرکز پیروی کنند. صادرکنندگان استیبل کوین USDC همچنین باید ذخایری را با نسبت ۱:۱ به مقدار توکن های صادر شده نگه دارند و با تاییدیه حسابرسان عمومی واجد شرایط، مدرک ماهانه منتشر شده از ذخایر ارائه دهند.

از نظر فنی، هر بار که یک دلار واریز می شود، یک توکن USDC از طریق یک قرارداد هوشمند ایجاد می شود. علاوه بر این، هر کوین USD قابل بازخرید برای یک دلار است و توسط یک دلار یا یک دارایی به دلار (ارز فیات) پشتیبانی می‌شود که در حساب‌های مؤسسات تنظیم‌شده در ایالات متحده نگهداری می‌شود. برای اینکه استیبل کوین‌ها و USDC طبق برنامه عمل کنند، طرف‌های مسئول نظارت بر آنها باید قابل اعتماد و شفاف باشند. در نتیجه، شرکت سرکل از Grant Thornton LLP، یک شرکت حسابداری ایالات متحده، برای حسابرسی آن حساب‌ها و ارائه به‌روزرسانی‌های معمول از طریق گواهی‌های ماهانه در مورد ذخایر حمایت‌کننده USDC استفاده می‌کند. سپس، برای حفظ پشتوانه ثابت، زمانی که مصرف‌کننده می‌خواهد USDC را به دلار بازخرید کند، سکه‌ها برای همیشه از بین می‌روند یا سوزانده می‌شوند و وجوه از ذخایر اساسی به بانک خارجی مشتری بازگردانده می‌شود.

ویژگی های منحصر به فرد

USDC یک استیبل کوین کاملا شفاف و حسابرسی شده است که به دلار آمریکا متصل است و می تواند برای پرداخت های جهانی فوری، خرید کالاها و خدمات، وام دادن و استقراض بدون دخالت اشخاص ثالث استفاده شود. استیبل کوین USDC همان ارزش دلار آمریکا را حفظ می کند و آن را به گزینه ای منحصربفرد برای نگهداری یک ارز دیجیتال بدون ریسک قیمت ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) تبدیل می کند. سایر ویژگی های قابل توجه USDC در زیر توضیح داده شده است:

پرداخت‌های فوری در هرکجای دنیا: به افراد و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد پرداخت‌ها را بصورت دارایی‌های دیجیتال به صورت شبانه‌روزی بپذیرند. در نتیجه، امکان انتقال پول از مرزهای بین المللی به همان سرعتی که ارسال پیامک انجام می‌شود، وجود دارد.

خرید کالا و خدمات: خرده فروشان آنلاین به مشتریان اجازه می دهند اقلام مختلف را با استفاده از استیبل کوین USDC خریداری کنند. به عنوان مثال، کاربران می توانند مجموعه NFT لحظات کمیاب بسکتبال را با USDC در بازارهای آنلاین معروف مانند NBA Top Shot  خریداری کنند.

وام فوری:  USDC را می توان بدون دخالت اشخاص ثالث به افراد نیازمند وام داد. به طور مشابه، می توان به طور آنی USDC را قرض کرد و در عرض چند ثانیه شروع به استفاده از وجوه کرد به جای اینکه چندین هفته برای تضمین وام صبر کرد.

مزایا و معایب استیبل کوین USDC چیست؟

USDC پرداخت‌های فوری را ارائه می‌کند، کاربران را از نوسانات قیمت بازار ارزهای دیجیتال نجات می‌دهد و توسط یک شرکت حسابرسی تحت نظارت حسابرسی می‌شود و آن را به یک استیبل کوین شفاف تبدیل می‌کند. با این حال، فرصت‌های افزایش قیمت را ارائه نمی‌دهد و سرمایه‌گذاران ممکن است در هنگام معامله با USDC، هزینه‌های تراکنش بالایی را متحمل شوند. یکی از مزیت های کلیدی استیبل کوین USDC سرعت تراکنش آن است. معمولاً برای ارسال و دریافت دلار باید مدت زیادی صبر کرد زیرا موسساتی مانند بانک ها و رویه های پیچیده آنها روند تراکنش ها را کند می کند. با این وجود، USDC اجازه تسویه و تسویه فوری پرداخت ها را می دهد.

علاوه بر این، استیبل کوین‌هایی مانند USDC، کاربران را از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نجات می‌دهد، زیرا موسسات مالی پیشرو آمریکایی اطمینان می‌دهند که ذخایر شرکت سرکل ۱۰۰ درصد توسط دلار آمریکا یا خزانه‌های کوتاه‌مدت به‌ظور دائمی پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این، مبادلات دارایی دیجیتال متعددی وجود دارد که می توان USDC را خریداری کرد. بسیاری از صرافی ها نیز امکان برداشت استیبل کوین USDC را از طریق بلاک چین های مختلف فراهم می کنند. علاوه بر این، با استفاده از کیف پول رمزنگاری شده، می توان به سرعت پرداخت های برون مرزی یا حواله انجام داد. به طور مشابه، می توان با وام دادن USDC در پلتفرم های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند Aave درآمد غیرفعال به دست آورد.

صرف نظر از مزایای فوق، USDC  ممکن است یک دارایی سرمایه گذاری ایده آل برای کسانی که به دنبال کسب درآمد از دارایی های دیجیتال هستند نباشد، زیرا USDC فرصت های بالقوه افزایش قیمت را برای کسب سود ارائه نمی‌دهد. همچنین، برخی از صرافی‌ها برای برداشت استیبل کوین USDC کارمزد بالایی دریافت می‌کنند و کارمزد تراکنش‌ها ممکن است بیشتر از انتقال بانکی معمولی یا انتقال پی پال برای تراکنش‌های کوچک‌تر باشد. علاوه بر این، حتی اگر پلتفرم‌های DeFi برای هر وام USDC سود بیشتری ارائه دهند، همانطور که توسط سرقت‌های مختلف رمزنگاری مشهود است، ریسک بیشتری دارند. برا خرید استیبل کوین USDC پس از انجام احراز هویت در پلتفرم‌های معاملاتی، می توان USDC را در صرافی های ارزهای دیجیتال خریداری کرد. می توان USDC را در صرافی معتبری مانند بایننس و ارزینجا خریداری کرد.

 استیبل کوین USDC در مقابل تتر

اگرچه USDC وتتر (USDT) هر دوی استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار آمریکا هستند، اما از نظر سال راه‌اندازی، سازمان‌های صادرکننده، سازگاری با شبکه‌های بلاک چین، پشتیبانی دارایی‌ها و حسابرسان تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. استیبل کوین USDC و تتر، استیبل‌کوین‌هایی هستند که با وثیقه فیات متصل به دلار آمریکا هستند، که برای مبارزه با نوسانات قیمت بسیار بی‌ثبات بازار ارزهای دیجیتال معرفی شدند. اکثر صرافی‌های مهم استیبل کوین USDC را ارائه می‌کنند.

مشابه تتر، USDC را می توان توسط هر کیف پول یا صرافی مطابق با ERC-20 و سایر بلاک چین ها مانند استلار، الگوراند، سولانا و غیره ارسال و دریافت کرد. در کنار این شباهت ها، تغییرات قابل توجه بین این دو استیبل کوین می تواند بر انتخاب کاربران تأثیر بگذارد.

در اینجا چند تفاوت بین USDC و تتر وجود دارد:

مقایسه استیبل کوین USDC و تتر

مقایسه استیبل کوین USDC و تتر

امنیت

علیرغم این واقعیت که USDC تحت نظارت قانونی قرار دارد، سرمایه گذاران باید قبل از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری، مزایا و معایب سرمایه گذاری در استیبل‌کوین ها را بسنجید. در مقام مقایسه USDC با تتر، USDC تا بع مقررات است زیرا هر از گاهی حسابرسی می شود، و شرکت سرکل در مورد عملیات خود کاملاً شفاف است. با این حال، سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، حتی در استیبل کوین ها، معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال، قیمت  USDC هرگز افزایش نخواهد یافت زیرا با دلار آمریکا پیوند است.

این نقطه ضعف با شرطی که استیبل کوین USDC را می توان در پلتفرم های غیرمتمرکز برای کسب درآمد غیرمتمرکز وام داد و وام گرفت جبران می شود. علاوه بر این، بستگی به مشخصات ریسک به ریوارد فرد و میزان سرمایه ای که می خواهد به یک دارایی خاص اختصاص دهد، دارد. همچنین، با ورشکستگی صرافی‌های مورد اعتماد مانند صرافی  FTX، باید به خطرات سرمایه‌گذاری در استیبل کوین‌ها و ارزهای دیجیتال توجه داشت.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx