ریپل (XRP) چیست؟

ریپل (XRP) چیست؟
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 3123 نفر

ریپل چیست

برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال دیگر، XRP توسط یک شرکت به نام ریپل کنترل می شود. ارز دیجیتال بومی این شبکه XRP در حال توسعه و انتشار توسط شرکت سازنده آن است. پروتکل و شبکه منبع باز ریپل در حال حاضر توسط بانک ها و سایر موسسات استفاده می شود. شبکه ریپل نه به عنوان رقیب مستقیم ارزهای دیجیتال; بلکه بیشتر به عنوان نسخه به روز شده سیستم سوئیفت مورد استفاده بانک ها قرار می گیرد.
هیچ فرآیند ماینینگ برای تولید واحدهای جدید XRP وجود ندارد. مقدار ۱۰۰ میلیارد واحد XRP از پیش استخراج شده است، اما تنها کسری از آن در گردش است.

شبکه ریپل و ارز دیجیتال آن XRP در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد. شرکت روابط نزدیکی با بانک ها و سایر موسسات دارد. هدف آنها این است که به عنوان یک شبکه میزبان جهانی برای بهبود زیرساخت ها و خدمات موجود عمل کنند. برخلاف بیت کوین که توسط یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز اداره می شود و توسط هیچ نهاد واحدی کنترل نمی شود; ارز دیجیتال XRP توسط یک شرکت واحد به نام ریپل ایجاد شد.

هدف اصلی ریپل ایجاد شبکه ای است که امکان اجرای همزمان تعداد زیادی تراکنش را با بیشترین سرعت ممکن فراهم کند. هدف Ripple جذب شرکت هایی مانند; بانک های بزرگ، خدمات حواله و ارائه دهندگان خدمات پرداخت است که به این فناوری علاقه مند هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، به راحتی می توان دریافت که ریپل بیشتر رقیب خدمات زیرساخت مالی تاسیس شده مانند SWIFT است تا سایر ارزهای دیجیتال.

ریپل از بلاک چین استفاده نمی کند

شبکه ریپل روی بلاک چین اجرا نمی‌شود; و ارز دیجیتال بومی آن XRP به الگوریتم اثبات کار مانند بیت‌کوین یا اتریوم وابسته نیست. به همین دلیل، به انرژی و قدرت محاسباتی زیادی نیاز ندارد; در حالی که سرعت تراکنش های سریع تری را ممکن می کند. در عوض، تراکنش‌ها در شبکه ریپل از طریق سرورهای اعتبارسنجی انجام می‌شوند که دائماً اطلاعات دریافتی و پردازش را با یک دفتر کل مشترک مقایسه می‌کنند.

سرورهای اعتبارسنجی ریپل از مکانیزم اجماع به نام HashTree استفاده می کنند. تفاوت اصلی بین شبکه ریپل و بلاک چین اثبات کار در این است که همه داده‌ها را مقایسه نمی کند; بلکه فقط با یک مقدار واحد که با خلاصه کردن داده‌های دفتر کل به دست می‌آید، اجماع حاصل می‌شود.

این سرورهای اعتبارسنجی مستقل; یا توسط افراد و یا توسط بانک ها و موسسات اداره می شوند. بر اساس قسمت سؤالات متداول فنی ریپل، برق مورد نیاز برای اجرای یک اعتبارسنجی با برق مورد نیاز برای اجرای یک سرور ایمیل قابل مقایسه است.

تراکنش‌ها در شبکه ریپل از طریق سرورهای اعتبارسنجی انجام می‌شوند که دائماً اطلاعات دریافتی و پردازش را با یک دفتر کل مشترک مقایسه می‌کنند.

چیزی بیش از یک ارز دیجیتال

در حالی که بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده خود را جایگزین مستقلی برای ارزهای سنتی و بانک‌های (مرکزی) می‌کنند; هدف ریپل کم و بیش دقیقا برعکس است. ریپل می خواهد به عنوان یک شبکه تسویه حساب جهانی عمل کند و از این رو با بانک ها; ارائه دهندگان خدمات پرداخت و سایر موسسات مالی همکاری نزدیک دارد. هدف ریپل این است که به عنوان یک ارز واسطه انعطاف پذیر به منظور تسهیل مبادله هر واحد ارزشی عمل کند.

حتی قدیمی تر از بیت کوین

یکی دیگر از جنبه های جالب ریپل این است که این شرکت از بیت کوین قدیمی تر است. نسخه ای از پروتکل ریپل در سال ۲۰۰۴ ساخته شد که در آن روزها “Ripplepay” نام داشت.

ریپل می خواهد به عنوان یک شبکه تسویه حساب جهانی عمل کند و از این رو با بانک ها، ارائه دهندگان پرداخت و سایر موسسات مالی همکاری نزدیک دارد.

 آنچه در پیش رو است

از سال ۲۰۱۲، هدف ریپل استفاده از اینترنت، فناوری بلاک چین و XRP برای امکان انتقال ارزش در سراسر مرزها به روشی سریع، مقرون به صرفه و قابل اعتماد بوده است. به عنوان مثال، برخی از پلتفرم‌های پردازش پرداخت ارزهای دیجیتال در حال حاضر XRP را به عنوان گزینه‌ پرداخت ارائه می‌کنند. ریپل قصد دارد صنعت پرداخت را متحول کند و در عین حال در جهت استانداردسازی تراکنش های بین المللی با استفاده از فناوری مالی تلاش می کند. همچنین این شرکت رگولاتورها را در سراسر جهان تشویق می‌کند تا بلاک چین را به عملیات های پرداخت سنتی معرفی کنند.

XRP Ledger 1.6 در آگوست ۲۰۲۰ منتشر شد; که شامل چندین به روز رسانی با هدف بهبود عملکرد کلی است. همراه با چندین رفع اشکال و بهینه‌سازی، مکانیسم اجماع با کنار گذاشتن اعتبارسنجی‌های آفلاین در حالی که به شبکه متصل نیستند، قوی‌تر شد.

در سال ۲۰۲۰، اتهامات SEC علیه ریپل نیز باعث آشفتگی شد. طبق گزارش کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، XRP یک اوراق بهادار است و به عنوان چنین چیزی معرفی نشده است. دلیل این ادعا این است که حدود ۵۰ درصد از کل توکن های XRP متعلق به ریپل است. این کمپانی در پاسخ رسمی خود با بیان اینکه; “شبکه XRP کاملا غیرمتمرکز است و در اختیار داشتن XRP به معنای دریافت بخشی از درآمد یا سود آن نیست” از خود دفاع کرد.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارز ها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx